Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venttiilikopan tiivisteen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Venttiilikopan tiivisteen vaihto

    Mihin momenttiin koppa pitää kiristää?Onko mitään muuta huomioitavaa?Niin ja moottori on 1.8t aeb

    #2
    Ei kai se niin tarkkaa ole, jos M6 ruuvi niin n. 10Nm.

    Comment


      #3
      Ei tarvitse todellakaan momenttiavainta. Käsin vaan tasaisesti eikä vedä hampaat irvessä. Silläkään ei tosin ole muuta väliä kuin ettei mene pultit poikki.

      Itse olen todennut, että käsin tulee aina vedettyä sen vajaa ~30Nm, joka on siis aika monelle pultille jo liikaa. Pienet pulti kieltämättä tulee käsin vedettyä aina liian tiukkaan. Liikaa, mutta tasainen ja vakaa käsimomentti :) Joku 10Nm tuntuu käsin aina lähes irti jättämiseltä.

      Comment


      • #4
        adr-koneeseen vaihdettu pari kuukautta sitten venttiilikopan tiiviste ja taas vuotaa yhdestä nurkasta. Edellinenkin tiiviste teki saman. Millähän konstilla tai aineella tuon saisi pitämään? Ja jos nyt avaa kopan, niin kestääköhän tuon ikäinen kumitiiviste vai pitääkö olla taas uusi varalle?

        Comment


        • #5
          Silikonitiivisteliimalla. Näin melkeen kaikki kumitiivisteellä olevat venakopat oon ite laittanu.

          Comment


            #6
            Itsekkin "herättänyt henkiin" vanhoja tiivisteitä silikonitiivisteliimalla.

            Comment


              #7
              Tarkastakaa, että huohotusputket eivät ole tukossa. Vuodot venakopasta ja öljykorkista saattavat kieliä huohotuspaineen kertymisestä koneeseen.

              Comment


              • #8
                Jossain törmäsin kuvitettuun ohjeeseen jossa jotain tiivisteliimaa laitettiin juurikin kahteen nurkkaan. Vai onko tarkotus kuitenkin ympäriinsä tehdä tuo liimaus?

                Comment


                  #9
                  Jos kerran on laitettu kaksi pientä liima palloa, niin uskoisin että kyseessä oli ainoastaa tiivisteen liimaus paikoilleen. Eli tiiviste ei liiku siinä kohtaan kun päälle laitetaan esim venakoppa.

                  Comment


                    #10
                    Ne laitetaan jokaiseen kulmaan, eli neljään nurkkaan ja kannattaa laittaa myös siihen ketjunkiristimen koloonkin. Ei ole kyse liimauksesta vaan ihan vaan tiivistämisestä.

                    Comment


                    • #11
                      Tosiaan vain nurkkakohtiin. Ympäri liimattu tiiviste on uskomattoman v-mäinen vaihtaa seuraavan kerran kun liimaa saa kaapia pois kopasta ja kannesta.

                      Comment


                      • #12
                        Tyhmä kysymys, mutta miten tuon huohotusputken tukkeutuneisuuden saa tarkastettua AEB koneesta? Eli missä se on?

                        Comment


                          #13
                          Aika vittumaises paikas imusarjan alla. Imusarjasta lähtee letku sinne likellä lohkoa olevaan T-kappaleeseen josta toinen pää haarautuu muoviseen putkeen (joka on sokalla lohkos olevas jalas kiinni) ja toinen haarautuu putkeksi joka kiertää moottorin takaa turbolle menevään imuilmaletkuun. Ite oon vaihtanu hilut sinne ja käytin imusarjan pois ni oli huomattavasti mukavempi vaihtaa.

                          Comment


                          • #14
                            Itsekkin vaihdoin just sinne t-haaraan sen huohotinputken takaiskuventtiilin, ei sitä imusarjaa kannata purkaa edestä pois. Minun autoon oli nähtävästi vaihdettu se jo joskus kun t-haarassa oli normaali putkiklemmari. Räikkäavaimella ja tarpeeksi pitkällä jatkovarrella saa imusarjan välistä auki sen isomman klemmarin ja sen jälkeen vain nykäisee siitä letkusta joka tulee siitä imusarjaan. Venttiili tulee letkun mukana ja sitten vaan pieni klemmari irti ja uusi venttiili paikoilleen ja klemmarit kiinni.

                            Comment


                            • #15
                              perus ohje momentille pultin koko eli kilo/milli mutta pää asiassa kiriminen lopetetaan 3/4 kierrosta ennen katkeamista.

                              Comment


                              • #16
                                Hae sitten se venakopan tiiviste marmorilta. Itse hain harakirin ja vuotaa. Orkikksen sain 40e(ovh.70e) kun harakirin hinta oli 20e minkä joutuu nyt vaihtamaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Silläkään ei tosin ole muuta väliä kuin ettei mene pultit poikki.
                                  Olen omissa päissäni vähän miettinyt tätä hommaa ja tullut siihen tulokseen että venttiilikoppa kuten myös öljypohja olisi kenties syytä vetää momenttiin juuri tästä syystä, että vältettäisiin vuodot.

                                  Venttiilikoppa ja öljypohja ovat kuitenkin verrattaen löysiä rakenteita jotka saattavat helposti muuttaa muotoaan ruuvien kohdalta mikäli ne kiristetään liian tiukalle.

                                  Kyllähän se mukana kulkee ihan rannemomenttiin laitettunakin, mutta sitten joutuu taistelemaan vuotojen kanssa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Totta. Itelläni öljypohja oli ronkeli siinä mielessä; melkoisen tarkka tasaisen kiristyksen suhteen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Semmoinen kysymys, kun itse tiivistettä myös vaihtamassa, että onko muilla ollut pieniä halkeamia paljon venakopassa?
                                      Joista osa "läpi"asti, eli päivä ei paista mutta halkeama löytyy sisä- että ulkopuolelta, mahtaako olla haittaa?
                                      Viimeksi muokannut Cid; 13.8.2011, 17:16.

                                      Comment


                                        #20
                                        Pitäisi vaihtaa ADR koneeseen venakopan tiiviste ja samalla vilkasta ketju kiristimen kuntoa. Onko jotain vinkkiä tuohon tiivisteen vaihtoon? Kellään kokemusta, että kuinka helppo/vaikea se on tuohon koneeseen vaihtaa? Pikaisella vilkaisulla edessä ei ainakaan olisi paljoa tavaraa.

                                        Tuleeko esim tässä paketissa kaikki tarpeelliset osat mukana vai pitääkö tuonne väliin laittaa jotain tiivisteliimaa, jos niin mitä: http://www.ebay.com/itm/Ventildeckel...item416468f44a ? Onko nuo liima paikat ADR koneessa samat kuin okkimin viestissä #10 mainitsemat paikat?

                                        Comment


                                          #21
                                          Venakopan tiiviste on pala kakkua. Pultit auki, vanha pois, uusi tilalle ja pultit oikeaan momenttiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä, samat paikat vaatii Adr:ssä myös silikonitipat.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuossa paketissa ei tule mukana sitä puolikuun muotoista tiivistettä jonnekin sinne kiristäjän seudulle, pystyykö sitä vaihtamaan samalla kun vaihtaa venakopan tiivisteen vai onko se jotenkin kiristäjään yhteydessä? Sehän ilmeisesti vuotaa usein myös sieltä?

                                              Comment


                                                #24
                                                Se on siellä kiristimen peltitiivisteen alla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eli jätetään siis toistaiseksi vaihtamatta. Jos kiristin on huonona niin siinä varmaan näkyy syvät urat ketjun kohdalla vai mikä sen äänen aiheuttaa? Nyt menee kyllä vähän ohi aiheen, mutta kysytään silti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Moi. Audi A4 B6 8E5 Avant 2.0 ois kyseessä ja kyselisin mistä kannattaisi venttiilikoppaan uusia pultteja metsästää? Jos jollakulla kyseisistä pulteista ois numerokoodia antaa niin kiitollinen olisin :) Tiivisteen vaihto siis edessä. Aiemminkin oon vaihtanut kyseisen tiivisteen mut nyt ajattelin myös ne pultit / ruuvit vaihtaa samalla

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuolta löytyy osanumerot:
                                                      https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a4.../1/103-103060/

                                                      Pultteja saa esim Speed-autoteilestä tai marmorilta.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Miksi ajattelit pultitkin vaihtaa?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Viime kerralla tiivistettä vaihdettaessa saatoin liian tiukkaan pultit laittaa ja olen kuullut (ei omalla kohdalla kylläkään) että saattavat katkeilla ajan saatossa. Onkohan muut käyttänyt tiivisteliimaa uuden tiivisteen asennuksen yhteydessä (ALT). Korjausoppaan mukaan ei tarvitsisi. 1.8 koneessa pitäisi oppaan mukaan kuitenkin laittaa. En muista, laitoinko edellisellä kerralla liimaa sinne väliin...

                                                          Dodii... Tuli syksyllä vaihdettua tiiviste ja ei ollut vanhoja liimoja välissä. Uutta tiivistettä vaan sinne eikä sen jälkeen oo vuotanut :)
                                                          Viimeksi muokannut MrBird83; 5.1.2021, 21:29.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            2v sitten vaihdoin 1.8t BFB venttiilikopan tiivisteen ja vaikka laitoin jotain Bilteman purkkitiivistettä nurkkiin, alkoi se silti vuotaa lähes heti, pahimmat tipat suoraan katalysaattorin päälle. Ei oo paljon tullut ajettua niin oo haitannut, mutta nyt ajattelin vaihtaa uusiksi. Mikä tähän on lisätiivistyksen tehdasohje ja millä aineella?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X