Haen nokkien työkalun maanantaina audilta kun hintakaan ei ole päätähuimaava, maksaa 55e. Kampiakselin ajoitustappia ei ollu edes saatavilla enään, onnistuuko operaatio ilman sitä?
Edit: Eli pystyykö tuon ajoitustapin tekemaan itse?
Tollasen löysin, on ilmeisesti nokkapyörän kiristysmomentti. Aika kireelle menee jos on, olette ilmeisesti keskipultit vaihtanu kanssa? Mistä te löydätte ne varaosa nro:t esim noihin pultteihin?
Central bolt 1) to crankshaft 200 Nm + 180 2)
1) The central bolt must always be replaced.
2) Turning in two stages of 90is also permissible.
Toi on kampuran kiristysmomentti! Voit uusiokäyttää ne nokkien pitkät pultit. Moni tekee ilman kampuran lukitusta noi säädöt kun se on niin tiukassa paikassa se lukitusreikä.
Ajattelin kanssa et aika tiukassa on, 55Nm näyttää olevan oikea momentti.
Luulisi et vähän kireämmällä olisi kun pyörä pysyy paikallaan pelkällä kartiotsydeemillä ilman mitään kiilaa. Seur. kerralla pitää ostaa se korjausopas ettei teillä mene hermot.. :)
Tightening torques, toothed belt
Toothed belt sprocket to camshaft 55 Nm
Idler wheel 45 Nm
Toothed belt tensioning roller 20 Nm
Pulley to crankshaft 20 Nm
Toothed belt tensioning element 10 Nm
Central bolt 1) to crankshaft 200 Nm + 180 2)
1) The central bolt must always be replaced.
2) Turning in two stages of 90is also permissible.
Minä laitan aina sen kampuran lukituspultin koska muuten ei voi olla varma että kampura on oikeassa kohdassa. Se hihnapyörän merkki kun voi heittää.
Tein sen pultin itse, "SR" tekemässä projektissa on siihen mitat. Joku V6 huoltoa tai muuta oli nimenä. Siellä on myös nokkien lukitustyökalun mitat, mutta ne ei käy 30V koneeseen.
Pitääkö paikkansa että kun kampura on merkeissään niin 3 ja 5 mäntä on ylhäällä? Vähän omituiselta tuntuu joten pitää varmistaa.
3 6
2 5
1 4
Keula
Edit: Kerkeän vilkaisemaan tänään autoa tuli mieleen että missä se kampuran lukitustapin paikka on? Onko se siinä lohkon oikealla puolella jonkun kumihatun alla? Josain puhuttiin vauhtipyörän anturin poisottamisesta, tämä ilmeisesti vanhempaan v6?
Edit2: Lukitustappi löysi paikkansa kun kompuran otti pois tieltä, 3 ja 5 mäntä ylhäällä. Tuli muuten tiivistesarjassa 6 o-rengasta 4 isoa ja 2 pientä, 2 isoa menee kansien taakse mutta lopuille ei löydy paikkaa..
Ei sieltä nyt ihan täystuho tule varsinkaan kun starttauskierroksilla katkesi. Mutta on siellä muutamasta sylinteristä venttiilit mutkalla. Kannet irti, venat vaihtoon, tuurilla ei muuta.
Siinäpä hitusen huono tuuri. Tosiaan täystuhoa et saa starttimoottorilla tehtyä, mutta vinoja venttiileitä toki kyllä. Varmasti ihan suht inhimillisen hintaiseksi jää remontti ainakin, jos on itellä mahis purkaa ja kasata.
No nythän kävi niin, että kesken ajon, vauhtia n.80, kuului tiukka vinkaisu ja matkan teko loppu siihen. Konepelti auki, savua, hoyryä ja kumen katkua kuin nuorena poikana telttaretkellä. No kärry pihaan ja tutkimaan ja havaittu seuraavaa:
-vesipumppu aivan totaalisesti juntturassa, pumpun siivakin vinossa
-toinen ohjainlaakeri aivan päreinä, osunut ajoituslevyyn, särki sen ja tottakai näköjään ajoitusmerkin kohdalle
-hihnaa sulanut molempien pinnoille todella runsaasti
Kyseessä audi 100 c4 2.8 AAH etuveto ja vm 1992, ajettu aika paljon.
Nyt kysymään viisaammilta alustavasti ennen mahdollista lisäpurkua, että kuinka on:
- tavottaako tuossa moottorityypissä männät venttiileihin, eli mitähän olisi noin karkeasti odotettavissa, selviäiskö mahd. vaihtokannella ynm
- onko ainut nyt tarvittava työkalu ruuvvari rekkareiden irrotusta varten, sinänsä vahinko, auto koriltaan aika sutjakassa kunnossa.
Kaverilla kävi tänään näin,ajoi parkkiin ja kun lähti niin ei käynnistynyt tutkailun jälkeen huomasi että hihna poikki. Kysymys kuuluu onko kone entinen vai riittääkö uusien jakopää hilujen vaihto??
Joskus voi käydä niinkin hyvä tuuri, että venttiilit eivät ehdi katketa, vaikka nokkahihna/-ketju olisi mennyt päreiksi. Olen ainakin yhdestä tällaisesta tapahtumasta kuullut. Ottakaa nyt aluksi venttiilin koppa/kopat irti ja katsokaa sieltä tai tulpa rei'istä yms. Kyllähän sen näkee ilman kannenkin avaamista, jos on näkyviä vaurioita tullut. Ja jos ei näyttäisi olevan mitään vaurioita, niin uusi hihna ja varovaista testiä, että toimiiko kone.
Gatesin katalogi tietää kertoa, että ainakin 2.8-litrainen 12-venttiilinen on interference-mallia. Onko tuossa 2.6:ssa sitten vain erilaiset veivit ja kampura ja strokella tehty pienempi kone? Silloin sekin lienee intetrference-vehje.
Eli tuossa motarilla ajaessa katkesi jakopään hihna niin onkohan moottori hajalla nyt sitte kun ei varmuutta ole tuosta mallista vai ei.? Saako mitenkä katottua mitä vaurioo tullut.? Ja mitähän korjaus maksaa. Kori ois erittäin hyvä enkä raaskis luopua. Mukava myyjä oli kun väitti että vaihdettu juuri hihna nii empähän usko että on vaihettu. huoh
Voihan se hihna olla vasta vaihdettukin. Melkein sinun kannalta toivoisin että näin olisi koska osilla ja liikkeentekemillä asennuksilla on yleensä jonkin moinen takuu.
Moottoritie vauhdista tapahtunut hihnankatkeaminen yleensä aiheuttaa sen laajuiset tuhot kansiin että ABC-koneessa vaihtomoottori alkaa olla järkevin vaihtoehto. Tuolla moottorilla olevia autoja saa monesti muutamilla satasilla. Työn osuutta remontista en osaa sanoa mutta kyllä sekin joitakin satasia tulee olemaan.
Jos itse tekee ja omalle työlleen ei laske hintaa niin sitten kansien kunnostaminen voi tulla nippa nappa halvemmaksi.
Jos tuhojen laajudesta tahtoo varmistua niin puristuspaine mittaus lienee nopein ja helpoin tehdä/teettää.
Comment