Ajelin normaalia kaupunkinopeutta ja olin juuri saapumassa risteykseen (nopeutta tuolloin enää noin 20km/h), kun oikean puolen etupyörä löi jumiin, kuin olisin ajanut (niin kuin luulinkin) ison peltisen kurkkupurkin yli ja, että se olisi kiilautunut etupyörän alle. Kova kahiseva ja laahaava ääni kuului ja ratti nyki hieman oikealle puolelle. Ajoin varovasti risteävän tien yli kahisevan äänen saattelemana. Mielessä kävi myös, että pohjan suojalevy (vai mikä sen oikea nimi nyt onkaan..) olisi päässyt jotenkin irti ja takkuaisi nyt pyörän alla. No, yllätys oli suuri, kun parkkiin ajettuani, ei auton alta löytynyt mitään poikkeavaa.. No siinä ei muu auttanut, kuin jatkaa matkaa. Kahina oli loppunut ja kaikki oli ennallaan. Kävin kokeilemassa autolla ympyrän ajoa ratti tapissaan molempiin suuntiin...Sama eteen päin ja taakse päin. Ei kahinoita. Muutama päivä meni kahinoitta, kun moottorijarrutuksen seurauksena mielestäni oikealta jälleen, alkoi kuulua kahnaava tai vouvaava ääni. Ääni on nyt lähes pysyvä, häviää tosin välillä. Kahinaa ei kuulu, kun kytkin on painettuna. Vähiten kahinaa kuuluu, kun ajan ykkösellä, mutta voi olla, että kahina hukkuu tuolloin moottorin äänen alle. Ainoa "vika", jonka olen nyt huomannut, on oikeanpuolen ulomman murrosnivelen suojakumin mahdollinen repeämä. Ainakin vanne ja lähiympäristö on mustan vaseliinin suttaama. Pyyhin rätillä suojakumia, mutta en havainnut kuin hienoista pykimistä. Joko repeämä on jäänyt sittenkin huomaamatta, tai se on joskus ylitäytetty. Näin veikkaan. Ei se vaseliini sieltä muuten pakoon pääse, vai kuinka? Nyt kuitenkin kiinnostaisi tietää, onko muilla samantapaisia kokemuksia. Mistä lähden vikaa etsimään? Auton vaihteisto on toiminut moitteitta tähän asti. Laatikko on siis 5-vaihteinen manuaali. Auto on 151 000 km ajettu Saksan tuliainen: Audi Quattro 2.8 vm -91. Moottori on tyyppiä AAH. Onko näissä ollut vaihteisto- ongelmia noin yleensä? Kaikki vinkit, tai linkit otetaan ilolla vastaan. Kiitos jo etukäteen...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Menikö vaihdelaatikko remonttiin??
Collapse
X
-
Ettei olis etupyörän laakeri hajonnu?? Mulla kävi vähän samalla tavalla joskus takapyörän kanssa. Hitaasssa ajossa kuului aika metallinen kimaus takanurkasta ja jokin suurempi voima koitti lukita takapyörää hetkellisesti.Sen jälkeen ei oikeeastaan kuulunut mitään muutamaan kymmeneen kilometriin mutta sitten se laukes kerralla lopullisesti. Rullat oli aika muusina;) Auto tosin oli 4x4 sierra mutta laakeri kuitenkin...
-
Laakeri tai sitten ulompi vetarin nivel. Vetariin kyllä viittaisi varsinkin jos rasvaa on noinkin paljon mennyt ympäristöön. Jos rasva pääsee ulos niin vesi/paska kyllä pääsee sisäänkin.
Vetarin niveleen viittaa myös tuo että vedottoman on hiljainen. Laakeri taas huutaisi olisi sitten vetoa tai ei.
Comment
-
Toivottavasti...
Kiitos,Kiitos. Annatte toivoa, ettei se ehkä sittenkään olisi vaihdelaatikko. Toivottavasti olette oikeassa. Lisääkin kommentteja, tai ehdouksia otan ilolla vastaan. Ei taida olla muuten mitään muuta keinoa vetonivelen/ laakerin tarkastamiseen, kuin ottaa se auki, vai onko?
Comment
-
Annetaan hieman lisää toivoa. Itselläkin tuli kertomustasi lukiessa mieleen pyörän laakeri ja vetari. Myös jarruihin joutunut kivi kävi mielessä. Peruutitko pysähtyessäsi ja uudelleen liikkeelle lähtiessä? Peruuttaessa kivi saattaa irrota satulan ja levyn välistä.
Vetarin kumi on joka tapauksessa rikki, joten se pitää ensi tilassa vaihtaa.
Comment
-
Ei ole kivi...
Juu. sama tuli mullekkin mieleen ja tarkistin asian. Ei ole kivi, tai muukaan kiintokappale. Aivan vähän tuntuu vaihdekepissä saman taajuista heijausta, tai heiluntaa. Voiskohan se vaihdekepissä asti tuntua, jos nivel, tai laakeri on hajonnut? Lisäselvityksenä voisin sanoa, että jotenkin se tuntuu nyt, niinkuin olisi vanne, tai vetoakseli kiero. Auttaneeko tämä yhtään lisää diagnooseihin.
Comment
-
Uusia ääniä...
No, nyt on vetoakselin suojakumi vaihdettu. Pesin ja tarkistin vetoakselin murrosnivelen, joka näytti olevan priima kunnossa. Laitoin uudet vaseliinit ja paketin kasaan. Jäljelle näyttäisi nyt jäävän etupyörän laakeri. Tosin, en nyt oikein siihenkään enää usko, sillä nimittäin tullessani tallilta sama jumputtava ääni jatkui jonkin aikaa, kunnes päätti muuttaa luonnettaan kesken ajon. Nyt se on jo aika vaikea kuvailla, mutta yritetään... Jumputtava ja vouvaava ääni siis katosi ja tilalle tuli lähinnä kumin vinkunaa olevia ääniä. (ei renkaan vinkunaa). Lisäksi kuuluu räpinää, joka on kuin metallista piirroselokuvien hyttysen siipien räpinää. (Huh! Johan olikin kuvaava ilmaisu!). Metallista kirskettä kuuluu myös ajoittain. Jos annan auton rullata omillaan, siis siten, että veto ei ole päällä, auton ääni on normaali. Ääni on jo melko kova. Oikein täytyy aina ihmisten kohdalla kaasua höllätä, etteivät säikähdä, ja ettei Audin maine mene. Kannataako kuitenkin se etupyörän laakeri vielä vaihtaa?
Comment
-
Laakerista...
No, tää on kyllä ihan hiljainen. Se kuminen vinkuna hämmentää. Oikein, kun se pahasti kirskahti, niin olin vielä näkevinäni peruutuspeilistä sinisen tuprahduksen, Oliskohan ollut A: Kumin käryä (mistä ihmeestä??) B: Yhtäkkistä öljyn käryä, jota en ennen ole havainnut C: mielikuvitusta ja näköharha Harmi, kun en voinut haistaa sitä, mutta jos se todellakin oli kumin käryä, niin mistä ihmeestä se voi tulla? Niin....Sitä sisempää vetoniveltä en tarkistanut muuten, kuin vääntelemällä. Ei ollut klappia ja suojakumikin oli ehjä, joten päättelin sen olevan ehjä.
Comment
-
Tuomio.....
Vein tänään auton pajalle katsottavaksi. (Nöyryyttävää....) Tuomio seuraavanlainen. Vaihdelaatikko kaputt !! Lirutimme lootasta vähän öljyä vielä varmuuden vuoksi ja öljyn mukana astiaan kopsahti 2 kpl vähän yli sentin pituista ja noin sentin paksuista teräs rullaa, joiden päissä on pienet syvennykset. Molemmissa oli kolhuja ja nirhamia. Oliskohan jonkun laakerin rullia. Rattaan piikkejä ei sentään tullut, mutta ei me kaikkea öljyä askista laskettukkaan.
Niin.....Näin ikävästi kävi tässä tapauksessa. No vasta vapun jälkeen tiedän enemmän kustannuksista, kun loota avataan ja annetaan kokonaisarvio. Voipi olla kirvelevä loppusumma. Voiko joku, joka tuntee tuollaisen lootan anatomiaa, antaa kommenttia.
Jos jollain lojuu ylimääräinen kunnossa oleva 5-vaihteinen manuaaliloota, olen kiinnostunut.
Comment
-
Sitten aloitetaan syyn etsiminen? Yleensä nuo rullalaakerit eivät kyllä hajoa muuten kun totaalisen voitelun puutteeseen... Ja varsinkaan siten että rullat lähtee kooleiltaan pois...
Tarkastitteko öljynmäärän kun aloitte öljyä pois ottamaan?
Uskoisin että kun nuo rullat on muutaman kierroksen siellä laatikossa heittäneet (siis jos niissä jälkiä oli) niin halvemmaksi tulee ostaa vaihtolaatikko esim. ruotsista. Tietysti jos purkaminen ei maksa mitään niin kannattahan se vilkaista missä kunnossa se sisältä on, mutta jos nuo todellakin on poskilaakeri kuten minäkin epäilen niin siinä samassa on todennäköisesti mennyt pinjoni ja lautaspyörä muuttuneen hammasvälyksen takia. Halpaa kuin ykkösmaito...
Comment
-
Aaaarrrggghhh !! No, ei auta, kun kestää, S**TANA. No, öljyt katsottiin heti alussa, ihan normaali levellillä oli öljyn pinta, eikä merkkejä vuodosta näkynyt. Autoa on käsitelty "silkkihansikkain", siis ei mitään "Offroadia", eikä mitään "DragRacingia". (Ainakin minun aikana, n.10 000 km)
Kyllä me se loota nyt ainakin avataan ja kurkataan sisälle.
Onko kellään muuten mitään ruotsalais-linkkiä, mistä vios alkaa tuota lootaa etsiskelemään?
Comment
-
Luultavasti sen laatikon korjaamisessa ei ole järjen hiventä jos siellä on leegot pyörineet mukana ja vähän lyönyt jumiin. Vaihteistoon maksaa ihan kaikki aivan tolkuttomasti joten vaihtoaski suorilta olisi oma valintani.
Säästät samalla korjaamotyötä sen vanhan availussa. Ota vaikka kotiin purettavaksi, jos koko vaurio on ihan pakko saada selville :)
Veikkaan samaa kuin Sami siis että kyllä siellä muutakin feelua jo on kuin vaan yksi laakeri..
Comment
-
http://www.fbt.se
Sivut on uudistunu ja menny mun makuuni huonommaksi..
[e] Olis kiva saada ruumiinavausraportti tuosta laatikosta. Eihän Audin laatikot noin vaan rikki mene!
Comment
-
Ensimmäinen 5v quattron laatikko josta minä kuulen että noin on hajonnut. Eikä hirveemmin ole ulkomailtakaan kuulunut. Sen takia kyllä tuo perusteellinen avaaminen ja dokumentoiminen olis hyvästä. Lähettäisi sitten vaikka Audille saksaan ihan vaan luettavaksi. :) Kun minun päähän ei tuo poskilaakerin hajoaminen mene jos öljyä on ollut. Paitsi jos joku hampaanpala tms. on sinne väliin jotenkin päässyt ja sitä kautta purkanut sitä kautta laakerin rullat...outoa on ja ei tosiaankaan normaalia. Hampaita ja synkron paloja sieltä kyllä saa irti jos jatkuvasti missaa vaihtamisen.
Comment
-
No, tosi outoa se on minunkin mielestä. Aijemmin ei ole kuulunut narahdustakaan ja sitten varoittamatta 20:n km:n vauhdissa toisen puolen etupyörä jumiin. Oliskohan kellään antaa vinkkiä siitä Saksan Audin osoitteesta, jonne vois asiasta raportoida, jos nyt sais vaikkapa semmoisen palautteen/ reklamaation väsättyä.
Kyllä se loota nyt avattava on minunkin mielestä ja tutkittava. Onneksi homman hoitaa nyt sitten oikea vaihdelaatikkoguru. Joten toiveita olisi saada vian syntymekanismi selville. Mutta Vapun yli se kuitenkin menee, ennen, kuin se "autopsy" voidaan laatikolle suorittaa.
Comment
-
Royal
vetonivel se vaan tais sanoa sopimuksen irti, itselläni kävi lähes samalla tavalla auto vaan oli farmari astra, ensin pamahti pirun lujaa ja pyörä lukkoon kuulat lähti vaseliinin roiskuessa ympäri vannetta
Comment
-
Väliraportti....
Soittivat tänään pajalta. Iso lautaspyörä vaurioitunut niin pahoin, että korjaus ilman uusia osia mahdoton ja näin ollen kannattamaton. Vika aiheutunut todennäköisesti huonosta voitelusta. Vaikka Audi rehvakkaasti lupaakin, että öljyjä ei tarvitse koskaan vaihtaa vaihdelaatikkoon, niin korjaajan mielestä ehdottomasti n. 100 000 km:n välein. Huono voitelu, siis todennäköisesti rikkoi laakerin, jonka kappaleita ajautui ison lautaspyörän hampaiden väliin, rikkoen edelleen sen.
No, "uusi" käytetty loota on nyt tilattu Kalsin Jarkon linkkivinkistä ( http://www.fbt.se/ ) Ruotsista ( Kiitos, Jarkko.) Hinta 762? kotiin toimitettuna. Saa nyt sitten nähdä, millainen pommi sieltä tulee.
Comment
-
Valitan. Tehdas/maahantuoja ei tietenkään vastaa, vaikka huolto/ohjekirjassa on mainittu laatikon ainaistäyttö. Jos autosi on käytetty määräaikaisissa huolloissa, niin olisiko asia erilainen, koska tarkistuksia pitää tehdä huolloissa?
Comment
-
Niin..En tiedä.... Autohan on Saksan tuliaisia viime kesältä. Huoltohistoriasta en tiedä. Öljyt tarkistettiin kyllä. Sitä oli aivan täyttöropun alalaitaan asti, kuten pitääkin olla, eikä öljyvuotoja näkynyt. Oliskohan vaan niin, että 13 vuotta ja saksan autobahnien huimat nopeudet kirnuavat vaihteistoöljyt "valopetrooliksi".
Vaihteistokorjaaja totesi nimittäin, että: "Onhan näitä ikävän paljon ollut, näitä vaihteistoremontteja just näissä Saksan tuontiautoissa."....
En tiedä sitten onko tuossa perää, mutta kuitenkin...
Comment
-
Minä en näihin saksantuontien huonouteen usko. (Oma lehmä ojassa). Ei voi olla niin, että sama auto ajettuna Suomessa ja Saksassa muuttuu erilaiseksi. Audin pitää kestää moottoritienopeuksia. Eihän Audilla sakemanneissa ajeta 10 vuotta yhtä putkea 200km/h
Comment
-
Aika mielenkiintoista, että laakeri hajoaa pitämättä ensin ääntä. Ehkä öljyn vaihto ois auttanu, ehkä ei. Oisko se uusikaan öljy tunkeutunut likaiseen laakeriin, tuskin.
Comment
-
Minä kyllä huutaisin yksittäisen häiriön piikkiin tuon. Valmistusvika tms. laakerissa tai muualla on laittanut jonkun hilun öljyn sekaan joka sitten hajoitti tuon laakerin. Vaikka vetäisit 500tkm samoilla öljyillä niin ei laakeri siitä pahemmin hajoa kunhan sitä öljyä vaan siellä on. Mutta eri asia on miten paljon siellä on vaihtomisseistä tms johtuvaa epäpuhtautta joka sitten edesauttaa laakeroinnin pettämistä. Eli lyhyesti SHIT HAPPENS ja tällä kertaa vuorossa oli Jari...
Comment
-
Kuva rullista.....
No niin... Ohessa vielä kuva noista kovan onnen laakerirullista. Kyllä ne kovasti minusta näyttävät ajan kanssa kuluneilta, vai mitä? Outoja syöpymiä.... Onko kyseessä sitten materiaalin heikkous vai mikä? Voihan se olla, että siellä on jo kasausvaiheessa päässyt epäpuhtauksia. Hienot ne kumminkin on.. Taidankin tehdä niistä "arvokkaat" korvakorut vaimolle. ;)
Comment
-
kujaki
kyllä laakeri voi hajota vaikka se olisikin koko ajan voitelussa ei se tarvitse olla valmistus vika?? menee niitä teollisuudessakin vaikka ovat vähemmällä rasituksella?? laakeri kestää oman aikansa ei se ole ikuinen vaikka voitelu pelaa!! ruostuuhan ruostumaton peltikin!!
Comment
Comment