Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4, 2.0 TFSI. VM. 2005 ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Tuosta lambdan vaihtamisesta vielä sen verran että jos käytetään nk. yleislambdaa niin ei pidä mennä tinaamaan johtoja. Jotkut anturit nimittäin imevät vertailuilman johtoa pitkin, ja jos se tinataan umpeen se ei enää toimi.

    Suuret kiitokset näistä EsaZX12R viesteistä, nehän ovat melkein SSP:n tasoisia informatiivisuudessain.

    Comment


      #32
      Kyllä niitä voi tinailla, kunhan ei tinaa juuresta. Ainakin VPV:ltä ostettuja Boschin lamboja olen tinaillut muutamia.

      Joo kyllä Esan tekstejä on hieno lukea!

      Comment


        #33
        On hienoa, että ilmeisesti alan ammattilainen jaksaa selittää meille muille miten hommat rakentuvat. Olenkin tämän topikin posteja Esalta kopioinut suoraan FAQ matskuksi :)

        Comment


        • #34
          Todella hyviä viestejä Ruotsin Esalta! Eipä jää paljoa kysyttävää tältä istumalta, kun tuli hyvin selventävästi asiat.

          Comment


          • #35
            No onpa mukava jos noista jutuista on jollekin jotain hyötyä!

            On tosin hyvä muistaa, että eri malleissa ja vuosimalleissa saattaa olla pieniä eroja. Usein toimintoja muutellaan läkisäätöjen mukaan. Joskus taas vaihdetaan komponentteja ja silloin se uusi komponentti saatetaan luokitella sellaiseksi, joka ei enää vaikutakaan päästöihin rikkoutuessaan ja silloin vikavalo ei enää sytykään. Yllä mainitsemani happianturit ja katalysaattori tosin kuuluvat vielä vahvasti vikavalon piiriin!

            Moottoridiagnoosit eroavat toisistaan myös hieman vikavalon toiminnassa, vuosien saatossa. Esim. joissakin tapauksissa on valittu, että vikavalo syttyy jo ajaessa, heti kun järjestelmä on todennut ja vahvistanut vian, kun taas joissakin diagnooseissa ja vuosimalleista on päädytty siihen, että vikavalo sytytetään vasta sitten kun auto käynnistetään seuraavan kerran.

            Comment


            • #36
              Voiko katti "parantua"?

              Terve taas. Nyt on jo aikaa kulunut ja kilometrejä karttunut jonnin verran, auto on siis muuten kunnossa, paitsi pakokaasujärjestelmän häiriövalo on palanut. AudiCenterissä olivat sitä mieltä, että katti pitäisi vaihtaa, sen teho on alentunut ja siksi valo palaa ja vikakoodi tulee. Sitä en tiedä, miten siellä kattia tutkivat vai tehtiinkö diagnoosi vikakoodien perusteella pelkästään.

              Mutta sitten uusi käänne. Äsken se valo ei enää palanutkaan!! Voiko olla mahdollista, että se katti olisikin ajossa "korjaantunut" itsestään ja sitä ei nyt olisikaan pakko vaihtaa? Vai onko todennäköistä, että jos kattia ei vaihda, valo palaa välillä ja välillä ei? Eli sen vaihto olisi sitten ennemmin tai myöhemmin kuitenkin edessä?

              Kiitos taas kovasti, jos jaksatte pähkinää kommentoida.

              Comment


                #37
                Kyllä minun mielestä katti voi puhdistua jos se on jostain syystä ollut jossain öljyssä yms joka voi "palaa"pois.

                Comment


                • #38
                  Eli jos esim huohotinventtiilin rikkoutumisen takia on päässyt öljyä sellaisiin paikkoihin, mihin ei pitäisi, niin se on voinut aiheuttaa häiriövalon syttymisen ja vikakoodin katista? Ja nyt kun on jokusen tuhatta kilsaa ajettu ja valoa katseltu, olisi epäpuhtaudet katistä lähteneet ja se toimisi taas riittävän tehokkaasti? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta :)

                  Comment


                  • #39
                    Mulla ainakin aikoinaan meni sytytyspuola autosta paskaks ja sillon se heitti ton saman pakokaasujärjestelmän vikavalon päälle. Sain kuitenkin aton ajettua himaan ja vähän aikaa pihassa seistessä niin vikavalo oli sammunu vaikka puolaa ei ollu vaihdettu ja se oli edelleen rikki.. En si tiedä mikä oli syy valon sammumiseen vaikka vikaa ei oltu vielä korjattu.

                    Comment


                    • #40
                      e10

                      Hassuinta koko hommassa on, että auton temppuilu (puolavika, venttiilirikot ja häiriövalo --> katin heikentyminen) alkoi toisen e10-bensatankillisen aikana. Vainoharhaisempi vois kuvitella, että viat johtuu uudesta bensasta.

                      Tai no, tulihan sitä vanhalla 95-bensallakin vuosia ajettua, vaikkei ehkä olis kannattanu...

                      Comment


                      • #41
                        Hei, lainaanpa vähän tätä vanhaa ketjua, kun kuulostaa tuo kuvaus niin tutulta. Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen, ja heti olisin kysymässä muutamaa mielipidettä mistä voisi vika löytyä.

                        Eli auto sytytti tuossa viime viikon loppupäässä tuon pakokaasujärjestelmän merkkivalon ja kävin tuossa luetettamassa vikakoodit, ja seuraavia sieltä löytyi:
                        P1093 : polttoainejärj 2, syl. -rivi 1 virhetoiminto
                        P2008 : imusarja-/täytösohjausläppä sähköinen vika
                        P3138 : imusarja-/täytösohjausläppä Säätöero
                        P2187 : Polttonestejärjestelmä ryhmä 1 liian laiha joutokäynnillä
                        P0507 : Joutokäynnin säätö Pyörintänopeus liian korkea

                        Mistäköhän tässä kenkä puristaisi? Autolle on varattu aina Hyvinkään Laakkoselle ensviikon maanantaille, ja hiukan tässä kylmäisi että minkälainen lasku sieltä olisi odotettavissa.
                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 31.3.2011, 14:43. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

                        Comment


                        • #42
                          TemeJ: Oletko koittanut irroittaa öljykorkkia auton käydessä tyhjäkäyntiä? Jos korkki ei irtoa helposti suuren alipaineen johdosta, niin oletan huohotinventtiilin olevan tiensä päässä. Huohotin venttiili löytyy venttiilikopan kyljestä (edestä päin moottoria katsottuna) ja on helppo myös itse vaihtaa. Tiiviste tulee myös uusia.

                          Comment


                          • #43
                            Murre: olihan siellä alipainetta, hyvä kun korkin sai irti. Myös tyhjäkäynti muuttui, kun korkin sitten lopulta sai auki. Mitä tuo huohotinventtiili tarkkaan ottaen tekee? Voiko se rikkoa esim. koneen kun tuolla nyt joutuu ajelemaan? Itse en tuota rupea vaihtamaan, on vähän huonosti noita paikkoja ja kaluja millä pääsisi mitään tekemään.

                            Kiitoksia kuitenkin vastauksesta.

                            Comment


                            • #44
                              Pystyy vaihtamaan ihan taivasalla. Tarvitsee vai irroittaa moottorin suojamuovi päältä. Työkaluiksi riittää "muistaakseni" torx T25- tai T30-kärki ja väännin. Muoviputket lähtee irti painamalla niiden lukitusta ja vetämällä.

                              Comment


                              • #45
                                Laakkosella kävi tuo pirssi tänään, ja lopputuloksena oli huohotinkotelon vaihto. Vielä toistaiseksi toimii näillä, joten tämä korjasi vian. Ilmeisesti tuo huohotinkotelo sisältää myös huohotinventtiilin(?), joten tuo Murren diagnoosi oli oikein.

                                Comment


                                • #46
                                  Minulla on ollut myös vikakoodina tuo P2187 ja imuilman tuuletus. Ajattelin vaihtaa tuon huohotin venttiilin enkä ole varma missä se on. Jyväskylän autotarvikkeella sanottiin että se on imusarjan alla ja hankala vaihtaa. Onko näin? Ja mihin kohtaan se aktiivihiili säiliön venttiili sijoittuu?

                                  Comment


                                  • #47
                                    jiivee40: Moottorin huohotinventtiilin ja tiivisteen vaihtoon löytyy ohjeet tämän ketjun viesteistä #42 ja 44.

                                    Comment


                                    • #48
                                      A4 B7 2.0tfsi sytytti tuon pakokaasujen puhdistusjärjestelmän varoituksen. Viaksi paljastui joku imupuolen vuoto, sinne vaihdettiin osaa ja tiivistettä ja samalla tulpat (olis pitäny jo ajat sitten, 150tkm kellossa). Kaikki siis kunnossa? No ei, auto ei meinannu käynnistyä, sammu eka startilla ja lähti sit kangerrellen käyntiin. Ajattelin, että uudenkankeutta siinä venttiilihässäkässä, jonka vaihtoivat. Auto pelas muuten ihan fine. Rupes kuitenki vaivaamaan, niin koitin nyt illalla käynnistää uudelleen, ku kone jäähtynyt. Sama homma, tosi vaikeesti käynnisty ja kierrokset jäi noin 500rpm:n muutamaksi sekunniksi, ja sit vasta heräs. Ihanku ei ois siinä aluks käyny kaikilla, tai mistä tuon tietää. Mikähän vois olla syy, kun vikakoodit kerran lukivat ja siellä oli vaan tuo yks koodi?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Hohhoijaa, siis mikä vikakoodi siellä on ja minkä osan vaihtoivat?

                                        Comment


                                          #50
                                          Vie takas pajalle.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Oops, alokasmainen moka. Anteeksi. ??
                                            No, hain kupongit autosta, näissä on vikakoodi P2187, laiha seos tyhjäkäynnillä. Uusittu osa 06F129101R, paineensäätöventtiili (+ venttiilikannen tiiviste). Koitin taas käynnistää useamman kerran, se kyllä lähtee heti, mutta ekalla jäi taas tuohon alle 500:n, nippanappa ettei sammunu. Auton käydessä ruuvasin öljykorkin auki, siellä on aikamoinen jatkuva imu, korkin saa kyllä irti...onko tämä normaalia?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Juu tuohan koodi tulee yleensä kun toi venttiili on rikki, mahdollisesti N80 (polttoainehöyryjen takaisinkierätys)päästää ilmaa läpi tai imuvuoto jossain. Korkin pitäisi lähteä irti helposti auto käydessä ja käynti muuttua huonommaksi. Voin kyl tutkii ens viikolla jos ei vikaa löydy.
                                              Viimeksi muokannut jarppa^; 23.9.2016, 20:27.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Paljon Kiitoksia neuvoista, jarppa! Katoin tosta ylempää, että TemeJ:llä oli samanlainen oire, mutta se korjaantui käsittääkseni juuri tuolla osalla, joka autooni vaihdettiin, correct? vai onko huohotinventtiili vielä eri kuin paineensäätöventtiili? Kuulostaa maallikon korvaan samalta härpäkkeeltä... vika voi siis olla vielä muuallakin ja tuo imu öljykorkissa indikois semmoista?

                                                Missäs sulla on paja, vai pysyykö työkalut muuten vaan hyvin kourissa?

                                                Mutta nyt lakkaan murehtimasta ja korkkaan pitkän viskipullon. :)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Se myydään muistaakseeni paineventtiili nimellä, tossa Vantaan varistossa autoja korjailen. 95% tossa venttiilissä se vika on ku auto oirehtii tolleen. Jos tarvii autoo tutkii ni laita privaa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tuossa vielä audiovideota, vaikkei se välttis sanalliseen selitykseen mitään lisääkään:

                                                    https://m.youtube.com/watch?v=uiNhyJrxDWU

                                                    Edit: nyt jopa julkisena...piti pyytää 9v tytär säätämään youtube-asetuksia :)
                                                    Viimeksi muokannut Hupa; 25.9.2016, 10:40.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      veikkaan et iso imuvuoto, mahdollisesti menny se PCV putki rikki ku vaihdettu paineventtiili. Mut vaitoehtoja monia

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mutta kai sillon syttys se varoitusvalo uudestaan?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Siis vikakoodi voi tulla muistiin vaikka ei valo syty, syttyy sit jonkun ajan päästä.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Ok, onko muuten esim. motonetin n. 100€ obd lukijoista mihinkään, tai paremminkin mitä niillä 3-400€ vagcomeilla saa lisää?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              unohda ne halpis lukijat VCDS hyvä Vag autoihin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X