Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin asentoanturi vikakoodi, 1.8T

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nokka-akselin asentoanturi vikakoodi, 1.8T

    Keltaista virhevaloa on tyrkännyt mittaristoon silloin tällöin. Nokka-akselin asentoanturia herjaa vikakoodeja katsomalla.

    Äkkiseltään googlaamalla tuosta anturista löytyy sen verran hittejä, kyseessä ei oo mikään harvinaisuus että tämä anturi ? hajoaa. Vai mikä kiusaa?

    Pari kysymystä viisaille:
    - Tuo ei ilmeisesti haittaa, mitään... eikös tuo säädä imupuolen venttiilien aukaisua eri kierrosalueilla (->tehoja uupuu, tai sitten tukkonen alakierroksilla) ?
    - Missä tuo anturi sijaitsee?

    ---------------
    Mekaanikko:
    Päiväys: 18.01.2010
    Rekisterinumero:
    KM:
    Auto: Audi - TT [99-06] - 2003
    Vikakoodit
    Polttoaine/Sytytys (BAM - Motronic - MT/AT)
    DTC Kuvaus Tila
    16395 Nokka-akselisäätö, sarja1; määrityksen ulkopuolella (säätö
    liian myöhäinen)
    16727 Nokka-akselin asentoanturin virtapiiri, signaali liian korkea

  • #2
    Kyllä se tuon näköinen osa on. Se sijaitsee kannen päädyssä, imu-nokka-akselin päässä.

    Comment


    • #3
      Itse moisen vaihdoin tuossa juuri. Helppo vaihtaa, mutta ainakin itse jouduin poistamaan anturin edestä paksumman letkun, jossa kulkee jäähdytinnestettä. Tarkemmin en tiedä mitä varten letku on olemassa. Kannattaa kuitenkin varata joku kippo alle ennen kuin sen letkun poistaa niin ei roiski minne sattuu.

      Nimimerkillä ei ollut kippoa mukana :)

      Comment


      • #4
        Nyt ilman kuvaa arvailen että kyseessä oli turbon jäähdytysveden paluuletku, mutta voihan se olla joku muu jäähdytysjärjestelmän letkukin.

        Ajoittaiset starttiongelmat hävisivät kai samalla?

        Comment


        • #5
          Varmaan oli juurikin tuo letku kun meni turbolle. Itse asiassa ihmettelin että miksi se turbolle menee mutta tuossahan se selitys onkin :) Jep, käynnistysongelmat katosivat ja lievä tehottomuus häipyi myös. Nyt vetää paljon paremmin.

          Vielä pitäis se combi valve vaihtaa ja sulle ottaa irti se kännyteline. On unohtunut koko homma.

          Comment


          • #6
            No nyt ei auto enää lähde käymään... helposti.

            Tuota missä tuo anturi nyt sitten sijaitsee? Silmä ei eilen löytänyt. Onko se tuolla "hihnojen puolella" vasemmalla/ylhäällä? siinä on tuollainen musta suojakoppa johon menee tuollainen samantapainen liitin kun tuossa anturissa on.

            1.8t moottori

            Comment


            • #7
              Näyttäis olevan kone poikittain TT:ssä ellen nyt ihan väärässä ole? Pitäis olla siellä nokkahihnan kopan alla. Toinen sitten on koneen takana.

              Comment


              • #8
                ai, niitä on kaks? onko toi tuurikauppaa sitten kumpi on hajalla. Onks ne samanlaisia?

                Comment


                • #9
                  Yksi niitä nokka-akselin asentoantureita vain on, se toinen on kampiakselin asentoanturi.

                  Comment


                  • #10
                    Hävytön hinta Audin tiskillä olisko ollu 124 euroa?

                    Ebaystä + UPS kuluineen lähti sama osa 42eurolla.

                    Comment


                    • #11
                      Damn! moottorinvikavalo syttyi jälleen... noin 1kk:n hiljaiselon jälkeen, uusi nokka-akselin asentoanturi on paikalla.

                      Nyt vikakoodeissa on molemmat, nokka-akselin ja kampi-akselin vikakoodit (kaks kertaa nyt tullut & poistettu).

                      Kuinka hankalassa ja missä tarkalleen tuo kampi-akselin asentoanturi on?

                      Comment


                      • #12
                        Noniin, kampiakselin anturi vaihdettu. Suolainen 120 euroa maksettu uudesta anturista audin tiskiltä.

                        Ja.... ~10 km. Moottorin vikavalo syttyi taas -> auto tuntuu laiskemmalta alakierroksilla.

                        Tuore vikakoodi on tämä
                        -------------
                        Vikakoodit
                        Polttoaine/Sytytys (BAM - Motronic - MT/AT)
                        DTC Kuvaus Tila
                        17748 Kampiakselin asentoanturi / moottorin käyntinopeusanturi;
                        väärä korrelaatio
                        ---------------

                        Eli, seuraavaksi jakopäänhihna/kiristys/ajoitus - hässäkän kimppuun? Vai mitä tämä indicoi. Nooh, 85tkm takana, hihna menee joka tapauksessa kohta vaihtoon.

                        Onko tossa 1.8Tssä joku imupuolen nokkien ajoitushässäkkä? vai mikä tässä kiusaa. kertokaa.

                        Comment


                        • #13
                          Noissahan on sekä hihna, että ketju. Hihna pyörittää pakonokkaa ja koneen toisessapäässä on nokkien välillä ketju. Tämä ketju sitten pyörittää imunokkaa. Yleensä tuo ketju alkaa rallattaa, jos kiristin on kaput.. Pahimmissa tapauksissa on jouduttu vaihtamaan myös nokat, jos on pitkään rallatellut tuo ketju. Normaalissa jakopään huollossa tuota ei tarkisteta, jos et erikseen siitä mainitse. Vaihdoitko itse sen nokka- anturin? Onko kunnolla kiinni ja paikoillaan?

                          Comment


                          • #14
                            Eikös se nyt vuorostaan haluaisi syödä kampuran asentoanturin, nokan anturi ei riittänyt nälän sammuttamiseen? edit: Ähh, otsikko hämäsi. Eli toisinpäin.

                            Ei se nyt ole mitenkään mahdotonta että uusi anturi on huono. Väärä korrelaatio on hiukan outo virhekuvaus. Googlettamalla ehdottaisin nyt kuitenkin G40, eli nokan asentoanturin tarkastamista sillä tuo 17748-virhekoodi kertoo siitä että G40 ja G62 (kampura) eivät ole oikeassa ajoituksessa toisiinsa.

                            Jos kone kuitenkin toimii ok, en olisi kovin huolissani. Onko se laiska lähtemään käyntiin välillä, ei sytytä?

                            Comment


                            • #15
                              Auto siis käynnistyy ok. Ei ole vaan niin pirteähkö alakierroksilla (persdyno), sitten kun vikavalo syttyy. Siis, joo.. voiko olla että hihna on hypännyt? (outoa jos näin voisi tapahtua) ajoitus on vaan pielessä. Ei 'rallata' tyhjäkäynnillä. Ei sitä nokka-akselin anturin koppaa pysty asentamaan "huonosti", hmm.. tosin vähän mietityttää se tarvike nokka-akselianturi. Tosin jos se olisi sökö, auto ei lähtisi käymään kunnolla.
                              Menee jakopäänhihnan vaihtoon Audille parin viikon päästä. Katsotaan mitä siellä sitten löydetään tähän lääkkeeksi. Kallista ainakin tulee.

                              Comment


                              • #16
                                Tuo virheilmoitus nokka/kampiakselin asentojen virheestä lähes poikkeuksetta tulee vain sillon kun joko hamppihihna tai ketju on väärässä asennossa.
                                Syynä voi olla myös ketjun kiristin/säätöelementti.

                                Comment


                                • #17
                                  Noniin... vika selvisi. TT oli hihnanvaihdossa, oli hunchi siitä ajoituksesta joka pielessä (virhekoodi: väärä korrelaatio). Jakopään hihna vaihdettiin, ajoitukset oli kunnossa.

                                  Päätin kuitenkin kokeilla sen kiinalaisen nokka-akselianturin tilalle alkup. audi anturia. joo-o, vika hävisi. Eli, tuo HALPA KIINALAINEN REPLICA anturi toimi ~1kkauden, jonka jälkeen alko antamaan näitä satunnaisia vikakoodeja (ei tosin antanut pelkkää vikakoodia juuri tuohon nokka-akseliin, mikä hämäsi).

                                  Tässäpä realisimia ebay-Kiina-osista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    A4 1.8t moottorin merkkivalo

                                    Audi a4 vm 02 herjaa vikakoodia p0010

                                    - nokka-akselisäätö, sarja1: virheellinen toiminto jatkuva

                                    - imupuolen (a) nokka-akselin asennon virtapiiri avoin (lohko1)

                                    Vaihdettu uusi nokka-akselin asentotunnistin mutta vikakoodia ei saa nollattua niin mistähän etsisi vikaa?

                                    Comment


                                    • #19
                                      eikös tuo kuitenkin VVT säätimestä tule tuo koodi? eli sen kimppuun.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Auto toimii mielestäni normaalisti ja tarvike asentotunnistimen vaihdoin eikä vanhaan orkkis tunnistimeen eroa ajossa tai käynnissä. Ton vikakoodin saa poistettua mut palaa samantien takasin ni onko toi yllämainittu vvt säädin ainut vaihtoehto?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Varmaan tuo vikakoodi yrittää sanoa, että sen nokka-akselin säätimen ohjauksen virtapiiri on poikki, eli johto on poikki jostain tai itse laite rikki. Tuskin on mitään tekemistä nokka-akselin asentotunnistimen kanssa, joten sen vaihto oli turhaa.

                                          VCDS:n kanssa saisi tietysti selkokielisen ja varmasti oikean vikakoodin, sekä voisi mahdollisesti yrittää ohjata tuota säädintä. Kuuluva naksaus siitä solenoidista tulee, jos se toimii. Jos ei naksu, niin johtimien mittausta ja sen jälkeen solenoidin/säätimen (miten se nyt tuossa onkaan rakennettu) vaihtoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Voiko tuota solenoidia testata suoraan 12V:lla?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos koodi täsmää ross techin vag virhekoodiin.
                                              http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P000A/000010

                                              Ilmeisesti kulutustavaraa tuokin eli suosiolla vaan uutta tilalle. Löysin jonkun PDF liittyen solenoidin testaukseen. shorturl.at/fzIJY

                                              Mikäli osanumero 06F109257C
                                              Speedin hinta toimituksella 132€
                                              Docin hinta toimituksella 75€

                                              Comment


                                              • #24
                                                Missä vaiheessa säätimen/solenoidin pitäs naksua? Hyvin kävi auto ja starttaili vaikka oli piuha irti säätimeltä..mitäs tuhoa tommonen tekee kun ei tiedä kauanko vika ollut edellisen omistajan toimesta? Johto näytti päälisinpuolin hyväkuntoiselta sekä liitin. Tuon näkönen säädin tuolla kiinni näyttäs olevan https://www.ebay.com.au/itm/FVT101-V...edirect=mobile
                                                Viimeksi muokannut fatrat; 8.5.2019, 16:29.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Se naksuu siinä vaiheessa, kun VCDS output testillä komentaa sitä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onnistuuko yleismittarilla mittaamaan säätimen ja piuhan kuntoa kuinka??

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vanhaa solenoidia 2.0 tfsi:ssä testailin ihan porakoneen akulla. Tuon pystyy myös yleismittarilla mittaamaan, olikohan nyt 14ohmia niin on ehjä, tosin sulla eri kone, et en tiedä päteekö samat arvot?

                                                      edit: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=245
                                                      Viimeksi muokannut Breach; 9.5.2019, 18:22.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo tosijaan tänään huomasin että tehot hiipuneet A4 B6 1.8t:stä ja vikakoodi näyttää P0010 eli nokka akselin asennosta valittaa ilmeisesti... Mitä tehdä?

                                                        edit: myös öljy anturi valoa vilauttaa aina välillä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Minkälainen rallatus kuuluu, kun (kylmän) koneen lyö käyntiin?

                                                          ***

                                                          - Nokka-akselien välisen ketjun kiristin toimii öljynpaineella.
                                                          - Öljyn(paine?)anturin valon vilkauttelu voi olla merkki tukkeutuneesta sihdistä (tyyppivika 1.8t-koneissa)

                                                          Tästä sitten laskee yhteen 1+1.

                                                          Toki voi olla muutakin, mutta tälle hevoselle laittaisin rahani.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X