Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Raa'an nesteen sekoittuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Raa'an nesteen sekoittuminen

    Tuos autoa jynssätes kattelin vahä nesteitä ja mittasin siinä samalla pakkaskestävyyttä. Oli noin -15. Imasin paisarista pois ~2 litraa ja panin raakaa tilalle. Miten nopeesti mahtaa sekaantua ku ei oo tuollasta tullu harrastettua 10 vuoteen? Aina oon kaatanu valmista nestettä. Ilmeisesti vesipumpun takuukorjaukses on kaadettu vähän laimeeta nestettä ku kerta nuon pientä kestoa näytti.

  • #2
    Hyvinkin nopeasti sekoittuu, "ilmausletkusta" virtaa yleensä koko ajan nestettä paisariin, ja alaletkusta sitten taas menee kiertoon.

    Comment


    • #3
      Mistä mahtais muuten löytyä hyvä ja edullinen pakkaskestävyysmittari? Vaimon autosta pitäis katsoa kanssa nesteiden tila, eikä olisi tarvetta vaihtaa kaikkia nesteitä...

      Comment


        #4
        Biltemalainen mittari ollut joskus ja tuntui toimivan ihan hyvin. Nesteistä sen verta että mistä johtuu että jäähdyttäjän neste muuttaa värinsä vihreästä kirkkaaksi? Zero merkkinen jäähdyttäjän neste tekee noin, nesteet kun vaihdoin teboilin vastaaviin mitkä on ennekin ollu niin väri pysyy kyllä.

        Comment


          #5
          Mulla meni Zero ihan verenpunaiseksi ABC:ssä. Muutenkin tuossa ollut ihmetyksen aiheena kun jäähdytysnestettä menee paljon vähemmän kuin mitä Audi/muut lähteet sanoo. Eli ilmausruuvit (lohkon takaa ja lämppärin letkusta), jäähdyttäjän proppu auki ja sitten lohkon alta tyhjennysruuvi. Letkulla huuhdoin järjestelmän huolella ja sitten lähdin täyttämään Zeroa tuonne luulossa että sinne menee n 11 litraa. Viiden litran jälkeen alkoi tökkiä ja ilmaamalla/ajamalla koneen lämpimäks sain sinne alle 8 litraa menemään. Tämä 5/2,5 l seos meni sitten parissa viikossa vihreästä punaiseksi.
          Huuhdoin tuon uudestaan ja sitten 50/50 seoksena shellin aineet sisälle niin ei ole muuttanut väriä 10 tkm matkalla. Määrällisesti ei taaskaan mennyt lähellekään 11 litraa...

          Comment


            #6
            Eipä mitää mahdotonta lenkkiä tarvinnu tehdä ni näytti mitates noin -40. Tuon verran oon aina pitänykki kestona. Mitä muut pitää sellasena hyvänä "rajana"?

            Comment


              #7
              ~ -35c on huollossa raja, jossa puututaan kestoon. -40c on oikein hyvä.

              Comment


              • #8
                Hommasin semmosen kings:in lasiputkimallisen pakkasenkestomittarin, mutta yksi huono kuva paketin pahvissa ei kyllä mulle kertonut miten se oikeesti sitten toimii. Osaisko joku valaista?

                Comment


                  #9
                  Siis sellainen klassinen lasiputki, jossa koho keskellä? Imaiset nestettä sen verran, että koho kelluu ja katsot kohon asteikosta lukeman, joka on nestepinnan tasossa. Siinä on parille eri nestetyypille oma asteikkonsa. Katso sitä, mikä tuntuu näyttävän parempia lukemia :)

                  Ne on sitten oikeasti epäselviä ja epämääräisiä nuo halpismittarit.

                  Comment


                    #10
                    Mutta optiset on taas kovin kalliita. En tiedä voiko halvempiin optisiin luottaa.

                    http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1...hapon-mittari-

                    Comment


                    • #11
                      Just semmonen kohomallinen. Joku semmosta tais vähän kehuakin, että ainakin hinta-laatu suhde olisi ihan jees. Ja metanolille ja glykolille omat asteikot.
                      No nyt pääsee ainakin kokeilemaan näyttääkö se yhtään järkeviä lukemia...

                      Comment


                        #12
                        Halvat optiset on varmaan tarkkuudelta suht samaa luokkaa kuin halvat kohomallisetkin. Kohomallien tarkkuudesta kertoo aika paljon se, miten se asteikko on toteutettu. Halvoissa ainakin se on vain kohon sisään rullattu pahvi, jonka asennon tarkkuus kohoon nähden on aika niin ja näin. Varsinkin kun se asteikko on aika pieni väleiltään.

                        Comment


                          #13
                          Vaihdoin lötköön termostaatin ja huomasin ettei ole mitään tyhjää kannua mihin sekoittaa valmiiksi neste. Kaadoin moottorin suoraan raakaa nestettä ja perään vettä niin että vettä oli noin puoli litraa vähemmän kuin nestettä. Käytin moottoria ilman paisarin korkkia niin kauan että flekti lähti pyörimään ja mittasin nesteen. Näytti vain -13. Onko nyt niin ettei neste ole sekoittunut vielä kunnolla?

                          Comment


                          • #14
                            muistakaa että sillä perinteisellä (viisari) mittarilla tai koho mittarilla (painovoima) ei voi mitata punaista nestettä, kusettaa alakanttiin monia kymmeniä asteita.

                            optinen mittari näyttää g12 (tai ylipäätään punaiselle) nesteelle oikean pakkaskestävyyden.

                            https://www.motonet.fi/fi/tuote/4819...kuhappomittari
                            Viimeksi muokannut johny1332; 18.1.2019, 08:01.

                            Comment


                            • #15
                              Kaikki volkkarin nesteet ovat käsittääkseni etyleeniglykolipohjaisia, joten luulisin että painovoimainen mittari näyttää oikein oli neste minkä väristä tahansa. Nyt ei pidä sekoittaa propyleeniglykoliin joka on usein värjätty myös punaiseksi, sen ominaispaino on eri.

                              Comment


                              • #16
                                no sitten mulla on ollu varmana surkeita mittareita tai väärää nestettä?
                                kun ei oo ku pari viikkoo aikaa ku mittasin G12 (VW TL 774 D) nestettä 3 eri painovoimaisella mittarilla, 50/50 seoksella. tulos noin -20 astetta pakkaskestoo, tämän jälkeen mittaus optisella ja tulos aika lailla tasan -40 astetta niinkuin kuuluukin.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja johny1332 Näytä viesti
                                  muistakaa että sillä perinteisellä (viisari) mittarilla tai koho mittarilla (painovoima) ei voi mitata punaista nestettä, kusettaa alakanttiin monia kymmeniä asteita.
                                  Tuo ei pidä paikkansa, löytyy uusia viisarimittareita G13 jäähdytinnesteelle. Esim. tuollainen, jollainen itseltä löytyy.
                                  Attached Files

                                  Comment

                                  Working...
                                  X