Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynkulutus 2.0 TFSI quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei rautalohkon pinta varsinaisesti heikkene ja hoonauksen tarkoitus on palauttaa sinne pintaan oikea kuvio. Jos tarkoitetaan sitä laserhoonauspintaa mikä näissä nykyisissä lohkoissa ilmeisesti tehtaanjäljiltä on, niin se lähtee sieltä kävelemään viimeistään perinteisellä hoonilla pyyhkiessä. Se mikä siellä voi mennä pieleen kulumisen tai huonosti tehdyn hoonauksen takia on sylinterin muoto. Pyöreä männänrengas ei istu soikeaan sylinteriin, eikä kartiomallinen sylinterikään oikein toimi. Laserhoonaus ja perinteinen hoonaus sinänsä on yhtä hyviä tarkoitukseensa eli oikein tehtynä ja männänrengaspaketille sopivalla pinnankarheudella.

    Nelisylinteriset näyttää kaikki olevan 1-2 satkua soikeita lohkon poikittaissuunnassa ja yleensä sieltä löytyy pakoventtiilin puolelta enemmän kulumaa. Sama juttu 80/90 luvun kuin 2000-luvun suorasuihkulaitteissa. 85tkm on ollut vähiten ajettu TFSI lohko jonka olen mitannut ja samalla tavalla sekin on ollut soikea kuin enemmän ajetut. Pitäisi joskus lämmittää lohko mittausta varten sinne 90°C tienoille ja katsoa mitä muotoa sylinterit on käyntilämpötilassa.

    Comment


    • Meillä on pihassa yksi auto samalla 165kW koneella, ei ole vielä koskaan tarvinnut öljyä vaihtovälillä lisätä.

      Comment


      • Eli tuo perinteinen hoonaus ei sinänsä heikennä sylinterin pintaa vaikka sieltä nuo laserhoonauksen jäljet häviääkin? Saako nuo mainitsemasi soikeat sylinterit suoraksi ihan perinteisellä hoonauksella järkevästi ja ovatko vakio männät uusilla leveämmillä öljyrenkailla sinne vielä sopivan kokoiset tuon kaiken hoonauksen jälkeen ettei sentään ole tarvetta millekään isommille männille? Itse en todellakaan ole mikään koneistaja niin siksi tässä joutuu hieman kyselemään:)itseä hieman ihmetyttää kun tälläiset hommat on koneistamoille ihan peruskauraa niin miten tuokaan on voinut mennä pieleen. Ovat kuitenkin kyseisiä moottorin koneistuksia tehneet melko paljon.

        Comment


          1-2 satasen soikeudet on vielä siinä nurkilla, että ne tiivistyy yleensä uusilla männärenkailla ongelmitta. Kunnon hoonausvehkeillä osaava tekijä saa pienen soikeuden poistettua, mutta halkaisija kasvaa. Männänrenkaita on kahta eri sorttia saatavilla, suoraan paketista käytettäviksi tarkoitetut ja sovitusvaralla tehdyt, jotka siis täytyy viilata sopivaksi. Suurin osa on nykyään sellaisenaan käytettäviä settejä, eli niihin vaan jää aavistuksen isommat välykset uudelleen hoonattuun sylinteriin käytettäessä. Ja toimii yleensä täysin ok silloinkin.

          Se, että joku on tehnyt paljon jotain koneistuksia ei merkkaa yhtään mitään. Jos hommat tehdään sinnepäin, kuten keskiverto pikaremppa tuppaa olemaan, niin joskus ne toimii ja joskus ei. Harvassa alkaa olemaan ne tekijät, jotka osaa pyöreät ja suorat sylinterit tehdä edes uuteen kokoon poraamalla. Minullakin on pukissa juuri ACE-lohko jonka käytin hoonattavana paikassa, joka paljon tekee ja on kunnon vehkeet, mutta tulos oli vähän sinnepäin. Kolmesta sylinteristä tuli melkein pyöreät mutta neljäs olikin muuttunut suorasta soikeasta soikeaksi kartioksi.

          Comment


          • No ei kai se auta kuin jäädä odottelemaan mitäs autolle keksitään. Ei se näköjään auta luottaa edes pajaan joka kehui että ovat 70kpl tehneet näitä VAG öljynsyöntiremppoja hyvällä menestyksellä. Kiitoksia paljon infosta teille ja varmaan laittelen tänne kunhan asiat on saatu eteenpäin

            Comment


            • Jaahas ja nyt seuraavaksi myyjäliike ehdotti että vaihdetaan moottorin huohotinventtiili(PCV). Saas nähdä onkos tuolla minkäänlaista vaikutusta öljynsyöntiin:) tässähän alkaa olemaan jo moottori melkolailla läpikäyty

              Comment


              • Itsellä ei ole quatro, mutta muuten sama auto, varmaan konekki sama. Mietin sitä että mitä konkreettista haittaa on liiallisesta öljynkulutuksesta ? Voiko se rikkoa jotain vai kerääntyykö tästä karstaa venttiileille joka tekee sitten isoja vaurioita? Öljyä todellakin kuluu. A6 2008 2l tfsi

                Comment


                • Katalysaattoreille voi päästä/pääsee öljyä ja sitten kärtsää sisuskalut niistä. Kattien elinikä voi siis huonolla säkällä lyhentyä merkittävästi.

                  Comment


                  • Jnohdimpa koko katin / katit. Sehän se kallein vika varmaan on.

                    Comment


                    • Itsellä tosiaan katti meni vaihtoon 100tkm kohdalla. Sisuskalut sulaneet mössöksi niinkuin tuossa aiemmin juttelin
                      Viimeksi muokannut Killeri; 16.4.2019, 22:17. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                      • No nyt viimeisin remppa tehty ja tällä kertaa vaihdettiin moottorin huohotinventtiili. Vielä en osaa sanoa vaikuttiko öljynsyöntiin, mutta sen huomasin että kampikammion alipaine muuttui paljon kovemmaksi siitä mitä se oli vanhalla huohottimella. Näissä ilmeisesti kuuluu olla huomattava tuo alipaine.

                        Comment


                        • Olisiko vielä mahdollista saada tarkennusta tähän: millaista haittaa siitä on, jos jättää "männänvaihtoremontin" tekemättä?

                          Autoni on runsaasti öljyä kuluttava A5, jolla on mittarissa n. 125 tkm. Minua ei öljyn lisäily haittaa, mutta voin kyllä teettää ko. remontin, jos se on esim. myynnin kannalta välttämätöntä.

                          Comment


                          • https://www.is.fi/autot/art-2000005413450.html

                            Comment


                            • Vihdoista viimeen sain seurattua omaa öljynkulutustani, arviolta 1L menee n.2000km joka ei mielestäni ihan mahdoton ole, kuitenkin vielä hiukan tihkuu venttiilin kopan alta, muttei kuitenkaan kuin kosteaksi asti. hyvä helpottava tieto :)

                              Comment


                                Mikäs se yleinen käsitys on, onko 3.0TFSI koneet samaa paskaa? Niitä alkaa nyt olemaan sen aikaa ollut markkinoilla että luulisi näyttäneen karvansa jo. Onko joku tietty generaatio tai moottorimalli jota välttää/suositella? Muutenhan ne on aika hienoja koneita ja käytännössä ainoa järkevä bensavaihtoehto.

                                Comment


                                • Kaksi ollut, molemmat alkupään, eka a6 ja nyt s5 korissa. Eivät syö samaan tahtiin, mutta siinä 10-15tkm välissä saa alkaa lisäilemään. Käytännössä on tainnut omissa ajoissa olla noin 25tkm vaihtoväli ja jos muisti pitää paikkansa, niin siinä 2-4 litraa on joutunut lisäilemään. Vaihdon jälkeen kuluttaa mielestäni vähemmän ja öljyn huonotessa(?) iän myötä, kulutus hieman kasvaa vaihtovälin loppua kohti. Ei juuri häiritsevää siis, mutta saa pitää öljypulloa mukana.

                                  Comment


                                  • EA113 moottori ja uuden venttiilikopantiivisteen vaihdon (remontin yhteydessä vanha ei tullut oikein kiristettyä joten sieltä puhalsi öljytöhnää vähäsen) jälkeen samoilla öljyillä tuli ajettua ~1700 km, tikussa pinta oli noin 1/3 kohdilla. Aiemmin tuolla matkalla olisi pitänyt vähintään kerran lisätä öljyä se 5 dl.

                                    Samalla kun venttiilikopantiiviste vaihdettiin, laitoin autoon 3 dl lamppuöljyä moottoriöljyn sekaan ja kierrätin 2000rpm 40 minuuttia, tämän jälkeen pikimustat öljyt päästettiin ulos. Öljyn seassa oli paljon pientä mustaa karstasakkaa, joka näkyi hyvin vaaleassa astiassa mihin öljy laskettiin. Nyt tuosta edellisestä operaatiosta oli tosiaan se ~1700 kilometriä, joten suoritin samanlaisen puhdistusoperaation uudestaan. Nytkin öljy oli pikimustaa ja paljon pientä mustaa karstasakkaa tuli suodattimen kotelosta (tyhjään suodattimen letkulla ennenkö avaan kotelon). Tällä moottoripesulla on toivottu mahdollisesti jumittavien männänrenkaiden/öljyrenkaiden irtoamista, paha sanoa ovatko ne irronneet, mutta ainakin öljynykulutus on pienentynyt.



                                    Olen lisäksi välillä laittanu 10-15l etanolia tankkiin ja tämän jälkeen täyteen 98:lla. Tässä on haettu moottorin puhdistumista etanolin avulla, ainakaan vielä ei ole päässyt mäntäpistiäinen yllättämään. Öljynä on ollut Teboilin Diamond Diesel 5W40, öljyvalinnalla on toivottu koneen puhdistumista, olen antanut itseni ymmärtää, että dieselin öljyt sitoisivat paremmin nokea ja puhdistaisivat konetta paremmin.

                                    Tuo pienen mustan sakan määrä jaksaa aina yllättää, kysessä on kuitenkin kone mistä putsattiin paljon irtokarstaa kun alapää ja yläpää oli auki, tämä taitaa olla kuudes kerta remontin jälkeen kun öljyt on vaihdettu 1000-2000km ajon jälkeen.


                                    Öljynkulutus on nyt selvästi vähentynyt, osasyynä voi olla tuo venttiilikopantiiviste, mutta ennen pienehköä laakerointiremonttia (loppuvuodesta 2018, samalla uusi venttiilikoppa) auto kulutti öljyä, joka on nyt kuitenkin huomattavasti vähentynyt. Tässä välissä oli tuo hieman virheellisesti asennettu venttiilikopantiiviste, joka on ainakin osan öljynkulutuksesta selittänyt, kun öljymähmää oli koneen suojamuovin alla.


                                    Nyt öljyksi laittoin hyvää ja halpaa GM:n Longlife 5W-30:stä (20e/5l). Katsotaan miten tämä toinen pesu ja öljymerkin vaihto vaikuttaa. Öljynkulutuksen tarkkailussa käytän äärimmäisen tarkkaa tieteellistä metodia eli auto tasalla ja katsotaan öljytikkua. Mitään tarkkaa kulutusta tuolla on turha mitata, mutta eron huomaa kyllä onko öljy tikun alapäässä vai keskikohdilla. Koneella rullattu tällä hetkellä 194tkm.


                                    Onko muilla EA113 omistajilla samanalaisia kokemuksia?

                                    Päivitys näin 540 kilometrin jälkeen, öljyä oli 1/3 mittatikussa eli tämä GM:n 5W-30 ei toimi tässä kovinkaan hyvin. Pitääpä koittaa seuraavaksi Shell Helix Ultra 0w-30, josta löytyy VW 504 -luokitus. Mikäli tätäkin kuluu, pitänee palata Diamond Dieseliin.
                                    Viimeksi muokannut AkseliPorakorpi; 11.8.2019, 11:50.

                                    Comment


                                    • Moni väittää että Audin BUL-moottorissa ei olisi tätä kuuluisaa öljynsyönti ongelmaa johtuen että moottori olisi täysin eri kuin muissa 2.0tfsi koneissa. Kertokaa te viisaammat pitääkö väite paikkansa? Nettiä kaivamalla ei oikein löydy paljoa tietoa tästä asiasta. Vakavasti olen harkitsemassa seuraavaksi autoksi juuri BUL-koneista Audia mutta olen vähän skeptinen.

                                      Comment


                                      • BUL on EA113 kone eli samaa sukua kuin esim. BWE ja BGB. Ei siinä samanlaista kulutusta pitäisi olla kuin uudemmissa ketjukoneissa. Kuitenkin näin vanhassa autossa pientä kulutusta (1-2 litraa 10tkm) on syytä olettaa löytyvän, esim väljistyneiden venttiiliohjureiden kumien takia.

                                        Comment


                                        • Mulla BUL kone kulutti öljyä 3-4 dl per 1000 km. Oli minulla ajossa 160-200 tkm.

                                          Comment


                                          • Täälä bgb kone, 7000km jälkeen öljynvaihdosta lisäsin 4dl kun alkoi olemaan alarajoilla, syönti siis hyvin pientä, kerran tarvii siis lisätä öljynvaihtojen välissä. Mittarissa 247tkm

                                            Comment


                                            • Moottorikoodi CDNC mittarissa 140tkm, kulutus minimaalista öljynä mobil esp 5w-30. Seuraavaksi ajattelin kokeilla castrollin tuotteita.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja Kopi Näytä viesti
                                                Mulla BUL kone kulutti öljyä 3-4 dl per 1000 km. Oli minulla ajossa 160-200 tkm.
                                                Tuollainen kulutus voi helposti johtua venttiilikopasta, omaani vaihdoin ja vanha oli aika resuinen.

                                                Comment


                                                • Tutkivaa journalismia. Nettiautossa on 6.8.2019 myynnissä 9kpl A4 Allroad 2.0TFSI autoja vm.09-11. Näistä 6:een on tehty öljynkulutus remontti ja yhteen on vaihdettu koko moottori. Eli yhteensä 7kpl.

                                                  Tämän otannan mukaan 78% vuosimallin 09-11 2.0TFSI koneista on öljysyöppöjä. Eli ne maahantuojan puheet aikanaan, että kyse olisi vain yksittäistapauksista ovat valetta.
                                                  Viimeksi muokannut maileri; 6.8.2019, 03:12.

                                                  Comment


                                                    Joo taitaa olla niin päin, että yksittäistapaukset ei kuluta öljyä :) Täällä CDNC ja öljynkulutus remppa tehty 90tkm. Nyt 111tkm mittarissa ja kulutus kurissa. Hyvä kone muuten tuo gen2 tfsi.

                                                    Comment


                                                    • Jos haluaa löytää A4 B8 2.0 TFSI joka ei kuluta öljya ilman ilman remonttia niin suosittelisin katsomaan CFKA konetta. Periaatteessa sama kone kun ne muut mutta etanoliversiona. Näissä öljyn vaihtoväli 15tkm ja etanolin ansiosta karsta ei synny männänrenkaissa. Omistanut pari tuollaista ja kumpaakaan ei kuluttanut häiritsevästi öljyä kun ajoi etanolilla. 15tkm vaihtovälillä joutui kerran litran täyttämään, Ihan siedettävä omasta mielestä.

                                                      Myös virityspotentiaali on enemmän kun niissä on kiertokanget TTRS/RS3 koneesta jo tehtaalta. Itse voisin hyvin sellaisen uudestaankin ottaa, kunhan B8 oilisi autona vähän laadukkaampi.

                                                      Comment


                                                      • Eikö B8:n TFSI-moottoreissa öljynkulutus johdu huonoista männänrenkaista, jotka pääsevät kuoleentumaan? B7 TFSI-moottoreissa männärenkaat karstoittuu tukkoon (ei kaikissa autoissa).

                                                        Comment


                                                          Kyllä ne ninenomaan karstoittuu tukkoon, ainakin tukossa on olleet kaikissa mitä täällä pajalla on auottu.

                                                          Comment


                                                          • Hmm, Pulla taas taisi mainita renkaiden riittämättömän puristusvoiman olevan ainakin osasyy karstoittumisen lisäksi.
                                                            https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...04#post1549204



                                                            Comment


                                                            • Tosiaan itsellä B8.5 korinen 2.0tfsi 155kw vuosimallia -13 ja auto kulutti öljyä n.8dl/1000km. Autoon tehtiin tuo koneremontti hoonaamalla ja männän renkaiden vaihdolla,EI auttanut. Tämän jälkeen vaihdettiin huohontinventtiili(PCV) ihan kokeilumielessä ja nyt ajellut autolla useamman tuhat kilometriä ja öljynkulutus näyttää loppuneen. Tietokoneen mukaan pinta ei ole laskenut yhtään. Eli ei kannata suinpäin lähteä suorittamaan isoa ja kallista koneremonttia vaan kokemuksesta suosittelen tarkistamaan tämän huohotusventtiilin joka tyyppivika ilmeisesti useammassakin moottorityypissä. Suuntaa-antavan testin voi suorittaa ottamalla tyhjäkäynnillä mittatikun putken auki ja kokeilla sormella, onko kova alipaine. Itsellä rikkinäisen huohottimen kanssa alipaine hyvin mieto ja vaihdon jälkeen yllätyin kuinka kova imu siellä kuuluu olla.Eli kunnon reipas imu pitäisi olla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X