Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 B5 ongelmaa

    Ongelman kuvaus:

    Menee vikatilaan (ahdot 0,4-0,5) ajoittain (ilmennyt tihenevästi viime aikana). Radalla viime viikonloppuna ei jättänyt vikakoodia vaikka muutaman kerran vikatilaan meni (virrat pois-> päälle ja meno maistuu taas)

    Katuajossa saattaa mennä kovemman kiihdytyksen jälkeen(huomaa seuraavan kerran kun yrittää kiihdyttää).

    Radalla mielestäni useiten mutkasta ulostulossa osakaasulta täydelle kaasulle siirryttäessä tai hetki sen jälkeen(täys veto päällä). Huomaa vedon heikkentymisenä.

    Ahtomittari värisee ahtojen ollessa päällä (autogaugen mittari) en tiedä onko mittarin ominaisuus vai ei -> täytyy kokeilla jollain muulla.

    Ongelmat alkaneet tai kärjistyneet ehkä dp vaihdon jälkeen, tosin sillon oli muitakin ongelmia (väläri, y-putki)

    Ahdot nousee useinmiten ensin n. 1bar sitten hetken päästä 1,2bar:iin jossa pysyy vedon ajan.

    Autossa lastu(kaiketi motoribitin), ahdot n. 1.2-1.3bar ei havaittavissa ahtopiikkejä, rosteri dp:t (n.3") ilman katteja, miltek 3" putkisto. ajettu 235tkm (ahtimet kuulemma vaihdettu 150tkm kohdilla pakosarjoineen, vinkuu jonkin verran). bypassien ohj. venttiili n249 ohitettu(ei softasta poistettu)

    Historiaa ongelmista ja korjauksista:

    -2010 talvella uusittu egt:t
    -Keväällä y-putki revenny pari kertaa, nyt vahvistettu ja kestää
    -F-putki uusittu vahvistettuun
    -Välijäähdyttimen pääty vuoti nyt kesällä -> uusittu
    -N75 uusittu "varmuuden" vuoksi n. 1kk sitten
    -Bypassit uusittu n.1kk sitten (710N)
    -Painetesti tehty alkukesästä, ei löytynyt vuotoja (täytyy tehdä vielä)
    -Silmämääräisesti katteltu ahtoletkut jne/kiristetty klemmarit
    -Hukkaportit testattu (n. 0,5 ali- ja ylipaine), ei vuotoja

    Auto toimi radalla moitteetta keväällä vielä, sen jälkeen alkoi ongelmat, y-putken rikkoutumien oli ensimmäisenä. Vikakoodeja on näitten seurauksena on ollut jotain, max ahtopaine ylittynyt, pyydetyn ja saavutetun ahtopaineen liian suuri ero jne...

    Eli olisi hyvät neuvot tarpeen. Logitusta voisin ottaa kunhan saan vag piuhan hommattua, mitä olisi syytä logittaa?
    Viimeksi muokannut toma-; 20.7.2010, 21:27.

    #2
    jos ei ahtovuotoja niin koittaisin ekana toista koodia jos jollakin olisi lainaa hetkeksi omaa toimivaa ecua vastaavilla moottorinosilla. Ei tunnu koodi ymmärtävän ahtojen nousua?

    Ylensä lokitetaan 003 kolmosen täyskaasukiihdytyksessä (maf ja kaasuläppä).
    Seuraavalla vedolla vaikka 115, ahdot. Voi ne yhtäaikaakin lokittaa mutta resoluutio vagcomilla on sitten jo heikompi.

    Yhtäaikaa vois ne lokittaa nelosen täyskiihdytyksessä kunnes ongelma ilmenee. Todennäkösesti kaasuläppä menee osittainn kiinni jonkun ahtokorjauksen takia.

    Comment


    • #3
      Pientä päivitystä...

      Tänään kerkesin tekemään pikaisen painetesti ja löytyikin vuoto, ei tosin painepuolelta... Kuljettajan puoleinen ahtimelle menevä imuputkesta lähtevä "alipaineputki" vuotaa juuresta(hukkaportin kellon kohdilla), liikkuu sormin sisään ulos useamman millin. Tämähän aiheuttaa imuvuodon, jospa olis tää se oireen aiheuttaja (toiv.) Tänään taas katoin vikakoodit, ei mitään ja useamman kerran on varaohjelmalle mennyt. (logitusta ei pysty tekemään duunin testerillä)

      Onko kellään kokemuksia tuon imuputken irrotusesta? Varmaan on paskamainen mutta onko tehtävissä ilman koneen irrotusta tms?

      Comment


      • #4
        Tuon kuskin puolen alipaineletkun vaihtoon taisi olla kone pois osastoa. Isommat ahtimet sitten samalla ;)
        Apukuskin puolella selviää konetta nostamalla, mutta ei ole helppoa sielläkään. Omassa S oli tuolla puolella vuoto, joka korjattiin.
        okkim ja ola tietävät tarkemmin.

        Comment


        • #5
          Pikakorjausta :)

          Saattoi tepsiä putken tiivistäminen, tiivistysmassalla ulkopuolelta ja klemmarilla putken kylkeen niin ettei pääse liikkumaan. Ainakaan nyt kotimatkalla ei vikatilaan mennyt, kunnon testaamista odotellessa...

          Toivotaan että pelittäis talveen asti (=koneen irrotus edessä)

          Comment


            #6
            Siitä on luultavasti hapettunut putkea kiinni pitävä pop-niitti poikki. Siksi se pääsee heilumaan ja periaatteessa myös irtoamaan.

            Comment


            • #7
              Jep, niitti vaikuttaisi olevan hieman löysä, mutta eikö pikkuputki ole prässätty tms olemaan tiukasti ja tiiivis imuputkeen kuitenkin? Niittihän on parikymmentä cm eteenpäin siitä missä itse liitoskohta on.

              Comment


              • #8
                Joopajoo sano rengit päissään. Kestihän se sen kotimatkan mut illalla kun kävi polkemassa vähän niin melkein heti varasoftalle. Vois olla ettei se tiivistemassa kestä sitä kuumuutta kun pakosarjakin on melko lähellä... Mutta taitaa se syy olla siinä vuodossa kun se jonkun ajan pelas, huomenna aletaan irrtousprojektiin.

                Comment


                  #9
                  Vikaselostus osuu myös omalle kohdalleen aika hyvin. Ahdot putoaa välillä 0,5 (vaihteen vaihdon jälkeen täyskiihdytyksessä, osajaasulta tallapohjaan jne) ja tulevat takaisin kuin taikaiskusta. Jos jotain yksittäistä rauta muutosta mietin, niin N249 muutoksen jälkeen nuo ngelmat tulivat.

                  Oliko sattumaa vai ei, mutta voisiko se teoriassa tuoda kyseisen ongelman?
                  Suht helppohan tuo olisi todeta asentamalla hilppeet takaisin.

                  Comment


                  • #10
                    Ongelmia ollut melko paljon(ahtovuotoja) myös, ja selvä vuoto löytyi imuputkesta. Joten järkevin minun tilanteessa on korjata varmat "viat" ensin ja tutkailla vaikutusta. Mielessä ollut kyllä tuon n249 palauttaminen myöskin, pakko tässä on alkaa poissulkemaan vikamahollisuuksia...

                    Comment


                    • #11
                      Imuputki korjattu ja n249 venttiili palautettu käyttöön. Eilisen ja tän päivän toiminu normiajossa ja rankemassa poljennassa. MUTTA, tänään meni varasoftalle kun ajoin pari km ~40km/h ja välillä hidastetöyssyihin hidastaen, muutaman töyssyn jälkeen pieni polkasu niin että ahdot kerkes nousta hetkeks yli 1bar ja hätäkäytölle :( Virrat pois/päälle ja meno jatkui, pari polkasua ja taas hätäkäytölle. Ja joka kerta huomas vasta seuraavan kiihdytyksen yhteydessä kun ei ahda. Ennen tätä ajoa 40km maantietä ja lämpöä ~30-32C.

                      Huomenna taas painetestiä jos vaan aikaa on. Voiko ilmamassamittari tehdä tämmösen vian, en tiedä onko koskaan vaihettu? Vikakoodit selviää myös huomenissa mutta tuskin siellä taaskaan mitään on. Ideoita? :/

                      Comment


                      • #12
                        Päivän saldo:
                        Ei vikakoodeja, ahtovuotoja en tällä kertaa löytänyt.
                        -Vaihdoin imuilman lämpötunnistimen, ei vaikutusta
                        -poistin F letkun ja tulppasin huohottimelle menevän putken/takaiskuventtiili pois, ei vaikutusta.

                        Testilenkillä meni kerran hätäkäytölle kuten aikasemmin. muuten toimi taas ok.

                        Comment


                        • #13
                          Vikaselostus osuu myös omalle kohdalleen aika hyvin. Ahdot putoaa välillä 0,5 (vaihteen vaihdon jälkeen täyskiihdytyksessä, osajaasulta tallapohjaan jne) ja tulevat takaisin kuin taikaiskusta. Jos jotain yksittäistä rauta muutosta mietin, niin N249 muutoksen jälkeen nuo ngelmat tulivat.
                          Mulla on ollu tuossa tiptronic S4:ssa sama vaiva. Jos lähtee täyskaasukiihdytyksellä niin ykköseltä kakkosele vaihtaessa tuntuu siltä että tehot häviää heti kun kakkonen tulee silmään. Jos kaasua pitää pohjassa niin tehot eivät myöskään tule takaisin, ihan niinkuin ahdot olisi kadoksissa. Jos kaasun löysää ja painaa uudelleen niin sitten painuukin selkä taas mukavasti penkkiin.

                          Hieman pienemmällä kaasulla rivakkaasti kiihdyttäessä tuntuu että ahdot hieman tipahtaa ja nousee sitten takaisin. Taitaa siis kyseessä olla joku suoraan ahtoihin liittyvä juttu eikä tiptronickin suojatila.

                          Comment


                          • #14
                            MAF vaihdettu "varmuuden" vuoksi, vika tuntui ilmenevän vaihdon jälkeen paljon herkemmin ja toistuvammin. Auto toimi viikonlopun ihan hyvin taas. Saako Mafin sopeutuksen tehtyä ilman testeriä? Vai ajetaanko vaan kunnes oppii huonoille tavoille? Jotain yhteyttä luulis olevan ilmamäärällä(vuotoa) kun maffin vaihdon jälkeen huonontui tilanne. Ja ei taaskaan vikakoodeja :/

                            Comment


                            • #15
                              ahtopaineet seilaa?

                              onko kellää ollu sellaasta ongelmaa jotta ahtopaineet laskee vedon aikana? mulla nostaa 0.8 ja laskee vedon aikana 0.4 ja muutenki pitäis ahtaa yli kilon ku on abt:n lastu.. vikakoodit luettu ja ilmottaa molemmin puolin lambdat, pakokaasun lämpöanturit happitunnistimet ja ilmamassa mittarin niin ja jännite 30v katkonainen muut on jatkuvia. ja kysymys on 2.7 biturbo s4 -98.

                              Comment


                                #16
                                Nollaa ensin vikakoodit ja katso mitä tulee takaisin. Taitaa olla monta vikaa yhtäaikaa päällä, antureita varmasti rikki.

                                Comment


                                • #17
                                  kaikki samat tuloo aina takaasi. jotta paha mennä sanoon sitte mikä on rikki musta tuntuu siltä jotta joku on rikki ja se sekoottaa nuo kaikki muut anturit?

                                  Comment


                                    #18
                                    Jännite 30V?

                                    Comment


                                      #19
                                      Akku huonona? Lataa akku

                                      Comment


                                        #20
                                        Voisin kuvitella, että EGT-anturit ja MAF on rikkinäiset. Lambdaa herjaa sen vuoksi, että raakaa bensaa menee paljon läpi. Tarkoittaa varmaan 30-jännitettä, eli jatkuvaa jännitettä. 15-jännite on virtalukon takaa.

                                        Kuten Marko sanoikin jo, lataa akku.

                                        Edit: Korjattu virhe, kiitos Porkkikselle
                                        Viimeksi muokannut Niconce; 28.4.2013, 16:59.

                                        Comment


                                          #21
                                          Just toisin päin. 15 on virtalukon ja 30 on jatkuva.

                                          Vähän turha kysellä mikä autossa mahtaa olla vikana, jos herjaa lambdoista ja pakolämpöantureista. Repullinen antureita vaihtoon on step1 ja step2 on ihmetellä lisää ellei auto korjaannu niillä, mistä se osaa itse herjata.

                                          Comment


                                          • #22
                                            niin ja sitte ku laittaa käden pakoputken päitten eteen niin toinen puoli käy huonommin. se sillä lailla sytkyttää niinku ei käy kunnolla.. mitäköhän täs ny sitte rupiaas ensimmääsenä tekemähän?

                                            Comment


                                              #23
                                              Joo elikkä itellä samanlaisia oireita -99 vuoden S4:ssa avantissa (AGB).
                                              Viime syksynä ilmennyt vikatila, jolloin luettiin vikakoodit:
                                              Herjasi molempia lambdoja ja järjestelmä liian rikas.

                                              Talven 2012-2013 aikana moottori oli ulkona autosta ja sen yhteydessä vaihtui:
                                              -EGT anturit
                                              -Molemmat lambdat
                                              -DP:t
                                              -Turbot kävivät huollossa
                                              -Jakopää, vesipumppu, moniura jne.
                                              -Huohotin

                                              Nyt taas keväällä luulin jo, että mystinen vikatilalle meno meininki olisi hävinnyt kun auto toimi normaalisti n. 2 viikkoa kunnes pamahti vikatilaan ?!?
                                              Vikatilassa ahdot n. 0.4-0.5 ja seokset seilaavat laidasta laitaan.
                                              Kun päästää kaasusta ja antaa kierrosten laskea tyhjäkäynnille, seokset saattavat käydät 10.8 el itodella rikkaalla ja palautua hiljakselleen normaaliin 14.6-14.9 välille. Vikakoodien poiston jälkeen toimii hetken aikaa normaalisti ja lyö uudestaan vikatilaan??

                                              Vikakoodit luettiin pari päivää sitten ja antoi seuraavat tulokset:

                                              Linkit kuviin: s1298.photobucket.com/user/Twinitify/media/IMG_2190ndashKopio_zpse02198f3.jpg.html?sort=3&amp ;o=0&postlogin=true
                                              http://s1298.photobucket.com/user/Tw...postlogin=true

                                              Osaisko joku sanoo mitään?
                                              Viimeksi muokannut AdeR; 6.5.2013, 14:29. Perustelu: muokkaus

                                              Comment


                                                #24
                                                Onko vuodot tarkistettu?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jep, painetesti tehty.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nollaa koodit ja kato mitä tulee takasin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nollattiin ja nuo mistä kuvat, niin pompsahti päälle.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Siinä tapauksessa ihmetyttää tuo "power supply terminal 30" vikakoodi.
                                                        Onko akku kunnossa? lataako laturi tarpeeksi?
                                                        Sulakkeet ja niiden kantojen liitokset? Maadoitukset? johtosarjan kunto?

                                                        Tosin täydellistä sulakkeen palamista tai käyttöjännitteen katkeamista ei ole, koska vikakoodeissa ei ole "open or short to plus" missään kohdassa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sekään ei ole poissuljettu, että lambdat olisivat vialliset jo uutena. Tai sitten asentaessa johto ottanut kipeää. Itse joskus tilasin lambdasensor.comista ihan orkkis boschilaiset joista toinen oli samantien no activity-tilassa ja toinenkin tilttas vähän ajan päästä. Reklamoin ja sain ekasta rahat takaisin ja toisesta uuden tilalle.

                                                          Sitten kannattaa kokeilla uutta akkua ja tarkastaa niiden vihreiden yksisuuntaventtiilien toiminta y-putken alta. Jos ne falskaa molempiin suuntiin, ahdot vuotavat imusarjasta pois. Ei ulkoilmaan mutta joko turbojen imupuolelle tai bensahöyryjen takaisinkierrätysjärjestelmään.

                                                          Uus N75 vois myös tehdä ihmeitä. Millaisella paineella teit vuototestin?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Autossa uusi akku ja painetesti noin baarin luokkaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X