Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorielektroniikan häiriövalo syttyy.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorielektroniikan häiriövalo syttyy.

    Elikkäs mikähän mahtaa olla vialla kun moottorielektroniikan häiriövalo syttyy kun ottaa esp:n pois käytöstä ja renkaat ehtivät pyörähtäää tyhjää jäisellä tien pinnallla?? Valo jää palamaan tämän jälkeeen ja auto toimii ihan normaalisti. Käytin autoa huoltoasemallla piuhan päässsä ja vikakoodina oli jokin ahtopaineen hetkellinen häiriö yms. Kuitattiin vikakoodi pois ja valo sammui. Nyt kun satoi uudelleen lunta ja autossa pyörät ehtivät pyörähtäää hieman tyhjää niin valo syttyi taas??? Autona -03 Audi A4 Avant 1.8 T Quattro.

    #2
    Ota seuraavaksi vikakoodi talteen ja laita tänne, niin on helpompi selvitellä.

    Comment


    • #3
      Juu näin pitää tehdä, unohtui ottaa se ylös kiireessä.

      Comment


      • #4
        Eli nyt vikakoodit haettu ja seuraavaa löytyi:

        P0507 Joutokäynnin säätö
        - pyörintänopeus liian korkea

        P1136 Addiktiivinen seoksen korjaus
        (syl. -rivi 1)
        - järjestelmä liian laihalla


        Eli mihinkähän nämä viittaisi, viimeksi tosin minusta oli jotain ahtopaineisiin liiittyvää??

        Comment


          #5
          Haiskahtaisi vähän imu-/ahtovuodolle. Jos vuoto on moottorin ja kaasuläpän välissä, moottori saa liikaa ilmaa ja tyhjäkäynnin kierrosluku nousee. Vuoto sotkee myös seossäädön voi myös aiheuttaa tuon ahtopainevikakoodin.

          Comment


          • #6
            Pitää huomenissa tutkia vuotaako mistään. Mutta hieman ihmetyttää, että miten se vuoto liittyy siihen kun ottaa espin pois käytöstä ja renkaaat pyörivät tyhjää?? Kun silloin alkaa palamaan se häiriövalo??

            Comment


            • #7
              tsekkaas kettuillessaan että onko imuputki - suodatin-turbo välillä ehjä.

              Comment


              • #8
                Tutkiskelin hieman kohuonetta ja en löytänyt muuta vuotokohtaa kuin tuon kuvassa ympyröidyn mötikän?? En ainakaan itse ymmärtänyt mikä se on, sieltä nuolen osoittamasta kohdasta kuuluu sihinää ja kone sammuuu kun siitä vuotokohdasta painaa sormellla?? Osaako joku selventää asiaa???
                Viimeksi muokannut 8866; 25.10.2009, 10:37. Perustelu: Tyhjä kuva pois

                Comment


                • #9


                  Onnistukohan toi kuvan laitto nyt??
                  Eli siihen pyöreään rasiaanhan näyttäs tulevan putki ilman putsarilta turbolle menevästä putkesta eli siellähän on nähtävästi alipainetta ja siin alareunassa on sellanen pieni reikä mistä se suhiseee ja sen ku tukkii niiin auto sammuut??

                  Comment


                  • #10
                    Ei mulla taida nyt tää kuvan lisääminen onnistua. Mutta tolta linkistä sen voi käydä kattomassa
                    http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dnob+timo-audi.html
                    Viimeksi muokannut TimoK; 26.10.2009, 21:37.

                    Comment


                      #11
                      Huohotukseen liittyvä osahan tuo on. Ei siellä ulkoilmaan mitään reikää pidä missään olla. Laitapa reikä tukkoon jollain moottori sammutettuna ja käynnistä sitten. Onko reikä halkeaman näköinen?

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä siinä nuolen osoittamassa kohdassa sen ympyrän muotoisen hatun alaosassa on sellainen neliön muotoinen, tulitikunpään mentävä reikä josta ilma sihisee kaasua painettaessa...en tutkinut niin tarkkaan imeekö se vai puskee ilmaa. Kuiteskin moottori sammuuu tyhjäkäynnillä kun sen peittää sormella. En tiedä onko tämä sitten normaalia?? Ja jos on niin mistähän osaa etsiä vikaa alkuperäiseen ongelmaaan ja jos ei ole niin onko tuo "mystinen" osa kenties vaihdettava?

                        Comment


                          #13
                          Kuten Pasi sanoi, siinä osassa ei kuulu olla reikää. Ja kuten Pasi myös sanoi, tuki reikä jollain moottori sammutettuna, ja käynnistä vasta sitten. Aivan joka tapauksessa tuo osa on rikki ja vaihdettava. Toki syy sen hajoamiseen olisi hyvä arvailla myös. Tee nyt alkuun tuo ohjeistettu testi.

                          Comment


                          • #14
                            Tukin sen reiän ja käynnistin auton, en huomannu mitään erilaista ajossa tai moottorin käynnisssä verrattuna siihen kuin sitä ei olisi tukittuna siis muuta kuin että nyt ei siitä enää sihissyt. Vaikea kyllä paikallistaa moottorin käydesssä vuotokohtia, mutta tuntui että vuotaisi jostain muualtakin? :(

                            Comment


                              #15
                              Vaihda tuo osa joka kuvassa on, se on viallinen.
                              Vaihda myös imusarjan alla oleva venttiili. Löytyy about 4.pytyn kohdalta, poikittain menevästä letkusta sisältä. Toinen pää on pienempi kuin toinen. Jos on ollut ahtopaineenlasku vikakoodia on syyllisenä tuo jälkimmäinen venttiili.
                              Ensimmäinen osa maksaa n.30e ja toinen jotain 20e.

                              Taas lainaan tätä hienoa kuvaa törkeästi toisaalta foorumista. Tuossa paksussa kohdassa, kahden klemmarin välissä on siis se venttiili. Kuva on TT;stä mutta samalla kohdalla löytyy myös nelosesta.


                              Eli tuossa sinun kuvassa oleva, kuin minun kuvassa olevan venttiili vaihtoon.

                              Comment


                                #16
                                Painetestiä huutaisi. Jossain määrin hämmentävää jos vuotaa useammasta paikasta.

                                Comment


                                • #17
                                  Juu täytyy tehdä se painetesti heti ku ehtii, näyttäs foorumilla olevan kiitettävästi ohjeita sen tekemiseksi. Mikähän mahtas olla sen imusarjan alla oleva venttiilin nimi ja ton mis mulla se vuotava reikä, osaisi oikeita osia alkaa hakemaan?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oiskohan tästä apua eli linkki kaaviokuvaan ja alempana selitystä sen numerointiin.

                                    http://www.audi.org.ua/phorum/read.php?47,197929,197929


                                    Connection diagram for charge pressure control and vacuum control - vehicles from 07.02

                                    1 - Resonator

                                    2 - Mechanical air recirculation valve
                                    • Checking -. Chapter

                                    3 - Secondary air pump motor -V101¬

                                    4 - Solenoid valve for charge pressure control -N75¬

                                    5- Air cleaner
                                    • With air mass meter -G70¬

                                    6- Non-return valve
                                    • Installation position: as shown in illustration, the arrow points in direction of flow

                                    7 - To activated charcoal filter

                                    8 - Solenoid valve 1 for activated charcoal filter-N80¬

                                    9 – Turbocharger

                                    10 - Pressure control valve for crankcase breather system

                                    11 - Combination valve for secondary air

                                    12 - Non-return valve
                                    • Installation position: as shown in illustration, the arrow points in direction of flow

                                    13 - To brake servo

                                    14 - Vacuum booster

                                    15- Non-return valve
                                    • Installation position: as shown in illustration, the arrow points in direction of flow

                                    16 - Crankcase breather

                                    17 - Vacuum reservoir

                                    18 - Non-return valve
                                    • Installation position: as shown in illustration, the arrow points in direction of flow

                                    19 - To fuel system diagnostic pump -V144¬
                                    • Only on USA vehicles

                                    20 - Non-return valve
                                    • Installation position: as shown in illustration, the arrow points in direction of flow

                                    21 - Secondary air inlet valve -N 112¬
                                    • Fitting location: below intake manifold

                                    22 - Charge air cooler
                                    • With charge pressure sender -G31¬

                                    23 - Turbocharger air recirculation valve -N249¬
                                    • Fitting location: below intake manifold


                                    24 - Vacuum unit for charge pressure control

                                    • When the secondary air combination valve is opened, the mechanical charge pressure regulating valve in the turbocharger opens as well and the secondary air is delivered directly to the catalytic converter past the turbocharger

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juu kiitos tosta kaaviokuvasta eli ymmärsinköhän nyt tosta oikein eli onko tos kuvas toi (10 - Pressure control valve for crankcase breather system) se mun rikkinäinen osa jossa on reikä? Aiempana linkki kuvaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja TimoK Näytä viesti
                                        Juu kiitos tosta kaaviokuvasta eli ymmärsinköhän nyt tosta oikein eli onko tos kuvas toi (10 - Pressure control valve for crankcase breather system) se mun rikkinäinen osa jossa on reikä? Aiempana linkki kuvaan.
                                        Kyllä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eli nyt viikonloppuna ehdin testaamaan painetestillä vuodot ja ei se näyttäny kuiteskaan vuotavan muusta ku siitä venttiilistä (10 - Pressure control valve for crankcase breather system). Täytyy hommata se uus ja vaihtaa ja katsella mitä vaikutusta asiaaan. Johtuukohan se muuten tuosta rikkinäisestä osasta ku tyhjäkäyntikierrokset on jotain 1100-1200 kiekan paikkeillla lämpimällä koneella mut kylmänä ihan normi 900 kiekkaa??

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nyt tämä paineensäätöventtiili vai mikä liekkään on vaihdettu. Venttiilin sisällä ja putkissa molempiin suuntiin oli oljyistä mönjää aika reilusti, mistähän tämä lienee peräisin? Kierrokset nyt lämpimällä moottorilla normaali tasolla ja tuntuu että kierrosten seilaaminenkin asettui. Häiriövalo ei enää syty kun pyörät pyörivät tyhjäää eli liennee ollut tässsä vika, tosin vikakoodeja ei ole nyt otettu. Uudessa venttiilissäkin on kyllä tämä neliön muotoinen reikä pohjassa mistä puhuin aikaisemmin. http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobject...397394orig.jpg

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eli sitä riemua kesti noin 2 viikkoa, häiriövalo syttyi taas palamaan kun piti alkaa leikkimään ilman esptä :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt uutena tällä foorumilla.. Tuntuu toivottomalta tuo Audimme taival, huolloissa käytetty jo muutaman kertaan, vikakoodit luettu moneen kertaan, osaa vaihdettu ja kuski maksaa.
                                                Viimeisimpänä vaihdettiin jo toiseen kertaa by-pass venttiili, ja joku toinen venttiili myös, johon oli asentajan mukaan kertynyt kondenssivettä (?) Samalla havaittiin että letkut olivat täynnä nokea ja muuta paskaa. Ja letkuja vaihdettiin. Sanoivat että nyt toimii, päästiin kotio n.45km ja eikös se valo sieltä taas silmille hypännyt.

                                                Tuntuu että kaikki olisi jo vaihdettu ja itsensä kipeäksi maksettu..
                                                Seuraavaan viestiin lukaisen ne vikakoodit, jos osaisitte antaa neuvoa tai omia kokemuksia. Alkaa jo epäilyttämään tämä "merkkihuolto" Mikkelissä, Savilahden autolla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ostin itselleni vasta tuommoisen a6 2.4quattron. Vm. 04. ajettu 240tkm. Nyt viikon ajelun jälkeen syttyi moottorin merkkivalo(keltainen) palamaan. Huoltokirjaa ei ole, kun se unohtui myyjäliikkeeseen. Mitähän "tyyppi"vikoja ks. automalli pitää sisällään tai mihin tulisi kiinnittää huomiota tulevia huoltoja ajatellen? Voiko mahdollisesti pakkanen reilu -20`c aiheuttaa moista. Moottorista ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä tms.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mahdollisuuksia on niin paljo että vikamuistin luku nyt ensimmäiseks.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos on liikkeestä ostettu ja viikon ajeltu niin ota yhteyttä liikkeeseen. Heillä on yleensä jonkinlainen vastuu näissä tilanteissa ja yleensä ainakin jossain määrin osallistuu korjauskuluihin.

                                                      Jos itse lähdet korjaamaan niin VCDS kiinni ja koodit ulos, ei tuosta muuten tiedä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Huomenna koitetaan saada aika liikkeeseen, että saadaan vikakoodit ulos. Katsellaan mitä tulee. Muistaakseni kuluttajansuoja takaa ostajalle jonkinlaisen "takuun" 3kk. ostohetkestä.

                                                        Kiitos tästä!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vikakoodit

                                                          Kaverilla olikin käytössä tuo vikakoodin lukija, sekä tarvittavat ohjelmistot. huomiovalo kylläkin sammui ennen kun ehdin vikakoodeja edes lukemaan, kun pakkanen lauhtui. Ainakin itse uskon että Kylmyydellä oli vaikutusta tähän. Vikakoodit jotka autosta saatu: nokka-akaselin asentotunnistin ja lamda-anturi. Molemmat kuitattu, eivätkä ole aktivoituneet tämän jälkeen uudestaan.

                                                          Auto pelittää moitteetta, joten toivotaan että selvittiin säikähdyksellä..

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onko 4b vai 4f koppainen? 4F-koppaisen ketjukoneessa jakoketjuongelmia jonkin verran, joten kannattaa tarkkailla. Ja kuluttajasuojaa ei ole oikeasti yhtään mitään, on vain suosituksia. Käytetyn auton kanssa olet liki omillasi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X