Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Lastu" for Dummies ... ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • "Lastu" for Dummies ... ?

    Asiaan perehtymättömänä ihmetyttää tuossa lastuvirityksessä muutama seikka johon Te arwon asiantuntijat voinette antaa hieman valaistusta.
    Olen ymmärtänyt, että tuo lastu sisältää moottorinohjaus ohjelman. Alkuperäisessä autossa on lastu jossa on tuo samainen ohjelma. Tosin hieman eri "säädöillä".

    Miksi alkuperäinen valmistaja ei ole virittänyt ohjelmaa toimimaan optimaalisesti, vaan lastupajat rukkaavat ohjelmia jatkuvasti originaalia paremmaksi (enemmän tehoa suunnilleen samalla kulutuksella) ?

    Mitä kaikkea tuo ohjelma säätelee (sytytysennakko, polttoaineen ruiskutus ..muuta) ?
    Kestääkö laatikko lisääntyneen väännön suruitta ?
    Tehdäänkö autoon lastun mukana muita muutoksia kuin tuo "kortin" vaihto, vai riittääkö pelkän ohjelmakortin vaihto?


    Asia alkoi kiinnostamaan tuon 2.0 TFSI:n lastun myötä [ 180 kW (5200 rpm) / 355 Nm (1850 rpm)]

    http://www.mtm-online.de/html/detail...&FZID=A4B7147Q

    #2
    Brysselissä istuvien "viherpiipareiden" tavoitteet eivät ihan täyty "optimaalisilla" moottoreilla. Eli kiristyneet päästövaatimukset aiheuttavat oman osansta tuohon soppaan, eli jos moottoria ohjataan sitten että olisi parhaat tehot käytössä niin päästöt olisivat sitten vähemmän hyviä. Tämä kai se suurin syy tuohon on.
    Sitten tulee tietysti markkinointitekniset jutut jolla samasta moottorista saadaan monen eri euroluokan moottoria "pelkästään" softaa muuttamalla vrt. 1.8t.
    Ja viimeisenä ehkä tulee sitten vasta ihan mekaanisen kestävyyden takia rajoittaminen. vrt. momentin rajoittaminen pienemmillä vaihteilla.

    "Lastuissa" on itse ohjaussovellus (run-time SW) ja sitten lukematon määrä isoja "karttoja" mistä tuo pohjasovellus kaivaa kyseiseen moottorin tilanseeseen sopivat arvot esim ruiskutusajalle, sytytysennakolle, ahtopaineelle tms. Karttoja on lämpötilan, ahtopaineen, halutun momentin, kaasun asennon yms. funktiona. Tämän johdosta kunnollisen virilastun tekeminen vaatii aikamoista tietotaitoa jonka takia mihin tahansa "Ebay" -lastuihin ei kannata sekaantua vähän kalliimman remontin ollessa mahdollisesti sivutuotteena.

    Itse "lastu" on EEProm muistipiiri joka pitää vanhemmissa vaihtaa ihan mekaanisesti. Uudemmissa päivitys voidaan tehdä olemassa olevaan piiriin väylän kautta (OBD/CAN)

    Comment


    • #3
      Kiitokset vastauksesta. Tämä valotti jo kummasti asiaa.
      Ei liene kuitenkaan ongelmia kotosuomen päästömittauksissa jos auton lastuttaa?

      Comment


        #4
        Nämä asiat kuuluu suurelta osin niihin joita ei katsastusinssille sanota. Itse pakokaasu testissä lastu ei näy jos on kunnollinen.

        Periaatteessa vähäpäästöiseen moottoriin EI SAA tehdä mitään muutoksia. Jotkut "tehdasvirittäjät" ovat testauttaneet lastunsa ja saaneet niille päästönormin täyttävän todistuksen. En tiedä onko MTM sellaisen hankkinut. En tiedä onko kukaan suomessa käyttäny lastutettua autoaan esim. Tiililällä tai VTT:llä testissä?

        Comment


        • #5
          Aivan. Suu suppuun lastusta katsastuskonttuurilla...
          Tuosta tulikin mieleen, että teholukeman noston jälkeenhän auto pitäisi ilmeisesti muutoskatsastaa. Mutta niin tunnollinenhan meistä ei kai kukaan ole? Eihän ? =)

          Comment


            #6
            Eikös se teho saa nousta 20% ilman muutoskatsastamisen tarvetta, kunhan päästöarvot eivät ylitä rajoja. Kyllähän autopuolellakin alkaa jo olemaan samaa markkinointitaktiikka kuin elektroniikka- ja erityisesti tietokonepuolella. Esim. tekniikaltaan täysin identtisiä näyttiksiä tai prossuja myydään eri tehoversioina, toisista on vain ohjelmallisesti pienennetty kaistoja tai jätetty ominaisuuksia käyttämättä.

            Ja kyllähän se näin on, että suuremmilla tehoilla päästölukemat väistämättä nousevat korkeammiksi.

            Comment


              #7
              Eikös se teho saa nousta 20% ilman muutoskatsastamisen tarvetta
              Ei, ohjainlaitteen muutos turboahdetussa autossa vaatii muutoskatsastuksen ;D

              Comment


              • #8
                Itse "lastu" on EEProm muistipiiri joka pitää vanhemmissa vaihtaa ihan mekaanisesti.
                Missähän tämä "lastu" näin fyysisesti sijaitsee? Tuli auton mukana ABT:n lastu mikä on ollut aikaisemmin kiinni autossani, mutta edellinen omistaja oli sen sitten ottanut pois. Eikös tämän pitäisi olal ihan nips-naps-homma?

                Comment


                  #9
                  Missähän tämä "lastu" näin fyysisesti sijaitsee?
                  Se on moottorinohjausyksikön sisällä. Todennäköisesti siellä on kanta mihin saat lastun vaihdettua ihan vaan irroittamalla vanhan ja painamalla uuden kiinni. Jos ei ole kantaa, niin juotos hommiksi menee.

                  Comment


                  • #10
                    Se on moottorinohjausyksikön sisällä.
                    Ja tämä eikös sijaitse edestä katsottuna oikealla, konepellin alla rintapellin päässä konehuonetta? Pärjää siis varmaan ihan puuhapeten perustyökaluilla?

                    Comment


                      #11
                      yleensä juu, mutta piirilevyt on sitten todella allergisia kissasähkölle, että varovaisuus on valttia

                      Comment


                        #12
                        Eli kannattaa käydä ostamassa jostain tietokoneliikkeestä maadoitusranneke.

                        Comment


                          #13
                          Tai ainakin nyt riisua ensin se lampaanvillapaita yltä ja välttää plyyssipenkillä pyörimistä korjauksen aikana. Periaattessa nuo ei nyt ihan noin vain poksahtele, kunhan edes vähän varoo ja purkaa kipinät sormista ennen aloittamista. Mutta huonolla tuurilla saa toki aikaan ihmeitä :)

                          Comment


                          • #14
                            Mutta huonolla tuurilla saa toki aikaan ihmeitä :)
                            No nythän se huono tuuri luultavasti kävi. Kissasähkön kanssa olimme melko varovaisia, mutta jotain muuta nyt kävi. Auto starttasi normaalisti, mutta ei käynnistynyt. Vanha lastu takas, eikä käynnistynyt silläkään. Keksiikö joku muuta selitystä tälle käynnistymättömyydelle, kuin se että joku on yksinkertaisesti mennyt piirissä tai sirussa paskaksi? Ei ollut käytössä kunnon työkalua, niin olisiko liiallinen väkivalta voinut hajoittaa jotain? Jos sieltä jotain hajosi, niin mikä on halvin keino selviytyä, uusi boxi?

                            Comment


                              #15
                              Käynnistyksenesto.

                              Comment


                                #16
                                Laitoit kai oikein päin sen piirin sinne? Epäilen suuresti, että sieltä olisi ECUsta mitään hajonnut, koska ei nuo oikeasti ole mitään herkkiä. Liitin jäänyt huonosti tai aivan joku muu vika, joka nyt vain tuli samaan aikaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Käynnistyksenesto.
                                  Kerta tämä on tämä dummies-topic, niin miten testaan johtuuko se siitä?

                                  Comment


                                    #18
                                    VAG-COM kiinni? Jos ei saa yhteyttä niin liitin irti tai tosiaan sitten boksi paskana.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei sitä poksia nyt niin kovin herkästi rikki saa.
                                      Tarkistappa sokkeli onko kunnossa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos moottori käynnistyy, mutta sammuu heti niin ajonestohan se siellä kiukuttelee.

                                        Comment


                                        • #21
                                          auto ei varsinaisesti "hyrähdä" käyntiin. Startti pyörii, mutta siihen se jääkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja sampoiivari Näytä viesti
                                            Ei ollut käytössä kunnon työkalua, niin olisiko liiallinen väkivalta voinut hajoittaa jotain?
                                            Katso, että se kanta mihin piiri tulee kiinni, on kunnossa eikä siinä ole vääntyneitä kontakteja. Sama juttu niissä lutikoissa: katso ettei ole vääntyneitä jalkoja. Kaikki jalat tulee olla yhdensuuntaisia. Väärin päin asennettuna on toki mahdollista polttaa ko. lutikka...

                                            Comment


                                              #23
                                              Ko. autossa on PLCC32 tai 44 ja sellainen pitää kyllä voimalla panna väärin, jos meinaa. Yksi nurkka on viistetty.

                                              Comment


                                              • #24
                                                OK, ei tuota oikein tosiaan saa väärin. VAG-COMilla tietysti voisi vilkuilla, että onko koodeja...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Käy nyt sulakkeet aluksi vielä läpi.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X