Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokka akselin asentotunnistin rikki?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kiristimeen tuo viittaa, jos jako kerran on kohdillaan, myös nokkaketjujen osalta. Onkohan se G163:n pulssilevy oikein/kunnolla kiinni?

    Mitä näyttää Vag-comilla measuring group 90
    a) tyhjäkäynnillä?
    b) kuormitettaessa konetta ~3000 rpm paikkeilla?

    Tyhjäkäynnillä arvon pitäisi pyöriä nollan tuntumassa, ja kuormituksessa n. 16..25 asteessa. Jos lukema ei tipu tyhjäkäynnillä nollan pintaan, niin kiristin on jumiutunut "high torque" -asentoon. Kiristin ei välttämättä osaa antaa vikakoodia, jos vika ei ole siinä solenoidiosassa.

    Comment


    • #32
      Se arvo muuttui juurikin tuon ~25 asteen verran. Eli kiristimen ei pitäisi olla jumissa, ja ketjun jako on oikein.

      Triggerirengas ei kyllä voi siirtyä mitenkään, se on niin jämäkästi ison prikan alla, eikä siihen ole koskettu. Anturit käy ristiin.

      Tuosta G28:sta en ole satavarma, mutta eikös se ole niin ettei kone käynnisty jos se on rikki?

      Tuo vikakoodihan on ollut joskus kauan aikaa sitten aikasemmin, ja hävinnyt jollain konstilla, ja nyt tuli takaisin.

      Comment


      • #33
        Jos vika olisi G28:ssa, niin sieltä varmaan tulisi koodi G40:n ja G28:n väärästä korrelaatiosta myös?

        Comment


        • #34
          Re: Nokka-akselin asentotunnistin

          Voisiko se triggeri rengas vaan kuitenkin olla kaput? Vaikka se ei käsittääkseni yleistä ole.

          Ja satavarmasti en mene sanomaan että juuri sama vikakoodi oli aikoinaan, koska nytkin muistin sen väärin. Jotain nokka akseliin viittaavaa silloin aikoinaan oli.

          Comment


          • #35
            Voi kai se olla. Ei varmaankaan ole kallis osa kokeilla. Eikä hirveän vaikea vaihtaakaan.

            Comment


            • #36
              Eihän se maksanut kun reilun kympin, mitä kattelin. Ja luultavasti vaikeampi saada se anturi pois kuin triggeri sieltä sisältä.

              Ja tarkistin vielä huvikseen tuon 90 kanavan. Tyhjäkäynnillä tosiaan pyörii siinä nollan tuntumassa ja kierroksillä säätelee 17-23 välillä mitä nyt ajon aikana välillä tiirailin.

              Comment


              • #37
                Mulla on ollu ongelmia molempien hall anturien G40 ja G163 kanssa.
                Ensimmäinen alkuperäinen anturi antoi vikakoodia (en muista mitä). Tilasin Ebaysta molemmat uudet ja vaihdoin. Meni ongelmitta 1,5vuotta. Nyt sitten oli tullut G163 vikakoodia. Vaihdoin sen, koodi ei poistunut ja oli lisäksi myös G40 vikakoodi (Molemmista Short or open to plus). Otin auki G40 anturin, anturi oli murtunut sisältä ja murjonut triggeri renkaan paskaksi.
                Avasin myös G163 anturin, Magneetti oli tippunut anturista. Triggerikehältä löytyi myös edellisen anturin magneetti, en sitä ollut huomannut vaihtaessa...

                Kannattaa katsoa hall anturia vaihtaessa, että anturi on kunnolla kuoren ulkokehää vasten. toisessa anturissa on selvä väli anturin ja ulkoseinämän välissä, on luultavasti ottanut kiinnio triggerirenkaaseen ja tuhonnut sen.

                Nyt mietin sitten mistä saisi kunnolliset hall anturit kohtuulliseen hintaan... hyvä ja halpa ei taaskaan toteutunut.

                Comment


                • #38
                  Millä hall-anturin voi testata. Kun sähköpistoke on irti, niin pitäisikö sinne tulla johonkin virta, kun laittaa virrat päälle, vai vasta kun starttaa? Ja jos vastaus on yleismittarilla, niin mihin ja millä vastuksilla se pitää kytkeä?

                  Comment


                  • #39
                    Lainataas vähän topikkia. Kellään antaa vinkkiä kun 2.0 kone antoi joskus koodia P0011 (Camshaft A (Intake): Retard Setpoint not Reached (Over-Advanced))?

                    Vaihdoin nokka-akselin asentotunnistimen, kun epäilin sököksi. Nyt pukkaa koodia P0340 (Camshaft Position Sensor (G40): Malfunction).

                    Comment


                    • #40
                      Eikö malfuction kerro et vekotin ei toimi ollenkaan, mekaanisesti kaput tai piuha täysin poikki. Onko liitin kunnolla kiinni? Ei muuta kuin G40 vaihtoon jos liittimet ovat kunnolla kiinni.

                      Comment


                      • #41
                        yleisittarilla voi mitata johtosarjan liittimestä 1 ja 3 pinnan välistä että löytyy 5 V. En muista kumpi oli plussa ja kumpi maa. Anturista itsestään ei mitään järkeviä arvoja saa ulos.

                        Comment


                        • #42
                          Tilasin uuden hall-anturin Englannista ja hinta oli himaan roudattuna 26€. Anturissa Bosch: in numero, joka nyt ei tietenkään todista mitään. Toimitus tuli 2-päivässä ja ainakin ei enään tule vikakoodia. Miten hitossa sama anturi voi Suomessa maksaa n. 150€. Epäilys hiipii takaraivoon, että joku vetää tosi kunnolla välistä.

                          Comment


                          • #43
                            Elsan mukaan muistaakseni tuosta 1 ja 3 pinnien välistä pitää tulla "at least 9V".

                            Comment


                            • #44
                              Keijo, oos sulla AAH motti ja mistä tilasit....linkkiä. Kiitos.

                              Comment


                              • #45
                                ACK kone. Putiikki oli Aahmotorsport. Kuten sanoin, niin Boschin numero oli anturissa, mutta todennäköisesti ei kumminkaan ole sen tekemä. Tiedä sitten. No ainakin toimii.

                                Comment


                                • #46
                                  Jahas... tulipas hiukan tutkittua taas tuota omaa potilasta. Kummankin puolen liittemestä kun mittas niin tuli 5V. Sitten vaihdoin kaikki rojut (anturi ja pyörijä) päittäin puolten välillä, kun en kerinnyt saamaan uutta pyörijää torstaina.

                                  Ja olihan se kuskin puolen pyörijä hiukan saanut kylkeensä. Tiedä sitten vaikuttaa noin pieni mitään. Mutta on nyt tuo kylkeensä saanut pyörijä pelkääjän puolella, niin on helpompi vaihtaa alku viikosta se. Läppäriä ei ollu mukana, niin en tiiä auttoko/siirtyikö vika toiselle puolelle nyt. Tähän palailen kunhan nappaan läppärin mukaan seuraavan kerran.

                                  Kuvassa siis oikealla alunperin kuskin puolen pyörijä ja vasemmalla repsikan puolen. Nyt kun katoin noita tarkemmin niin onhan tuo hangannut johonkin tuo kuskin puolen pyörijä... enkä tietenkään putsannut sitä "pesää", eli huomanna varmaan uusiks auki ja putsaus. No kantapään kautta oppii :)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Tuo pyörijä on ihan käyttökuntoinen vielä jos on pyöreä. Mulla oli pyörijä murjoutunut ihan muodottomaksi nokan päässä.

                                    Noissa halvemmissa hall antureissa tuntuu olevan toleranssia muovisen osan kiinnityksessä alumiiniseen kuoreen.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Siinä Hall-anturissa (nimetty ilmiön keksijän mukaan, ei tartte olla isoa vekkiä tai muuta klommoa, jolloin se lakkaa toimimasta. Esimerkiksi kieroon mennyt asentotunnistimen levy hakannee sen tohjoksi hetkessä.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mulla oli anturista irronnut se pieni neliskanttinen magneetti. Kiilautunut sopivasti tuon kolon ja anturin väliin ja murjonut pyörijän. Tuon jälkeen en enää ostanut kolmansia halpisantureita, vaan hommasin Bosch anturit. Maksoivat 100€ kpl

                                        Comment


                                        • #50
                                          Re: Nokka-akselin asentotunnistin

                                          Vikakoodi hävis ja kanavan 93 arvot on 0 ja 4 eli toleranssin sisällä mennään. Kattelen nyt vaihdanko sitä pyörijää ollenkaa. Käyn kuitenki varoiks hakemassa sen kunhan tulee.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Nokka-akselin asento tunnistin...

                                            No niin, elikkäs saman kuulosta vikaa kanssa täällä.

                                            Perjantaina lähti käyntiin vasta kolmannella kerralla, normaalisti ihan laakista.

                                            Loppujen lopuksi kun lähti käyntiin, niin sytytti juurikin tuon keltaisen moottorin vika valon.. :(

                                            Osaisiko joku hiukan selventää, missä kohti tuo anturi on?

                                            Tänään vikakoodit luettu ja sinne nokka-akselin asento tunnistimelle antoi vian. Koodit nollattiin, mutta valo ilmesty taas takasin, ja ei meinaa käynnistyä. Niin ja autona S3 -03 BAM moottorilla..

                                            Comment


                                            • #52
                                              Itsellä herjasi samoja koodeja 2.4V6 BDW:ssä ja syynä solenoidi. Kannattaa ottaa huomioon myös tämä.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Yläjakokopan takana se taitaa siinäkin olla, ei ainakaan tarvikkeena mätänetistä kallis, en tiedä toimivuudesta.
                                                Mutta niin halpa, että kannattaa miltein kokeilla.
                                                Itsellä yksi vain varastossa jos tarvihtee.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Juu tänään kävin tekemässä hinta tarkastelua... Motonetin osa 49,90(merkistä ei ollut tietoa, kun hml. motonetissä ei ollut)

                                                  Fixus: Bosch noin 130€ ja Facet noin 80€ jätin vielä hautumaan... :)

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kuopion mätänetissä oli ainakin topran.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Lainaan tätä ketjua, auto (A4 -01 1.8t AVJ) oli pätkinyt kiihdyttäessä jo jonkin aikaa kunnes tuli vikakoodi nokka-akselin asentotunnistimesta, ostin mätänetistä tarvike tunnistimen joka oli niinkin hyvä, että se itse ns. tunnistin osui nokka-akselin päässä olevaan pultin kartiohelmaan ja sorvasi tästä tunnistimesta palan pois. Tässä vaiheessa vikakoodi muuttui tuohon aloituspostauksessa mainittuun imu nokka-akselin säätö liian myöhäinen muotoon, eikä tullut enää koodia asentotunnistimesta, vaihdoin kuitenkin tarvike tunnistimen boschin vastaavaan mutta pätkimis ja nykimis oireet eivät loppuneet, sekä vikakoodi uusii aina kun kiihyttää. Output testissä testasin N205 venttiilin, sekä mittasin ohmit yleismittarilla(15ohm), nokkaketjun kiritstin vaihdettu 40tkm sitten mutta ketjua ei vaihdettu, huoltamon mies sanoi, että "turha sitä vaihtaa kun ei se voi venyä", en silloin ymmärtänyt autoista juuri mitää saatika tälläisistä asioista niin en osannut vaatia sitä vaihdettavaksi kun 'ammattilainen' näin kertoi. Mistä vikaa etsisi seuraavaksi? venynyt ketju/tukkeutunut sihti? Näillä näkymin auto menossa maanantaina pajalle missä tarkistetaan jakopää ja tuo toinen pää missä ketju, sekä kiristin.

                                                      Logeja kun äsken ajoin auto nykäisi kiihdyttämään lähdettäessä ja noin 5krpm kohdalla, tällöin group 20 (ajoitukset, jos oikein olen ymmärtänyt) näytti 4 sylinterille arvoa n. 4.

                                                      Voiko viallisesta puolasta / tulpista aiheutua mitään tuollaista koodia?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Hei,

                                                        Apua kaipaisin, moottorinvikavalo syttyi ja syynä:

                                                        -Nokka-akselin asentoanturi; avoin virtapiiri / oikosulku maadoitukseen
                                                        Koodi: 17746

                                                        Auto Audi A6 C5 2.4 bensa automaatti 2001
                                                        Moottorikoodi: AML

                                                        Mistä lähtisin vikaa etsimään?
                                                        Tämä tapahtui jonkun ajan kuluttua kun olin vaihtanut uuden akun.


                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Naapurissa hoidossa oleva 1994 A8 4.2 antoi muun muassa seuraavia vikakoodeja:
                                                          - 00545 Engine Transmission Electrical Connection implausible signal
                                                          - 17799 P1391 Camshaft Position Sensor Bank 2 (G163) - Short to Ground - Intermittent
                                                          - 16706 P0322 Engine Speed Sensor (G28) - No Signal - Intermittent
                                                          Fyysisinä oireina oli voimakas nykiminen ja putkeen ampuminen tasakaasulla ajossa, sekä paikallaan kierrätettäessä.

                                                          Koska nokka-akselin asentoanturin vaihtaminen uuteen ei auttanut, vaan koodit palasivat nollauksien jälkeen, päätimme kimpassa vilkaista TCU:n ja ECU:n tilannetta akvaariossa. - Pikkaisen oli kertynyt hapettumaa ainakin TCU:n liittimiin, kuten kuvasta tarkkasilmäinen lukija voikin havaita...
                                                          Paineilma + CRC-hoito sekä TCU:n, että ECU:n liittimille auttoi välittömästi: Nykiminen poistui, eikä vikakoodit palanneet pienen koeajon jälkeen.

                                                          D2 kuskit: Älkää laiminlyökö akvaarion viemäröintien säännöllistä puhdistusta!
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Onko vikaa löytyny? Itsellä sama vikakoodi päällä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Nokka-akselin asentoanturi vaihtoon. Vikakoodista pitäisi selvitä kumpi. Apukuskin puolella moottorin etuosassa, kuskin puolella tulipellin päässä. Liittimet voi tarkistaan, mutta luultavimmin anturi viallinen

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X