Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkölle hylsy pakokaasumittauksesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lötkölle hylsy pakokaasumittauksesta

    Kertokaahan viisaat mistä ensin vikaa etsisi kun O2 arvosta tuli hylsy katsastuksessa. Eikös tuo viittaa vuotoon pakosarjassa/-putkessa tai imusarjassa? Pakoputki ei kyllä mielestäni vuoda ja samaa sanoi katsastusmieskin. Pakosarjan ja imusarjan jms. vuotojen tutkinta lienee seuraavana vuorossa. Vai voisiko olla pelkkä säätö kysymys?

    Auto siis 100 -86 KU-koneella ja mitatut päästöt:

    CO 1,52
    HC 547
    CO2 10,95
    [COLOR=red]O2 9,27[/COLOR]

    HC on siinä rajoilla (<600 on sallittu) mutta tuo O2 arvo on liian korkea. Tässä koneessa ei mitään lambdoja ja katteja ole.

  • #2
    Jos alkuperäinen pakosarja ei ole halki, on se jo pienoinen ihme :)

    Comment


    • #3
      Happi voisi viitata tosiaan pakoputkivuotoon, toisaalta noin suuri HC-arvo/ pieni CO2-arvo taas palamattomaan bensaan. Olisiko yksi pytty vähän poissa pelistä.

      Comment


      • #4
        Jeepin lappuja seurasin, niin viimeisessä leimassa oli hylky tullut lähes vastaavilla perusteilla. -Happi yli ja HC pyörii rajoilla.
        Siinä toki ilmapumppu vielä korostaa happiarvoa.
        Mutta siinä autossa syyksi paljastui puhki hiertynyt alipaineletku. Oli vielä ihan paksu letku, että ilmaa on mennyt paljon ohi läppien.

        Noissa Audin päästöissä ihmetyttää suht normaali Co, mutta silti lähtisin niitä happivuotoja ensimmäisenä etsimään.
        Yleinen vika on ohjauspaineensäätimen kalvo, joka päästää ilmaa läpi. Osa löytyy öljytikun vierestä lohkosta ja siihen pitäisi mennä paksu alipaineletku.
        Sen letkun voi vain tukkia.
        Kalvon puhkeaminen tiputtaa Co:n kyllä noista arvoista alaspäin, mutta josko sitä olisi jo joku seosruuvista yrittänyt käännellä kohdilleen?

        Comment


        • #5
          Tarkoitatko Jussi ohjauspaineensäätimellä sitä mötikkää jonka englanninkielinen nimitys on warm-up valve (en koskaan muista sen Suomenkielistä nimeä)? Sen olen kerran vaihtanut just päästojen takia mutta en muista mihin arvoon se taas vaikuttikaan. Meni kyllä läpi päästöjen puolesta kun alipaineletkun tukki mutta kone ei puolilämpöisenä käynyt kunnolla ja vaihdoin lopulta koko mötikän.

          Viikonloppuna täytyy ottaa tämänkin tutkiminen työlistalle.

          Comment


          • #6
            Se on nimenomaan ohjauspaineensäädin.

            Comment


            • #7
              Mmmh, Hämäriä muistikuvia on siitä, että KP tai WC-koneisessa olisi pakosarjan ja imusarjan välillä joku ihme putki, joka oli ruostunut puhki. Ehkä se oli joku antiikin aikainen pakokaasun kierrätysviritys. Pantiin se kuitenkin sitten pihdeillä tumppi tukkoon eikä tuo tuntunut oikein mihinkään vaikuttavan.

              Sellainen mötikkä vähän piilossa päältä päin katsottaessa.

              Comment


              • #8
                Siellä tosiaan on jokin esihistoriallinen pakokaasunkierrätysyritys ja se putki ruostuu poikki mikä tuntuu viimeistään paikallaan seistessä pakokaasunhajuna kabiinissa. Putki on nimittäin sellainen pikkurillin kokoinen. Pois vain koko laite jos syöpynyt. Uusia osia ei saa.

                Comment


                • #9
                  Omassa KU-lötkössä oli myös happiarvo liian korkea tässä taannoin katsastaessani. Löysin epäilemäni vuodon pakoputkesta, jonka paikkasin. Tarjosin uudelleen syyniin, mutta happitilanne oli vielä pahempi. Sitten löysin avaran reiän takapöntön siäänmenosta, joka tuntui vain sormin kokeillen. Uutta takapönttöä tilalle, niin homma korjaantui.
                  Olisi kannattanut ajoissa pistää perunaa pakoputkeen ja mennä alle kuuntelemaan.

                  Mahtaako KU-koneessa olla moista kierrätyssysteemiä, en muista nähneeni eikä perhealbumikaan tunne..

                  Comment


                  • #10
                    Tuota korkeaa HC:ta minä tuijottelisin. Happi tulee kyllä alas, kun saa HC:een kohdilleen.
                    Ja eikä tuo ainakaan pelkästä vuotavasta pakoputkesta johdu. HC nousee, kun seos ei syty tai pala kunnolla.
                    Minusta vaan tuollaiset arvot pitäisi kuulua jo koneen käynnissä. Että kun vika löytyy, niin varmana muuttuu koneen käynti erilaiseksi.

                    Comment


                    • #11
                      Piru kun en nyt löydä tuota erinomaista tekstiä jossa kerrotaan minkätyyppinen vika näkyy
                      minkä arvon nousemisena. Auttakee.

                      Comment


                      • #12
                        Tätäkö tarkoitit:
                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...1&highlight=HC

                        Comment


                        • #13
                          Juuri tuota viestiä, kiitos. Sen voisi laitta stickynä imho. Pitänee laittaa tuo
                          viestin osoite copy-paste kirjaan, josta voi sitten näppärästi laukaista noita
                          tylyjä "käytä hakua", "muut ovat jo kysyneet tätä" tai "oletko lukenut tuon?".
                          Antaa hienon vaikutelman että itse tietäisi jotain :)

                          Comment


                          • #14
                            Ei ole minun KU-koneessa tuota mainittua "esihistoriallista pakokaasunkierrätysyritystä", kuten Jari jo tiesikin. Kone käy tasaisesti, eikä mitään vikaa huomaa koneen käynnistä.

                            Mutta katsotaan tulevana viikonloppuna löytyykö jotain järjellistä vikaa... Kiitokset kuitenkin hyvistä vinkeistä tähän asti. Kerron sitten missä vika oli.

                            Comment


                            • #15
                              CO 1,52
                              HC 547
                              CO2 10,95
                              O2 9,27



                              Jos happi on noinkin korkea ja HC myös, haiskahtaa homma sille, että jokin pytty ei polta kunnolla:
                              menee palamaton happi läpi samalla kun bensakin.

                              Comment


                              • #16
                                Omassani oli pakoputken kunnolla vuotaessa:
                                CO 2.37
                                HC 174
                                CO² 5.6
                                O² 10.6

                                Kun putki oli taas ehjä, hyväksytyt arvot:
                                CO 3.3
                                HC 306
                                CO² 11.3
                                O² 2.2

                                Comment


                                • #17
                                  Pakoputken yhdestä äänevaimentimesta löytyi pari reikää, jotka paikkasin väliaikaisesti. Pitää vaihtaa koko putki jossain vaiheessa.

                                  Vaihdoin myös virranjakajan kannen ja pyörijän, jotka näyttivätkin olevan jo vaihdon tarpeessa. Lisäksi vaihdoin tulpat, jotka kyllä näyttivät vielä aika hyviltä ja oikean värisiltä. Tulpan johdotkin vaihdoin uusiin. Kun vanhoja tarkemmin tutki niin yhdessä johdossa liitos oli aikalailla hapettunut. Näiden jälkeen käy kyllä paremmin kuin aikaisemmin.

                                  Vuotoja ei mistään muualta löytynyt kuin siis pakoputkesta.

                                  Ohjauspaineensäädin tarkistettu mittaamalla vastuus ja jännite ja näyttää toimivan kuten pitääkin.

                                  Ei muuta kuin leimattavaksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mites sen op-säätimen kalvo?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X