Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8TQ Kannentiivistepohdintaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8TQ Kannentiivistepohdintaa?

    Edellisen onnistuneen täältä saadun avun myötä jatketaan toisesta aiheesta:

    Eli lastutettu BEX koneisen kulkupelin kannentiiviste on epäilyksen alainen, onko menossa vai olenko vain vainoharhainen.

    Oireet/havainnot

    -Jäähdytinnestettä on kulunut hieman, eikä ilmaannu maahan asti.

    -Muutaman kerran käynnistäessä on ensimmäisen yrityksen jälkeen sammunut ja uudelleenkäynnistäessä pitänyt kaasulla pitää käynnissä, moottorin "röpöttäessä", muuten tyhjäkäynti ok.

    -Vikakoodeissa ei mitään ole ilmaantunut, ja lämmöt tasaisesti 90 C

    -Tulppien vaihdon yhteydessä asentaja katsoi mäntiä ja sanoi että on jopa huolestuttavan puhtaan näköiset

  • #2
    Jos kaikki männät ovat huolestuttavan puhtaan näköiset, niin enpä tiedä, mutta jos vaikka vain yksi olisi, niin silloinhan asia olisi melko saletti.
    Eihän se kansipahvi varmaan joka syltyn kodalta pettäisi.

    Tietysti jos on päässyt kunnolla keittämään, niin vois vaikka koko kannen vääntää pipariksi, mutta näin ei liene käynyt.

    Huomioitavaa olisi kuitekin pakoputkesta lisääntyvä höyry, eli varsinkin pakkasella "muhkeammat" pakokaasut.

    Voihan se pakkasneste hävitä pikkuhiljaa muutakin kautta.

    Niin tämä on vaan arvaus omien kokemusten perusteella.

    Comment


      #3
      Heitetään omia ajatuksia ilmoille vaikka nyt ei osuiskaan oikeeseen..

      Alkuperäinen kirjoittaja Arppa Näytä viesti
      -Jäähdytinnestettä on kulunut hieman, eikä ilmaannu maahan asti.
      Mulla on omaan AVJ:hen asennettu joku defan letkulämppäri (kun niitten katalogia antaa avj:lle säteilylämmitintä) niin mulla vuoti se letkulämppärin o-rengastiiviste pikkuhiljaa jäähdytysnestettä. Vaihdettiin se o-rengas niin jäähdytysnesteen häviäminen lakkas. Tosin jätti lammikkoa auton alle mut kai sekin on vuotanut aikaisemmin vähemmän.

      Alkuperäinen kirjoittaja Arppa Näytä viesti
      -Muutaman kerran käynnistäessä on ensimmäisen yrityksen jälkeen sammunut ja uudelleenkäynnistäessä pitänyt kaasulla pitää käynnissä, moottorin "röpöttäessä", muuten tyhjäkäynti ok.
      Mulla tekee just noin jos on vajaan tunnin auto lämmityksessä mutta kun lämmittää yli 1,5h niin sitten lähtee normaalisti käyntiin. Eli varmaankin syypää toi letkulämppäri joka lämmittää nestettä siitä lämpöanturin kohdalta. Kylmänähän toi lähtee käyntiin kun palmun alta ;D

      Comment


        #4
        Kyllä se tapansa näyttää. Ei tarvitse stressata tällaisista ellei sitä vettä menee "johonkin" litrakaupalla.
        Todennäköisin vuotopaikka on varrmaan se paljon viime aikoina puhuttu j-tulppa termarikotelon perässä.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
          Kyllä se tapansa näyttää. Ei tarvitse stressata tällaisista ellei sitä vettä menee "johonkin" litrakaupalla.
          Todennäköisin vuotopaikka on varrmaan se paljon viime aikoina puhuttu j-tulppa termarikotelon perässä.
          J-tulppa on vastikään vaihdettu, oli hapristunut aivan säleiksi, varmaan se termarikotelo hajoo seuraavaks.
          Juu, kyllähän se näytää jos tiiviste hajoo, oon vaan jo melko kypsä näihin jatkuviin remontteihin että odottelen vaan hyvää syytä viedä auto vaihtoon, taas vaan toiveikkaana, että jos se nyt toimis edes vähän aikaa...

          Comment


          • #6
            1.8t kannentiiviste menossa?

            Terve, uusi Audin omistaja ilmoittautuu ja piti sitten perhana tulla tälläsiä epäilyitä mieleen.

            Jäähdyttimen letku omasta mielestä kova ja täyskaasulla kiihdytettäessä tulee putkista reilunoloisesti harmaata savua. Eli sen verran et taustapeilistä näkee. Joko riittää tuomioksi vai onko vielä jippoja ennen kuin vien pajalle?

            Korjauskuluista olisin myös kiinnostunut, tein alustavaa kyselyä korjaamolta ja heittivät arvioksi n. 1500€ sisältäen kannen koneistuksen ja työt.
            Viimeksi muokannut JoonaA; 7.2.2018, 00:17. Perustelu: Typo korjauksia

            Comment


            • #7
              paisarin korkki pois ja kierroksia moottoriin, jos tunkee kuplia tai painetta paisariin niin aika varmasti kannentiiviste kaput.

              Comment


                #8
                Letkujen kuuluu olla kovia käyntilämpöisessä moottorissa ja pakoputkesta kuuluu tulla täyskaasulla reilunoloisesti pakokaasua.

                Jos ei nestettä katoa mystisesti tai työnnä konehuoneeseen mistään niin relax vaan.

                Comment


                  #9
                  Ja vaikka olisikin niin kansipahvin vaihto ei 1500e maksa.

                  Comment


                    #10
                    Mitäs tuommonen sitte suunnilleen-öbaut-keskimäärin saattais kustantaa??

                    Comment


                      #11
                      Hankala muiden puolesta mitään luvata, mutta väittäisin että tuossa on ainakin tuplat liikaa. Perustan tämän näkemyksen 1.9TDI ja 2.0TDI kansipahvin vaihtoon, joka ei nyt sen kummoisempi pitäisi olla. Pitäisi osaavalla pajalla päivässä onnistua. Ja tiivisteet+kannen pultit ei mansikoita maksa.

                      Se että pitääkö kansi oikaista, en tiedä. Ei tuo tekemätön paikka ole itsekkään tehdä, jos vaan löytyy paikka ja perus työkalut.

                      Comment


                      • #12
                        Parissa lähipiirin b6 1.8t:ssa ollut kansi halki ko. oireilla + satunnaisella vajailla käynnillä käynnistyksessä + nesteenkulutuksella, joten ei kannata sitäkään laskea pois mahdollisista vikakohteista. Tämä toki ns. worst case scenario.

                        edit. jaa näköjään loppuosa topikkia oli uutta, tämä pätee lähinnä aloituspostaukseen.
                        Viimeksi muokannut JarnoN; 7.2.2018, 18:12.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos jokaiselle, täytyy seurailla nesteen kulutusta. Taitaa muutenkin tuo nestepinnan taso vaihdella näillä pakkaslukemilla aika hyvin. Onko kenelläkään tallessa suomenkielistä ohjekirjaa (B7) josta selviäisi miten se oikeaoppisesti tarkastetaan. Kylmänä vai kuumana?
                          Viimeksi muokannut Killeri; 7.2.2018, 18:23. Perustelu: Osto-osio on ostoa varten.

                          Comment


                            #14
                            Kuumana yläviivassa.

                            Comment


                            • #15
                              Ehtoota!
                              Autoni (A4 B6 1.8tq BFB) käy vajailla käynnistäessä. Tätä kestää noin 15-30s, jonka jälkeen käynti tasaantuu täysin normaaliksi (A4 B6 1.8tq BFB) Tulpat ja puolat tsekattu, lämpöanturi vaihdettu. Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin eikä temppuile. Satunnaisesti kylmänäkin käynnistyy hyvin. Vikakoodeja antaa ainoastaan lisäilmapumpusta sekä riittävän monen vajailla käynnin jälkeen misfirea. Hukkaa hieman nestettä (3000km täydestä paisarin alarajaan) sekä vuotaa pakokaasua pakosarjan ja ahtimen välistä, sekä ahtimen ja downpipen välistä. Nämä kumminkaan ei varmaan vaikuta tähän vikaan meikäläisen logikalla? Saa korjata jos olen väärässä sekä antaa ehdotuksia missä vika? Kiitos

                              Comment


                              • #16
                                Ilmestyykö valkoista "jauhemaista" jäämää esim. tuohon turbon ja pakosarjan väliseen liitokseen? Jos ei allensa tiputa nestettä tai hytissä haise (lämppärin kenno) niin kyllähän tuo ihan mahdollinen kannenhalkeamiskeissi voi olla. BTDT.

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkista endoskoopilla jokainen sylinteri kun moottori on jäähtynyt.
                                  Korjaa SAI pumppu koska tarkoituksena syöttää lisää ilmaa kylmällä koneella.
                                  Pakovuoto ennen lambdaa vaikuttaa auton käyntiin ylimääräisen hapen takia.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mitään erityistä hyötyä korjata SAI pumppu ei tähän keissiin ole, ei sillä oo mitään vaikutusta siihen vuotaako kansi vai ei. Eikä sillä ole mitään vaikutusta misfireen, tehoon tmv, vain päästöihin ja ehkä tosipitkässä juoksussa katin elinikään? Mielummin käyttäisin senkin uusimisen vaivan ja rahan koko pumpun disablointiin ECU:lta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jauhemaista jäämää ilmestynyt vuotokohtaan. Vuotoja korjattu useasti, mutta tämän hetkistä mahdollista vuotokohtaa en ole havainnut. Alle ei jätä länttiä. Vaihdettu ajanmittaan mm. Vesilaippa, lämppärinputket, j-plug ja termari. Kansi tasoitettu ja uusi kannentiiviste asennettu noin 40tkm sitten. Täytyy korjata pakovuoto kunhan loma alkaa ja katsoa mikäli vaikuttaa käyntiin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pitäisi hieman haista pakokaasussakin jos pääsee nestettä männän päälle, kannattaa nuuskia samalla kun auto käy vajaalla, voi hieman kylmällä katilla tupsauttaa valkoistakin.

                                        Häviääkö öljyä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Käynnistäessä vajailla käydessä tupruttaa kyllä paskanhajuista vaaleata höyryä/savua, mutta lämpimänä ei savuta kummemmin. Öljyä hävisi ennen turbon vaihtoa litra/1tkm. Nyt kuluu ajosta riippuen 1l 3-5tkm. Autolla ajettu jo sen 340tkm, joten osa varmaan johtuu moottorin väljyydestäkin??

                                          Comment


                                          • #22
                                            Voihan öljynkulutukseen olla syynä venttiilinvarren kumit noilla kilsoilla, tai pelkästään PCV järjestelmän tukkoisuus. Omalla koneella 370tkm, tikunpinta laskee n. 5mm 10tkm aikana, öljyt ollu kunnossa kun tiputtanut autosta, eikä savuta putkesta taikka öljykorkista. Paskanhajuinen pakokaasu on mielenkiintoista koska jäähdytysnesteen palaminen pitäisi olla makeahko. Mielenkiinnosta seuraan että mikä on ongelmana jos kerta tiiviste vaihdettu 40tkm sitten, todennäköisesti kansi on vain murtunut, tiedä sitten onko murtunut ennen vai jälkeen tiivisteenvaihdon ja onko asian annettu olla. Ei olisi ensimmäinen 1.8T kansi joka on murtunut, kyllähän noita postauksia löytyy missä yksi pytty kiiltää ja loput ovat karstan peitossa. Varmuutta asiaan saa jos pääset katsomaan missä kunnossa ne männät ovat.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Samalla kun tiiviste uusittu, niin meni vaihtoon myös venttiilit ja venttiilivarrenkumit. Pcv systeemi myös uusittu lähes kokonaisuudessaan parin vuoden sisällä. Joo ei siis ulosteelle haise, mutta todella pahanhajuista pakokaasua. Täytyy tässä joku päivä katella miltä ne männät näyttää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                No sitten on todennäköisesti kyseessä vain koneen väljyys. Mikäli kaikki jäähdytykseen liittyvät komponentit eivät vuoda, öljy ja jäähdytysneste eivät sekoitu, niin jäljelle jää että kansi on jostain murtunut, ainakin loogisesti ajalteltuna. "Toivottavasti" vuoto on imupuolella jolloin neste palaa pytyssä ja sen näkee selvästi, eikä pakopuolella jolloin vuotoa ei näe ilman että irroittaa pakosarjan, mikä on aika PITA hommaa, tietenkin pitkittäis koneessa mukavempi homma kun ei ole palomuurin kohdassa minnei ei meinaa millään päästä sörkkimään. Tuota röpöttämistä ihmettelen että voiko johtua jäähdytysnesteestä eikä esim suuttimista jotka vuotavat. Itellä oli Ping Pongin suuttimet testissä, kun järjestelmässä oli painetta ja pisti käymään 15min myöhemmin niin kone sahasi ja sahasi kunnes lähti röpöttäen käymään, jokainen suutinhan siellä tiputteli löpöä ja puski valkoista/sinistä savua, haju tosin rikkaana käyvä bensakone.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin sain vihdoin aikaiseksi kurkata mäntien kuntoa. Jokainen näytti tasaisen karstaiselta, eikä yksikään ollut glykolin kiillottama. Suuttimet tuli myös testattua eikä yksikään vuotanut. Tulpat tuon näköiset. Mihin neste häviää ja mistä seuraavaksi etsimään aiheuttajaa tälle mystiselle ja välillä satunnaiselle huonolle käynnistyvyydelle?

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X