Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mielipiteitä perävaunun vedosta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mielipiteitä perävaunun vedosta?

    Vedän aika paljon kärryä A6 -03 1,8T :lla.
    Miten moottori ja vaihteisto kestää jos ajelee 5 vaihteella noin 80-85 km/h eli 2200-2400 rmp. Usein ajelen vakionopeudensäätimellä ja välillä tunuu että jotenkin nypyttää ja löytyy "löysiä" vetopuolelta (ajettu 291.000km) . Olisiko turvallisempaa vain ajella 4:lla ja hieman isommilla kierroksilla, vaikka taitaa kyllä kuluttaa polttoainetta hieman enemmän? Turbo kyllä taas ahtaa paremmin isommilla kieroksilla?

    #2
    Kuluma on varmasti aivan samaa kuin ilman kärryäkin. Kuinka paljon siellä kärryssä yleensä edes on painoa?

    Comment


      #3
      Takapään jouset ja iskarit kyllä vähän ottaa itseensä (ainakin itsestä siltä tuntuu) suuremmasta ajomäärästä ja kuormasta.

      Itse vaihdan pienemmälle vaihteelle siinä kohtaa kun selkeästi alkaa puutumaan veto, eli ei jaksa mennä puhtaasti (aika lähellä tuota 2400).
      Viimeksi muokannut jta; 20.6.2010, 08:36. Perustelu: typo+kierrosluku

      Comment


      • #4
        Vaihteiston voitelu ei ole enään tehokasta noilla kierroksilla, se kun perustuu roiskevoiteluun.

        Comment


        • #5
          Mihin faktaan perustuu että vaihteiston voitelu ei ole tehokasta noilla kierroksilla? Puhutaan kuitenkin täysin normaaliseista ajokierroksista, dieselissä vielä about sama vaihdelaatikko niin siinähän moiset matkakierroset olisi reippaasti. Tämä väittämä että tarvitaan hurjia kierroksia että vaihdelaattikko ei hajua, perustuu väärinkäsitykseen 80luvulta. Kun autoihin/pakuihin lisättiin viides vaihde, niin se usein tehtiin laittamalla vain olemassa olevaan vaihdelaatikkoon vippaskonstein jotenkin päätyyn. Noita sitten hajosi kun vedettiin kärryä, mutta perimmäinen syy oli se että niissä ei öljy päässyt oikein jäähdyttämään kunnolla laakeria ja ratasta, koska vaihdelaatikon rakenne ei sitä sallinut.

          Normaali vaihdelaatikon voitelu toimii todella pienillä kierroksilla, roiskevoitelu on vähän väärä sana. Osa pyörivistä rattaista on aina öljypinnan alapuolella ja siten nostaa öljyä rattaille ja rattaiden "sisällä" oleville laakereille todella hyvin.

          Comment


            #6
            Juu, etkasta poimin randomilla jonkun A4 quattro-askin 5. vaihteen välityksen, hammasluvut toisio 26 ja ensiö 39. Tarkoittaa sitä että toisioakseli pyörii n. puolitoistakertaisella nopeudella ensiöakseliin nähden. Näinollen esim. 2200rpm tarkoittaisi että toisioakseli pyörii about 3300 kierrosta minuutissa. Öljypropun sijainnista voidaan päätellä, että toisioakseli tosiaan jos ei nyt suorastaan ole upotettuna öljyyn, niin ainakin hyvin pitkälti ui siellä. Tästä voisi päätellä, että melkoinen myräkkä on askin sisällä käynnissä jo aika pienilläkin kierroksilla. Tuollaisessa 01a/e askissa on vielä kaikkien vaihteiden rattaat peräkkäin akseleilla, eli periaatteessa yhtälailla saavat voitelua.

            Onhan näitä tapauksia menneisyydessä, niinkuin esimerkiksi alkupään 5-vaihteiset kakkoskoppa golffin askit. Siinä oli vitosvaihde lisätty jälkeenpäin askin ylänurkkaan ja lisäksi öljyntäyttöreiästä täytettäessä askiin meni liian vähän öljyä. Niitähän piti täytellä sitten nopeusmittarivaijerin reiästä vielä lisää.

            Comment


              #7
              Itse pyrin kaikessa ajossa, myös peräkärryn kanssa käyttämään tarvittavaan tehoon nähden sopivia kierroksia. Tarkoittaa että esim ylämäessä pidän koneen reilusti tehoalueella, alamäissä tasamaalla voi sitte olla reilusti vähemmän rundeja.
              Kulutusmittari antaa mielestäni jotain osviittaa- tuossa AEL:ssä olen huomannut että kun kierrokset nousee noin 2100:aan niin sen jälkeen maaston epätasaisuudet tuntuvat todella vähän kulutuksessa, pystyy ylläpitämään vauhdin ilman että merkittävästi lisää kaasua. 1900 rpm koneessa niin joka nyppylä vaati sen verran kaasua että kulutus menee yli kympin, kun taas noilla kovemmilla kierroksilla pyörii 5-6 litran hujakoilla.
              Eli sellaiset kierrokset päälle että kone tuntuu käyvän kevyesti- korostuu kuorman painon ja ilmanvastuksen lisääntyessä

              Comment

              Working...
              X