Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 Avant 2.6 V6 vm1996

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 Avant 2.6 V6 vm1996

    Olen menossa koeajamaan moista autoa, vuosimallia 1996 eli 14v vanha "kosla", ja ajettu alle 150tkm. Automaattina ei tiptronic tms. vaan ihan perus oisko 4 tai 5-pykäläinen?

    Mitä pitää ottaa huomioon huoltotöissä, koeajossa? Kun ei ole tuosta mitään kokemusta. Autoon on vaihdettu jakohihna, kiristimet(mitä ne on?) ja vesipumppu 2v sitten. Oletan että juuri silloin n 90tkm paikkeilla, eli ensi vaihtoon pitäisi olla vielä matkaa..?

    [FONT=Arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT]Kun katson katsastustodistusta, missä arvoissa päästömittauksen pitäisi olla ettei ole remppaa tulossa ihan pian(katalysaattori tms)?

    Autolla on hinattu asuntoautoa jonkusen verran, mitä se vaikuttaa ja miten sitä voi huomioida koeajossa tai tarkastuksessa? Autolla on aika pienet kilometrit suhteessa ikään, mikä ei kyllä kerro miten sillä on ajettu mutta neuvokaa mitä katsoa tyyppivioista ja miten?

    Autossahan on tuo V6, mitä koeajossa ja päällisin puolin tarkastaessa siitä tai vaihteistosta voisi yrittää testata, onko jotain miten auto käyttäytyy tyhjäkäynnillä, tietyissä kierroksissa, nopeuksissa jotka ennakoivat jotain vikaa?

    Luin foorumilta että V6 voi vuotaa öljyä, mistä sen näkee, tiputtaako jos auto seisoo paikallaan alle 30 min?

    Kiitos jos joku vastaisi edes jotain..

  • #2
    Tukivarret kannattaa kuunnella josko kolisevat. Ja moottori tosiaan kuluttaa tuota öljyä, ei näy konehuoneesta mutta kannattaa ainakin katsoa ettei pöllyttele sinistä. Vikakoodit tietty olis hyvä luetuttaa jos viimesen päälle haluaa varmaa tietoa saada.

    Comment


    • #3
      No paljon noista kutosista tiedä oljyvuotojen suhteen, mutta muutama tullut tummennettua ja aina kun hallista ovat seuraavana päivänä pois ajaneet, niin joskus muutama öljytippa on lattialla ollut, liekö sääntö vai poikkeus.

      Kilometrejä on kyllä tosi vähän mittarissa, mikä lienee pelkkää plussaa.
      Tuskinpa mitään kaahausta lienee harrastettu, jos asuntovaunuja vetelee harrastuksenaaan.

      Osta pois jos hinta on kohdallaan, mutta käytetyssä, niin kuin uudessakin on joskus joku vika, eikä sihen voi aina varautua ;)

      Comment


      • #4
        Jakopääremppa tiedossa tosiaan noin 180tkm kohdilla. Maku kysymys haluaako vaihtaa jo vähän ennen. Saksan suositus taisi olla jopa 120tkm tai 6vuotta jos en ihan väärin muista. Hihnan kunnon voi kurkistaa kun vähän raottaa suojamuoveja. Kiristimellä tarkoittanee vain hihnan kiristintä. Se on hyvä vaihtaa jakopään kanssa. Termostaatista et puhunut, mutta olettaisin, että vaihdettu jos kerta vesipumppukin on vaihdettu.

        Kuuntele pitääkö moottori kilisevää tai rahisevaa ääntä, varsinkin kylmänä. Saattaa olla silloin imusarjan pohja, mikä on ns. tyyppivika ja hajoaa varmasti jokaisesta jossain vaiheessa. Korjaus maksanee noin 300 euroa osineen ja töineen. Jos tuota korjataan, niin kannattaa miettiä haluaako jakopään ja öljynostimet vaihdattaa samalla. Öljynostimien vaihtoon pitää imusarja ja nokat irroittaa ja se käytännössä melkein sama homma kuin jakopään vaihto. Tai sitten seuraavan jakopään yhteydessä tekee tuon nostimien vaihdon, ne saattaa ruveta sen 200tkm jälkeen rallattamaan ja sitten harmittaa kun jakopää on jo vaihdettu ja joutuisi taas purkamaan.

        Öljyvuotoa voi olla, mutta ei sitä oikein helposti päälle päin näe ellei kovasti vuoda. Omassa öljyanturin tiiviste antoi periksi. Kyllä sen vuodon mielestäni haistaa, kun tuossa on kaksi pakosarjaa molemmin puolin niin suht helposti päätyy pakosarjalle öljyä. Tiputtelu saattaa myös johtua siitä jos pohjamuovipanssaria ei ole putsattu kunnolla vuodon jälkeen ja siitä sitten toisinaan tiputtaa vanhaa öljyä.

        Ruostetta ei noissa juurikaan ole, saattaa jossain ovien alanurkissa vähän maalit olla poissa, jos noin muuten hyvin pidetty. B5 korissa tyyppivikana on ollut etutukivarsien kuluminen, joten niissä voi olla väljää. Mutta kulutus tavaraahan ne.

        Moottorin käyttäytymisestä sen verran, että tuossa on kuulemma ihan tehdas uudesta lähtien ollut vähän tehottomuuttua alakirroksilla ja nykäisyä kaasun kanssa. Jututin erästä jolla on ollut ABC kone A6:ssa uutena ja sitä ei saatu korjattua edes reklamaatioilla. Joten kytkimen ja kaasun käyttö pitää vain opetella (ts. kytkin varovasti ylös ja kaasua vähän enemmän liikkeelle lähdössä niin ei sammu varsinkin jos ilmastointi on päällä). Ilmeisesti se "korjaus" on tuo AAH kone ja sen erilainen imusarja.

        Katalysaattorit noissa mun käsityksen mukaan harvemmin menee ellei kovin ole iskua saaneet, kun tuo V6 kone käy suht puhtaana muutenkin. Katalysaattoreiden edessä olevat joustot tosin voi olla hapertuneet jo 14 vuodessa ja saattaa aavistuksen vuotaa.

        Ilmastointi jos on, niin sen etulevyn näyttö voi oireilla. Helppo tosin korjata. Tyyppivika B5 pre-faceliftissä.

        Mielestäni ei tuossa muuta oikein sen kummempaa mitä ei normaalistikin autosta pitäisi ostaessa tarkistaa.

        Comment


        • #5
          Ilmastoinnin näyttöön vaihdoin tänään taustavalon polttimot, helppo homma kun näillä sivuilla hyvät ohjeet. Tukivarren osia melkeinpä joka katsastuksessa joutunut uusimaan ja bensankulutus kaupungissa > 15 l / 100 km. Muuten autooni tosi tyytyväinen - osta pois kunhan olet varautunut pienempiin tankkausväleihin ...

          Comment


          • #6
            Sattuisiko kenelläkään olemaan kyseisen auton ohjekirjaa tai yleensäkään vm. -96 A4 ohje kirjaa, tai mistä mahtaisi saada?? olisi parit asiat ihan mukava tietää sieltä.

            Comment


            • #7
              Mitäs haluat tietää?

              Comment


              • #8
                Ööö... yli 15 satasella kaupungissa?? Vaatinee jo sangen "sporttista" kaasujalkaa? Oma yksilöni ei vie 12 enempää koskaan kaupungissa, vaikka onkin näitä hirmupakkasia. Kesällä sitten pääseekin alle kympin. Tietysti tippiloota ottaa osansa näissä(kin).

                Comment

                Working...
                X