Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 jakopää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs4 jakopää

    S4 se on urssikin, eikös 5vuotta ole aika jolloin hilut tulisi uusia mikäli kilometrejä ei ole tullut tarpeeksi, tässä tapauksessa noin 50K? (250K yht.)
    Ylhäällä olikin kattava setti tarvittavia osia mutta mitä eroa on AAN koneen jakopalikoissa?

    Kiilahihnapyörä?
    remmi
    ohjainrulla
    vesipumppu+tiiviste
    termostaatti+tiiviste
    moniurahihna ja kiristin
    kampiakselin pultti
    alapyörä, teräksinen?

    Mitkä osat voi huoletta tilata tarvikkeena ja mitkä kannattaa ottaa tepolta?

    samaan läjään olisi tulossa myös alempi ÖP-anturi (ajotietokone piippaailee turhaan), pommi, ABS-laatikko
    sekä flektille lämpötila-anturi syyläristä (pyörii loputtomiin). Tuohon tulee varmaan samalla laitettua "uusi" ilmastoinnin kompura kun pitää ihan vitullista meteliä käynnissä ollessaan.

    Mitä tiivisteitä kannattaa/tarvii uusia?
    Jotain muuta fiksua tehdä samalla?
    Öljyt vaihdettu kaikki (paitti kone useammin) 5v sitten, tarviiko jälleen?

    Jos joku joka valmiiksi tietää voisi hintoja kertoa, ursseja on varmaan aika paljon ollut foorumilaisilla ajossa.

    Tästäkin ketjusta on löytynyt avuliaita joten Tornio-Oulu, JKL alueen pajat taikka "herrasmiehet" joilla löytyy kiinnostusta työtä kohtaan, korvausta vastaan saa ilmoittautua. Mielummin luovutan kulkineeni foorumilaiselle joka on näitä ennenkin tehnyt entä johonkin random korjaamoon. Marmori ei taida omista osista täällä kasata ja hinnoittelukin tahtoo olla liikaa useasti.

    Suuret kiitokset.
    ps. osa pilkuista on piilotettu.

    #2
    tilaa koko setti Tepolta ;)

    Moniurahihnan kiristintä en suosittele vaihtamaan, ellei se oikeasti pidä ääntä. On sen verran kallis osa, ja naurettavan helposti vaihdettavissa tarvittaessa. Tuohon sitäpaitsi pystyy laakerin vaihtamaan jos harrastaa haluaa ;)

    AAN hihnajumppa kamat listaisin seuraavasti:

    Hammashihna
    Vesipumppu
    Hammashihnanrulla
    Termari
    Moniurahihna
    Damperin pultti
    ja teräksinen alapyörä (jos ei ole jo)

    Ajotietokoneen piippailu voi johtua sitten mittaristosta itsestäänkin.

    Pyöriikö siis flekti aina, ja jatkuvasti virrat poissa päältä? Jos näin, niin tod näk sieltä on jälkijäähdytyksen aivot menneet. Voin tuota älypurkkia vilkaista ja yrittää korjata jos tarvitsee. YV/sähköpostilla lisää tuosta.
    Viimeksi muokannut gedu; 23.10.2010, 09:24.

    Comment


      #3
      Itellä on melkolailla sama tilanne kuin Jarkolla. Huoltokirjan mukaan on nyt ajettu viime jakopään remontin jälkeen n. 60tkm mutta remppa on suoritettu vuonna 2005.

      Itellä olis tarkoituksena ehkä myös vaihtaa pakonokka ja säädettävä hammas- ja ketjupyörä tuossa samassa yhteydessä. Ilmeisesti siis kannattaa tohon samaan syssyyn ainakin ottaa uus nokkaketju, nokkien stefat ja ventiilikopan tiiviste? Katotaan jos vielä kannentiivisteenkin vaihtais... ARP-pultitkin olis tossa edullisesti tarjolla... Paisuu, paisuu...

      Comment


        #4
        Miksi kannentiivistettä ajattelit vaihtaa?

        Comment


        • #5
          Kiitos infosta

          Kyllähän se kuulostaa tuo kiristin että rallattaa niin kuin joku oli jo sitä sillä nimellä sanonut, jätetään myöhempään ja annetaan jonkun muun se arvioida, tämä selvä.

          Ylläolevat osat laitan jossain välissä tilaukseen, minkä hintainen setti? en osaa noita etkasta paikallistaa numeroineen.
          Mittaristo on vaihdettu.

          Joo se flektin rele pitää ottaa pois jotta ei kuluttais akkua loppuun, pienessä päässäni kelasin että ei saa oikeita lämpötietoja, osa on jo pöydällä kun ei mahottoman kallis ollut. Aivopurkista mahdollisesti myöhemmin lisää mikäli ei korjaannu tuolla.

          Kannattaako mulla noita tiivisteitä ja stefoja vaihtaa? Mielelläni keräisin kaiken kasaan kun auto kerran on levällään, mites ne muut öljyt vielä? Puola/tulpparivistö kun ei ole mitään hajua koska viimeksi, konversio on tehty.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire
            Miksi kannentiivistettä ajattelit vaihtaa?
            Heiman vuotanut jäähdytysnstettä ulos. Öljy ja vesi silti toistaiseksi pysyny omissa oloissaan.

            Comment


            • #7
              Kannattaako mulla noita tiivisteitä ja stefoja vaihtaa?
              Ensin pitäisi selvittää onko millekkään tiivisteelle vaihtotarvetta. Jos joku tiiviste, tai stefa vuotaa, niin ilmanmuuta vaihtoon. Muuten ei jakopään vaihdossa kuulu vaihtaa tiivisteitä.

              Muita öljyjä voi vaihdella saavuttaakseen mielenrauhan esim. tehostinöljyt, jarrunesteet, laatikko, takaperä, lisätä pissapoikaan vettä jne.

              Ei tarvitse tehdä puolille/tulpillekkaan mitään, jos toimivat hyvin. Ei ehjää kannata korjata.

              Comment


              • #8
                Niin ajattelinkin, eli ei ole parasta ennen päivää noilla.
                Lapelta sain pari hyvää linkkiä tuohon kiristimen laakerin vaihtoon niin laitan laakerin tilaukseen.
                Teppohan voi tänne laittaa tai vaikka YV:llä noita osapaketin hintoja jos kerkeää, mikäli ei mitään kuulu niin laitan mailia. Ilmottelen tänne miten homma etenee.

                Comment


                  #9
                  Tässä jakopään hinnat

                  vesipumppu 56,65
                  Termostaatti 87c 19,33
                  moniurahihna, ilmastoitu, AAN 28,32
                  nokkaremmi 41,63
                  teräksinen alahihnapyörä 106,00
                  dampperin pultti 12,49
                  remmin rulla 34,24

                  Jarkon peliin liittyen pitäisi kirjanpitovihosta löytyä kilometrit milloin mitäkin on vaihdettu. Puolakonversion vaihtopvm on tosin saattanut jäädä kirjaamatta. Useampi vuosi siitä on joka tapauksessa.

                  Comment


                  • #10
                    Koitinkin sitä kattoa ja perinnettä olen jatkanut mutta en ollut huomaavinani konversiota siellä. Otan tuon setin sinulta ja laitan vielä mailia, tuon paketinkin voisi editoida sinne UrS4 faqqiin.

                    Comment


                    • #11
                      Urs4:n jakopäähuolto käynnissä ja Tepolta kyselty alustavasti hintoja.
                      Mitä pitää ottaa huomioon hommaa tehdessä?

                      Mistä löytyy ajoitusmerkit? Nokkapyörässä on lyöty piste sekä maalipiste, mutta molemmat on erikohdassa. Kumpi on alkuperäinen? Entä kampiakselin päässä?

                      Entä tämä dampperinpultin aukaisu? Kannattaako edes yrittää ilman lukitustyökalua?

                      Comment


                        #12
                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...4%E4n+remontti
                        Löytyy paljon juttua foorumilta. Kampuran merkki vauhtpyörälle.

                        Comment


                        • #13
                          Risaan (ADU) tekemässä jakopääremonttia ja muutama ihmeellinen homma tuli vastaan:

                          -nokkapyörän merkki puolihammasta verran vinossa pakopuolelle kun dampperin merkki on kohdillaan ja vauhtipyörän merkki on juuri "ikkunan" ohi kuskin puolelta
                          -paikallaan oli 151 hampainen remmi (ABY, AAN ?), mutta kuitenkin vesipumppu oli 26 hampainen malli (ADU). Eikös tässä kuuluisi olla 150 hampainen paikallaan tuolla vesipumpulla?

                          Uusi setti on ABY / AAN -koneeseen Tepolta hankittu (151 hampainen remmi + 29 hampainen vesipumppu). Laitanko noilla osilla nokkapyörän merkin just kohdilleen kanteen / vauhtikseen nähden (eli nokkapyörää hampaan verran taaksepäin) vai pitäisikö kasata kuten tuo on ollut aiemmin ?

                          Mulla on joskus semmosta havaittavissa autossa, että saa sahata pitkään käyntiin, esiintyy epäsäännöllisesti. Voisko olla tuosta sekalaisesta jakopäästä / hampaan pielessä olevasta jaosta peräisin...
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut Ollkar; 18.8.2013, 22:34.

                          Comment


                            #14
                            ADU merkki kuuluu olla juuri noin kuin se sinulla on.

                            150 hampaista hihnaa ei ilmeisesti saa enää mistään tai, jos jostain niin audi tradition shopista.

                            Väärä vesipumppu muuttaa ajoituksia. Kannattaa vähän paneutua asiaan ja miettiä mitä tahtoo. ADU:sta saa paljon paremmin heräävän, jos laittaa säädettävät pyörät ja kellottelee nokat vähän fiksummin kuin tehdas. Säädettävillä pyörillä ei väärä vesipumppu haittaa.

                            Comment


                            • #15
                              Juu osia ostaessa ei tullut paneuduttua itse asiaan tarkemmin, olis tietenkin kannattanut :D

                              No kuitenkin tuli testattua ja eihän se tuolla vesipumpulla onnistu. Remmin ja nokkapyörän hammastus jää asentaessa liian löysäksi, jolloin ajoitus pakenee puolen hampaan verran kun hihnan kiristää tiukalle ja pyörittää pari kierrosta konetta.

                              Pitää hommata sopiva pumppu. Jätetään tuo pyöräjumppa tulevaisuuteen moottorin peruskunnostustalkoisiin.

                              Comment


                                #16
                                RS2-pumppu maksaa jotain 300 ja 400 euron välillä. Kannattaa ehkä ensin koittaa siirtää hihnapyörä vanhasta siihen ABY-pumppuun...

                                Comment


                                  #17
                                  ABY setti säädettävällä pyörällä kuulostaisi omaan korvaan paremmalta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kiitokset avusta. Soittelinkin pörhölle ja ei saa mistään kovin nopeasti tuota pumppua, 1-2 viikkoa audi traditionin kautta oli paras arvaus tiskillä. Hintakin oli tuosta porkkiksen heiton puolivälistä, eli ei kiitos vaikka vähän enemmän saisi pumppuun rundeja...

                                    Tilasin tuon tommisbilletin säädettävän nokkapyörän, hyvää palvelua ja nopea toimitus tuntuisi olevan. Onko vinkkejä tuon nokkapyörän asennukseen/säätöön, hyvällä tuurilla pääsen huomenna jo kasaustöihin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo, nätti homma oli nyt sai jaon kohdalleen. Hall-ikkuna olikin valmiiksi OK, sitä ei tarvinnut säädellä. Mihin momenttiin nuo säätöpultit kannattaa laittaa että pysyvät varmasti kiinni, kyseessä siis tommisbilletin tuote?

                                      Comment


                                      • #20
                                        No itte oon nyt urssissa noita aukonut vähän väliä ja pitkähköllä kuusiokulma-avaimella olen vetässyt sen verran, että narahtaa. Kun olen ajoituksiin tyytyväinen, niin laitan vielä kierrelukitetta ainakin osaan noista, ettei vahinkoa käy. Itsellä myös imusessa säätö ja sinnehän ei voi oikein laittaa lukitetta (käsittääkseni?), eikä sitä näe, joten myös tarpeeksi kiinni.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kaikkiin vain kunnon lukite lopuksi. Ei se irti pyörinyt ruuvi siellä hihnan välissä eri hauska ole vaikka säätö pysyisikin paikallaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Nordlock-aluslevyjä suosittelisin tähänkin kohteeseen. Tosin saattaa olla, ettei sellaiset mahdu sinne pulttien syvennyksiin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Porkkis, onko sinulla tarkempaa tietoa miten ADUn nokat kellotetaan tehdasta fiksummin? ADUn imunokka on sama kuin 3B/ABY/AAN:ssa, pakonokka on erilainen. ADUn ajoitus on tehtaan jäljiltä 10 astetta myöhäisellä verrattuna 3B/ABY/AAN. Mihin suuntaan imu- ja pakonokkaa pitäisi liikutella että tulee parannusta?

                                              Onko muuten kukaan kokeillut ajaa RS2 turboa 3B/ABY/AAN-nokilla vakio ajoituksella ja sen jälkeen ADU-nokilla ja RS2-ajoituksella. Tuleeko ADU-nokkien vaihdolla huomattava muutos/parannus?

                                              Comment


                                                #24
                                                Ollkar, nokkapyörän asteikosta katsottuna, montako astetta käänsit että ajoitus sattui kohdalleen? Menikö tasan 10 astetta? Minä taidan kohta joutua tekemään tämän saman operaation koska osien saatavuus hankalaa/mahdotonta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Saattaa mulla jotain näkemyksiä olla, mutta kyllä siinä yritys/erehdys palkitaan.

                                                  ADU ajoituksilla herää noin 500rpm myöhemmin ja tarjoaa 15-20hv enemmän huipputehoa (all out). Noin karkeasti yleistäen.

                                                  Kuulin kaverilta, että audi tradition olisi tilannut erän RS2 remmejä ja pumppujakin pitäisi kai olla aika nopeasti saatavilla. Tuntuu olevan hyvällä otteella audi tradition asialla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Voiko tämän ymmärtää myös päinvastoin? Eli jos en ole hakemassa huipputehoja, vaan parempaa katuajettavuutta (esim. ahtimen aikaisempi herääminen) niin silloin RS2 turbo ja 3B/ABY/AAN-nokat ja niiden vakioajoitus on parempi kuin ADU-nokat ja ADU-ajoitus? Kyselen tätä koska ainakin lastuttamattomalla RS2:lla kaupunkiajo tuntuu melko tuhnulta (alakierroksilla) jos vertaan lastutettuun 220v:hen. Tosin onhan noissa täysin erilaiset turbotkin, mutta lähinnä optimaalista nokkaakselisetuppia mietiskelen että kuinka suuresti sillä voi vaikuttaa RS2 turbon ajettavuuteen.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ihan hyvin tulkittu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Timo, laitoin nokkapyörän ensin alkuperäisen merkin mukaan kohdalleen (hall-kehä kehään ei tarvinnut koskea ollenkaan), löysäsin säätöpultit ja kiristintä vääntämällä laitoin hammaskehän kopilleen.

                                                        Ekassa kuvassa on lähtötilanne ja tokassa kuvassa on sitten hihna paikallaan ja pyörä lukittuna. Käytännössähän hammaspyörän asento muuttui ~4 astetta. Merkit pysyy kohdallaan vauhtiksella ja nokkapyörässä konetta pyöritellessä, vielä en ole sen kummemmin testaillut.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ollkar, katselin noita nokkapyörän kuvia. Teitkö siis niin että aluksi käänsit nokkapyörän 0-säädössä ADU-asentoon (venakopan merkistä puolihammasta vasemmalle). Sen jälkeen nokkapyörästä säätöpultit auki ja hihnan kiristys jolloin nokkapyörän hampaat pyörivät takaisin ABY-asentoon (hammas keskelle venttiilikopan merkkiä) ja säätöpulttien kiristys? Kuvan perusteella kuitenkin olet saanut ABYn 151-hampaisella jakoremmillä ja 29 hampaisella vesipumpulla nokkapyörän hampaat asettumaan samoin kuten ADUn remmillä/pumpulla eli puolihammasta vasemmalle venttiiilikopan merkistä? Vai katsonko minä kuvaa väärin :) Minulla ei ole tuota säädettävää nokkapyörää (vielä) niin en voi kokeilla samaa omassa moottorissani.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Työjärjestys oikein, mutta hammaskehä ja tuo ns. merkkihammas siirtyi puolen hampaan verran yli pakopuolelle kuten kuvassa näkyy. keskiosahan on luonnollisesti samassa paikassa koko ajan ettei ajoitukset muutu.Tuossa vaiheessa kun kampuraa ei liikuta niin ulkokehällän ei ole väliä kunhan saa tarpeeksi tiukalle. Nyt kun remmi on kiritty ja kampura pyörii matkassa niin ajoitusta on helppo muuttaa, pitää varmaan testata joskus hienosäätää...Sen verran mitä autoa huudatin tuossa ilmauksen aikana niin näyttäisi että kyllä jako meni kohdalleen näillä keinoin, kokeillaan enemmän kun saa auton muuten läjään taas.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X