Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8T, öljynpainevalo syttyi --> konerikko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja svante Näytä viesti
    No voihan vinetto.
    Juuri kun olin päättänyt hankkia talviautoksi TT quattron niin tuli luettua tämä.
    Koitin lukaista threadin läpi mutten viisastunut; kuuluvatko siis 1.8T 132 ja 165 kW (APX)-moottorit tähän öljysihdin tukkeutumis-riskiryhmään?
    Itse otin omasta TT:stä öljypohjan alas, kun autolla oli n.170tkm mittarissa. Tosin moottori oli vaihdettu uuteen n. 80tkm kohdalla, tiedä sitten miksi. Mutta, öljypohjassa eikä sihdissä ollut mitään mähmää, käytin ne kumminkin pesukoneen kautta ennen kiinni laittoa. Ja itse olen vaihtanut 10tkm välein öljyt.
    Itse olen sitä mieltä, että nuo LL-huollot on aivan huuhaata ja kaikkien pitäisi pysyä niistä kaukana.

    Comment


    • Tämän langan perusteella vaikuttaa siltä, että LL-huoltoja ei kantsitehdä/teetättää itse, eikä hommata pirssiä, jossa on huollot pyöriny LL-ohjelman mukaan. Ehkä siinä säästää vähän vaivaa ja aikaa auton sisäänajon aikana, mutta pidemmällä tähtäimellä ei näytä kivalta.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja Thoubi Näytä viesti
        Itse otin omasta TT:stä öljypohjan alas, kun autolla oli n.170tkm mittarissa. Tosin moottori oli vaihdettu uuteen n. 80tkm kohdalla, tiedä sitten miksi. Mutta, öljypohjassa eikä sihdissä ollut mitään mähmää, käytin ne kumminkin pesukoneen kautta ennen kiinni laittoa. Ja itse olen vaihtanut 10tkm välein öljyt.
        Itse olen sitä mieltä, että nuo LL-huollot on aivan huuhaata ja kaikkien pitäisi pysyä niistä kaukana.
        Ostin eilen 165kw TT Quattron, feeling good 8-)
        Myyjä vaihtoi siihen öljyt samana päivänä kun hain auton.
        Pitänee kuitenkin piakkoin suorittaa öljysihdin puhdistus/vaihto mielenrauhan säilymisen vuoksi (autolla ajettu 173 tkm).

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
          Tämän langan perusteella vaikuttaa siltä, että LL-huoltoja ei kantsitehdä/teetättää itse, eikä hommata pirssiä, jossa on huollot pyöriny LL-ohjelman mukaan. Ehkä siinä säästää vähän vaivaa ja aikaa auton sisäänajon aikana, mutta pidemmällä tähtäimellä ei näytä kivalta.
          Edelleenkään siinä huollossa/öljyssä ei ole mitään vikaa. Vika on öljynvaihtovälissä ja ohjelman noudattamisessa :D

          Ja tuskin löytää 2000 luvun autoa jossa ei olisi longlife vaihtoväliä käytetty. Itse en ole yhtään Audia nähnyt vielä jota ei olisi jonkin aikaa(100km-200tkm) longlifenä pidetty oston jälkeen.

          Comment


            Ja sitten ylläriin mikä itelläni tuli tänään eteen.

            Tilasin aikaa hydraulisen kiristimen vaihtoon kun meinaa välillä äännellä ja samalla tuli ilmi huoltoneuvojalta, että oman auton alakerta ja yläkerta purettu (joku ajoitin laitettu? ei hajuakaan mikä lie tietääkö joku?) öljypumppuineen ja sihteineen öljynpaineongelmien takia puoli vuotta ennen kuin auton ostin.

            Huvittavinta tässä on se, että kysyin aikaisemmin laakkoselta kaikki huollot, mitä autoon on tehty ja onko autoon tehty sihdinpuhdistus ja he sanoivat että sihtiä ei ole puhdistettu. Nyt yhtä äkkiä Pörhö löytää tehtaan puolelta runkonumerolla, että sihti ja kone on puhdistettu ja jopa öljypumppukin vaihdettu.

            No säästipähän taas rahaa.

            Comment


            • Mielenkiintoinen aihe ja hyvää infoa. Oma A4 ollut LL ohjelmalla 160tkm asti, tosin vaihtoja ollut vähintään 1 per vuosi kun on ajettu paljon. Nyt vaihdoin tavalliseen ohjelmaan ja öljyihin (Shell Helix Ultra).

              Ei ole öljynpainevalo välähtänyt kertaakaan, mutta tietääpä olla tarkkana.

              Onko tämä vaiva myös uudemmissa 1.8T koneissa? En ole kyllä tarkistanut että mikä tyyppimerkintä itellä on.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                Huvittavinta tässä on se, että kysyin aikaisemmin laakkoselta kaikki huollot, mitä autoon on tehty ja onko autoon tehty sihdinpuhdistus ja he sanoivat että sihtiä ei ole puhdistettu. Nyt yhtä äkkiä Pörhö löytää tehtaan puolelta runkonumerolla, että sihti ja kone on puhdistettu ja jopa öljypumppukin vaihdettu.
                Lahdessa Laakkosella sanoivat mulle etteivät näe muutakun 'Laakkosten' huoltohistorian. Esim oma auto ollut pk-seudulla uutena ja tätä huoltohistoriaa ei näy Laakkosella.

                Comment


                • Ihan selvää ku pläkki.. lukasin vaan tuon ekan sivun ja en syyttäis pelkkiä öljyjä vaan sitä ettei vaihdeta öljyjä talveksi taikka sitten kesäksi.. en huomannu yhtään porsinutta AEB konetta johon ei siis noita LL öljyjä laitettukkaan..
                  E: eräs kaverinikin vaihtaa öljyt vain vuodenaikoijen vaihteessa ja vaikka kilometrejä tulisi 40tkm niin ei ole ongelmia ollut, kyseessä tosin vag 1.9tdi
                  Viimeksi muokannut Ape86; 6.12.2010, 11:03.

                  Comment


                  • Omassa audissa ( 1.8T vm 2002 , ajettu 172 tkm, täys huoltokirja) oli ollut alusta lähtien LL öljyt, niin valo välähti. Öljyt oli n 5 tkm vanhat. Kone heti seis, Korjaamolle, ja öljypohja irti, Imusihti melkein kokonaan tukossa. Mustaa pientä raetta oli noin teeluskillinen. Puhdistus+öljypohjan puhdistus. Noin 8 h meni, kun itse teki, vaikka nosturi oli käytettävissä. Hieman moottorin nostoa, ja apurungon pulttien löysäystä, jotta sai pohjan pois. Kiitos tämän keskustelun , niin osasin etsiä vikaa oikeasta paikasta, ja "uskoin" öljyvaloa. Mitään erikoista ääntä ei koneesta kuulunut, kun valo syttyi, joten siihen valoon kannatta uskoa... Uskokaa, että se 30 tkm on liikaa....ainakin ahdetussa bensakoneessa.

                    Comment


                    • Päivitystä omaan tapaukseeni jossa 120tkm ajettu kone leipoi:

                      Vaihtokone istutettiin Audiin ja samalla(104tkm ajettu) vaihdettiin uusi öljysihti. Öljysihti oli tuossakin koneessa jo lähes tukossa. Homma siis kannatti.

                      Korjaamolla kone lyötiin käyntiin ja yllätys yllätys, konerikko oli aiheuttanut myös Multitronic laatikon rikkoutumisen. Ilmeisesti tämä laatikon rikkoutuminen johtui siitä kun kone leikkasi maantienopeudesta kiinni.

                      Eli nyt olen tilanteessa jossa kone sekä laatikko leiponut kiinni. Kokonaiskustannukset nousevat pilviin, mutta ei auta kuin maksaa lisää ja korjata. Käytetty takuulaatikko arviolta 3500-4500e + työt. Kokonaiskustannukset nousevat nousevat nyt 8000-9000€:n luokkaan!

                      Jos täältä joku osaa neuvoa mistä löytyisi edullinen Multitronic laatikko BFB koneeseen, laittakaahan viestiä. Autovahinkokeskukselta ja autopurkaamolta laatikkoa ei löytynyt.

                      Apua Audin suunnalta tähän remonttiin on varmati turha pyytää.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                        Lahdessa Laakkosella sanoivat mulle etteivät näe muutakun 'Laakkosten' huoltohistorian. Esim oma auto ollut pk-seudulla uutena ja tätä huoltohistoriaa ei näy Laakkosella.
                        Itse koitin omastani kysellä maahantuojalta asti, siellä pistettiin suu kiinni ja sanottiin vain etteivät voi kertoa muuta kuin remonttien maksajalle mitä on tehty.
                        Semmosta.. Tiedossa sentään mitä on tehty, noin suurinpiirtein. Mutta kivahan se olisi koko huoltohistoria saada selville, tietenkin.

                        Comment


                        • Jumaskekka pitääkin omasta aebista äkkiä vaihtaa kyseinen sihti ennenku kosahtaa :D Mulla ei oo mitää valoja sytytelly mutta 1 rikkoutunut ahdin ja varsinkin kuumalla kelillä alkaa naputtaa aika nopeesti tyhjäkäynnillä. Itse koitan välttää tyhjäkäyntiä juuri naputuksen takia. Mutta ehkä toi sihdin vaihto voi vähä jeesiä. Täällä kanssa käytössä teboilin timantit.

                          No nyt o hyvä vaihtaa kun katsastusmies ei löytäny muuta vikaa audista paitti tietysti ympäristöhaitat + takapäänlaakerit ;D Eikä tullu päästöistä ja tukivarretkin perkele oli hyvässä kunnossa vaikka jo 12kk alla onki pyöriny.

                          Ajo katsastusmies jarrudynosta komiasti ohi eikä kiusannut vanhaa parkaa. Tosin huomautin jos jättäis väliin ku ei vältämättä tykkää toi neliveto. (tiedetään saa 5km/h plaplapla mutta minä en anna :) )
                          Viimeksi muokannut Touniks; 28.12.2010, 17:44.

                          Comment


                            Eikö sama ois ollu ostaa jo uus auto ja myydä osina entine? jos 2003 vuoden autoon menee lähemmäs 9000€?

                            Comment


                            • No sanoppa muuta ja näin olisinkin toiminut, mutta laatikkovaurio paljastui vasta kun uusi kone oli istutettu autoon ja lyötiin käyntiin.

                              Eniten ihmetytti maajantuojan toiminta. Laitoin asiasta fiksun postin suoraan vv:n asiakaspalveluun jossa kerroin koko tarinan ja ilmaisin pettymykseni. 2h kuluttua sain vv:lta puhelun jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja samalla mies useaan otteeseen totesi: Ikävää kun näin on käynyt, mutta itse en henkilökohtaisesti usko että öljyvalo on palanut vain hetken ennen kiinnileikkaamista. Ei sielä voi tapahtua noin suurta tuhoa".

                              Suoraan sanottuna soittivat siis pahoitellakseen ja vittuillakseen..:)! Hyvin outoa toimintaa asiakkaita kohtaan.

                              E: Jälkiviisautena todettakoon se, että jos olisin törmännyt tähän foorumiin 3kk sitten, ei tätä 9k remonttia välttämättä olisi koskaan tullut. Itse ainakin suosittelen tuon sihdin puhdistusta tietyn väliajoin ja puolittamaan öljynvaihtovälin.
                              Viimeksi muokannut Mastaj; 28.12.2010, 18:01.

                              Comment


                              • sulla on kyllä "käynyt" erittäin huono "säkä" tietenkin sen itsekin tiedät. Itsekin kyllä olen sitä mieltä että ton ikäsessä ei ehkä pitäs sattua tuollaista.
                                Viimeksi muokannut Touniks; 28.12.2010, 18:13.

                                Comment


                                  Soitteli tuossa pari viikkoa sitten vanha asiakas (ent. honda mies, erä voitto audisteille :) kun -04 A6 oli sytyttänyt öljy valon. Oli hinauttanut auton vantaalle autoasi tms korjaamolle, pari päivää oli diudi seissyt jonka jälkeen korjaamolta ehdottivat asiakkaalle nokkaketjun ja -kiristimen vaihtoa ja kuulemma jos ei auta niin sitten tarvii ottaa öljypohja pois ja tutkia öljypumppua tms.

                                  Asiakas soitteli mulle lähinnä neuvoa kysyäkseen, mutta olikin audi mun pihassa seuraavana päivänä kun ilmoitin että nokkaketjun voi antaa olla rauhassa ja homma aloitetaan öp:n irroituksella ja sihdin vaihdolla.

                                  Vikadiagnoosi: Click image for larger version

Name:	17122010248.jpg
Views:	1
Size:	105,5 Kt
ID:	1599806

                                  Uskotteko etten vaihtanut nokkaketjua :D

                                  Comment


                                  • Harmi kun asustelet espoossa olisin omankin audin tökkässyt sulle :D

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja Mastaj Näytä viesti
                                      Eniten ihmetytti maajantuojan toiminta. Laitoin asiasta fiksun postin suoraan vv:n asiakaspalveluun jossa kerroin koko tarinan ja ilmaisin pettymykseni. 2h kuluttua sain vv:lta puhelun jossa pahoiteltiin tapahtunutta ja samalla mies useaan otteeseen totesi: Ikävää kun näin on käynyt, mutta itse en henkilökohtaisesti usko että öljyvalo on palanut vain hetken ennen kiinnileikkaamista. Ei sielä voi tapahtua noin suurta tuhoa".

                                      Suoraan sanottuna soittivat siis pahoitellakseen ja vittuillakseen..:)! Hyvin outoa toimintaa asiakkaita kohtaan.
                                      Olen VV-auton kanssa tapellut takuuasioita pariinkin otteeseen. Melkoista haistavittu-toimintaa sillä on. Eivät ota minkäänlaista vastuuta mistään, ja sysäävät kaiken aina myyjän piikkiin, jos vaikka osia vaihdettu edellisen myyjän toimesta. Toisin sanoen vain voivottelevat asiaa ja kävipä paska säkä. Meinasin jo vaihtaa koko automerkkiä pelkästään Laakkosen (lähinnä Kuopio) ja VV-auton takia, mutta Pörhö on vielä pitänyt uskoani yllä ja pitänyt auton kunnossa.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja Oko^^ Näytä viesti
                                        Itse koitin omastani kysellä maahantuojalta asti, siellä pistettiin suu kiinni ja sanottiin vain etteivät voi kertoa muuta kuin remonttien maksajalle mitä on tehty.
                                        Semmosta.. Tiedossa sentään mitä on tehty, noin suurinpiirtein. Mutta kivahan se olisi koko huoltohistoria saada selville, tietenkin.
                                        Sinänsä ei ihan aiheeseen liity mutta itse kun Tampereen Laakkoselta ostin tuon ässän niin myyjä kehui, että (töineen) viidellä tonnilla vaihdettiin kuluvia osia alustasta jne. Sitten kysyin, että saiskos jotain dokumenttia kun kerta niin paljon uutta osaa on pistetty. Sanoi, että no hän voi näyttää tästä näytöltä mutta mitään tulostetta et saa mukaasi työmääräyksistä tms. Vähän tuli wtf-olo.

                                        Kauppojen jälkeen kävin sitten Lahden Laakkoselta pyytämässä sen tulosteen, eikä asiassa ollut mitään ongelmaa..

                                        Comment


                                        • Onko tämä öljysihti ollut mistä saakka käytössä audilla ja kaikissa malleissako? Lähinnä huolestuttaa tuo uudempi diudi tuolla isommalla dieselillä. Ajatus oli tehdä seuraavassa öljynvaihdossa tuo stp:n engine flush, eli öljytilojen putsaus, mutta onko tuotakin tehdessä vaara tukkia sihti?
                                          Lähinnä 1.8t jumalkoneen ongelmaksihan tämä tuntuu fokusoituneen, mutta onko myös muissa malleissa huomattu vastaavaa? Urssissa nähtävästi ei tätä ainakaan ole, joten sille tuon saa tehdä vapaasti.

                                          Comment


                                          • Esim. tossa on juttua vähän perusteellisempaan moottorin sisäpuhdistukseen.
                                            http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92311

                                            Aikamoista läträämistä, mutta noiden juttujen perusteella toimii ainakin scanian moottoreissa. Omaan low-life"huollettuun" epäjumalmoottoriin tein suolihuuhtelun tuohon tyyliin ihan mielenkiinnosta vähän ennen pumpun ja sihdin vaihtoa. Uskomaton määrä tuli sontaa pihalle, osa jopa ihan kiinteässä muodossa. Ei se tietenkään tukkoista sihtiä avannut, mutta öljynpaineet nousi käsittelyn seurauksena ja onpahan nyt sitten paljon vähemmän paskaa pyörimässä öljyjen mukana koneen sisällä.

                                            Comment


                                              Onko tämä öljysihti ollut mistä saakka käytössä audilla ja kaikissa malleissako?
                                              Ei sihdis sinänsä oo mitään vikaa vaan jostain syystä sitä paskaa kertyy öljypohjaan joka sit tukkii sihdin. Tämä tuntus siis olevan pitkittäin olevien 1.8T moottorien ongelma. Omaan silmään ei oo vain pistäny et AEB:stä ois sihti tukkoon menny.

                                              Oon tuos aiemmin jo kysynykki et mitä eroa on ulkosesti AEB:llä ja esim. BFB:llä?

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja Pitkänen Näytä viesti
                                                Sinänsä ei ihan aiheeseen liity mutta itse kun Tampereen Laakkoselta ostin tuon ässän niin myyjä kehui, että (töineen) viidellä tonnilla vaihdettiin kuluvia osia alustasta jne. Sitten kysyin, että saiskos jotain dokumenttia kun kerta niin paljon uutta osaa on pistetty. Sanoi, että no hän voi näyttää tästä näytöltä mutta mitään tulostetta et saa mukaasi työmääräyksistä tms. Vähän tuli wtf-olo.

                                                Kauppojen jälkeen kävin sitten Lahden Laakkoselta pyytämässä sen tulosteen, eikä asiassa ollut mitään ongelmaa..
                                                Ei saanut Laakkoselta tulostetta tossa loppukesästä, ei edes rahalla kun sitä tarjosin. Sama juttu mitä sulla ton Tampereen Laakkosen kanssa.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                                  Ei saanut Laakkoselta tulostetta tossa loppukesästä, ei edes rahalla kun sitä tarjosin. Sama juttu mitä sulla ton Tampereen Laakkosen kanssa.
                                                  Tuohon täytyy sen verran kommentoida, että virallisen akl:n ohjeen mukaan muuta huoltohistoriaa kuin kyseisen henkilön maksamaa ei saa luovuttaa. Toisin sanoen periaatteessa edes omalle autollesi takuuseen tehtävistä toimenpiteistä ei välttämättä tarvitsisi tarkkoja tietoja sinulle antaa, koska maksaja on maahantuoja.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                                    Omaan silmään ei oo vain pistäny et AEB:stä ois sihti tukkoon menny.
                                                    Johtunee paljolti siitä että AEB oli käytössä aikakaudella ennen LongLife -huoltoja. Jostain olin lukevinani, että sihti on identtinen uudempien kanssa?

                                                    Oma AEB oli varsin puhdas venttiilikopan sisältä, autossa oli käytetty uudesta asti Mobilin täyssynteettisiä. Tosin ei se Mobilikaan mikään ihmeaine ole, kun 200 tkm ajetusta autosta meni nostajat naputuksen takia vaihtoon.

                                                    Comment


                                                    • Tännekö ilmoittaudutaan? :)

                                                      Öljynpaineen merkkivalo syttyi joulupäivänä n. tunnin ajon jälkeen. No, auto seis ja öljytikku käteen. Ylämerkissä näkyi olevan. Pelti kiinni ja käynnistys: Ei enää merkkivaloa, joten ajelin varovasti päivän loput ajot ja jätin auton muutamaks päiväks odottamaan huoltoa, joka oli tänään. Tättärätttääää! Joko arvaatte mikä oli vikana?

                                                      Osasin tuota öljysihdin tukkeutumista kyllä odotella kun on 110000 mittarissa ja longlife-huolloilla. Kesällä syttyi jo oljynpaineen merkkivalo. silloin hinautin auton "pikkupajalle" kun sai ajan samalle päivälle. Ne mittasivat paineet ja normaalille näytti, eli öljykello vaihtoon. Sanoin kyllä silloin jo siitä öljysihdistä, mutta vastauksena tuli että on niin iso homma. olikohan jo silloin öljysihti osin tukkeessa...? Tästä lähtien vaihdellaan öljyjä sitten vähän tiuhempaan...

                                                      Comment


                                                      • Mulla sytty aeb koneisesta passatista merkkivalo, sihtihän siellä tukossa. Öljynvaihtovälit ollu saksan ajoilta 10-20 tkm. Itsellä max. 10tkm

                                                        Comment


                                                        • Vanhemmista Aeb koneista saattaa jo öljypumpun kuluneisuden takia syttyä painevalo, vaikkei sihti olisikaan tukossa.

                                                          Itse ainakin tämän todennut kuumilla öljyillä ja pitkällä moottorijarrutuksella.

                                                          Comment


                                                          • Lisää päivitystä omaan tapaukseeni. Tältä foorumilta löyty apu ja laatikon sain huomattavasti edullisemmin mitä tuolta ruotsin puolelta. Tosin kyseessä olisi ollut takuulaatikko, mutta omassa tapauksessani riittää kunhan kestää autoliikkeen pihaan asti..:). Laatikolla hintalappu 1.5k, eli 2-3k tuli remppahinta alaspäin tuosta alkuperäisestä 8k kieppeiltä.

                                                            Osat maksaneet tällä hetkellä:
                                                            Vaihtokone 2300
                                                            CVT vaihteisto 1500
                                                            Yhteensä 3800e

                                                            Nyt odotellaan laskua töistä...

                                                            Comment


                                                            • Valot ne sytty mullakin. Ensin moottorin vikavalo alko palamaan. Ei vaikutusta ajoon, muuta kun parina aamuna tyhjäkäynti hiukan seilannut. No vuosi kun vaihtui autoon öldruck merkkivalo palamaan. Auton sammutin melkein heti. Pelti auki kaikki päällisin puolin ok. Kone tulille ja pääsin jonkin matkaa (200m) valo syttyi uudelleen ja koneesta alko kuulumaan kolinaa. Auto stop ja hinurilla laakkoselle. Odotellaan tuomiota. Viime öljynvaihdosta noin 6000km.
                                                              Onko tuota öljysihtiä sitten mikään pakko pitää paikallaan jos se tuntuu olevan suurikin ongelman tuottaja?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X