Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hurjat päästöt Audi 80 -92 2,0E ABK (VIKA KORJATTU)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hurjat päästöt Audi 80 -92 2,0E ABK (VIKA KORJATTU)

    Eli kyseessä Audi 80 Coupe 2,0E vm.92,heittääkää ajatusta/tietoa viasta audiskaa käytettiin leimalla ja muutenhan tuo meni leimalta läpi,mutta päästöt todella hurjat

    Joutokäynti Yli 2000 1/min

    CO 10,00 10,00
    HC 1934 901
    CO2 6,19 7,37
    O2 2,00 0,92

    eli soppaahan tuo tuntuu saaavan,osia tuohon on vaihdettu ennen leimalle vientiä UUSIA osia ilmamäärämittari,lamba anturi,tulpat,tulpan johdot,virranjakajan kansi,virranjakan pyörijä,imu/alipaine vuotoja haettu eikä löydy,pakoputki ei vuoda,katti katottu sisältä silmä määräsesti ehyt,ajatuksia Vian etsintään otetaan vastaan,Miten tuo Bensapaineen säädin ku se toimii alipainella pitäisikö sen mennä kiinni tai auki kun siihen esim. puhaltaa siitä alipaineletkusta eli tuntua täysi stoppi ilman kulussa jompaan kumpaan suuntaan?


    Vika nyt korjattu eli ISV putsattu,mutta suurimpana syynä oli Ex-omistajan jäljiltä oleva kansirempan sytkän ajoitus eli Jakopään merkit olivat yhden hampaan verran pielessä,laitoin jaon kohdalle ja kävin tänään päästö mittauksessa uudelleen,arvot tässä


    Joutokäynti Yli 2000 kierrosta

    CO 0,09 0,20
    Hc 84 77
    Lambda 0.998
    Co2 15,5 15,3
    O2 0,10 0,15
    Attached Files
    Viimeksi muokannut zetor; 4.1.2011, 19:25.

    #2
    Huohotusletkut? Miten tuo toiminta noin muuten? Käykö miten?

    Comment


    • #3
      Onnistuisko jollain pajalla ruiskun säätö? Ja alipaine vuoto vaikka siinä imusarjan alla olevassa letkussa voi tehdä tuon. Ainakin omassa 2.0 vitoskoneessa oli se letku hangannu ittensä puhki ja päästöt taivaissa.

      Comment


      • #4
        eipä ole tullu noita huohotusletkuja kyllä mieleen katella,pitää tarkistaa,tyhjä käynti vähän aaltoilevaa muuten ottaa kierroksia ja kulkee hyvin ja pitää tästä lähteä tallille ja mitata koneesta puristukset samalla.

        Comment


          #5
          Eikös tuo ole ABK, eli 4-mukinen ja Digifantilla käsketty? Ei taida olla ruiskun säädöstä apua, kun on ilmamäärämittarillinen vehje ja kaikkea..?

          Comment


          • #6
            Eipä näillä kairoilla ruiskija pahemmin säädellä taitaa lähin olla lähempänä 200 kilsan päässä,kyllä kaikki alipaine letkut mikkä kumisia on niin olen vaihellu uusiin ettei niistä pitäs enää vuodella.

            Comment


            • #7
              Juu 4 purkkinen ja ilmamäärä mittarilla se on.

              Comment


              • #8
                Jeps eli nyt on purettu nuo huohotin putket pois ja tuotu sisälle lämpeemään ja saa ne sitte samalla pestyä ei ne ainakaan tukossa ollu sisällä jonkun verran öljy paskaa ja samalla mittasin puristukset,tässä tulokset

                1 pytty 12,5 kiloa
                2 pytty 13,5 kiloa
                3 pytty 13,5 kiloa
                4 pytty 12,5 kiloa

                Comment


                • #9
                  Minimi puristuspaineet 1.8 (APT,APW,AEB) koneessa on 7bar ja ADR 7.5bar. Mitä ne sitten 2l olisi tuskin kauheesti enempää siis minimit joten noi arvot vissiin ok.

                  Nokka-akselin nokkien kuluneisuus vaikuttaa ainakin joutukäynnin tasaisuuteen mutta vaikuttaako sekään noin rajusti?

                  Voisit mitata 1 ja 4 pytyn uudestaan niin että ruiskautat öljyä (noin teelusikallinen) tulpanreijjästä ja otat uudet luvut jos nousee paineet niin silloin vuoto on männän ja sylinterinvälistä. Jos taas puristuspaineet pysyy samassa niin vuotoo olis venttiili tai sylinterikannen tiivisteessä.

                  Jos siis haluat jotain koittaa 1 ja 4 pytyn lukujen tasaukseen yli 2bar heittoo ei saisi olla. Toki mitään suurta vuotoohan sulla ei ole. Mikäli voidaan olettaa että puristuspaineet on suunnilleen samat kuin 1.8 koneessa 1.6 koneessa paineet minimissä olis kans toi 7.5bar

                  Muistithan painaa kaasun pohjaan kun konetta pyöritettiin ja että kone oli normaalilämpöinen?

                  Comment


                  • #10
                    Joko vikakoodit on luettu? Ja mitä koodeja antaa, jos antaa?

                    Villi arvaus: Löytyy joko Hall-anturiin viittaava vika tai ryypyn toimintaan viittava koodi?

                    Eli siis... Minulla oli semmoinen ominaisuus tuossa omassa ABT-koneessa, että kun sinisen lämpöanturin liitin oli hieman höllässä, meni ryyppy ilmeisesti päälle ajossa. Kone sai soppaa ihan p***leesti, kärysi, kulutti, oli tehoton, tms. ja pari kertaa jopa sammua töpsähti kesken ajon.

                    Epäilin jo hetken Hall-anturin antautumistakin mutta luin kuitenkin vikakoodit ja lootan muistissa oli pari koodia jotka viittasivat ryypyn suuntaan. Käänsin virrat päälle, otin sinisen liittimen irti jolloin huomasin "kaasarin" (=yksipisteruutta) napsuvan, kiristelin liittimen kontaktit ja putsasin liittimet. Tämän jälkeen kulku parani ja kulutus normalisoitui. Nyt olen muutaman kerran lukenut nuo koodit ja ko. koodeja ei enää ole ilmaantunut.

                    Piuhat jotka tarvitset lukeaksesi itse koodeja löytyy vaikka Elekmalta http://www.elekma.com/index.php?main...roducts_id=874
                    Viimeksi muokannut antti1976; 3.1.2011, 12:18.

                    Comment


                    • #11
                      eipä ole koodeja luettu ku on sen verran iäkäs jo tuo auto ettei sattunu tämän pitäjän korjaamoilla olemaan sopivaa pikku piuhaa tuohon "rinkeli mersuun" millä olis päässy lukemaan.

                      Comment


                        #12
                        Hae foorumilta "ABK" niin kohtalotovereita alkaa löytymään. Vikakoodit pitäisi kyllä saada luettua. Niistä voi olla apua.
                        Noin rikkaalla käyminen pitää kyllä huomata jo silmien kirvelystä ja huonosta käynnistä. Auttaako sinisen lämpöanturin irroitus?
                        Autosi mallinimessä ei ole "80". Se on Audi Coupe.

                        Comment


                          #13
                          Jako varmasti kohdallaan?

                          Comment


                          • #14
                            jakoa aamulla tuossa tarkastelin ja näyttäs että olis yhen pykälän pielessä entinen omistaja nimittäin tehny kansirempan ja näyttäs et merkit olis 0 merkissä molemmat eli vauhtipyörä ja nokkaakseli,pitää koittaa laittaa kohdalleen olisko apua.

                            Comment


                            • #15
                              Eli nyt olis jako muutettu vauhtipyörästä 0-merkkiin ja nokalta 0 ja T merkin väliseen loveen ja samalla tuli tuo isv puhdistettua,käynti muuttui paremmaksi,mutta vielä tyhjä käynnillä välillä kone yskäisee ja pakoputken päästä samalla kuuluu tupsahtava ääni.

                              Comment


                                #16
                                Eli päästöihin oli syynä et jako oli yhen hampaan pieles?

                                Comment


                                • #17
                                  Juu jako yhen hampaan pielessä siinä vika.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kysymys: onko auto 80 vaiko coupe? 80 on sedan ja coupe on coupe. Voi olla corolla coupe ja neliovinen renault megane coupe, muttei audi 80 coupe. Ja, ich weiss, orkkissivulistaa, mutta nämä on tärkeitä detaljeja. :-D

                                    Comment


                                    • #19
                                      No jos se niin tärkeää on niin COUPE se on kansan kielellä "Rinkeli Mersu","Pirkka Mersu" ainaki täällä meillä päin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ei muuta, mutta jatkoa ajatellen helpottaa varmasti vastausten saantia, jos lukijat tietävät mistä autosta on kyse.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jatketaan vanhaa ketjua. Eli Audi 80 B4 2.0 E abk siis kävi tänään katsastuskonttorilla ja päästöistäkin jäi kiinni uusi leima.

                                          Arvot olivat seuraavat:

                                          Tyhjäkäynnillä
                                          CO% 10,80
                                          CO2 5,40
                                          HC ppm 1006
                                          O2 3,25

                                          Kierroksilla
                                          CO% 9,34
                                          CO2 6,10
                                          HC ppm 416
                                          O2 4,20
                                          Lambda 0,83

                                          Katsastusmies epäili, että jako on pielessä, mutta en ainakaan vielä jaksa uskoa tuohon. Moottori ja jakopään osat vaihdettiin kesällä 2016 raskaskoneasentajaserkun tekemänä, joten lienee kunnossa (tai sitten ei). Tuolloin testattiin myös lambda ja oli kunnossa. Muutenkin päästöt oli vuosi sitten melko erinomaiset pl. lambda, joten onkohan vika katalysaattorissa vai lambdassa? On jotain vuoden käynyt melko huonosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja tänään kävi myös huonosti joutokäyntiä lämpimänä. Polttoaineenkulutus on mielestäni normaalilla tasolla.

                                          Joka tapauksessa ajattelin ensin vaihtaa lambdan sekä moottorin lämpötila-anturin ja mittauttaa päästöt. Jos ei noilla korjaannu, vaihdan myös katin.

                                          Kaikki vinkit, mutuilut ja jatkokysymykset ovat tervetulleita. Kiitoksia jo ennakkoon!

                                          Comment


                                            #22
                                            Paljon häkää ja samaan aikaan myös palamattomia hiilivetyjä sekä jäännöshappea. Lambdakin sanoo, että rikkaalla käy.

                                            Joko ei kerkeä palaa (jako) tai sitten on sytty huono, mahdollisesti jäljessä. Tulpat, johdot ja puola varmasti ok? Ja tarkistaisin sen jaonkin nyt vielä, että on varmasti oikeissa merkeissä. Se ei maksa ~mitään.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ja puristuspainemittari biltemasta.Yhdessä A4:ssa oli toi Hc yli 1000 koska jako oli hypänny ja venttiili solmussa.Voi toki olla muussakin vikaa.Tuo selvisi puristuspainemittarilla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tähän moottoriin ei ole tulppia mun aikana vaihdettu, puola vaihdettiin uuteen kesällä 2011 noin 73 000 km sitten. Johtoja en ole kummemmin vielä tarkastellut.

                                                Jos sitä lähtis vaikka tulpista sittenkin liikkeelle ja tsekkais myös jaon, kunhan pääsen hallille. Ja kaveri vois lukaista vikakooditkin jossain välissä, jos sieltä ilmenis jotain joka helpottais vian paikantamista.

                                                Edit. Päivitystä. Vaihdoin katsastuksen jälkeen sinisen moottorin lämpötila-anturin (antoi vikakoodin), 3-kärkisytytystulpat vähänkäytettyihin 4-kärkisiin sekä käytetyn virranjakajankannen tulpanjohtoineen +johto puolalle. Anturi ei vielä parantanut moottorin käyntiä, mutta nuo muut muutokset aiheutti sen, että käy nyt hyvin ja tasaisesti (ainakin paikallaan ja kylmällä koneella).

                                                Edit2. Audi katsastettu eilen hyväksytysti. Joten loppu hyvin, kaikki hyvin.
                                                Viimeksi muokannut Nolimiz; 8.5.2018, 12:15. Perustelu: Päivitystä

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hei, audi 80 2.0e 204tkm ajettu. Ltj-mallimerkintä 4d sedan 80 2.0e-89/260. Ilmavuotoja ei havaittu testattu autonasentajan toimesta. Pakoputki ei vuoda, katti ja lambda anturi vaihdettu 2015:sta. Ajettu sen jälkeen 34tkm. Päästö co% 0.65 pitää olla alla0.3, liitteenä kuva. Mikä voisi olla vikana? Voisiko lambda mennä rikki näin lyhyellä ajalla/ajolla? Make

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pomo osti tyttärelleen tämmösen ekaksi autoksi jossa oli kans päästöt pielessä.
                                                    Laitto 10l pienkonebensaa ja sai leiman

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja mahu61siju57 Näytä viesti
                                                      Hei, audi 80 2.0e 204tkm ajettu. Ltj-mallimerkintä 4d sedan 80 2.0e-89/260. Ilmavuotoja ei havaittu testattu autonasentajan toimesta. Pakoputki ei vuoda, katti ja lambda anturi vaihdettu 2015:sta. Ajettu sen jälkeen 34tkm. Päästö co% 0.65 pitää olla alla0.3, liitteenä kuva. Mikä voisi olla vikana? Voisiko lambda mennä rikki näin lyhyellä ajalla/ajolla? Make
                                                      Mikä moottorikoodi? Jos on profiilissa mainittu '92 Audi 80, se on varmaankin ABK, jolloin yllä mainitut kikat pätevät varmaan kohtuu hyvin.

                                                      Kyllähän se lambdakin voi hajota, vaan katsoisin kuitenkin sytytyksen osat ennen anturin vaihtoa. Ainakin siinä tapauksessa, mikäli niiden iästä ei ole tietoa. Tuossa ylempänä Nolimizin tapauksessakin näkyi korkea häkäpäästö paranevan virranjakajan kannen ja liittyvien johtojen vaihdolla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hei,

                                                        moottori koodi on abk. Tarkistettiin sytytys, oli muutaman asteen pielessä (arvio 5-6). Merkki viiva heittelehti vauhtipyörällä monta astetta. Säädön jälkeen tasoittui heitto huomattavasti. Mistä heittelehtimen voisi johtua, onko virranjakajan akseli kulunut? Autolla ajettu 204tkm. Audiclub sivuilla puhutaan vesiharavasta, mikä sen tehtävä on ohjata.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vesiharavalla tarkoitetaan varmaan jäähdytysnestekierron yhdettä lohkoon/kanteen. Tässä monesti sijaitsee myös lämpötila-anturi.

                                                          Ennakon heittely voi johtua moottorinohjaimen säätämisestä. Ennakon perussäädön ajaksi se pitää saada seis. En nyt vaan ulkoa muista, miten se tehtiin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hei, audi 80 2.0e 1992 abk 204tkm. Sytyspuolella on vaihdettu 2015 kansi, johdot ja pyörijä. Nyt vaihdoin lämpötila-anturin sininen mötikkä, mittasin ohmimittarilla, lämpötila noustessa ohmimäärä putosi, elikä ilm kunnossa. Päästöt edelleen 0.85 sallittu 0.3.
                                                            Laitettiin viivakoodin lukija kiinni ja heitti koodit g42, g62 ja g19. Testattiin uudelleen ei tullut vikakoodia enään. Auto käyttettin välillä lämpimäksi. Pakokaasu mittausta ei ole suorittettu v luvun jälkeen.
                                                            voisiko olla ilmamassamittarissa vika? Joku oli kirjoittanut ac sivuilla siitä voi puhdistaa kontaktipinnat. Joku nois g alkusista viittasi ilmamassamittariin. Kiitos jos löytyy lisä infoa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X