Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä kolisee Audi 80 typ89?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikä kolisee Audi 80 typ89?

    Vaikea sanoa mille osastolle tämä oikein kuuluu, kun en ole saanut selvitettyä mistä kolina johtuu.

    Ääni on sen kaltainen niinkuin pakoputki ottaisi runkoon jostakin, mutta ei pääse ottamaan. Ääni kuuluu tyhjäkäynnillä auton ollessa paikallaan ja myös ajon aikana. Erityisesti alle 2000rpm kierroksilla. Ratin käänteleminen laidasta laitaan vaikuttaa ääneen siten, että välillä se vaimenee ja välillä loppuu kokonaan. Renkaiden ollessa suorassa kuuluu lähes aina.

    Ääni kuuluu selvästi autoon sisälle mutta auton ollessa nosturilla ei kuulu mitään kolinaa alapuolelta eikä myöskään konehuoneesta yläpuolelta kuunnellessa. Moottorin kumityynyt oli ainakin ehjän näköset.

    Onko kellään ollut vastaavaa oiretta? Menee pian hermo kun ei tunnu vikaa löytyvän. Auto on siis Audi 80 2.0E (AAD) -91

    #2
    Veikkauksia mikä se mahtaisi olla?

    Voisin sitten tarkistella...

    Comment


    • #3
      Putkiston etuputken kannatinrauta on löysällä, jolla etuputki kiinnitetään vaihdelaatikkoon. Sopivalla kierrosalueella putki resonoi ja rupeaa kolisemaan.

      Comment


        #4
        Ei ota putki mihinkään kiinni, ääni on juuri sen kaltainen mutta ei kuitenkaan johdu siitä.

        Comment


        • #5
          Putken sisuskalut irti ?

          Comment


            #6
            Ei oikein ääni kuulosta siltäkään kun tosiaan kolisee ihan kuin joku ottaisi koriin kiinni, yleensähän vain "sirisee" jos äänenvaimentimista tai katista on jotain sisältä irti. Ja sen luulis kuuluvan ulkopuolelle ja alapuolellekin ja nyt ei kuulu.

            Etupäästä on puslat väljät mikä pitää samankaltaisia ääniä ajettaessa kuopista mutta ei taida niistä äänet johtua kun kuuluu tyhjäkäynnillä paikallaankin.

            Comment


            • #7
              Mutu homma: Oletko kokeillut, auton ollessa ylhäällä, hakata esin nyrkillä tai jollain työkalulla pakoputkistoa? Tuleeko silloin kolinaa ja mistä? Itselläni katti piti meteliä mm tyhjäkäynnillä=sisuskalut irti.

              Comment


                #8
                Asiaa vielä tarkemmin tutkailtua näyttää vika olevan vaihdelaatikon tukikumissa, ainakin kun sen pulttia löysäsi ja heilutti pakoputkesta muuttui ääni terävämmäksi.

                Pitää hakea motonetistä semmonen, kun ei tarvikkeena muualta tunnu löytyvän. Saa nähdä lähteekö kolinat. Kumi oli aivan öljyinen mutta muualla ei öljyvuotoja näkynyt, kumma juttu...

                Comment


                  #9
                  Nyt tuli haettua motonetistä tollanen kumi ja vähän alko epäilyttämään kotona että oliko se kumi sittenkään tollanen minkä sain. En muista niin tarkkaan millanen se oli.

                  Pääsen auton kanssa nosturille vasta ensi viikolla joten olis mukava jos jollain olis kuva siitä millanen siellä pitäs olla?

                  Auto oli siis 80, vm.-91, kone AAD ja vaihteisto AXA

                  Comment


                    #10
                    Väärä oli kumi niinkuin vähän kotona aloin epäileenkin. Olis pitänyt ottaa kuva siitä mukaan. Nyt on kuitenkin tulossa oikea kumi alkup. osana ruotsista.

                    Ei ollut motonetistä tai muualtakaan saatavana. Hintaa alkup. osalla 70e korvilla. Toivottavasti kolinat loppuu tuon vaihtamisella, on meinaan sen verran arvokas mötti!

                    On muuten kuulemma tehty kasikymppiä vain 4kk tuolla AXA-tyypin vaihteistolla, miksiköhän näin?

                    Comment


                    • #11
                      -91 taitaa olla vähä surullisen kuuluisa laatikkovioista. Jospa sen takia tehtiin vain 4kk?

                      Comment


                        #12
                        Jossain tyyppivikalistassa taas puhuttiin vm. 90 mutta saattaapa se -91 ollakin.

                        Onko vaihdelaatikon tukikumi silti sama muillakin vaihdelaatikoilla varustetuissa malleissa?

                        Comment


                          #13
                          Vaihdelaatikon tukikumi oli ratkennut, mutta ei kolina varsinaisesti siitä tullut. Etukelkasta yks pusla kuskinpuolelta paskana. Tukikumin vaihto kyllä pienensi kolinaa. Puslan pulttia vähän auki ja korikittiä reilusti väliin niin loppu kolinat.

                          On näemmä aikas iso homma toi puslan vaihto kun tarttee koko etukelkka ottaa pois että pääsee käsiks siihen puslaan!?

                          Comment


                          • #14
                            Kylläpä kyllä. Kaiken lisäksi neloskoneisissa on koko moottori+vaihteistopaketti kaiketi siinä apurungossa kiinni. Vitosissa vain vaihteisto.
                            Jahka urakkaan ryhdyt, muista sitten pyöränkulmat laitattaa kohdilleen homman jälkeen. Kannattaa myös vähän mittailla, että apurunko menee takaisin koriin suoraan.

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaan vanhaa aihetta,
                              Onko tuossa apurungon koriin asemoinnissa paljonkin säätövaraa? Omassa raapaisee kuskinpyörä aina ensin lokarin takareunaan tehojarrutuksissa. Pyörä onkin vähän taaempana kuin toisella puolella. Tietysti asiaan vaikuttaa myöskin vanhat vakiokumipuslat alatukivarressa.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä siinä jonkin verran on. Itse sain ohjeen aikoinaan että oikea kiristysjärjestys takaa oikean kohdan mutta siihen voisin sanoa vaikka: ja paskat.

                                Ei muutakuin pohjasta sopivat koritulpat pois ja rullamitalla mittailla alatukivarret yhtä pitkälle. Mielestäni moisen menetelmän tarkkuus riittää, jonkun muun mielestä ehkä ei.

                                Comment


                                • #17
                                  Meneekö etukelkka pituus vai leveys suunnassa helposti pieleen? Pitäisi vaihtaa myös etukelkan puslat ja mikä on oikea kiristysjärjestys ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Enpä enää muista kiristysjärjestystä, koska sillä ei juuri merkitystäkään ole.

                                    Vasen takakiinnitys on kiinteä ja loput kelluvia. Mittaa kohdilleen se.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onko sen moottorin/vaihteiston tukikumin vaihto sen erikoisempi urakka?

                                      Comment

                                      Working...
                                      X