Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopää remppa ->Vikakoodi P1347 Jako pielessä? A6 2.7 btq -01

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Onko kukaan laskeskellut (tai empiirisesti todennut) paljon yhden hampaan heitto nokkapyörällä on asteina? Jotain 6-8 astetta?

    Comment


      #62
      Muistaakseni paljon enemmän.

      Comment


        #63
        Tuo olisi kyllä hyvä tietää, mutta minun pää ei kestä laskea sitä. Empiirisesti en jaksa lähteä kokeilemaan :)

        Comment


          #64
          Jostain vanhoista muistiinpanoista löysin itseltä 17 astetta yhden hampaan virheestä nokassa.

          Comment


            #65
            Voisin hahmotella tuon nopeasti cadilla, jos tiedossa olisi nokkapyörän halkaisija ja hammasmäärä, tai vaihtoehtoisesti halkaisija ja hampaan väli (hampaan alusta seuraavan alkuun) :)

            E: Olalta ehtikin jo tieto löytyä.

            Comment


              #66
              Voisin kyllä ihan tieteen vuoksi nuo mitat mittailla, kunhan vaan muistaisin...

              Ola, mistä tuo tieto on peräisin?

              Comment


                #67
                Omasta 'kokeilusta tieteen nimissä'


                Eli kannen kasaamisen vaikeudesta noiden 16 piikin osalta

                Comment


                  #68
                  Tuon jaon korjaantumisen luulisi huomaavan myös kulkupuolessa ja kulutuksessa.

                  Comment


                    #69
                    Eipä ollutkaan ihan täysin korjattu vikaa. Tuossa Tahkolle ajellessa kerkesin jonkun verran leikkimään läppärillä ja 93 kanava antaa tällä hetkellä -5 ja -22. Eli vieläkin on pielessä. Myös vikakoodi on sillon tällön sisällä, mutta misfirejä ei tosiaan tule enää tyhjäkäynnillä. Jotain siellä siis on korjattu, mutta ei kaikkea :(

                    Comment


                      #70
                      Perskule. Jos ei olis niin kylmä niin vois Tahkolla vilkaista venttilikoppiin ;)

                      Joku siellä on edelleen väärässä asennossa.

                      Comment


                        #71
                        Kun ei tiennyt mikä oli vialla niin korjasi just kokeilemalla vähän jotain muuttaa. Ei tainnu avata venakoppia ja todeta että on hammas pielessä.

                        Comment


                          #72
                          Juu hiukan pihalla tuntui olevan, kun ei osannut sanoa mikä siellä on/oli pielessä. En tiiä jaksanko enää kolmatta kertaa viedä autoa sinne, kun siinä on kuitenkin oma vaivansa. Katsotaan kun taas palautuu arkeen täältä Tahkolta.

                          Mikko: ei tuolla tänään ainakaan tarennut ilman hanskoja kovinkaan montaa minuuttia, oli sen verran navakka vihuri. Toki jos on karastuneempi äijä kuin minä niin antaa mennä vaan :) ...itsellä oli näpit aina jäässä, kun muutaman kuvan yritti ottaa.

                          Comment


                            #73
                            Miten Ristolle lopulta kävi?

                            Vaihdoin jakohihnan ja pääsin tulokseen Group 093 Bank1 -9 ja Bank2 -2. Pitäskö korjata? Kampiakselin lukitustappia ei ole, joten laitoin siivapyörän merkistä kohdalleen. Nokkien välinen työkalu on ja sopii.

                            Comment


                              #74
                              Kyllä tuo menee speksin yli. Se dampperi heiluu rei'issään sen verran ettei siitä voi tarkkaa kohtaa määrittää, samoin sen alla oleva muovi. Eli tuurissaan osuu kohdilleen, tai sitten ei.

                              Hommaa vaan se lukitustappi ihan suosiolla :)

                              Comment


                                #75
                                Se tappi on tilauksessa, mutta oli toimitusaikaa niin ettei ehtinyt tähän jakoon.

                                Onko nokka on nyt myöhäsellä eli kampuraa pitäs ottaa muutama aste vastapäivään? Mielellään kääntäisi kerralla oikeaan suuntaan. Asteet on kai pakko olla kampiakseliasteita. Ihmeen paljon, jos 7 astetta on eroa nokkien välillä.

                                Comment


                                  #76
                                  Meinasitko kokeilla ilman tappia sitä ensialkuun? Jos ei ole hätä, niin odota että saat sen ja sitten laitat kerralla kohdilleen ettei tarvitse arpoa. En kyllä tiedä meinaako tuo miinus että se olis ennakkoa. Eli nokat olis aikasella.

                                  Ettei siellä olis vielä toisen kannen nokkien välinen ketjukin väärin? Mitä arvot oli ennen remppaa?

                                  Comment


                                    #77
                                    Vielä olis keula avoinna. Pitäisi ahtoputket, moniurahihna ja hihnakopat irrottaa säädön ajaksi. Pääsis aika helpolla vielä, ku vaan tietäis kumpaan suuntaan.

                                    En huomannut katsoa arvoja ennen remonttia. Itseasiassa olisin ymmärtäessäni voinut katsoa arvot kun pyöritin öljyt ja vedet koneeseen (startilla tulppien ollessa irti). Tein nimittäin vähän isomman serviisin; vaihdoin venttiilikopan ja ketjusäätimen tiivisteen (bank 2) sekä molempien öljypohjien liimat. Tässä yhteydessä oli öljypumpun putket irti ja järjestelmän tuli jokseenkin kuivaksi.

                                    Laskin, että hihnapyörän kehällä tuo 9 astetta on 12mm. Niin paljoa se ei millään heitä. 2 astetta on 2.5mm ja sen se voi pielessä ollakin. Nokkaketjun hampaan heitto on luokkaa 20 astetta, joten se lie paikallaan.

                                    Pyörittelen huomenna lämpimäksi ja teen johtopäätöksiä.

                                    [e]VCDS label sanoo -20.3 ... +14.3. Tästä vois päätellä, että - on ennakkoa, koska kääntyy sinne enemmän.
                                    Viimeksi muokannut Jarkko Kalsi; 23.6.2011, 19:54.

                                    Comment


                                      #78
                                      Ei se niin nuukaa ole se jaon kanssa mihin se menee :D
                                      Tuos yhdes potilaassa oli imunokka myöhsellä jakoketjulta hampaan verran niin lukemahan oli jotain -25 tjsp. :D
                                      Käydä kukkui ja veti kyllä. Antoi vain vikakoodia. Ensiviikolla kattelen samasta potilaasta jaonkin kohdalleen ku jäi kulemat arvoon -3 ja +3.
                                      Pitää hiukan kokeilla pelleillä sen kanssa.

                                      Comment


                                        #79
                                        Nyt on Bank 1 -3 ja Bank 2 +3. Kelpaa mulle. Nokat olivat myöhäisellä, koska kampuraa piti kääntää vastapäivään. Käänsin tietysti ensin myötäpäivään ja sain -13 ja -7. Lihasmuistiparasmuisti. Sylinteriryhmien välinen ero ei voi tulla jakopäästä, koska työkalu sopii täydellisesti nokkien väliin. Kenties toinen ketjuista on venähtänyt tms. Se selvinnee joskus - ehkä. Kerrohan jani, jos ratkaiset toisen potilaan ongelman.

                                        Vinkkinä, että ajotusta on hyvä kokeilla, kun visko ja hihnakotelot ovat irti. Työkalu sopii paikkaansa ja kampuraa pääsee kääntelemään. Käynnistykseen riittää ahtoputkien huulille asennus. Helppoa ja nopeaa säätöä.

                                        Laitetaan tähän vielä erikseen, Group 093 - on myöhäinen ja + ennakko.

                                        Comment


                                          #80
                                          Sylinteriryhmien välinen ero ei voi tulla jakopäästä, koska työkalu sopii täydellisesti nokkien väliin.
                                          Mitäs jos ottaa nokkapyörät irti ja hienosäätää nokat venakopan sisällä olevaan merkkiin?

                                          Comment


                                            #81
                                            Tuo -3 ja +3 tulee tuossa mun potilaassa varmaankin "väärin" ajotuksesta. Siinä on mun mielestä uudet nokat, jakopäänketjut ja kiristimet. Noista nokista en kuitenkaan ihan varma ole.
                                            Mutta kokeilen ajoittaa sen ja katselen arvot uudelleen.Aluperäisestihän se kuskinpuolen imunokka oli yhden hampaan myöhäisellä josta se -25 ja rapeat sillä puolella johtui.

                                            Comment


                                              #82
                                              Nokkapyörät olivat irti ja työkalu nokkiin lukittuvien levyjen välissä. Eikö se sillon mene väkisin oikein?

                                              Comment


                                                #83
                                                Nokathan pääsee pyörimään vapaasti kun nokkapyörät vedetään irti. korjatkaa, jos olen väärässä.

                                                Eli nokkaketju ja nokat ajotetaan oikein ensin ja sit vasta nokkapyörät kiinni.
                                                Nokkapyörähän on vain kartiolla kiinni nokissa, joten asento on vapaa, ellei ite kato merkkejä kohilleen venakopan sisältä (nokan ketjupyörän merkki >< nokkapukissa merkki)?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Nokkapyörään tuleva ajoituslevy on reiältään puolikuun mallinen eikä pääse pyörimää nokka-akseliin nähden mitenkään. Hihnapyörä sen takana kyllä pyörii.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Ainiin, siinä ajoituslevyssä on ne lukitustyökalun reijät. Hihnapyörässä voi sitten tulla puolen hampaan heitto, kun se laitetaan jokatapauksessa satunnaiseen kohtaa, tämä ei liene merkitsevää?

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Kun kampiakseli on tasan ykkösen YKK ja molempien sylinteriryhmien pakonokat ovat työkalun voimin tasan nollakohdassa, niin ei ole mitään merkitystä missä hammashihnan hampaat vilisevät. Nokkapyörät kiristetään kiinni ja jako on väkisin oikein.

                                                      Mulla heittää toisen imunokan säätö ja korjasin vian nyt korjaamalla kokonaisjaon keskimäärin hyväksi.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Ja toisen imunokan säätöhän heittää ketjun venymisen (ja kiristäjän kulumisen) johdost tai jos ketjuratas on nokkaan laitettu väärään asentoon. Tämän muokkaus kotikonstein on hankalaa.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Vaihdoin jakohihnan ja pääsin tulokseen Group 093 Bank1 -9 ja Bank2 -2. Pitäskö korjata?
                                                          Mulla on nyt muistaakseni samaa luokkaa koneen kasauksen jälkeen, pitääpä vielä tarkistaa arvot ja tehä sama operaatio. Mulla oli kyllä kampuran lukitustappi paikallaan ja molemmat ketjut on uusia.

                                                          ketjuratas on nokkaan laitettu väärään asentoon.
                                                          Eikös tuo ole aika kiinteesti paikallaan?

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Aika kiinteästihän se siinä on paikoillaan. Siksi kotikonstein muokkaaminen hankalaa.
                                                            Ilmeisesti lämpösovitteellahan se siinä on, mutta mites ajottelet sen paremmin :)
                                                            Pakko luottaa valmistajan arvoihin.
                                                            Jokuhan sulla on väärin jos et uusilla osilla saa sitä oikeiden toleranssien sisään.

                                                            Kannattaa muistaa että pyörittää sitä aina koneen pyörimissuuntaan. Jos pyörität yli ja korjaat takaisin ja likitset kampuran siihen niin hiukan se heittää oikeasta. Se että kuinka paljon niin heittokellolla mittaamaan vain.
                                                            Toyotan nokkia tuli paljon ajoteltua ja haettua kohtaa heittokellolla niin siinä sen huomasi hyvin. Mutta suurin heitoi siinä tuli kuitenkin jakopään ketjusta ja sen asennon muuttumisesta konetta pyörittäessä.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Niin siis pakonokissahan on "tapit" tuolle lukituslevylle, pakonokat on varmasti paikoillaan kun on tehtaan kamppeella lukittuna.

                                                              Imunokkien päissä on sitten Hallit millä luetaan niiden asentoa, joka voi sitten heittää ketjun kulumisen, ketjun väärin asennuksen takia jne.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X