Kuulutus

Collapse

Foorumi päivitetty uuteen versioon

Audifinns -keskustelufoorumi on päivitetty uuteen versioon 26.5.2019. Seuraa keskustelua ja raportoi mahdollisia bugeja täällä. Kiitos! Tapatalk on toistaiseksi huoltokatkolla 30.5.2019 alkaen ja toiveessa palauttaa mahd. pian.
Juho Komulainen / Webmaster
Näytä lisää
See less

typ89 90Q KV -89 sammuilee (bensapuoli?)

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ89 90Q KV -89 sammuilee (bensapuoli?)

    Varsin inhottava ja sopivan epäsäännöllisesti ilmenevä vika sattui audiin (2.2l 10V) kesäkelien tultua, nimittäin kone sammuilee vähän väliä (muutaman viikon ajan vaivannut, päivittäistä ajoa 30-100km), tällä viikolla kolmasti kesken ajon. Virrat pysyvät päällä, hälytysvaloista näyttää normaalien virta-päällä-valojen lisäksi kolmiota kimeän piippauksen myötä kun kone sammuu kertaheittämällä (ei anna ajossa mitään varoitusta ennen eikä jälkeen sammumisen ts. ei nyi ym). Jos heti sammumisen myötä yrittää käynnistää, pyörii kyllä startti mutta murinata ei pellin alle tule. 30sekunnista pariin minuuttiin kun antaa olla ja yrittää uudestaan niin kerrasta lähtee pelittämään kuin vasta pakasta otettu.

    Itse epäilen että bensapumppu ottaa kohta lopputilin. Asiasta ymmärtävältä mekaanikolta kysyin ja veikkasi samaa, mutta vaikea tutkia silloin kun vika ei ole päällä. Hajottamaanhan tuo pistää kun ei meinaa uskaltaa kylältä kauemmas lähteä hinauskeikan pelossa..

    Olisikohan jollain kokemusta vastaavasta? Käsittääkseni juuri ruiskukoneessa (sähkönen) rykäsee nimenomaan kerralla poikki jos bensansaanti lakkaa hetkeksikin.
    Apuja ja vinkkejä arvostetaan!

  • #2
    Oma KalleVille teki kuvailemallasi tavalla kun PA-pumppu antautui, pelit katkesi kuin veitsellä leikaten. Yleensä sai virkoamaan hetkeksi kun kopisteli esim. listalla tahi vasaralla pumpun kupeeseen. Sitä en muista tuliko piiputteluja sen kummemmin omassa tapauksessa, mutta muut fyysiset oireet kuulostaa samalta.

    Comment


      #3
      Toinen mikä tappaa K-Jetin kertalaakista on paha imupuolen vuoto.

      Comment


      • #4
        Itse arvaisin kokemuspohjaisesti:
        1) Bensapumppu
        2) Bensapumpun rele

        Hätätilanteessa releen voi ohittaa hyppylangalla (ja relehän löytyy konepellin alta, kuskin puolelta, läheltä tulipeltiä). Tällöin toki kannattaa muistaa, että pumppu huutaa koko ajan, oli kone käynnissä tai ei (myös kolaritilanteessa!), ja kierroslukurajoitin lakkaa toimimasta. Jos vika on releessä, kannattaa ostaa suosiolla originaali, ei ole kallis.

        Boschin pumpun saa sopuhintaan (vähän päälle 100eur ellen väärin muista) Motonetistä. Allekirjoittaneelta saa noudettua käytetyn pumpun ilman takuuta vaikkapa 10eur :).

        Comment


        • #5
          Täytyypä kokeilla tuota ohitusta. Jos vika sitten vielä jatkuu niin pitää pohtia pidemmälle pumpun osilta tai ollako vikaa esim Ramin toteamalla alueella.
          Kiitos todella paljon!

          Comment


          • #6
            Ohitusta ei tehty koska tuli helpommaksi vaihtaa vaan uusi rele. Ei kuitenkaan auttanut mitään, eilen kerkesi sammua kahdesti ajossa, vika identtinen ja joka kerta lähtee minuutin odottelulla pörinät taas käyntiin. Ilmeisesti seuraavana vuorossa koko pumpun vaihto..
            Onkohan tuon osilta pelkoa että lopullisesti jättäis tien päälle niin ettei auta minuutin eikä toisenkaan odottelu? (mikäli syy pa-pumpussa)
            Joka tapauksessa tutkittava pajalla lisää..

            Comment


            • #7
              Mulla kans kasikymppinen sammuu ajossa ilman mitään varotusta (hidastaessa kai), ihan sama onko kone lämmin vai kylmä... Mulla vaan auto lähtee heti uudestaan käyntiin sammumisen jälkeen.

              Comment


              • #8
                Tarkasta määräjakajan sihti. Sihti on määräjakajan bensaletkun banjopultin sisällä. Coupeni sammuili joskus vähän väliä ja läks aina uudestaan käyntiin kun käytti virrat pois päältä ja tuo sihtihän se oli tukkeessa ja sitten se selvis kun oli jo kaikki muut mahdolliset osat vaihdettu.

                Comment


                  #9
                  typ89 90q NG -90 bensapumppu

                  Lainataan vaikka tätä topikkia.

                  NÄIN kävi tänä aamuna.

                  Miten _Riku_ putsasit sen sihdin? Tuleeko sieltä mielettömästi bensaa, jos tuon banjon avaa?
                  Pitäisi nyt tuo vika tarkasti paikallistaa tuohon pumppuun, että sen voi siitä irroittaa ja vaihtaa.
                  Voishan siihen tietysti vaihtaa vastaavan samanlaisen ~80?, tai hakea Biltemasta 40? maksavan tai oikein Boschin, mikä maksaisi ~140? paitsi motonetissä ilmeisesti vain 120?.

                  Voiko linjassa/pumpussa olla ilmaa, niin ettei se jaksa työntää sitä bensaa siitä läpi?

                  Virrat päälle laittaessa pumppu surisee mutta melko epämääräisesti lähes kuin siellä olisi jokin siipi irti. Ja moottori lähtee kyllä käyntiin ja käy vähän aikaa kunnes alkaa yökkäilemään ja pumpusta alkaa kuulua "ulina".
                  Mitenkäs tuo paineenvaraaja? Mitkä ovat oireet, jos se on paskana? Näyttää sekin maksavan ~200?..

                  Saahan sitä tietysti tulla kanssani ihmettelemään Kaupintien Teboilille, jos siitä viisastuisi. Voin vaikka kahvit tarjota (tässä rahatilanteessa ei parempaan kykene) :)

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja vilik Näytä viesti
                    Voishan siihen tietysti vaihtaa vastaavan samanlaisen ~80€, tai hakea Biltemasta 40€ maksavan tai oikein Boschin, mikä maksaisi ~140€ paitsi motonetissä ilmeisesti vain 120€.
                    Biltemasta ei kannata hakea yhteenkään autoon osia. Niistä osista ei seuraa muuta kuin ongelmia.

                    Alkuperäinen kirjoittaja vilik Näytä viesti
                    Voiko linjassa/pumpussa olla ilmaa, niin ettei se jaksa työntää sitä bensaa siitä läpi?
                    Ei voi.

                    Alkuperäinen kirjoittaja vilik Näytä viesti
                    Mitenkäs tuo paineenvaraaja? Mitkä ovat oireet, jos se on paskana?
                    Lämpöisenä saattaa lähteä huonommin käyntiin. Varaaja hiljentää pumpun ääntä hieman, muuta vaikutusta sillä ei käynnissä olevassa autossa ole.

                    K-Jetronic. Sinulla voi olla KE-Jetronic, mutta varaajan olemassa oloon on ihan samat syyt siinäkin.
                    Viimeksi muokannut audiq; 22.3.2010, 15:09. Perustelu: Lisätty linkki.

                    Comment


                      #11
                      Joo oliko tässä nyt Ke3-jetronicci peräti.
                      Ja sen kyllä tiedän ettei Biltemasta kannata oikein mitään ostaa. Yhdet pihdit ovat kyllä olleet hyvät, mitkä sieltä ostin.
                      No hyvä tietää tuosta varaajasta.
                      Ongelma edelleen jatkuu. Toivottomuus valtaa ****tukselta alaa.

                      Comment


                      • #12
                        Työkalut on Biltemassa ihan hyviä. Siis ne kymmenen vuoden takuulla olevat.

                        Viimeisessä luettelossa näkyi olevan myös polttoainejärjestelmän painemittari ja sarjaan kuului useita erilaisia liitososia.
                        Maksoi vaan muistaakseni muutaman satasen, että aika hintava yhden 80 euron pumpun kunnon tarkistamiseen.

                        Comment


                          #13
                          No joo, on kyllä hyvän hintainen.. Merteililtä saisi myös polttoainepumppua edulliseen 289€ hintaan.

                          Sellainen tuli tuossa vielä mieleen, kun tuossa on nyt noita puutumis- ynnä muita rötäämisongelmiakin ollut, niin voisivatko ne johtua juuri tuollaisesta viallisesta pumpusta? Kun tuo auto meinasi pompata katsastuksen jälkitarkastuksestakin tammikuussa liian korkeiden HC-arvojen takia, kunnes ne pitkällisen huudattamisen jälkeen tasaantuivat. Silloin ajattelin ja se katsurikin vihjaisi, että se johtuu sytytysongelmista. Vai onko asia näin yksinkertaista?
                          Viimeksi muokannut vilik; 22.3.2010, 17:41. Perustelu: Lisätty kysymys

                          Comment


                          • #14
                            Sytkäongelmista, nimittäin paskana oleva hall-anturi. Pienestä oli kiinni ku vertasin antureita eikä paljon eroa ollu uuteen mutta silti sammumisvika viime kesänä häipyi vaihdon myötä. Kannattaa kokeilla ennenku pumpun kaa rupee rötää ellei ole varma asiasta (huomattavasti halvempaa)

                            Comment


                            • #15
                              "Virrat päälle laittaessa pumppu surisee mutta melko epämääräisesti lähes kuin siellä olisi jokin siipi irti. Ja moottori lähtee kyllä käyntiin ja käy vähän aikaa kunnes alkaa yökkäilemään ja pumpusta alkaa kuulua "ulina". "

                              Eiköhän se olis kuitenkin aika vaihtaa se pumppu, loppuu arpominen siihen, halvimmillaan tarvike bosch n.70 erkkiä.
                              Se kun jättää totaalisesti tienpäälle, niin sitten todella v*****aa.
                              Haulla löytyy vaihdosta paljonkin tarinaa.

                              Comment


                                #16
                                Ach so.
                                9kk vanha 70 €:n tarvikepumppu siis jätti jo tielle. Kävin ostamassa Boschin pumpun ja taas alkoi pelittämään. Voin ihan pelkän pumpun käyntiäänenkin perusteella suositella Boschia.

                                Comment


                                  #17
                                  Ja tähän ketjun loppuun tiedustelisin KE-Jetronicin osanumeroa 2.3 NG koneeseen? Olen hakenut ja etsinyt räjäytyskuvat, mutta en ole löytänyt tuota varaajaa. Cabriolet oireilee lämpöisenä/haaleana käynnistyksen pitkän vieterin osalta. Kylmänä lähtee hyvin. Suuri epäilys, että paineenvaraaja oireilee.

                                  Comment


                                    #18
                                    447 133 441. Esim. tuolta voi kysellä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Suuttimet siellä todennäköisemmin oireilevat.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu oma 90 oli kans vieterikäynnisteinen lämpimällä koneella. Varaajassa ei ollut mitään vikaa kun mittasin jäännöspaineet, hyvin kesti yli puolikin tuntia 3bar kuten kuuluu. Suuttimet siinä kai kusi tai sitten kylmäkäynnistyssuutin ruikki bensaa käynnistyksessä vaikka ei kuumalla koneella kai pitäisi.

                                        Nykyinen 200, nostin siitä aavistuksen bensapaineita niin sivuvaikutuksena tuli tähänkin tuo pitkähkö käynnistys lämpösenä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Onkos noita NG koneen suuttimia kunnosteltu koskaan vai onko uusi setti fiksuin ostos, jos tuo vaiva kohdentuu suuttimiin?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onhan niitä jotkut enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi putsaillut. Ne pitäisi purkaa "atomeiksi" jotta kaiken töryn saa pois, ultraäänipuhdistus voisi toimia. Suuttimien sisällä taisi olla joku sihtikin, eli paineilmaa pitäisi ruutata väärään suuntaan raottamalla venttiiliä ja sitäkaiutta.
                                            Mutta jos itse suuttimen venttiilin istukkapinta on kulahtanut niin sitäpä ei enää niinvain kunnostetakaan. Venttiilin (suuttimen pään) olisi oltava vapaa kaikesta paskasta, muuten vuotaa ja ruikkii miten sattuu.
                                            Viimeksi muokannut Tonsku79; 27.4.2015, 15:40.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Omassani on uudemman (RT-kone) mallin suuttimet ja ostin sellaiset sitten uudetkin. No, ne toimivat sen vuoden verran ennen kuin vieteri alkoi taas pitenemään. Myöhemmin luin, että omalla kohdallani fiksuinta olisi ollut ostaa vanhemman mallin suuttimet, kun niissä on ilmeisesti rautakärjet. Niiden olisi pitänyt sopia uudemman mallin suuttimien suutinputkiin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tilasin Finjectorista uudet suuttimet, kun oli 5:n satsi alle 300e. Tulee mukaan tiivisteet molemmin puolin. Sitten vaan pitää reenata tuo vaihto ja katsoa tuleeko siitä itse mitään. Saa nähdä minkälaatuisia ne ovat. Huolto ka ei kannata juuri missään tapauksessa.

                                                Onko tarvetta erikoistyökaluille vai ihan suitsait sukkelaan?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei siinä erityisempiä työkaluja tarvita. Imusarja keskeltä halki luultavasti 6 mm kuusiokoloavaimella. Imusarjan välitiiviste 034129717E kannattaa vaihtaa samalla. Toivottavasti suuttimien mukana tulee myös ne uudet muovi-istukat 026133555A. Ne lienee 92-vuosimallissakin sen verran räpsäköitä, että halkeavat helposti, kun ovat tarkoituksella aika jämäkästi kiinni kannessa. Tässä on hommaa selventävä kuva, eli suuttimessa on 2 tiivistettä niin kuin holkissakin: http://www.partsbase.org/audi/audi-c...lve-fuel-pipe/
                                                  Ehkä imusarjan ruuvit prikkoineen hakisin jostain ruuvi-/rautakaupasta vielä: tuon perusteella 3 kpl M8X80 ja pari lyhyempää M8X35.
                                                  Achtung!: Kun halkaiset imusarjan, niin ole super-tarkkana, ettei välitiivisteen keskitysholkit putoa koneen sisään. Menee imuventtiili/mäntä/sylinteri rikki.
                                                  Viimeksi muokannut JonasK; 30.4.2015, 21:57. Perustelu: varoitus eli achtung lisätty

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kiitokset vinkeistä.

                                                    Tarkistetaan, mitä suutinten mukana tulee ja harjoitetaan varovaisuutta holkkien kanssa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Suuttimet ja istukat vaihdettu ja kaikki uudet tiivisteet. Samalla kun se oli levällään vaihdoin polttoainepumpun, takapään letkut, painevaraajan, suodattimen ja kaikki telineet ja kumitutit niihin. Löytyi Saksasta hyvä nettikauppa, jos sai tilata osanumeron mukaan pidikkeitä ja niitä kovamuoviletkuja.

                                                      Melko suoraviivaista hommaa, tein suutinten irrotusta varten työkalun kulmaraudasta ja sai ne sillä hyvin pulpautettua pois reiästä ja painettua takaisin.

                                                      Koko auton alla menevät teräsputket on melko herkkiä ruostumaan pidikkeiden kumiosien tienoilta. Mikähän idea siinä on ollut, kun ei ole vaikka rosteriputkesta tai muoviletkulla tehty noita vetoja.

                                                      Hieman oireet parani, mutta vieläkin kuumana heti sammutuksen jälkeen saa vinguttaa jonkin aikaa käymään. Käy kyllä muuten hyvin ja tasaisesti tyhjäkäyntiä ja ajossa normaali.

                                                      Ajattelin seuraavaksi etsiä uuden/käytetyn kylmäkäynnistysuuttimen varuiksi ja ultraäänipesurilla pestä tuon nykyisen. Jos sille nyt mitään on tehtävissä itse?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tänään leimattu hyvin päästöin. Edelleen lämpöisenä todella pitkä vieteri eikä vedä kunnolla. Ihan kuin ns.kiihdytysrikastus puuttuu kokonaan. Tyhjäkäyntiä käy nätisti ja kun liikkeelle pääsee, niin pitää nopeutensa hyvin. Leimalla tuli huomautus töötistä ja vetonivelien suojakumeista, ei muusta. Ei siis normaali ajossa... Kuten yllä olin tohkeissani laittanut.

                                                        Vetonivel paskana, kun oli käytetty joskus yleismallin suojakumeja eikä ne kiristy juuri lainkaan. Sai vanteen sisäpinnasta siivota puoli kiloa vaseliinia. Ja menee vaihtoon se nivel. Ihme kun pitää munailla noiden halpojen osien kanssa. Merkkiin tarkoitetut suojakumit on sentään 25e kpl.

                                                        Lämpöanturit laitan vaihtoon samalla, yleensä ne on melko moneen syynä VAGilaisissa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Lisää tutkimuksia ja jako oli kaksi hammasta pielessä. Tehottomuuteen se auttoi ja moneen muuhunkin vaivaan. En teidä mikä mestari tuosta on jakopään joskus tehnyt. Hihna kauheassa kunnossa ja suositus oli tehdä se uusiksi heti ja linjata hammaspyörät... Samalla ajoitettiin sytytys kohtaamaan oikeat merkit.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Audi 90 ongelmia

                                                            Hei, oisko täällä joku osaava joka vos kertoo mikä on vikana Audi 90 vm-89 2.2E:ssä? Eli ehkä viikko sitten valoissa alkoi kierrokset tippumaan tyhjäkäynnillä ja sammui. Sain kerran käyntiin vielä ja juuri ajettua kotiin kun sammui taas, sen jälkeen puhdistin isv:n ja öljysin kevyesti. Toimi taas pari kertaa kunnes sama ongelma. Nyt kun pistää starttia niin yksi sylinteri toimii. Missä voisi olla ongelma?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X