Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6 1.8T: moottorin merkkivalo & vikakoodit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Noniin nyt pääsi paremmin kärryille. Uusi koodien luku luultavasti näyttää jotain, kun valo palaa jatkuvasti. Eiköhän ootella niitä koodeja ennen arvailuja.

    Comment


    • #32
      No nyt on koodit luettu uudelleen (misfire cylinder 1) ja pienen testisession jälkeen todettu yksi puola vialliseksi. Huoltokirjan perusteella myös tulppien vaihto alkaa olla ajankohtaista.

      Comment


      • #33
        A4 1.8t vm. 2002 EPC ja moottorinohjaus merkkivalot palaa

        Rouvan autossa on nyt palanut EPC valo satunnaisesti ja sillä on ajeltu ihan normaalisti. Nyt teki pari kertaa työmatkalla sellaisen (epc valo ei palanut ajoon lähdettäessä) että kierroksen laski hetkeksi ja epc valo syttyi palamaan. Tämän jälkeen matka jatkui "normaalisti". Tehnyt tuon nyt useamman kerran ja äsken kun ajoin itse autoa, sammui auto risteyksessä ja iski EPC-valon lisäksi moottoriohjauksen häiriövalon palamaan. Lisäksi auto ei meinaa oikein käynnistyä ja ajo tuntuu hieman epätasaiselta, ei paljoa mutta vähän.

        Varasin ajan huoltoon, mutta voisi ehkä ohjeistaa huoltajia asialle tai parille etteivät tuhraa turhaa aikaa vian etsimiseen jos olisi jokin selvä syy noille oireille. Ajattelinkin että voisiko vika olla vioittuneessa hall-anturissa? (googlaamalla samanlaisia oireita on ollut autoissa jossa viouttunut anturi)
        Jokin muu vika?

        Kiitoksia kaikista tiedoista :)

        Comment


        • #34
          Ei tarvi arvailla kun lukee vikakoodit.

          Comment


          • #35
            No näinhän se menee. Kertokaas arvon palstalaiset, mikä kuvassa oleva rikkinäinen letku on ja mikä sen funktio on, ja voiko liittyä mitenkään ylläolevaan vikailuun? Pikakatselmuksella autonpesun yhteydessä selvisi konehuonetta hieman pälyillessä.

            http://users.kymp.net/wtd/audia4_letkurikki.jpg

            Comment


            • #36
              Näyttäisi että vuotaa imusarjaan, painetta karkaa ahdoilla ja imee ilmaa sisään kun imusarjan paine negatiivisella puolella.
              Tuskin sytyttää noita valoja, jotain nypytystä tms voi kyllä aiheuttaa käyntiin. Luulen...

              Comment


              • #37
                Jatketaas tätä juttua, auto kävi korjaamolla ja sain sen tänään takaisin.

                Vikakoodienluku antoi seuraavaa:

                P0322 > kampiakselin asentotunnistin / moottorin kierroslukutunnistin - ei signaalia > VAIHDETTU. (kampiakselin anturi siis vaihdettiin)

                Samalla oli 120.000km "huolto" öljyineen ja jarrunesteineen + tulpat ja kaikki suodattimet" ja koko palatti maksoi palttiarallaa 500+ euroa.

                Ajoin 5 kilsaa kotiin, ei mitään merkkivaloa tai häiriökäyttäytymistä. Auto parkkiin ja rouva lähtee 2 tunnin päästä kauppaan > auto alkaa täristä niin maan helvetisti ja katalysaattorin valo alkaa palaa. No tuon tunnistaa heti, eli sytyspuola (olivat sanoneet huollossa puhelimessa että vikakoodeja oli useita ja myös jotain sytytykseen viittaavaa, mutta laskussa ei ollut ko. vikakoodista mitään mainintaa, en tiedä sitten aiheuttaako P0322 vikakoodi sytytykseen ongelmia?)

                Ok, testasin puolat läpi ja kolmannella tärppäs, 3-sylinterin puola paskana, onneks oli varalla ja auto alkoi käydä normaalisti. Tehtiin sitten poitsun kanssa koeajo, 5 kilsan päähän "isolle" tielle ja nopee kaasutus... sit tippu kierrokset hetkeksi, auto oikein "tärähti" ja EPC valo alkoi palaa ja tuntui olevan pientä röpeltämistä. Auto seuraavaan parkkiin, ja käynnistyksen jälkeen myös moottorinhäiriövalo alkoi palaa.

                Sattumalta sitten testasin/huomasin että auto ei ota yli 4000 kierrosta, siihen loppuu kierrokset, eli edes tyhjäkäynnillä.

                Auto lähtee takasin puljuun huomenna, mut onkos mitään indikaatioita mikä voisi olla kyseessä? Olikohan tuo puolan pamahtaminen ihan sattumaa, vai syy-seuraus jostakin? Huollossa meni jo yli 10% auton arvoon nähden fyrkkaa, joten ei juuri nappaa enää paljon maksella.

                (myös toi linkittämäni kuvan letku vaihdettiin, joskaan sillä liene mitään tekemistä tämän häiriökäyttäytymisen kanssa)

                (mitä enemmän luen palstoja / Enkkusaitteja, veikkaampa että ongelma on tuossa kierroslukutunnistimessa, joka on siis vikakoodilla, mutta sitä ei ole vaihdettu)

                http://www.audiforums.com/forum/b6-m...-issue-126664/

                Lisäksi tuon linkin takana (lopussa) oli yhdellä käyttäjällä ettei auto ota yli 4000 rpm

                Crakshaft position sensor on ilmeisesti sama kuin speedsensor, eli tuo kierroslukutunnistin...?

                Ääh tyhmä pää kesät talvet, siis Kampiakselin asentotunnistin ja moottorin kierroslukutunnistin ovat yksi ja sama osa... ugh.?
                Viimeksi muokannut trolli666; 6.7.2015, 21:04. Perustelu: Lisäinfoa.

                Comment


                • #38
                  Vieläkö B6 antaa vikakoodin käyntinopeusanturilta jos lukee koodit niin ettei moottori ole käynnissä? Juuri eilen tästä oli kerhokollegan kanssa puhetta kun oli turhaan vaihdettu anturi tuon koodin takia.

                  Comment


                  • #39
                    Ei anna.

                    Comment


                    • #40
                      Nyt on luettu vikakoodit uudelleen ja tässä olis:

                      16684 - Random / Multiple Cylinder Misfire Detected P0300 - 001 Intermittent
                      16687 - Cylinder 3 P0303 - 001 Misfire Detected Intermittent
                      16706 - Engine Speed Sensor (G28) P0322- 004 No Signat - Intermittent
                      16622 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31) P0238 - 001 Signal Too High Intermittent

                      Eli kaksi ylintä on eilisestä sytytyspuolan tärähtämisestä, sen vaihdoin ja asia ok, mutta kampiakselin anturin vikakoodi on taas palannut ja lisäksi on tullut tuo ahtopaineisiin liittyvä herjaus.

                      Oliskohan arvon palstalaisilla ehdotelmia mitä seuraavaks alkais vaihtaan/ korjaileen?

                      Comment


                      • #41
                        Onko kampiakselin anturi alkuperäinen?

                        Comment


                        • #42
                          kertoiskohan tuotekoodi 7733-94479, hintaa oli otettu 47 euroa.

                          Oliskohan tällaisesti mitään apua:

                          https://www.youtube.com/watch?v=j4_Z4daZJrk

                          Ahtopainetunnistimen puhdistaminen tms.?
                          Viimeksi muokannut trolli666; 7.7.2015, 12:13. Perustelu: lisäinfoo

                          Comment


                          • #43
                            En toki voi varmaksi sanoa mutta itte hakisin alkuperäisen anturin. Ilmeisesti tarvikelaisten kanssa on välillä ollut vastaavaa ongelmaa.

                            Comment


                            • #44
                              Jatkampas tähän vanhaan ketjuuni nojautuen, jos vaikka tällä uudella ongelmalla olisi jotain tekemistä ketjun aloituksen ongelman kanssa. Elikkäs taas pamahti puola. Ennen puolan vaihtoa rouva ajoi auton kotiin n. 10 kilsaa (oli alkanut liikennevaloissa täriseen) auto oli seis 3 tuntia jonka jälkeen ajoin n. 300 metriä sillä, ajon aikana alkoi moottorinhäiriövalo vilkkumaan.

                              Tsekkasin puolat ja oli sitten se ihan vihoviimeinen optio, eli se jonka olin vaihtanut 2 kk sitten, 3-sylinterin sytyspuola. Vaihdon jälkeen käynti ok, mutta uusi sivuääni ilmeni. Sellainen uliseva ääni joka kuuluu kun auto on vapaalla ja ajossa se ääni kuuluu ohjaamaan asti. Kaasuttamisella ei tunnu olevan ulinan voimistumiseen/heikkenemiseen mitään vaikutusta. Moottorin merkkivalo palaa edelleen, muttei vilku. Ulina tuntuis kuuluvan auton alta n. keskeltä.

                              Nappasin pienen klipin siitä, osaisko arvon voorumilaiset kertoa mitä auto ulinalla haluaa kertoa?

                              http://users.kymp.net/wtd/ulina.mp4

                              Katalysaattori kaputt?
                              Viimeksi muokannut trolli666; 9.9.2015, 13:18. Perustelu: uutta tietoa

                              Comment


                              • #45
                                A4 EPC/moottorivalo

                                Sytytti pari kertaa tuon epc-valon pari päivää sitten mutta uudelleenkäynnistyksellä sammui. Ja auto toimi ihan normaalisti siis.
                                Nyt eilen illalla ajossa mittariin lävähti se moottorivalo ja käynti selkeästi alkoi ontumaan.
                                Vikakoodien lukuun pitäisi siis päästä tiedän, mutta mitäs tarkastuksen paikkoja nyt on......maf, kaasuläppäkotelo, jotain muuta?
                                Ja uskaltaako tuolla ajaa nyt yhtään?

                                Comment


                                • #46
                                  Tämä kun luet niin olet viisaampi;
                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=68543
                                  Ja jatkossa ilmoita auton tiedot (moottori+vuosimalli ym.) niin helpottaa vian selvitystä.
                                  Vikakoodit ensimmäisenä lukuun.
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 12.6.2016, 10:51. Perustelu: Viesti siirretty.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Juu eli kyseessä siis 1.8T -04 ja BFB.
                                    Täytyy nyt selvitellä josko jostain läheltä löytyisi joku lukemaan nuo koodit ensin.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Koodit luettu ja speed sensor eli G28 sieltä löytyi viaksi.
                                      Kylmänä toimii aina kunnes lämpeää ja sitten ekana syttyy epc-valo ja sitten jonkun ajan kuluttua sammuu kuin seinään. Näyttää onneksi saavan vaihdettua yläkautta ehkä?

                                      Onkohan tämä oikea vai pitääkö hakea marmorilta?

                                      https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2...Heratinanturit
                                      Viimeksi muokannut zak69; 12.6.2016, 13:46.

                                      Comment


                                      • #49
                                        En suosittele tarviketta jos haluat että pelaa luotettavasti. Saa vaihdettua yläkautta.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Juu vaihdettua tuli ja laitoin nyt kuitenkin tarvikkeen, jos leipoo niin ensi kerralla menee sit helpommin homma. Ainut viive hommaan tuli kun jotenkin onnistuin orkkis pultista saamaan jenkoja hiukan huonoksi ja piti hommata uusi. Tosiaan onnistuu yläkautta kun ottaa paisarin pois.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Itsellä samantyyppinen vika. Tänään alkoi yhtäkkiä täristämään aika rajusti ajossa, tauluun syttyi EPC valo ja vilkutti moottorinohjauksen valoa. Kierrokset noin 3000-> niin tärinä loppuu. Kotipihassa sammutus ja taas toimi normaalisti. Seuraavalla ajokerralla teki saman mutta lievemmin, eikä valoja syttynyt tauluun.

                                            Vikakoodit pääsee lukemaan vasta maanantaina, onko tässä nyt kaasuläpässä moskaa? Tuskin kampiakselin asentotunnistimen vikaa kun käynnistyy aina normaalisti?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Varmaan juurikin sitä vikaa. Ainakin itsellä oireili juuri noin kun asentotunnistin oli sökö. Ei tosin tärissyt tai muuta sellaista, vain epc-valo tauluun eikä esim vakkari lähtenyt päälle ennen virtojen katkaisua.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Tänään käynnistelin taas tuota vehjettä, jotenkin käy huonosti. Hieman tuntuu täristävän tyhjäkäynnilläkin heti startatessa. Kierrokset näyttää noin 1100 tyhjäkäynnillä, normaalisti 800.
                                                Voiskohan olla puolavika? Täytyy varmaan huomenna käydä hakemassa pari puolaa ja testata niillä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tänään saatiin diagnoosi: Sytytyshäiriöitä, 1. sylinteri

                                                  Ei muutakuin uusi ykköspuola ja viat katosi. Kerrankin näin mukava vika.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kierroslukuanturin G28 toimivuutta voi testata ilman työkalujakin helposti, varsinkin, jos kone ei käynnisty.

                                                    Pyörität moottoria startilla ja katsot kierroslukumittaria. Jos viisari ei nouse yhtään, niin G28 on rikki. Jos on kunnossa, niin viisari nousee hieman.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Emäntä meinasi jäädä grillin luukulle lauantaiyönä kun kävi mun autolla hakemassa "ruokaa". Aikansa käynnisteli niin suostui lopuksi lähtemään käyntiin. Vikakoodit sanoi G28 - No signal. Sen verran lampulla ja peilillä tiirailin että ilmeisesti joskus vaihdettu johonki tarvikkeeseen kun mitään merkintöjä ei anturin selässä näkynyt. Melko edullisesti on näköjään Boschia saatavissa. Panin tilaten.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Moottorin merkkivalo palaa A4 1.8t

                                                        Terve.

                                                        A4 1.8t b6 moottorin merkkivalo syttyi yllättäen korjaamolta - kotiin ajaessa. kerkesin ajaa noin 10 km kunnes moottorin vikavalo syttyi. Käynti pysyi tasaisena, myös lämmöt sekä öljyt olivat ok. Moottori tuntui kuitenkin hieman tehottomalta.

                                                        Audiin vaihdettu korjaamolla kansiremontin yhteydessä nokka-akseli solenoidi. Myös ECU on ollut korjauksessa edellisen omistajan lastuvirityksen takia. Aikaisempi lastu oli poistettu jonka jälkeen tilalle oli juotettu huonosti vakiopiiri. Huono juotos aiheutti mm. käynti & käynnistysongelmia.

                                                        Olisiko mahdollisesti jokin tehonrajoittaja mennyt päälle vikavalon takia? Vai tehottomuus voisi liittyä tuohon ECU,n piirin korjaukseen. Ammattilainen hoitanut tuon ECUn korjauksen niin en uskoisi että johtuisi siitä.

                                                        Tänään käytin Audin samalla korjaamolla vianhaussa. Moottorin vikavalon aiheuttaa kuulemma joko: vajaa öljynpaine yläkertaan tai uusittu nokka-akselin solenoidi on viallinen. Öljypaine vian syyksi epäilivät alustavasti tukkoista öljysihtiä öljypohjassa. Ilmeisesti tyyppivika tuo öljysihti näissä 1.8 moteissa? On tullut aikaisemminkin foorumeilla vastaan tuo öljysihti.

                                                        Mutta jotenkin oudolta tuntuu että tuo sihti aiheuttaisi näin yhtäkkiä tuon vian. Solenoidin vaihdon jälkeen on ajettu vain n.10km. Eli olisiko kuitenkin vaihdettu viallinen solenoidi?

                                                        Mielipiteitä sekä kovia faktoja otetaan mielellään vastaan.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Mikähän vikakoodi siellä oli? Matala öljynpaine ei sytytä keltaista moottorin vikavaloa, vaan punaisen öljynpainevalon. Vaihdettiinko kansirempan yhteydessä nokkaketju ja kiristin? Jos ei niin mahdollisesti venymää ja siitä vikavalo. Jos siis vikakoodi sinne suuntaan viittaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Vikakoodin kun saisi kokonaisuudessaan tänne, niin voisi sanoa enemmän.

                                                            Nokan asennot näkis measuring blokeista, niin voisi todeta jaon olevan kunnossa.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Voihan se kiristin olla myös vääränlainen, mikähän osa sinne on laitettu? Koodit tiskiin kuten amalin sanoi, niin päästään vähän paremmin arvailemaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X