Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.8 30v V6 venttiilien karstoittuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.8 30v V6 venttiilien karstoittuminen

    Kirjoitin aiemmin ongelmista ACK-koneen venttiilien karstoittumisongelmista: lyhyet ajomatkat, koneen pikainen käynnistäminen ja sammuttaminen > venttiilit jäivät kantamaan, puristukset kateissa, ei startannut lainkaan, ja tuli kallis matka merkkihuoltoon Force-käsittelyyn, öbaut 500 euroa per kerta - kääk! Automaattilootaista ei voinut panna hinaamalla käyntiinkään.

    Aloin viime syksynä tankata 98-oktaanista 95:sen sijaan ja ongelma POISTUI kokonaan. Nyt ei tarvitse enää edes lisätä venttiilienpuhdistusaineita. Kone toimii kuin pitääkin, ja korkeampioktaaninen bensa ei maksa monta senttiä enempää litralta. Bensa palaa täydellisemmin - kone ei karstoitu.

    Toivottavasti vinkistäni on apua muillekin ACK/V6-bensakoneiden omistajille. Kokeilkaa ja kommentoikaa?

  • #2
    Auttoiko pelkkä forte-käsittely poistamaan tuon karstan? Oho

    Comment


    • #3
      Itse olen tankannut Shelliltä "Ferrari bensaa" eli 99+ oktaanista omaani. Itselläni on ollut pikkupojasta asti sellainen käsitys, että jos on iskutilavuudelta "herrojen auto" niin kalliimpaa tankkiin. Tulee vain mieleen, että voisko tämä olla auton softasta kiinni. Itse olen ainakin sen käsityksen saanut, että mitä korkeampi oktaani luku sitä paremmin räjähdys voidaan ajoittaa, jolloin varsinkin turbo autoissa tulee tehonlisäystä. Tämäkin ilmeisesti riippuu ohjelmasta mikä autossa on. On tätä muistaakseni fithgear:ssä testattu.

      Voiko myös udella, että mistä kyseistä litkua = 95 olet tankannut?
      Viimeksi muokannut _jone_; 7.4.2009, 03:01.

      Comment


      • #4
        Mitä korkeampi oktaani, sitä vaikeampi sytyttää, noin karkeasti. Moottori ja softa voidaan suunnitella tietylle oktaanille, jolloin isommasta oktaanista ei yleensä ole mitään apua. Nykyaikaiset moottorit pystyvät toimimaan yleensä alemmalla oktaanilla, mutta menettävät hyötysuhteesta osan, kun sytkää joudutaan myöhästyttämään nakutuksen takia (kyllä, myös vaparit kärsivät tästä). Toki bensan "laatuvaihtelut" voivat myös aiheuttaa vastaavaa.

        Niin, ja seosta EI räjäytetä, vaan poltetaan hallitusti. Nakutus on hallitsematon "räjähdys" joka voimakkaana voi rikkoa paikkoja.

        Comment


        • #5
          Meidän taloudessa on aina tankattu vain 98-oktaanista melkein autoon kuin autoon (no tietty diiseleihin diiseliä..). Hinta ei lopulta niin paljon eroa ja pidemmän päälle parempi vain.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja jounii Näytä viesti
            Meidän taloudessa on aina tankattu vain 98-oktaanista melkein autoon kuin autoon (no tietty diiseleihin diiseliä..). Hinta ei lopulta niin paljon eroa ja pidemmän päälle parempi vain.
            Näihin "pidemmän päälle parempi vain" lausahduksiin kaipaisi kyllä aina perusteluita. Puhtaudeltaan eri oktaaniluvun bensoissa ei pitäisi olla mitään eroa, enkä näe mitään syytä tankata korkeampioktaanista sellaisiin autoihin joissa siitä ei ole hyötyä.

            Comment


            • #7
              Saa sitä tankata kuka tykkää mitäkin eikä siihen tarvita perusteluja.
              Eikä se hintaero ole edes paljon mitään muutakun näennäisesti monien murto-osien hintataululla.

              Comment

              Working...
              X