Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottori käy kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottori käy kylmänä

    Kyseessä on tuo KV eli 10V bensaviitonen. Hankkiessani auton lämmöt olivat maantiellä ihan asteikon alapäässä ja kaupunkiajossa saattoi nousta jonnekin 70 korville. Laitoin pahvin syylärin eteen ensiavuksi ja se auttoi tilannetta hieman. Mielestäni tuo oli aika selkeä oire auki jumiutuneesta termostaatista, joten vaihdoinkin sen viikonloppuna. Vanha termarikin oli tosin kylmänä kiinni. Vaihdolla ei ollut juuri mitään vaikutusta, eli lämmöt nousevat 90 korville vasta käytettäessä pitkään paikallaan, muuten melko viileää. Mistä voisi kiikastaa?

  • #2
    kaverilla carinassa aivan saman lainen vika.
    jäin miettimään ku audissasi eikö ole kaks toiminen termari niin jos siellä on joku letku tukossa niin pääseekö se kiertämään syylärin kautta koko ajan?
    eihän nesteen pinta ole liian allalla ja maanitellä ei anturi toimi kunnolla?

    Comment


    • #3
      Eikös tuollainen kaksitoiminen termari määrää, tuleeko vesi pumpun imupuolelle lohkosta vai jäähdyttäjän alavesiletkusta. Jos linja syyläriltä päin on tukossa niin vettä ei pitäisi sieltä tulla. Pelkästään kylmien kelien viaksi en tätä uskoisi, välillä on ollut vain muutama aste pakkasta ja aina sama juttu.

      Comment


      • #4
        Ihan samat kuviot meikäläisen AAR suoravitosessa. Termari vaihdettu, nesteet OK, kabiini lämmin, enpä jaksa enää sen asian kanssa puljata, bensan kulutus ei ole noussut, eikä mitään muutakaan erikoista ole ilmennyt, siis ajoa.

        Comment


        • #5
          Jos multivika-anturi on kolminapainen evomalli, niin eristämällä sen ajoviimalta saattaa neula pysyä taas lähempänä 90 celssiusta.

          Comment


          • #6
            Tarkasta et pyöriikö flekti mulla ainakin jätti hitaampaa nopeutta päälle aikä senkään takia löytynyt lämpöä. Vasta toinen tarvikeanturi rupes toimimaan. Vanhassa ja ekassa uudessa oli sama vika et pyörivät hiljasella nopeudella aivan turhaa. Puhaltaako muuten sisälle lämmintä? jos puhaltaa voi anturi vaan häröillä.

            Comment


            • #7
              Flekti ei pyöri aiheettomasti ja sisään tuleva ilma ei mielestäni ole niin kuumaa kuin pitäisi. Sisälämpöjä ei saa pikkupakkasella kuin jonnekin 15 korville.
              Täytyy kokeilla seuraavaksi litistää syylärin vesiletku lukkopihdeillä kiinni ja katsoa mitä tapahtuu (varoen koneen keittämistä tietenkin).

              Comment


              • #8
                Lainataampa sopivaa topikkia.

                Itsellä melko vastaava ongelma topikin aloittajan kanssa: Eli tyhjäkäynnillä moottorin lämmöt nousee hienosti normaaliin saakka, mutta kun lähtee ajelee niin tippuu mittarin mukaan johonkin 60 asteen paikkeille. Tyhjäkäynnillä nostaa jonnekin 90 asteen hujakoille kunnes flekti lähtee käyntiin.

                Termostaatin juuri vaihdoin eikä ongelma muuttunut mihinkään. Onkohan tuo nyt vaan anturivika/mittavirhe vai muuttuuko koneen lämmöt oikeasti noin radikaalisti?

                Auto on Audi 100 2.8 V6 Quattro -91

                Edit:
                http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A10...19/57/1245965/

                Kumpikohan anturi antaa tiedon lämpömittarille:

                11
                026906161
                temperature sensor
                M10X1 2 pin white /
                TEMP.SENSO 23.35 Euro


                14
                034919369C
                TEMP.GEBER 74.5 Euro
                Viimeksi muokannut -Markus-; 10.2.2010, 13:20.

                Comment


                • #9
                  Hiukan koitin mittailla moottorin lämpötiloja alavesiletkusta ja ylävesiletkusta sekä vesiputkesta ilmausruuvin kohdilta moottorin takaosasta.

                  Selkeesti kyllä lämpötilat laskivat kun heti matka-ajon jälkeen mittasi vrt. tyhjäkäynnin aikana mitatut.

                  Eli moottorin lämpämittari todennäköisesti näyttää ihan oikein eli koneen lämmöt laskee ajossa liian alas.

                  Miksi ? Termari siis juuri vaihdettu, ei vaikutusta.

                  Täytyy tunkee pahvia syylärin eteen jotta pysyis ajossa vähän korkeemmalla lämmöt ennen kun keksii mistä ongelma johtuu.

                  Comment


                  • #10
                    Pahvi mullakin on, ja nyt näyttäs pakkasellakin lämpiävän, tuli vaan mieleen josko se visko pakkasella pyöris kuin syylärin puhallin koko ajan kylmää ilmaa työntäen, ikäänkuin olis hyytyny jumiin.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja kapaz Näytä viesti
                      Pahvi mullakin on, ja nyt näyttäs pakkasellakin lämpiävän, tuli vaan mieleen josko se visko pakkasella pyöris kuin syylärin puhallin koko ajan kylmää ilmaa työntäen, ikäänkuin olis hyytyny jumiin.
                      Mulla taitaa olla vaan ihan perus sähköflekti tuossa omassa autossa joten ei ole siinä ongelma.

                      Comment


                      • #12
                        034919369C on se multivika-anturi, joka antaa mittaristolle tiedon.

                        Itselläni 200:sessa tekee ihan samaa, että parkissa nousee hissukseen vasta sinne 90 asteeseen. Motarilla vajaa 70 astetta. Marmorilta haettu termari, asennettu vajaa kaksi vuotta sitten.

                        Muistelen samaa, mitä JonasK tuossa ylempänä tuumaa, että joskus ainakin tarinaa oli sen evomallin anturin menevän ajoviimasta viluun. Täytyy kun ehtii, niin itse todeta onko se näin vai vain tarinaa. Ainakaan en keksi mitään syytä, miksi se olisi oikeasti sitä vanhaa NASAn elektroniikkaa sisältävää anturia enemmän ajoviimalle altis. Ihan vastaavasti lämpöanturi siellä sisällä yhteydessä kuparikuoreen molemmissa.

                        Comment


                        • #13
                          Unohdin tuossa edellissäni pahviviestissä mainita, että putkieristeen, sellasta solumuoviako lie laitoin anturin ympärille (putkimainen, jossa liimanauha), niin ainakin lämpömittarin mukaan nyt käy normilämmöllä.

                          Liekö sitten se pahvi, vai eriste "auttanut", viittaan vaan edellisiin kommenteihin.

                          Testaahan Jassokin tämä, niin saadaan asiaan jotain varmuutta.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä samaa huomattavissa, lämmöt voisi nousta nopeemminkin. Onko tuo multivika-anturi missäpäin konetta AAN koneisessa urssissa?

                            Comment


                            • #15
                              "Vesiharavassa" imusarjan alla.

                              Comment


                              • #16
                                Lisätäänpä omakin kokemus, koneena siis AAH V-6 ja oireet ollu ettei lämmöt tahtonu nousta varsinkaan talvikelillä kun sinne 75-80 asteen korville. Sitten alkoi rele rapsuttaa ja tarkempi syyni osoitti sen olevan yksi flektien releistä, niillähän on monta nopeutta. Samalla huomasin että flektithän pyörii ihan turhaan vaikka kone ei ole edes kuuma.

                                Vaihdoin tuon flektejä ohjaavan lämpökatkaisijan (18e AD:ltä) sieltä syylärin alanurkasta ja jopa joppui flektien turha pyöriminen ja äskettäin alkanut releen rätinä ja lämmötkin nousee niiku pitää.

                                Eli flektit on pyöriny ties miten kauan jo aivan liian alhaisessa lämpötilassa viallisesta lämpökatkaisijasta johtuen...

                                Comment


                                • #17
                                  Mielenkiintoista, ihmetellyt erimerkkisen kakkoskulkineen kanssa samaa jo tovin. Ajossa mittari asteikon alapäässä, mutta heti kun hiljentää vaikka risteykseen, nousee mittari aikalailla normaalille. Tukein keulan kovimpien pakkasten aikaan aika täyteen pahvia, ja oli lähellä keittää pikkuajossa, mutta maantiellä edelleen samat oireet. Termarikin on vaihdettu syksyllä, 92 ast. Kunnes tässä yks päivä ruuvasin jotain muuta ja käsi kävi termarin tyköä lähtevään pikkuletkuun, joka tirskautti välistä nestettä! Ei ollut vuotanut ulospäin, mutta klemmari tuosta oli jotenkin porsinut ja ilmeisesti vetänyt ilmaa välistä ja häirinnyt jotenkin kiertoa. En edes ajatellut että tuolla vika korjaantuisi, mutta nyt on pitänyt viisaria kuin nakutettu oikeilla lämmöillä!

                                  En tiedä miten Audiin pätee, mutta ajattelin vaan kertoa jos vaikka jotain vastaavaa löytyisi

                                  Comment


                                  • #18
                                    No niin, päivitystä tähän.

                                    Edelleen sama ongelma päällä. Ei nouse lämmöt rauhallisessa matka-ajossa mittarin mukaan kuin johonkin hieman yli 80 asteen. En ole nyt vielä aivan hellepäivänä ajanut mutta luulen että lämmällä kelillä lämpömittari saattaa nousta ehkä jopa johonkin 85 asteeseen. Jos ulkolämpö jossain 10 asteen tienoolla lämmöt nousee vain johonkin noin 78 asteeseen. Eli selkeesti ulkolömpötila kyllä vaikuttaa hieman tuohon mittarin näyttämään.

                                    Eli termari vaihdettu - > ei muuttunut ongelma mihinkään.

                                    Nyt myös marmorilta haettu lämpömittarin anturi sekä flektin anturi vaihdettu, 122 eur -> ei vaikutusta.

                                    Vielä täytyy "eristää" tuo anturi ja katsoa mitä sen jälkeen mittari näyttää. Alkaa kohta ideat loppua tuon kanssa....

                                    Mittari nousee mielestäni liian hitaasti kun lähtee ajamaan, eli muka kone lämpenisi hitaasti. Saa ajaa 20-30 km ennen kuin mittari näyttää "maksimia".

                                    Hyviä ideoita kellään ?



                                    Alkuperäinen kirjoittaja -Markus- Näytä viesti
                                    Lainataampa sopivaa topikkia.

                                    Itsellä melko vastaava ongelma topikin aloittajan kanssa: Eli tyhjäkäynnillä moottorin lämmöt nousee hienosti normaaliin saakka, mutta kun lähtee ajelee niin tippuu mittarin mukaan johonkin 60 asteen paikkeille. Tyhjäkäynnillä nostaa jonnekin 90 asteen hujakoille kunnes flekti lähtee käyntiin.

                                    Termostaatin juuri vaihdoin eikä ongelma muuttunut mihinkään. Onkohan tuo nyt vaan anturivika/mittavirhe vai muuttuuko koneen lämmöt oikeasti noin radikaalisti?

                                    Auto on Audi 100 2.8 V6 Quattro -91

                                    Edit:
                                    http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A10...19/57/1245965/

                                    Kumpikohan anturi antaa tiedon lämpömittarille:

                                    11
                                    026906161
                                    temperature sensor
                                    M10X1 2 pin white /
                                    TEMP.SENSO 23.35 Euro


                                    14
                                    034919369C
                                    TEMP.GEBER 74.5 Euro

                                    Comment


                                    • #19
                                      Putsaa mittariston lämpötila-anturin liitokset. Ne on mutterilla piirilevyssä kiinni.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Potilas Audi 90, 2.3 (NG), KEIII-Jetronic.
                                        On vähän vanha, mutta kysymys liittyy tuohon anturiin 034919369C. Onko tämä se anturi joka kertoo "ECU":lle moottorin lämpötilan?
                                        - löytyikin toisesta aiheeseen liittyvästä ketjusta, eli kertoo "ecu"lle moottorin ylilämmöstä. häh? siis mitä tuo ecu tekee jos moottori ylikuumenee?

                                        Samaan syssyyn kun tuossa oli jo tuosta Flektistä kyselyjä, niin missä vaiheessa tuossa R5 koneessa lähtee flekti pyörimään? Tuossa omassa nopeampi vaihe lähtee pyörimään jossain 100-110C, tosin lämpömittarikin voi näyttää höpöjä. Missä tuon hitaamman vaiheen rele sijaitsee, se ei siis ikään lähde pyörimään? Ja mikä sen releen numeron tulisi olla 214, 213 vai jokin muu?
                                        Viimeksi muokannut Mehtala; 29.11.2010, 21:02.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Etkasta antaa tuolle anturile semmoista kuin "temperature sender -/118 C

                                          Jäähdyttimen alaosan anturille antaa " dual thermo-switch 95-84C/102-91C 3pin"

                                          Comment


                                          • #22
                                            siis mitä tuo ecu tekee jos moottori ylikuumenee?
                                            Ahdetuissa pudottaa ahdot. Vapareissa vissiin korkeintaan pudottaa miedolle sytkäkartalle. ECUn varsinainen lämpötila-anturi on tosissaan omansa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onkos se ecun anturi sitten se "ylempi" kaksinapainen anturi siinä ylävesiletkussa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jos autossa automaatti-ilmastointi (uudempaa mallia, esim noissa threadin AAH-koneisissa) ilmastoinnin näytön kautta voi tsekata lämpötilan (kanava 51). Itselläni ABC alkoi yhtäkkiä lämpömittarin mukaan käymään kylmänä (flektit oli disabloitu vahingossa ja uusi vesipumppu ja termari laitettu jakopäärempan yhteydessä) Katsoin sitten ilmastoinnin näytöltä ja lämmöthän on sen mukaan juuri mitä pitääkin eli 87-89astetta. Huomasin myös että polttoainemittari on alkanut näyttämään väärin- jotain sähköhäikkää mittaristossa nähtävästi.
                                                Tuo ilmastoinnin näyttämä lämpötila myös reagoi nopeammin kuin mittariston lämpömittari - dieselillä yksi lyhyt täyskaasukiihdytys kolmosella nosti lämpöjä 6-7 astetta... Myös dieselin lämpömittari näyttää paljon alempia lämpöjä kuin ne 75-85 astetta mihin pääsen näillä keleillä...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja -Markus-
                                                  Lainataampa sopivaa topikkia.

                                                  Itsellä melko vastaava ongelma topikin aloittajan kanssa: Eli tyhjäkäynnillä moottorin lämmöt nousee hienosti normaaliin saakka, mutta kun lähtee ajelee niin tippuu mittarin mukaan johonkin 60 asteen paikkeille. Tyhjäkäynnillä nostaa jonnekin 90 asteen hujakoille kunnes flekti lähtee käyntiin.

                                                  Termostaatin juuri vaihdoin eikä ongelma muuttunut mihinkään. Onkohan tuo nyt vaan anturivika/mittavirhe vai muuttuuko koneen lämmöt oikeasti noin radikaalisti?

                                                  Auto on Audi 100 2.8 V6 Quattro -91

                                                  Edit:
                                                  http://www.vagcat.com/epc/cat/au/A10...19/57/1245965/

                                                  Kumpikohan anturi antaa tiedon lämpömittarille:

                                                  11
                                                  026906161
                                                  temperature sensor
                                                  M10X1 2 pin white /
                                                  TEMP.SENSO 23.35 Euro


                                                  14
                                                  034919369C
                                                  TEMP.GEBER 74.5 Euro[/B]


                                                  Itselläni myös samalla tekniikalla(2,8l) oleva satku ja on saman tyylistä ongelmaa...
                                                  Saitko Markus lopulta viat korjattua lämpöjen osalta?

                                                  Omassani lämmöt nousevat normaalisti, flekti toimii jne... Termari vaihdettiin ennen talvea lämpöjen seilaamisen takia, mutta lämmöt seilasivat sen jälkeen kuitenkin, eli se ei auttanut.

                                                  Vikana on siis lämpöjen soutaminen 50-100c ajonaikana sillon tällöin... Eli lämmöt eivät temppuile aina ja saattavat pysyä "normaaleina" joidenkin pitempienkin matkojen aikana, mutta joskus saattaa ajonaikana huomata lämpöjen olevan jopa lähellä 50c...
                                                  Mikä, sitten on normaali tyhjäkäynnin max lämpötila tuossa satkun 2,8 v6:ssa? Omassani ne nousevat 100c ja, sitten flekti hyppää päälle ja ne laskevat hieman...

                                                  Olen ostanut lämpömittarin lämpötilananturin sekä moottorinohjainyksikön lämpöanturin, mutta kun en tiedä missä ne sijaitsevat konehuoneessa niin en ole vaihtanut. Toinen käsittääkseni on ylävesiletkun varrella, mutta en tiedä kumpi se on, onko? Osaisiko joku kertoa anturien sijainnit tai vielä parempaa kuvat... Kun ei ole itsellä etkaa.
                                                  Katsoin autom. ilmastoinnin näytöltä Benkun ohjeen mukaisesti lämmöt ja siinä ne pysyvät 90c koko ajan vaikka mittariston mittari näyttäisi mitä, joten varmaan tosissaan mittarin anturissa vika.

                                                  Mittaristo pitäisi muutenkin irroittaa ihan muutenvaan niin voisi samalla sitä lämpötilanmittaria tutkailla...
                                                  Viimeksi muokannut lowe low; 20.3.2011, 00:35. Perustelu: jätetään ne boldit ja italikit rauhaan, ja lainataan quote ominaisuudella

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X