Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.0TFSI vikakoodit bensanpaineesta ja laihalla käymisestä (vika selvinnyt)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Uusi kuppi tulossa. Kait se siitä pitää aloittaa eikä lie muutenkaan turha vaihtaa kun yli 210tkm mittarissa.
    Viimeksi muokannut Killeri; 11.4.2021, 14:11. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Comment


      #62
      Kannattaa henkisesti varautua uusimaan myös nokka ja korkeapainepumppu jos on päässy kuppi kulumaan läpi asti.

      Comment


      • #63
        Argh, varmaan hyvä katella osia valmiiksi.

        Comment


        • #64
          Olikohan 2. sylinteriin tulevan misfiren syy tässä tukkiutuneessa suuttimessa. Mielenkiintoista nähdä häviääkö misfiret suuttimien huollolla + venttiilien puhdistuksella.
          Viimeksi muokannut AkseliPorakorpi; 16.4.2021, 07:31.

          Comment


            #65
            A6 2.0TFSI BPJ moottorilla alkoi eilen nykimään kiihdyttäessä. Tänään kylmänä toimi alkuun moitteettomasti, mutta nykiminen alkoi jälleen kun kone lämpes. Nyt sytytti myös vikavalon. VCDS antaa seuraavat koodit: [ATTACH]n1923739[/ATTACH]

            Boost Pressure Regulation
            P0299 - 002 - Control Range Not Reached - Intermittent

            Fuel Rail/System Pressure
            P0087 - 002 - Too Low - Intermittent - MIL ON

            Fuel Rail/System Pressure
            P0087 - 008 - Too Low - Intermittent

            Bank 1; System Too Lean off Idle
            P2177 - 001 - - Intermittent

            Boost Pressure Control Valve (N249)
            P2261 - 008 - Mechanical Malfunction

            P0299 koodi oli login mukaan jo vanhempi muutaman viikon takaa, muut sitten eilisen ja tämän päivän tuotoksia.

            Nollasin koodit ja ainakaan pihassa kaasutellessa ei tulleet vielä takaisin. PCV venttiili ei toimi mielestäni ihan oikein, mutta uuden tarvike Vaicon kun laitoin vuosi sitten ei toiminut senkään vertaa.

            Mikähän voisi olla nyt vikana ja mitä pitäisi tutkiskella? Sanomattakin lienee selvää että viimeinen katsastuspäivä olis maanantaina 16.8.

            Comment


              #66
              Bensapumpun paininkuppi ok? Entäs paineensäädin?
              Nuo ahtopainevikakoodit kyllä viittaisivat reippaaseen vuotoon.

              Comment


                #67
                Paininkuppi vaihdettu pari vuotta sitten, joten siihen en periaatteessa usko. Vuotojakaan ei nopealla vilkaisulla tai kuuntelulla tuntuisi olevan, toki tarkempaa tutkintaa tarvii. By-pass olis varmaan aika halpa osa aloittaa arvailu.

                Jotenkin vaan tuntuu että kyseessä 2 eri vikaa, toinen bensan syötössä ja toinen tuolla turbon paineensäätö puolella. Tosin laihallehan se periaatteessa mene jos by-pass ei toimi kuten pitää?

                Comment


                  #68
                  Mulla oli taannoin viallinen by-pass jo autoa ostaessa. Se vaan ei oikein oireillut, kuin pihinänä ja puhinana, jonka laitoin nuorisosuodattimen piikkiin. Viimein kalvo ratkesi ihan reilusti, jonka jälkeen autosta puuttui vetoa noin 90 hp verran. mitään vikakoodeja ei ollut, pois lukien tässä kohtaa ilmestynyt paineen jäämisestä pyydetystä. By-passin vaihdon jälkeen puhina loppui ja sekin ääni muuttui liikkeeksi, eli vetoja oli vähän eri tavalla.

                  Tämän takia en ehkä sitä by-passia osaisi ensimmäisenä lähteä tarjoamaan seosongelmaan syylliseksi. Voihan se toki olla, että kyse on kahdesta erillisestä jutusta. Kalvomallin by-pass ja pcv ovat yhtä tunnettuja kulutusosia EA113-koneissa.

                  Silti en oikein näe, että noilla olisi tekoa ainakaan bensapaineen vikojen kanssa, varsinkaan tyhjäkäynnillä.

                  Comment


                    #69
                    Nyt on käyty leimallakin, hylsy tuli takajarrupaloista / käsijarrusta mutta katsurikin vähän pyöritteli päätään ja sanoi että on kyllä vaikea periaatteessa hyväksyä kun auto käy miten käy.

                    Eli päästömittauksessa ei mitään vikaa. Nyt mukaan tullut myös multiple missfire koodi ja sitten vielä specifinen 1 pytyn missfire koodi. Turbon koodeja ei nyt näkynyt mutta polttoaineen paineen koodit kylläkin. Eli vahvasti on kyllä vaaka kallistumassa että se on pumppu tai joku muu syötöön liittyvä juttu. Reissu oli kyllä aika tuskainen ja turbo tuntui olevan poissa pelistä kokonaan. 1500 - 2000rpm käynti todella hirveää jonka varmaan toi missfire selittää.

                    Comment


                      #70
                      Hain uuden puolan ja vaihdoin mutta ei vaikutusta. Antaa missfirea 1 pytylle ja missfire laskuri nousee koko ajan kun joko tyhjäkäynnillä tai sitten kierrokset josain 2000-2500rpm... Tulpatkin on vaihdettu aivan justiin et siihenkään en usko. Nyt ei sitten polttoainepaineen koodeja tule tällä kertaa mutta nyt tulee taas nuo ahtopaineen säätökoodit. On tämä mystinen, mutta käynti on melkoisen hytkyvää.

                      Logitin hiukan ajossa ja N75 (wastegate) tuntuis jotenkin ainaki kanittavan... Alkuun reagoi kiihdytyksiin mutta sitten taas lopetti ja näyttää 0% koko ajan. Tyhjäkäynnillä tuon tuskin edes kuuluu liikkua kun ei ole kuormaa moottorilla? Mikä tuon rail paineen ja polttoaineen paineen pitäisi olla? Mitähän muuta kannattaisi logittaa että pääsisi edes hiukan kärryille missä tämä vika oikeen on?
                      Viimeksi muokannut Ronde79; 16.8.2021, 19:50.

                      Comment


                        #71
                        Suutinvika?

                        Comment


                          #72
                          Tässä ei vissiin pysty erikseen katsomaan suuttimien syöttämiä määriä yms? Ei ainakaan eilen ottanut silmään kun noita kanavia pläräsin läpi. Eli on vain tuollainen yleinen ruiskutusaika eikä mitään mahdollisia sylinterikohtaisia arvoja kuten esimerkiksi TDI koneissa on.

                          Eli pumpun mäntä, pumppu itsessään tai sitten suutin olisi tällä hetkellä parhaat arvaukset (polttoainepuolen) ongelman aiheuttajaksi... Turbon puoli sitten varmaan ihan erillinen ja ehkä tuo by-pass ois ensimmäinen mitä lähteä kokeilemaan kun siitä myös koodia aika ajoin antaa.

                          Comment


                          • #73
                            Mulla fuel pressure ja misfire vikakoodit poistuivat, kun vaihdoin yhdessä köntässä N80 ja PCV venttiilit sekä evap-letkuasetelman (06F133781L), jossa on jonkinlainen takaiskuventtiili sisäänrakennettuna.
                            Viimeksi muokannut Wesku79; 17.8.2021, 14:49.

                            Comment


                              #74
                              Olen nyt vaihtanut puolan + tulpan. Tilasin PVC venttiilin, EVAP venttiilin, EVAP letkuasetelman ja By-pass venttiilin (kaikki OEM). Tiistaina pitäs noi askarrella paikoilleen (+öljyt ,suodatin, ilman suodatin ja pa suodatin) niin katsotaan josko homma korjaantuu vai vieläkö pitää jatkaa arpomista. Päivittelen tilannetta tähän kun siihen asti päästään.

                              Comment


                                #75
                                Kaikki muut vaihdettu paitsi EVAP letkusarja ja ei muutosta... missfirea antaa 1 sylinteristä jatkuvasti. Tuo letkusarja varmaa vielä vaihdetaan ja mitataan 1 pytystä puristuspaineet... jos niistä ei mitään selkoa tule niin ilmeisesti se olis suutin seuraava potilas.

                                Nyt on myös letkusarja vaihdettu ja jonkin verran tuntui käynti parantuvan mutta edelleen kiihdyttäesä nykii rytkyttää. Eilisellä testilenkillä sain moottorin vikavalonkin taas vilkkumaan mutta koodeja en vielä ennättänyt katsomaan mutta eiköhän sieltä misfirea taas ole tullut.

                                Onko se nyt sitten suutin jota seuraavaksi aletaan arpomaan (mikäli 1 cyl missfire koodia edelleen pukkaa)? Onko mahdollista logitella jotain joka antaisi edes hiukan paremmin osviittaa siitä mitä tämä nyt oikeen tekee?
                                Viimeksi muokannut Ronde79; 7.9.2021, 06:02.

                                Comment


                                  #76
                                  Edelleen koodit tulee polttoaineen paineesta ja missfiresta 1 pytylle... Yllättäen tänä aamuna kun töihin tuolla lähdin niin toimi aivan moitteetta n. 15km ennen kuin alkoi taas nykimään ja rykimään. Periaatteessa tuo suutin tuon missfiren selittää, mutta kuinka se voisi aiheuttaa liian alhaisen polttoaineen paineen?

                                  Hiukan katselin myös arvoja ja silmään otti kanavassa 51 olevat kierrosluvut... liitteenä olevat kuvat otettu kun kierroksia koneessa n. 4000rpm. Onko joku anturi sökönä vai onko tuon kanavan arvot laskennallisia arvoja? Se selittäisi kyllä paljonkin pätkimistä ja muita oireita.

                                  Onko vielä jotain kanavia joista voisi oikeasti varmistua että kyseessä olisi suutin eikä jotain muuta? Ei nyt huvittaisi turhaan monen sadan kikkaretta alkaa kokeilemaan.

                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #77
                                    Toimiiko se millään kaasupolkimen asennolla tai kierrosluvulla nykimättä? Mitä bensapaineet näyttää logissa, raili ja tankkipumppu versus pyynti? Onko öljyn seassa polttoainetta?

                                    Comment


                                      #78
                                      Öljyn seassa ei mielestäni bensaa ole, mutta toki ölpätkin vaihdettiin nyt samalla kun nuo muutkin osat et ei kovin kauaa ole kerinnyt vielä kerätä mikäli näin on.

                                      Välillä tuntuu tosiaan toimivan nykimättä varsinkin kun saa vähän enempi kierroksia ja pahin "nykimis" alue on siinä 1800-2200rpm jolloin tuo misfire laskurikin on aika hurjana. Tämä tosiaan vaihtelee sitten ihan tilanteen mukaan.

                                      Pitää nyt tarkemmin nuo paineet vielä logitella; tarvii tosin tehdä ajossa koska tyhjäkäynnillä tuntuu toimivan huomattavasti paremmin veikka toki silloinkin jonkin verran misfirea antaa. Näillä ohjeilla kannattaa varmaan aloittaa: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...B/BPJ/BPY/BWA)

                                      Nuo railipaineet yms. löytynee vissiin kanavista 140-149 mutta mistähän tuohon tankkipumppuun liittyvät arvot oikeen löytyis?

                                      Comment


                                        #79
                                        Pa-puolen tarpeelliset paineet saat logiteltua kanavilta 230 ja 231 ja siihen kaveriksi vielä vaikka 001 niin saat kierrosluvunkin samalle logitiedostolle.

                                        Comment


                                          #80
                                          Ei kyllä tuonu vielä selvyyttä... kävin vähän ajelemassa logi päällä mutta hienosti seurasi käyrät pyyntiä. Kotimatkalla sain nyt misfire koodin myös 4 sylinterille normaalin 1 sylinterin lisäksi.

                                          Ehkä se on sitten imusarjan irrotus ja suuttimet finjectorille huoltoon... Vai onko Pohjanmaalla bensasuuttimia korjaavia firmoja?

                                          Nyt kun kävin rääkkäämässä niin sain hienosti näkyviin tuon paineen tippumisen... Eli paine tippuu kiihdyttäessä ja varsinkin kun kiihdytys lähtee tuolta 2000rpm kohdilta. Toki sitten välillä sai sen hienosti näkyviin myös tyhjäkäynniillä kun polkasee pohjaan... hitaasti kaasuttamalla ei ongelmaa tuntunut siinä tulevan. Nyt sain aikaiseksi misfire koodit 1, 3 ja 4 sylintereille...
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut Ronde79; 9.9.2021, 19:04.

                                          Comment


                                            #81
                                            Ei noilla kuvauksilla oikein pysty sanomaan vioista yhtään mitään. Sen olen huomannut, että etenkin suorasuihkuvehkeisiin toimii usein niin sanottu Italian tune-up. Pari tuntia reipasta maantie tai mieluummin motariajoa niin, että koneella on kunnolla kuormaa polttaa köröttelystä kertyneet karstat pois. Ja hävittää nykimisetkin, jos ne karstasta johtuu. Eikä tarvitse imukanavia erikseen puhdistella. Tietysti, jos siellä on jokin oikeakin vika, niin voi se koneenkin tuhota. Se on vakioveikkaajan elämää, vai miten se mainos meni.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Tuli kesällä vaihdettua uudet putket pcv venttiiliin ja nyt tuli tilattua uusi orkkis pcv venttiilikin, tossa öljynsuodatinjalkaan menevässä putkessa joka menee venttiilille on neliönmallimen lukitus systeemi, vanhassa tarvikkeessa oli pyöreän mallinen, miten tuo lukitus kuuluu avata, sormet ei meinaan oikeen mahtua tonne väliin ja yhdessä videossa veteli koukulla joka nurkasta ties kuinka kauan kunnes lopuksi sai irti, mikä taas näytti siltä että oikeasta irroitustavasta ei taida tälläkään tyypillä olla mitään hajua. Miten tuo siis kuuluu oikea oppisesti irroittaa ettei hajota uutta letkua?

                                              edit:
                                              Kovan työn takana oli löytää video, kohdassa 3:40 https://youtu.be/hhCnSq4hrrk
                                              Viimeksi muokannut Breach; 4.11.2021, 13:42.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Uusi pcv kotiutettu, kuuluuko tosta imusarjaan menevästä lähdöstä vuotaa sisäänpäin ilmaa? puhaltamalla kuului pientä pihinää pcv:stä, rikki jo uutena vai normaalia?

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Sen venttiilin kuuluu toimia takaiskuna huohotuksen ja imupuolen putkiston välillä. Ylipaineistuva imupuoli ei saa ylipaineistaa koko kellaria.

                                                  Tiedä sitten, mikä on vähän, mikä liikaa. Periaatteessa toiseen suuntaan ei pitäisi mennä mitään. Onko se tehtaalta kuin tiivis sitten, mene ja tiedä. Tai kuinka paljon ylipainetta tarvii, että se venttiili tiivistyy täysin.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Hyvin tuntuu toimivan ja tämän mukaan pieni pihinä on normaalia:

                                                    https://mkv-gti.net/wiki/index.php?t...ulty_PCV_valve

                                                    ”blow through it from the intake manifold side. If very little air goes through, the PCV valve is fine. If air goes right through like there isn't even a valve there, it's shot.”

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Tutkimukset omalla kohdalla jatkuu. Korkeapainepumppun on irroitettu ja se on täynnä jonkinlaista karstaa tai mähmää... Ei varmaan ole normaalia, mutta mistähän tuollainen voi johtua? Varmaan selittäisi kyllä alhaisen polttoainepaineen ja samoin myös missfiret jos on päässyt suuttimiin asti. Ainaki oman omistuksen aikana on ajettu vain 98:lla ja polttoainesuodatin vaihdettu vähintäänkin riittävän usein, vuosittain. Pumpun mäntä oli moitteettomassa kunnossa joten se pahin pelko ei ainakaan toteutunut että nokan vaihtoon joutuisi (ainakaan tuon takia)

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Pumppu vaihdettu ja auto pelaa taas normaalisti... Vaihdettiin myös vielä huohotinletku joka tuli palasina pois ja nyt auto pysyy myös käynnissä vaikka öljykorkin aukaisee. Eli omassa tapauksessa juurisyy oli se mitä polttoaineen paineen koodista pystyi kyllä päättelemään. Myöhemmin keväällä sitten imusarjan puhdistus, mahdollinen suuttimien huolto ja EGR delete.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Ostin käyntivikaisen BWA-moottorikoodilla olevan 2.0 TFSI:n. Oireina oli 2. sylinterin misfire ja bensan haju käydessä. Puolien siirtely ei muuttanut katkovaa sylinteriä. Optimistina opiskelin internetistä että näissä on ollut paljon suutinvikoja ja tähän bensan hajukin viittasi. Joten vaihdoin 2. sylinteriin uuden alkuperäisen suuttimen, 4 kpl sytytystulppia ja tein karstanpoiston imuventtiileille. Mainittakoon että kakkossylinterin imuventtiilien karsta oli märkää joten suutin siellä varmastikin on vuotanut.

                                                          No nyt on auto kasassa. Ei haise enää bensalle, mutta valitettavasti kakkospytyn sytytyskatkokset jatkuvat tyhjäkäynnillä edelleen. Pakoputkesta kuuluu "tsup tsup". Vikakoodeiksi tulee vain:
                                                          Koodi:
                                                          000768 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
                                                          P0300 - 001 -
                                                          000770 - Cylinder 2
                                                          P0302 - 001 - Misfire Detected
                                                          Tässä kohtaa mittasin puristukset:
                                                          1. cyl 14,2bar
                                                          2. cyl 10,5bar
                                                          3. cyl 13,8bar
                                                          4. cyl 14,2bar

                                                          Tehtaan arvot Elsasta:
                                                          Uusi: 11,0 - 14,0bar
                                                          Hylkyraja: 7,0bar
                                                          Sylinterien välinen ero: max 3,0bar

                                                          Eli katkovassa sylinterissä on alentunut puristus ja tehtaan hylkyrajakin on eron osalta ylitetty. Nyt on tietysti helppo sanoa, että "tee moottoriremontti, vika on mekaaninen", mutta kysyisinkin onko jollain kokemusta onko tämä jo niin suuri ero puristuksissa että tällainen oire syntyy? Venttiilivikaiset mitä Googlesta löysin, olivat kaikki pitkälle alle 10bar puristuksilla. Mietin että voiko tässä olla nyt joku toinen vika päällä joka aiheuttaa misfiren "heikoimpaan sylinteriin". Maantiellä auto vetää kuten pitää eli vika esiintyy vain tyhjäkäynnillä. Tää on sellainen tonnin auto niin pitää ensin kääntää kaikki kivet ennen kuin rupeaa suurempiin mekaanisiin remontteihin :)

                                                          - Puolia ei ole uusittu, mutta on vaihdettu ristiin
                                                          - PCV-venttiili on n. 3 vuotta vanha alkuperäistuote
                                                          - Alipaineletkut ovat mielestäni kaikki ehjiä
                                                          - Öljykorkki nousee suht. pienellä voimalla ylös auton käydessä
                                                          - Imusarja on uusittu 3 vuotta sitten, ei ole halki
                                                          - Bensanpaineet tsekattu Ross-techin ohjeen mukaan VCDS:llä ja olivat kaikki sallituissa rajoissa: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...GB/BPJ/BPY/BWA)
                                                          Viimeksi muokannut peiponen; 8.9.2022, 19:26.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Ettei jäisi vähän venttiili kantamaan siitä mukista joka ei ole polttanut kunnolla? Sitä puoltaisi että tyhjäkäynnillä ei käy kunnolla kun vuoto on suhteessa suurempi kuin kierroksilla.

                                                            Ei välttämättä venttiilivika varsinaisesti mutta siellä saattaa olla vaikka kuinka paljon mähmää lautasen välissä. Ohivuotomittaushan sen kertoisi.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Minä saattaisin kokeilla tuolle "Italian tuneuppia" https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_tuneup

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X