Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C6-versiossa puolavikaa, ja nyt kattivikaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C6-versiossa puolavikaa, ja nyt kattivikaa

    Kävi niin että puola hajosi sen ruostumisen vuoksi ja pikahuoltoon soitin matkanpäältä missä kerrottiin että autolla voi ajaa kun se katkaisee bensan syötön siltä pytyltä missä kipinää ei ole. Ja ajoin n. 20km matkan huoltoon.

    Yksi puola siellä vaihdettiin ja matka jatkui. Viikon päästä siitä kauppareissulla sitten hajosi seuraava puola ja tällä kerralla suli koko puola ja auto sammui.

    Vaihdoin loputkin puolta ja ECU:n sulakkeen, mikä oli rikkoutunut puolan sulamisen seurauksena.

    Auto pelaa nyt täysin, mutta katilta tulee vikakoodia kokoajan. Kertoo että kävisi laihalla.

    Vikakoodi tuli alkuun aina noin 50km tuntinopeudessa ja silloinkin juuri pintakaasulla ajettaessa, koodia ei tullut jos ajoin rajummin kokoajan.

    Putsasin lambdat ja vikakoodi hieman harveni. Nyt koodi tulee noin 65km tuntinopeudessa.

    Onko vastaavasta kokemusta? Olisiko vika lambdassa?

  • #2
    Itellä kun meni omasta kulkineesta puola, sanoi tuttu huoltomies että ei sitten ajella vajaakäyntisellä ettei mene katti päreiksi.

    Onneksi tuli soitettua hänelle ja satuin olemaan alle 2km päässä osaavasta huollosta....

    Comment


    • #3
      Hain tankkiin koneen puhdistavaa Fortea pullon tuon takimmaisen lambdan putsauksen jälkeen. Sen mainoksessa kun luvataan puhdistavan myös happianturit.

      Ajoin noin 350km tämän lisäyksen jälkeen ja siinä ajassa tuli kolme vikakoodia tuosta laihasta seoksesta. Mutta nyt 24.9.2009 luin vikakoodit ja kuin viimeisestä on kulunut 3.päivää ja 141km, ei uutta enää ole tullut.

      Tällä hetkellä yhteenvetona: Lambda vikakoodit 8.9.-21.9.2009 10kpl vikakoodeja ja 685km vikakoodien kanssa. Uudet lambdat tilattu, mutta ei vielä vaihdettu.
      Viimeksi muokannut EyeTiger; 24.9.2009, 10:30.

      Comment


      • #4
        Eipä vaan vikakoodien tuleminen tähän vielä loppunut. Vaihdoin uudet lambdat, mutta samaa vikakoodia vieläkin pukkaa.

        Nyt huomasin etten ollutkaan tehnyt moottorin sopeuttamista oikein, eli kaasuläpät olivat väärissä paikoissaan.

        Katsotaan nyt vaikuttaako se pidemmällä aikavälillä asiaan vai auttaako ainoastaan uuden katin vaihto. Se luultavasti on jotenkin vijoittunut tämän puolien rikkoutumisien seurauksena. Toisenkin purkillisen fortea ennätin jo heittämään tankkiin...

        Vikakoodi mitä kone heittää kylmällä koneella ja noin 60km/tuntinopeudessa oli tämä:

        Address 01: Engine
        Control Module Part Number: 4F2 910 115 B
        Component and/or Version: 2.0l R4/4V TFSI 0040
        Software Coding: 010D000318070920
        Work Shop Code: WSC 31950
        1 Fault Found:
        001056 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold
        P0420 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent

        ---------------------

        Sellainen korjaus tarkastettunani sulakkeet, että sulake mikä paloi olikin puolan sulake, eikä ECU:n. Ja samalla selvisi että tuli nuo lambdatkin vaihdettua turhaa (nyt olisi ylimääräisenä ehjät lambdat, jos sattuu jollain olemaan oikeaa tarvetta. Halvalla saisi vähän käytössä olleet, uusiin verrattuna).

        Ja varmistui katin vioittuminen tai nokeentuminen ja tämän vuoksi sen verran tukossa ettei toimi riittävästi.

        Viimeksi ennätti jo kulua 379km pitkä matka vikakoodin uusiutumiseen... jos tukkeuma poistuisi ajallaan...
        Viimeksi muokannut EyeTiger; 11.10.2009, 13:25.

        Comment


        • #5
          Uutta päivitystä tähänkin aiheeseen.

          Vikakoodien tulo ei vaan itsestään poistunut. Moottorin vikakoodin merkkivalo aina välillä syttyi ja välillä sammui. Ja tuota edellä mainittua lambdan vikakoodia ilmoitti jatkuvasti.

          Ryhdyin jo tositoimiin vian korjaamiseksi, kun sitä valon palamista aikani katselin. Ja ensin tietenkin katin pesua yritin. Jarru cleaneriä kylmään kattiin etummaisesta lambdan reijästä pari spay purkkia. Todella haltevalla alustalla.

          Ennätin tämän putsauksen jälkeen jo hieman innostua että jos vika jo korjaantuikin, kun selvästi tehoa palautui moottoriin. Mutta vika valo syttyi kuitenkin kolmen päivän jälkeen. Eikä vikakoodin määrä vähentynyt.

          Ei muuta kun uusi katalysaattori tilaukseen ja vaihtoon. Maksoi kyllä turkasen paljon tuo vain alkuperäisenä varaosana saatava katti.

          Eiköhän tämä ollutkin sitten tässä, vielä en ole ajanut tämän katin vaihdon jälkeen kovin paljon, mutta selvästi auto toimii nyt kuten ennen puolan sulamista. Polttoaineen kulutus tipahti ja tehot palutuivat normaali tasolle.

          Ja mikäli joku tarvii ehjiä lambdoja, niin nuo Audini alkuperäiset löytyvät vielä hyllystä.

          Comment


          • #6
            tuo 001056 kertookin suoraan että katalyyttisen järjestelmän puhdistusteho ei ole riittävä.

            sytytyspuolien hajotessa kokonaan niille sylintereille minne ei tule kipinää ei myöskään tule bensaa - katin suojelua.

            mutta jos vika on satunnainen, kipinä silloin tällöin pois, jatkuu myös polttoaineen suihkutus normaalisti. raakaa hiilivetyä kun sitten kerääntyy tarpeeksi kattiin niin sulaahan se.

            Comment


            • #7
              Nyt kun Audini Puolat, Lambdat ja Katalysaattori on vaihdettu pelaan varman päälle. Onhan rahaa, aikaa ja vaivaa kulunut moiseen tyyppivikaan aivan turhan paljon.

              Joten hankin autooni koko setin uusia ylimääräisiä puolia ja vielä tuon T20 torks-vääntimen. Nyt ei voi sitten tehdä matkaa huoletta, eikä matka katkea ainakaan puolien vuoksi.

              - Ja miksipä en suosittelisi muitakin tekemään samoin - voi säästyä ainakin matka vitutus, kun puola sulaa.

              Tässä tuore hinta tieto mitä maksaa uudet puolat VV-Autolla: 4.6.2010 - 42,60e/kpl

              eli neljä kpl yht. 170,40e

              Uudet vaihdoin tietty paikoilleen, onhan niissä 2 vuoden takuu ja lähes uudet alle vuoden käytetyt sitten jemmaan tavaratilaan mukaan.

              Jos nyt alkaa vielä piiputtaan, niin vaihdan kaikki kerralla. Ei tarvii alkaa matkanpäällä arpomaan mikä puola on pimeenä.

              Comment


              • #8
                Tuo on varmaan järkevää, että on koko sarja varapuolia mukana.
                Itsellä oli vain yksi ehjä mukana pari kuukautta sitten kun auto alkoi nykiä puolavian vuoksi. Tienpäällä vaihtelin sitä ehjää puolaa jokaiselle tulpalla mutta en päässyt selvyyteen viallisesta.
                Onneksi Motenet oli Porissa lähellä ja ostin kaikki uudet puolat ja vaihdoin pihassa. Ja taas alkoi käydä tasaisesti kaikilla pytyillä.

                Pojan S3:sta paloi katti myös puolavian vuoksi noin 20 km ajolla, joten kannattaa olla kyllä tarkkana, että ei aja kovin pitkään kolmella pytyllä.

                Comment


                • #9
                  No tänään se sitten iski:

                  Ajelin moottoritietä vakkarilla n. 105km/h ja pienessä ylämäessä alkoi kauhea rynkytys.
                  Ajoin pois motarilta ja ajattelin ajella hieman korttelirallia kotikylillä, että näen onko vika nyt tullut jäädäkseen.

                  Välillä auto toimi ja välillä ei. Ajettuani pienen kylätien nyppylää ylös, alkoi taas kauhea rynkytys ja auto sammui siihen. Nyt myös moottorin merkkivalo syttyi. Annoin koneen jäähtyä 5-10min ja kokeilin käynnistää uudestaan. Auto käynnistyi hyvin mutta kävi kuin vanha Massikka, joten arvasin että vika on todennäköisesti puolissa.

                  Soitto Audin liikkumisturvaan ja huoltomies saapui paikalla n. 20 minuutissa.
                  Testeri kiinni ja se näytti, että kolmas sekä neljäs sylinteri pois pelistä. Ei ihme, että kuullosti maatalouskoneelta. Huoltomies vaihtoi kyseisten pyttyjen puolat ja auto toimi jälleen normaalisti.

                  Koko episodiin meni siis alle tunti. Kustannus: 0€.

                  On toi liikkumisturva vain hieno juttu. Täytyy varmaan silti hommata pari puolaa hanskalokeroon...

                  Comment

                  Working...
                  X