Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Oikea jäähdytinneste Audiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuo vaikuttais kyllä turvallisemmalta vaihtoehdolta, kun tosiaan mitään käryä ei ole mitä toi nykynen oranssi siellä on. Nesteiden vaihtokin näyttäs huitelevan siellä 300€ hujakoilla niin ei sekään oikeen nappaa. Toki vois itekin yrittää, mutta pelottaa ne ilmalukot, kun ei oikeen oo mitään vehkeitä sen suhteen ja huuhtelut yms.

    Comment


      En kyllä alkais välttämättä pidempiaikaiseen käyttöautooni arvailemaan mitään, ei se pahaa tee vaihtaa joskus kokonaan. Motonetista saa 10litraa punaista TL774D ainetta luokkaa 30e. En tiedä käykö tuo just sun moottoriin, mutta kova hinta on kyllä 300e maksaa jäähdytinnesteen vaihdosta.

      Comment


        Alkuperäinen kirjoittaja Temsku Näytä viesti
        Kiitos vinkistä. Täytyy moinen purkki varmaan käydä poistamassa. Näyttäs olevan käypää tavaraa kaikenmoisten G kikkareiden kanssa. Ainoa vaan, että ei oo mitään käryä mitä G:tä toi nykynen oranssi sitten on tai onko ylipäätään mitään niistä.
        Jäähdytysnesteen väri ei kerro mitä ainetta neste on. Samalla värillä on olemassa useita eri nestelaatuja ja monet niistä ovat sellaisia, ettei niitä saa sekoittaa keskenään. Jos tunnet olosi epävarmaksi niin vaihdata nesteet jollain korjaamolla ja hae nuo G13 nesteet itse sitä varten. Veikkaan että oikea neste on G A13A8JM1. Marmorilla 20e/ 1,5L pönttö. Unohda nuo nesteet jotka sekoaa mihin tahansa, kerralla vaihdat oikeat sisälle.

        Comment


          Jakopääremppaa pukkaa ja jäähdytysnesteet voisi vaihtaa samalla. Jos oikein ymmärsin, niin A6 C5 ensitäyttö on ollut G12 nesteellä ja sen voi korvata modernimmalla G12++ nesteellä.

          Olisi kiva, jos pärjäisi yhdellä ja samalla nesteellä kaikissa autoissa, ettei tarvitsisi pitää pitkää purkkiriviä tallin hyllyllä. Tämä tuskin kuitenkaan on mahdollista, kun autot ovat ei ikäluokkaa.

          Taloudessa on lisäksi HiAce, Avensis ja MR2 sekä 740 Volvo ja vanhakoppa Escort. Näistä Toyotat taitavat mennä samalla G12++ nesteellä. Sillä ei liene merkitystä, että näiden japsien jäähdytysjärjestelmä on paisarien osalta erilainen kuin Audeissa.

          Volvossa ja Escortissa on tinattuja kennoja (ja alumiinikannet), joten näihin pitänee joka tapauksessa laittaa vihreä neste. Ainakin lueskelin, että G12-sukuinen ei ole paras vaihtoehto näihin, kun sitä käytettäessä tuppaa tina katoamaan kennoista.

          Vihreän nesteen haittapuoli on se, että se pitää muistaa vaihtaa parin vuoden välein vai onko näihin "Classic" messinki-tina-rauta-alumiini -järjestelmiin olemassa joku longlife litku?

          Comment


          • Näistä jäähdytin nesteistä on tehty turhaa salatiedettä. Tuolla aiemmin jo mainittiin että metallurgia ei ratkaisevasti ole muuttunut. Vanhoissa laitteissa yleisesti käytetty vihreä neste on kymmeniä vuosia vanhaa esim. traktoreissa eikä lohkot ole puhki. Ominaisuudet ovat kenties osin haihtuneet mutta kestää ihmis iän. Myyntiä lisäävää argumentointia tuo vaihtoväli. Omassa 30-vuotiaassa mercruiserissa on suolavesijäähdytys eikä ole lohko puhki.
            Tuoteselosteiden ylimalkaisuus tekee valinnasta helppoa, kaikissa lukee monoetyleeniglykoli, lisäaineistuksesta ei ole mainintaa. Kuitenkin sanotaan ettei saa sekoittaa eri värejä. Missä ajassa g12 syö tinan tai vihreä syö alumiini lohkon mutta ei kansia, onko satavuotta sopiva jos autojen keski-ikä on 14-v.
            Vihreää ja punaista sekaisin corollassa eikä mitään ongelmia ensimmäisen 300-tuhannen aikana.
            Autovalmistajat speksaavat käytetyt materiaalit ja ostavat riittävän hyvää litkua siltä joka tarjoaa halvimmalla.

            Comment


              Jäähdytysnesteen yksi päätehtävä on estää sähköparien muodostumista eri metallien välille auton moottorissa. Sen takia niitä tarvisi vaihtaa tietyin väliajoin vaikka kone ei puhki syöpyisikään tai pakkaskesto huononisi.

              Comment


                Tuolta löytyy kuva Volvon lämppärin kennosta, josta tina häipyi vuodessa.

                Comment


                  On niissä sen verran perää että toinen neste ei välttämättä pysy sisällä sellaisessa moottorissa mihin on tarkoitettu toinen. Esimerkkinä kun Volvoihin tuli aikoinaan vw kutosdiesel, vesipumppuja vaihdettiin uusiin autoihin varmaan satoja kun pumput alkoi vuotaa muutaman tonnin, joskus jopa vähemmänkin ajetusta autosta. Syynä oli se että Volvon tehtaalla käytettiin eriväristä nestettä kuin VW. Sitten kun joku tuon hokasi niin autoon jossa pumppu vuoti, kokeiltiin vaihtaa oikeat nesteet ja vuoto loppui. Eli pumppuja vaihdettiin takuuseen turhaan valtavasti. Isäukko oli silloin korjaamopäällikkönä paikallisella Volvoliikkeellä ja hänellä oli aina kova mielenkiinto selvittää syy ongelmiin eikä vain laittaa ukot vaihtelemaan osia.

                  Comment


                    "Neste Coolant Longlife W täyttää VW TL774J (G13) vaatimukset ja sitä voidaan käyttää myös, jos vaatimuksena on G11, G12+ tai G12++.
                    Huom! Tuoteen sisältämän glyserolin vuoksi monoetyleeniglykolipohjaisten
                    jäähdytinnesteiden pakkasenkestoon tarkoitetut mittarit eivät annan oikeaa
                    pakkausenkestolukemaa.

                    Tarkista tuotteen soveltuvuus ohjekirjasta. Ei suositella sekoitettavaksi muiden jäähdytinnesteiden kanssa."

                    https://www.neste.fi/artikkeli/jaahdytinnesteet


                    Tässä juuri arvon millä litkulla oman urssin täytän. Vaatimus on ollut tuo G11 bäk in teh days... Neste ainakin tarjoaa 3 tuotetta ja kaikki eri värillä.

                    Comment

                    Working...
                    X