Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Männän ja sylinterin välys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Männän ja sylinterin välys

    Minkälaista välystä olette käyttäneet vaihtaessanne mäntiä 3B, AAN, ADU, ABY-ympäristöön?

    Mittasin eilen JE-Pistonsin mitat ja ne näyttivät tasaisesti 81.41mm ja 81.31mm, ensimmäinen mitta se joka määrää koon. Tämä mäntä siis tarkoitettu 81.50mm porauksella olevaan lohkoon.

    S2 3B:n originaali ylikoko mäntä ohjekirjan mukaan 81.48mm ja poraus 81.51mm.

    0.1mm välys kuulostaa suurelta mutta ilmeisen normaalilta tämänkaltaisille takomännille...?

    #2
    Mäntävalmistajan ohjeilla vaan. 9 satkua kuulostaa ihan hyvältä.

    Comment


      #3
      ainakin wisecon ilmoittama 8 satkua on kahden koneen kokemuksella (I5 ja I4) liian ahdas. Tahtoo olla ameriikan mäntähalkasijoille laskettuja arvoja. 10:llä lähtisin itse ja tuo nyt on aika liki jo sitä.

      Jos muistain oikein itseopiskelumateriaali on niinkin tarkka 3b moottorin kohdalla että 7,6 tms ilmoitetaan siinä välykseksi, mutta oliko se ylin arvo vai miten, en muista.

      Comment


      • #4
        Jos muistain oikein itseopiskelumateriaali on niinkin tarkka 3b moottorin kohdalla että 7,6 tms ilmoitetaan siinä välykseksi, mutta oliko se ylin arvo vai miten, en muista.
        Workshop Manual sanoo näin:

        Honing dimension: piston dia. Cyl. bore
        Basic 80.98 81.01
        1st oversize 81.23 81.26
        2nd oversize 81.48 81.51

        Kympillä meinaan kokeilla myös sitten näillä männillä.

        Comment


        • #5
          Tässä dokumentointiin tuotenumeroita / race mäntä , JE piston , RS-mäntä , viri-mäntä , ylikokomäntä. Hintahaitari näytti olevan noin 650 - 950 usd + rahdit ja verot


          osanumero 279846 (81.5mm ja # 279845 on 81mm poraukselle)
          tuotantonumero # 758051
          bore 3.209
          stroke 3.402
          rod length 5.669
          comp height 1.291
          piston weight 291



          http://www.jepistons.com/Catalogs/Sp...-Audi/rs2.aspx

          ja googlella lisää
          http://www.google.fi/#hl=fi&source=h...f4256b2fa14a2b


          golf- paketteihin yksin kappalein ostettuna:
          http://www.summitracing.com/parts/JEP-279846-1/

          Comment


            #6
            Nostellaanpa tätä säiettä. Eli olis JE:n männät 82,43mm koossa alahelmastaan(digitönärillä mitattuna). Laatikon etiketissä lukee "BORE 3,248" = 82,4992mm eli käytännössä tasan 82,50mm. Kuulostaako 7 satkun välys ok:lta?

            Comment


              #7
              Hyväksyntäraja muistaakseni 8 satkua. Ei nuo siihen nähden ihan loppu vielä ole. Se on sitten erijuttu, onko tuo speksi sopiva..

              Comment


                #8
                Loppu?

                Comment


                  #9
                  As in kulunut loppuun, sitähän sä kysyit?

                  Comment


                    #10
                    :D Eiku noi on uudet takoset 82,5mm poraukselle. Mietiskelen tässä vain sopivaa välystä noille, eli mihin kokoon pytyt porataan, mutta taitaa toi valmistajan 0,07mm olla aika hyvä..? Ei oo kiva jos on valmiiksi harva ja kolisee kylmänä voimakkaasti. Ei tosin oo hajua mistä kohtaa mäntää virallinen mitta otetaan ja mittalaitekin pitäis olla mikrometri.

                    Comment


                      #11
                      Siitä se kai jostain männänrenkaiden tienoilta pitäis mitata. Osaava mittaaja pääsee hyvällä digitönärillä suunnilleen satanen sisään, mutta kumpaan suuntaan se sitten pyöristyy..

                      Jos valmistaja antaa tuon 7 satkua, se on varmaan aika hyvä. Siihen vielä koneistajan tarkkuus päälle, tai alle..

                      Comment


                        #12
                        Vakiomännälle esimerkiksi on mittauspiste määritetty 12mm alahelmasta ylöspäin. Mäntä ei ole suoran sylinterin muotoinen vaan enemmän ylöspäin kapeneva kartio johtuen siitä, että lämpötilat ja siten lämpölaajeneminen on suurinta laen ja renkaiden tienoilla.

                        Comment


                          #13
                          Helmasta ja 90 asteen kulmassa tappiin nähden.

                          E:Hidas

                          Comment


                            #14
                            Ok, noin suurinpirtein sen mittasin. Hauskoja tosiaan noi männät ku ovat kartioita, mutta myös soikioita. Eipä onnistuisi ihan helposti manuaalisorvilla billett mäntien teko. :D

                            Comment


                              #15
                              Päädyin sit 9 satkun välykseen, ettei tuu liian tiukka. Tänään todennäköisesti saa lohkon hakea pois. :)

                              Comment


                                #16
                                Mulla on tuollaiset Nuralin tekemät 7A moottorin männät, jotka olis tarkotus KR (4cyl 16v) moottoriin ujuttaa. Männissä päällä mitta 82,485. Mitäs näistä nyt pitäis osata tarkistaa ennen koneistamolle vientiä? Koneistamo on 150km päässä joten en viitsi huvikseen ajeluttaa jos pystyn itse tarkistamaan mahdollisia vikapaikkoja, lähinnä sen varalta että männät olisivatkin roskistavaraa.

                                - Männät on pesty ultrapesurilla ja särötarkastettu, ei huomioita
                                - 90 astetta männäntapista ja helmasta mitattuna ovat n. 5 satkua pienemmät kuin männän päällä oleva mitta. Sylinterit joudutaan poraamaan joten sinänsä tästä ei ongelmaa tulee, ottaa vaan koon huomioon porauksen yhteydessä?
                                - 20 astetta männäntapista mitattuna heittoa onkin sitten 0,2mm, mäntä on siis jonkin verran soikea. Onko kulunut vai onko tarkoituksella?
                                - Pitäiskö vielä jotain tarkistaa?
                                Viimeksi muokannut peiponen; 3.5.2014, 15:47.

                                Comment


                                  #17
                                  Olikos ne Nuralit, mitä ei pitänyt laittaa ikinä mihinkään?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ainakaan 10v turboissa eivät kestäneet,jos voimaa aikoo ottaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      1.8T:n männänrenkaiden katkovälyksistä.

                                      Eli APY:n restaurointi menossa ja ajattelin kysyä vielä varmistuksen oikeista välyksistä renkaille.
                                      Kasaus std osilla, ja virityksenä ei tule olemaan softaa kummallisempaa.

                                      Sain seuraavat ohjeet:
                                      Ylempi puristusrengas 0.014 (~0,35mm)
                                      Alempi puristusrengas 0.016 (~0,40mm)
                                      Öljyrengas 0.016
                                      Nämä siis tuumina.

                                      Tuli mahlen renkaat, ja ylemmissä oli 0,30mm. Onko tämä liian kireä jo?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Helpoin on aina laskea kun jaat männän halkaisijan tuumalla niin tulee päittäisvälys,eli jos mäntä std 81/rautalohko niin 0.31mm. jos on 0.30mm niin nippuun vaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          AAR 2.3 Moottorin männänrengaskysymys.

                                          Talven projektina on kunnostaa AAR moottori kesäautoon. Ongelmana on nyt männänrenkaat.. Tilasin osanumeron 053198151A perusteella uudet Mahlen renkaat (034 89 N0). Sovittelin uusia renkaita sylinteriin niin katkosvälys on n. 2mm. Pitäisi olla 0.2 - 0.4mm. Onkohan nuo renkaat nyt kuitenkin väärät? Speksien mukaan pitäisi olla oikeat. Sylinterit on vain hoonattu eli vakiomitoissaan. Oheisessa kuvassa alemmassa sylinterissä uusi rengas ja ylemmässä vanha.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #22
                                            Eli nämä: https://www.ksmotorshop.com/article-...hle-053198151a

                                            Mikä sylinterien halkaisija sinulla on?

                                            Comment


                                              #23
                                              Varmaan tyhmä kysymys, mutta onko tuo uusi rengas vinossa tuossa kuvassa, vai onko sylinteri hieman soikea?

                                              Comment


                                                #24
                                                Mittailin sylinterit "mauserilla". n. 83,2 on halkaisijat keskimäärin. Tuo selittää osaltaan ison välyksen. Onkohan tuohon joskus vaihdettu renkaat kun vakioksi luulemani vanhat renkaat on sopivat. Miksiköhän sylinterin halkaisija poikkeaa vakiosta (82,5) ? Rengas saattaa tosiaan olla vähän vinossa kuvassa.
                                                Viimeksi muokannut TIR.; 16.1.2019, 21:14.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos on mitatessa vinossa, niin se ainakin osittain selittää välystä. Renkaan halkaisija kasvaa jos ei ole täysin suorassa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onkohan pata käytetty joskus auki ja porattu? Sen jälkeen kulunut sen pari kymppiä. Selittäisi.

                                                    Vaan työntömitta ei ole tuohon hommaan ihan oikea työkalu.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Männän mittaaminen onnistunee tönärilläkin, niin pääsee mitoituksesta tontille.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        0,7 mm lisä halkaisijassa kasvattaa ympärysmittaa noin 2,2 mm.

                                                        Kuvan uuden renkaan välys on noin 2,2 mm. Jos toivottu välys on 0,2 mm, niin välystä on liikaa 2,0 mm.
                                                        Jos välystä on liikaa 2,0 mm, niin halkaisijaa on liikaa 0,64 mm.
                                                        Halkaisijan pitäisi siis olla 83,2 - 0,64 = 82,56 mm kyseiselle renkaalle.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tilasin mikrometrin yms. kamat jotta saan tarkat mitat männistä ja sylintereistä. Jatkoa seuraa kun ne saapuu :)

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X