Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Tankillinen ajettu Forte -aineen kanssa -> ei vaikutusta. HC n.200

    Ensi viikolla uudet tulpanhatut ja taas piuhan jatkoksi.
    ( Laakkosella 96,70 / kpl ja Osaset tien toisella puolella 18,- / kpl ) Käsittämätön hintaero...???
    mainittakoon, että Laakkosen kone näytti myytyjä kappaleita yhden koko viime vuonna. Kuka tunnustaa? )

    -mitataan sytkäpuoli
    -kaasut ennen- ja jälkeen kattien
    -ja varmuudeksi, jos ei nuo näytä mitään hälyyttävää? mitataan mahdolliset ohivuodot uudestaan

    Ilmoittelen löydöksistä ensi viikonloppuna.

    Comment


    • #62
      Hauskinta vielä tuossa tulpanhattujutussa on että niissä tarvikkeena ostettavissa Berun hatuissa on audin varaosanumerokin, yleensähän se on sentään viilattu pois.

      Comment


        #63
        hc ylhäällä

        mulla oli 80 2.0e kanssa samaa ongelmaa. laakkonen väitti ruiskujen kusevan tyhjäkäynnillä testasivat kai pulloihin irrallaan . vaihtovat ruiskut ja saivat sen jälkeen arvot paperille ei kyllä ole varmuutta oliko vika todella ruiskuissa vai tekikö ne jonkun jipon.

        Comment


        • #64
          Mul on Tuomo yhdet uudet rs2 suuttimet, jos haluat kokeilla sitäkin vaihtoehtoa, ja taitaa olla uusi 4bar pieni bensanpaineensäädinkin jossain. Ne(suuttimet) menee justiinsa autoon kiinni joka tapauksessa.

          Comment


          • #65
            Ihan hyvä pointti, että suuttimet voisivat olla likaiset ja antavat liikaa tyhjäkäynnillä. Seisottaminen makuuttaa bensaa suuttimissa ja töhnää jää kiinni. Ultraäänipesu erikoisliemellä bosch korjaamossa ei haitaksi ja samalla saa mitattua tuotot ennen ja jälkeen pesun. Eli laita crc:n tai vastaavan injector kliineriä tankkiin (ei pärjää puhdistustehossa irtopesulle) .

            Comment


            • #66
              Doniin, nyt se on leimattu.

              Meinas mennä uusiksi koko katsastus, kun ajoaika meni umpeen.
              Jos vikaa on, niin pakopuolella muurahaisenmulkun kokoinen esim. hiushalkeama?
              Sitä on etsitty ja ei löydy.( pakosarja oli löysällä toisesta päästä )

              Muuta vikaa ei koneesta löydy etsimälläkään. Kaikki on tehtaan ohjearvojen sisällä.
              Kaasut on mitattu ennen ja jälkeen kattien ja ainoa huomion arvoinen asia oli, että happea ei ole aivan tarpeeksi kateilla käytössä tyhjäkäynnillä, jotta palaminen olisi "täydellistä".
              RiSa käy tyhjäkäyntiä vain n. 740 rpm ja on ehkä hieman liian vähän.

              Tulihan ainakin taas vaihdettua uusia osia, osa turhaan...tai sitten ei.
              Jäi mm. pari toimivaa orkkis kattia talliin pyörimään.
              Lisäksi vaihtoon meni lambda ja uudet tulpan"hatut".

              Comment


              • #67
                Laitetaampa vielä tietoa tehtaan ohjearvoista, jos jotakuta tieto kiinnostaa....

                Nämä arvot siis ennen kattia/katteja ja pätee vanhempiin Audeihin (-90 lukulaisiin)

                CO 0.8 - 1.2
                HC 2.0 - 3.0
                Labda n. 1.0 kieppeillä, siinä pitäisi keikkua.

                RiSa alitti tehtaan arvot kirkkaasti, joten varsinaista "vikaa" ei löytynyt.

                Lopuksi voi todeta, että RiSan katsastaminen talvella on hölmöläisten puuhaa, sillä katit
                eivät pysy tarpeeksi kuumana, kun peli seisoo joutokäynnillä.

                Comment


                • #68
                  Mitäs tuo HC arvo oikein meinaa? 200-300 ppm kenties.

                  Comment


                  • #69
                    Kyllä....ppmvol.

                    Comment


                    • #70
                      Nostetaan tyhkäkäyntialuetta 720-760 ----> 900-960 ja testataan uudestaan isommilla pakokaasumäärillä.

                      Olisiko uudessa virtaavassa systeemissä liian vähän vastapainetta kattien kohdalla ja pienellä virtauksella katti ei "käynnisty" kunnolla.

                      Lienee sama ongelma ns. race- kateilla tyhjäkäynnillä.

                      Comment


                      • #71
                        Kävin mittauttamassa pakokaasupäästöt katsastusta varten. Meni läpi kuitenkin. Tälläisiä arvoja sieltä tuli:

                        Tyhjäkäynti

                        Kierrosluku 880 rpm
                        CO 0,052 %vol
                        CO2 14,57 %vol
                        HC 63 ppm vol
                        O2 0,87 %vol
                        Lambda 1,037

                        Kierroksilla

                        Kierrosluku 2370 rpm
                        CO 0.201 %vol
                        CO2 14,88 %vol
                        HC 55 ppm vol
                        O2 0,65 %vol
                        Lambda 1,022

                        Arvot oli kuulemma aika rajoilla. Voisiko joku tehdä viiltävän analyysin noista tuloksista. Mikä/mitkä arvot on huonoja?

                        Olivat Alppilan Autohuollossa (teki mittaukset) myös sitä mieltä, että auton MAF on rikki ja sytkäkatkosia esiintyy yhdessä sylinterissä satunnaisesti. Toi MAFfi nyt vähän ihmetyttää, vikakoodeja ei ole ja auto käy ihan hienosti, mitä nyt tyhjäkäynti humppaa (välillä 800-1000rpm) joskus, aika harvoin mutta säännöllisen epäsäännöllisesti kuitenkin. MAF-vian päättelivät siitä, että tyhjäkäynnillä seokset ok, mutta heti kun pistää kierroksia, niin menee paksulle. Kysyivät, että ootko käyttänyt öljyttävää vapaavirtausfilsua, noh K&N oli autossa kiinni ostohetkellä ja ajelin sillä jotain 2000tkm ennenkuin orkkisfilsun laitoin :| Sanoivat, että jo 500km riittää MAFfille öljyfilsun kanssa...

                        Sytkäkatkokset sanoivat aiheutuvan sytkävahvarin häiriösuojan rikkoutumisesta, kuullostaako se järkevältä selitykseltä?

                        Comment


                        • #72
                          maffivikaa en ole kuullut raportoitavan näistä kuumalanka mittareista, uudempien autojen kuuma filmi mittareista sitäkin enemmän, vika on kyllä lamdassa suuremmalla todnäkösyydellä, mutta mä voin lainata maffia testiin kun noin liki olet. Tarkista nyt kummiskin ensiksi se yleisin eli, vuotaako letkut, painetta järjestelmään ja kuuntelemaan mistä vuotaa.

                          Comment


                          • #73
                            Eikös tuota noin nuo arvot nyt kuitenkin ole melko ok?

                            CO vähän pompsahtaa, viittaisko kylmään kattiin tai muuten ehtoopuolella olevaan?

                            Sytkäongelmistahan HC tapaa pompata eka pilviin.

                            Comment


                            • #74
                              Ok Antti. Sinun maffia voisin lainata jossain välissä. Jos vikaa on maffissa, niin luulisi sen tuntuvan jo persdynossa? Lambda on uusittu n. 2kk sitten, joten en sitä pitäisi syyllisenä ihan ensimmäiseksi.

                              Kone siis toimii kuitenkin ihan hyvin ja asia ei sinänsä ole kauhean kiireellinen. Huolettaa vaan toi maffi, kun ei tiedä onko se rikki vai ei ja kyseessä kuitenkin sen verran arvokas osa, ettei sitä huvin vuoksi viitsi vaihtaa.

                              Edit: Auto seisoi ulkona reilun vartin ennen mittausta, joten ei ne katit ainakaan ihan tulikuumat olleet.

                              Comment


                              • #75
                                ei sitä co:ta kyllä ilman nelikaasumittaria tarkasteta.

                                Comment


                                • #76
                                  Mites CO arvo voi olla noin korkea kierroksilla? Katit kyllä kannattaa lämmittää kunnolla ennen mittausta.

                                  Comment


                                  • #77
                                    CO ja CO2 menny ristiin kierroksilla...

                                    Comment


                                    • #78
                                      Jep, niinpä olikin. Korjasin CO ja CO2 arvot oikeiksi.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Sytkäkatkokset sanoivat aiheutuvan sytkävahvarin häiriösuojan rikkoutumisesta, kuullostaako se järkevältä selitykseltä?
                                        Luulisi noita sytkäkatkoja tulevan sitten ajossakin ja ahdoilla. Oiskohan ollut vaan liian kylmät katit.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Luulisi noita sytkäkatkoja tulevan sitten ajossakin ja ahdoilla. Oiskohan ollut vaan liian kylmät katit.
                                          Tätä minä itsekin pohdiskelin. Kone ahtaa ihan ok, eikä nyi ollenkaan.

                                          Sytkäkatkoja perustelivat sillä, että lambda-käppyrässä (sain sellaisen tulosteen, josta näkyy ilmeisistikin lambdajännitteen aaltoilu. Muistuttaa hieman siniaaltoa) näkyi pientä rippeliä satunnaisesti, "lambda-aallon" ollessa huippuarvossaan. Tulosteessa oli myös arvot: jännite CH1 max 0,77v, jännite CH1 min. 0,06v sekä Delta 0,71v.

                                          Jos nuo arvot on verrannollisia lamdan antamiin jännitearvoihin, niin eikö se tarkoita sitä, että kone käy rikkaalla, kun lambda-arvo selvästi alle 1. Tosin pakokaasupäästötodistuksessa lambda-arvot oli 1,037/1,022. Ota tästä nyt selvää?

                                          No onneksi auton pitäisi kuitenkin mennä katsastuksesta läpi todistuksessa olevilla arvoilla, joten on tässä aikaa ihmetellä noita juttuja.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Eikös toi delta ole keskiarvo ja pitäisi olla n.0.5V?

                                            Comment


                                            • #82
                                              Jos nuo arvot on verrannollisia lamdan antamiin jännitearvoihin, niin eikö se tarkoita sitä, että kone käy rikkaalla, kun lambda-arvo selvästi alle 1. Tosin pakokaasupäästötodistuksessa lambda-arvot oli 1,037/1,022. Ota tästä nyt selvää?
                                              Lambdan antama jännitte ei ole sama kuin lambda-arvo.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Eikös toi delta ole keskiarvo ja pitäisi olla n.0.5V?
                                                Veikkaanpa tuo deltan oleva max ja min arvon ero: 0,77V - 0,06V = 0,71V

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Lueskelin vanhoja topicceja, jotka liittyivät näihin päästöihin. Bongasin tiedon, jonka mukaan lambda-arvo saa olla välillä: 0.97-1.03. Pitääkö tämä paikkansa? Mulla näyttäisi tyhjäkäynnillä tuo lambda-arvo olevan hieman yli ylärajan, kierroksilla kuitenkin raja-arvojen sisällä. Pompsahtaako katsastuksessa tuon tyhjäkäynnin lambda-arvon takia?

                                                  Vaikuttaako muuten kattien lämpötila tuohon lambda-arvoon?

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Eikös se lambdan lukema katota nimenomaan vain kierroksilla leimassa 1.00±0.03.

                                                    Hylkäysperusteet (Lähde AKE)
                                                    Vähäpäästöiset autot käyttöönottoajasta riippumatta:
                                                    Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
                                                    Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin
                                                    CO>0.3 tai HC>100 ppm tai
                                                    Lambda-arvo ei välillä 0,97 ? 1,03.
                                                    Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua
                                                    Joutokäyntinopeus ylittää 1000 1/min tai tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman arvon

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Just olin katsastuksessa viime viikolla (ja päästöistä hylky). Sen verran voin kuitenkin tarjota tietoa, että lambda-arvo katsotaan vain kierroksilta. Tyhjäkäynnin osalta paperiin tuli vain pelkkä viiva.

                                                      - Saku

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Mitenhän tässä käy, noiden hylkäysrajojen mukaan:

                                                        Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
                                                        Minun autossa joutokäynnillä CO 0,52% ja HC 63 ppm vol. CO ylittää niukasti tuon hylkyrajan. Onko tuo nyt sitten selkeä hylkäysperuste vai pyöristetäänköhän toi 0,52% -> 0,5% tjs?

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Riippuu katsastusmiehen päivästä miten tuon kanssa menee. Kannattaa ajaa auto kunnolla lämpimäksi ennen katsastusta ja jos mahdollista, niin pidä käynnissä odottelun, että katti pysyy lämpöisenä.

                                                          Jos mitään olen niistä tiedoista ymmärtänyt mitä viime aikoina olen saanut, niin autosi voi olla aivan aavistuksen rikkaalla tyhjäkäynnillä.

                                                          - Saku

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Tuo 0,5% on kyllä periaattessa se ehdoton raja, mutta riippuu tosiaan katsastus sedän mielialasta. Katit vaan kunnolla lämpimäksi, niin eiköhän mene läpi noista päästöistä. Omassa autossa oli viime vuonna samansuuntaisia oireita katsastuksessa, mutta kunnon lämmityksellä tuli vielä ihan hyvät arvot.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäisessä viestissä Ilkka
                                                              CO 0,052 %vol
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Ja nyt Ilkka
                                                              Minun autossa joutokäynnillä CO 0,52%
                                                              Tulikos tuohon ensimmäiseen viestiin nyt sitten yks nolla liikaa? Vai siirtyikö desimaali matkan varrella?
                                                              Kolme desimaalia tuossa alkuperäisessä viestissä on kierroksillakin otetussa CO-arvossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X