Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a8 3.3tdi tiptronic vikatilaan matkalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a8 3.3tdi tiptronic vikatilaan matkalla

    Moi,

    Noniin täältä sitä kirjotellaan tien poskesta kemi-tornio akselilla =)

    Laatikko alkoi vaihtamaan töksähtäen sitten meni vikatilaan.
    Pysähdyin ja ajattelin sammuttaa ja käynnistää uudelleen jos alkaisi
    paremmin toimimaan. Tämän jälkeen pakki menee jollain lailla päälle mutta
    eteenpäin auto ei liiku vaan luistaa..

    Nyt pitäisi saada tietoa onko täällä kemi-tornio tai lähistöllä mitään pajaa
    joka osaisi tehdä tiptronic laatikkoon "täys huollon".
    Viimeksi muokannut Olaus; 28.12.2009, 08:40. Perustelu: Ei allekirjoituksia, nimi näkyy profiilissa.

  • #2
    vikatilassa tiptronic pitää ainoastaan 3. vaihdetta päällä eteenpäin, eli sillä voi ajaa kyllä mutta luistaa jonkin verran ajoon lähtiessä.

    Comment


    • #3
      Eikä siinä laatikossa välttämättä mitään vikaa ole, se voi johtua moottoristatakin että siellä joku präkää. Testerillä sen vikatilan saisi nollattua mutta ei se auta ellei vikatila johdu hetkellisestä viasta. Tietysti voit kokeilla akun navan irroitusta, jospa se nollaisi laatikon niin pääset liikkeelle ainakin. Mitenkähän se reagoisi laatikon buuttaukseen eli virta päälle, kickdown pohjaan väh. 30sek. kaasu ylös ja käynnistys...?

      Comment


      • #4
        Joo, ei muuta kuin ajamaan vain. Luistaa perkeleesti, mutta reilun 50km/h pystyy kyllä pitämään vauhtia. Itse viimeksi viime kuussa jouduin samaan tilanteeseen, vikakoodin nollauksella lähti mulla futaamaan. Oli tullut virheellinen nopeustieto laatikolle jostain liitinhäröstä johtuen...Tietenkään laatikon kolahtelu ei oo kiva juttu, mutta jos öljy esim. huonoa (liian jäykkää ja hirmu pakkanen), ei loota välttämättä pysy "mukana" jos joutuu ripeästi kiihdyttämää alta pois. Tästäkin olen kerran saanut vikatilan päälle, joka meni onneksi sammutuksella pois.

        Comment


        • #5
          Luistaa D llä niin paljon ettei lähde ollenkaan eteenpäin ennenkuin laatikko menee vikatilaan. Tämän jälkeen vikatilassa pääsee eteenpäin ilmeisesti kolmosvaihteella. Pakki tuntuisi toimivan normaalisti.

          Sain auton ajettua takaisin lähtöpisteeseen Tornioon mutta jyväskylään pitäisi päästä takaisin. Voi olla että täytyisi vikakoodi katsoa ja vaihtaa laatikkoöljyt ja suodatin?

          Eihän se laatikko itsessään ole välttämättä rikki ollenkaan.
          Viimeksi muokannut Olaus; 28.12.2009, 08:34.

          Comment


          • #6
            Vikakoodit lukuun ja nollaukseen ja jos mitään superoutoa ei näy, öljyt+suodatin vaihtoon eikä muuta kuin kokeilemaan. Ole sitten tarkkana mitä öljyä laitetaan, itsellä tällä hetkellä liian jäykkä Valvolinen sotku sisällä, joka aiheuttaa 2-3 sek viiveen kytkettäessä D tai R päälle. Menin perkele uskomaan turpaanin myynyttä liikettä myyntipuheissaan, ja ajan tällä vain tän viiikon, jotta tulee ns. huuhdeltua laatikko viime viikon turpaanin vaihdon jälkeen. Huomenna tilaan Tepolta oikeaa Esso 71141- luokiteltua öljyä.

            Comment


            • #7
              Itse kun en ole maksanut jäsen niin voisiko joku katsoa clubin puolelta
              jonkun yhteystiedot torniosta tai läheltä jos löytyisi vag-com apua. Itsellä on ohjelma ja koneet mukana mutta ei tietenkään kaapelia..

              Comment


              • #8
                Ehkäpä kannattaisi liittyä, jos tuollaisella
                "kansanautolla" meinaa pitempäänkin ajella. Saattaa säästää jatkossa jokusen ropon. Kävin katsomassa Jäsentiedotuksesta ja Kemi-Tornio-alueelta löytyy yksi piuhallinen jäsen. Mutta en tiedä saako niitä tietoja postata tähän kaikkien näkyville. Jos ylläpito lukee, niin olisi kiva vastaisuuden varalle saada selvyys? Privalla voi multa kysyä.
                Viimeksi muokannut Jassi; 27.12.2009, 18:03. Perustelu: Krijotuusvihretiä

                Comment


                • #9
                  Tämä avunhuuto poiki nopean yhteydenoton alueen harrastajalta joka saapui nopealla audilla pikaisesti hätiin. Saatiin vikakoodit luettua ja vika nollattua jonka jälkeen laatikko alkoi toimimaan. Erikoiskiitokset tälle joulumieliselle joka jaksoi jeesata.

                  Ehkäpä häiriö johtui osakseen siitä kun pakkasta oli aika reilusti ja
                  laitoin auton yöksi talliin "sulamaan" varmaan kondensiovettä alkoi olemaan liikaa öljyn seassa joka aiheutti häiriön.

                  Nyt vaihdetaan laatikkoon öljyt ja suodatin ja tarkkaillaan tilannetta.
                  Jos menee vielä vikatilaan, niin täytyy viedä Siekkiselle tai jollekin muulle
                  laatikko expertille huoltoon.

                  Comment


                  • #10
                    Paljonko autolla kilometrejä takana?.

                    Comment


                    • #11
                      220tkm.

                      Comment


                        #12
                        Pääsit ilmeisesti turvallisesti perille? Se on tärkeintä.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä vain, edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa öljyt eli täytyy nyt katsoa että öljy on ollut oikeanlaista ja oikea määrä. Nyt kun tarkemmin luin ja kyselin niin muutaman desin vajaus tai liikatäyttö vaikuttaa ilmeisesti paljonkin. Puhumattakaan jos on laitettu väärä öljy.

                          Kiitokset siis jsahlman nimimerkille. Ten points service, jeesataan sitten taas toisinpäin jos sattuu ja tapahtuu keskisuomessa =)

                          Comment


                            #14
                            Tuo askin suodattimen vaihto onkin aika suuritöinen operaatio. Öljypohja ei mahdu pois ilman että ainakin toinen downpipe irroitetaan, ihanan ahdasta siellä ahtimien luonakin työskentely...

                            Comment


                              #15
                              Itse en usko öljy seassa olevan kondenssiveden aihettaneen moista.
                              Ennemmin kosteutta boksissa tai jossain liittimessä, jos kerran laatikko ei ole temppuillut koskaan aikasemmin.
                              Moottorin antureiden, kuten maf, temppuilu voi aiheuttaa myös laatikon vikatilan.
                              V8:lla varustetun A8:n laatikko toimii kyllä vajaallakin öljyillä, mutta pieniä lieveilmiöitä voi tulla. Kolahtelua ja myös vikatilaa. Mutta kyllä sieltä enemmän kuin desi tai pari silloin uupuu jo.

                              Mikä oli vikakoodi?

                              Comment


                              • #16
                                Vikakoodit oli muistaakseni jostain laatikon kytkimestä, luistamisesta ja turbiinin vajaapaineesta. Lähti koodien nollauksella taas toimimaan.

                                Tuon perusteella voisi olettaa että öljyn määrässä on ollut vajausta.
                                Kuulin että 0.5litran vajaus voisi jo aiheuttaa tällaisia ongelmia. Kokonaistilavuus 9litraa. Täytyy katsoa suodattimen ja öljynvaihdon yhteydessä paljonko puuttui. Informoin tänne sitten kun ollaan viisaampia.

                                Comment


                                  #17
                                  Riippuu varmasti pitälti laatikosta.

                                  Passatin etuvetu Tippiloota toimii vaikka sieltä päästää öljyt ropusta kokonaan pihalle :)
                                  Itse en tuota onneksi tehnyt, vaan nykyinen omistaja. Käytiin lisäämässä laatikkoon sitten öljyä niin 3 litraa se otti.
                                  Laatikko siis toimi aivan kuin normaalisti. Onneksi tosin sillä ei maantielle oltu keretty lähteä ajeleen ja muutenkin matkaa kertyi vain 20-30km kaupungissa.

                                  Mulla A8:n laatikko luisti paljo, mutta silti liikkui, kun siellä oli vajaa 1l vajausta. Tämä episodi tapahtui vielä merkkiliikkeen huollossa, kun vaihtoivat sinne öljyt ja suodattimen. No saivat sen kuitenkin hoidettua kuntoon, mutta päivä piti ajella uudella laina 3.0tdi a6:lla (olisivat voineet pitää sitä vielä vähän pitempäänkin siellä :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noniin nyt on öljyt ja suodatin vaihdettu.

                                    -Öljyt olivat olleet oikeat ja sitä tuli suunnilleen oikea määrä pois eikä se ollut kovin likaista tai palaneen hajuistakaan.

                                    -Vikakoodiksi antoi yhden koodin joka oli väärä välityssuhde tai jotain sinnepäin. Tarkkailtiin livedataa laatikon ja koneen pyörintänopeuksia.
                                    Koneen pyörintänopeudeksi näytti jatkuvasti tasan 640 mutta laatikon nopeus heitteli 604-640. Oliskohan joku anturi rikki tai kontaktihäiriö?

                                    Jatkamme tutkintaa, vaikuttaa siltä että laatikko olisi mekaanisesti ehjä.

                                    -Pakilla lähtisi aina kunnolla liikkeelle
                                    -Eteenpäin yrittää lähteä ja lähteekin mutta kun polkasee kaasua niin välillä alkaa luistamaan heti kun auto vähän liikkuu eteenpäin
                                    -Välillä kuitenkin lähtee moitteetta eteenpäinkin

                                    Tuntuu aivan siltä että elektronisesta häiriöstä alkaisi laatikko lyömään tyhjää eteenpäin lähtiessa

                                    Comment


                                      #19
                                      Yleensä tuo "väärä välityssuhde" on koodi jolloin laatikko lähtee vaihtoon.
                                      Se mistä vikakoodi johtuu, ei ole minulla tiedossa. Joku vaihteistokorjaamo voi ehkä kertoa mitä laatikosta on niin kulunut, ettei enää pysty pitämään haluttua välitystä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tai sitten joku antureista on sökö.

                                        Laatikon korjausohjeissa viitataan juuri näihin nopeus/pyörimisantureihin tällä vikakoodilla. Onhan tällainen hyvä sauma korjaamoille vedättää ja teettää todella isot remontit jonkun oikeasti pienen vian takia. Annan lisätietoja kun homma etenee, laatikkoa ei jokatapauksessa vaihdeta. Mielummin vanha entisöidään ja vahvistetaan samalla.

                                        Comment


                                          #21
                                          "Incorrect Gear Ratio" voi tulla ihan vain siitäkin, että laatikossa on liian vähän öljyä.
                                          Ei voi suoraan siis sanoa, että tuon perusteella laatikko joutaisi vaihtoon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Öljyt on vaihdettu ja tarkastettu kahdesti.

                                            Laatikko lähtee hoitoon jossa sinne uusitaan kaikki kuluva eli täysi entisöinti. Tuleepahan uuden veroinen jollei parempi taasen..

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                              "Incorrect Gear Ratio" voi tulla ihan vain siitäkin, että laatikossa on liian vähän öljyä.
                                              Ei voi suoraan siis sanoa, että tuon perusteella laatikko joutaisi vaihtoon.
                                              Luonnollisesti nämä tarkastetaan ennen vaihteiston uusintaa.
                                              Merkkikorjaamoilla ei muutenkaan korjata vaihteistoja juurikaan nyky päivänä, sitä varten on omat korjaamot. Eikä merkkikorjaamojen hinnoilla korjaaminen paljoa vaihtolaatikkoa halvemmaksi tulisi.

                                              Comment


                                                #24
                                                Kaikki moottorin ja laatikon lämpöanturit ja niiden lukemat kannattaa tarkistaa. Väärät lämpötilatieot aiheuttavat epämääräisiä tilanteita siihen laskentaan, jolla määritellään paljonko vääntöä laatikolle lasketaan ennen kuin vaihteet lukitaan.

                                                Piuhan kanssa kannattaisi varmaan ajella ja katsella minkä sorttisia lämpölukemia antureilta tulee.

                                                Voi siinä muutakin vikaa olla, mutta nuo on aika yleisiä ja ns halpoja vikoja, jotka kannattaa joka tapauksessa aina sulkea pois.

                                                Esim Audihan kutsui DSG-laatikollisia ainakin Saksassa takaisin viallisten lämpöantureiden takia. Vialliset lämpötilatiedot pisti laatikon vikatilaan ja sitten vähän ajan päästä ei antanut enää ollenkaan vaihdetta ===>>> lavalle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Myös ruiskutuspumpun viat voivat aiheuttaa vaihteiston menemisen vikatilaan, esimerkiksi pumpun vuodot tai sen johtojen eristysten hapertuminen (oikosulut) - molemmista on kokemusta, minulla oli silloin AFB-moottori A6 -98:ssa. Nämä pistivät vaihteiston vikatilaan, vaikkei vahteistossa mitään vikaa ollutkaan. Luonnollisesti moottori käynnistyi kylmänä huonosti tai ei ollenkaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Muillekin infona että nyt on Audin laatikko kunnossa ja näiden laatikoiden ominaisuushan siihen oli iskenyt eli "häkki" oli haljennut. Lisäksi uusittiin muukin kuluva. Nyt on ne rapiat 200tkm edessä taas huoletonta.

                                                    Tohtorina toimi Mika Ilmavirta, lannevesi ja suosittelen muillekin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitä tuo laatikon korjaus nyt sitten tuli kustantamaan?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vein laatikon irrallaan korjaukseen, maksoi aika tarkkaan 2000euroa.

                                                        Siihen päälle öljyt + suodatin sekä moottorin ja laatikon irroitus ja kasaustyö. Eli varmaan yli 4000euron remontti täysin teetettynä korjaamolla.

                                                        Työtunteja tuli n. 35kpl purusta ja kasauksesta kun koko moottori täytyi irroittaa autosta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vanhemman a8:n (98) tippiloota tulee helposti pois ilman koneen poistoa kunhan kelkkaa pudottaa ja samalla käyttää koneelle poikittaisylätukea. (Bensakoneissa kannattaa vaihtaa lambdat samalla kun downpipet on irrallaan.)

                                                          edit: poikittainen nosto ja kiinnityspalkki esim. (ei kokemusta juuri tuosta):
                                                          http://www.torafors.com/autotalliinkorjaamoon.htm

                                                          Samalla sivulla pumppuja joilla saa öljyt lootaan.
                                                          Viimeksi muokannut Tommy200rs; 28.3.2010, 09:04.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            ??????
                                                            Viimeksi muokannut slah; 27.2.2012, 17:25.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X