Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuontiauton (saksa) vähäpäästöisyys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuontiauton (saksa) vähäpäästöisyys

    Terve,

    Olen yrittänyt ottaa selvää missä kulkee raja mikä auto on vähäpäästöinen ja mikä ei. Tässä tähän asti opittu ja minun mielestä paikkaansa pitävää faktaa. Korjatkaa toki heti jos olen väärässä.

    1. Kaikki autot jotka on käyttöönotettu 1.12.1988 tai sen jälkeen ja on vähäpäästöiseksi merkitty alkuperäismaassa tullaan todennäköisesti rekisteröimään myöskin Suomessa vähäpäästöisenä.

    2. Kaikki autot jotka on käyttöönotettu 1.1.1992 tai sen jälkeen on automaattisesti vähäpäästöisiä.

    Kysymys kuuluukin sitten että mitä jos auto on Saksassa vähäpäästöinen mutta ensirekistiröinti on tapahtunut ennen 1.12.1988? Onko tämä auto Suomessa vähäpäästöinen vai ei? Entä jos auto EI ole Saksassa merkitty vähäpäästöiksi mutta ensirekisteröinti on tapahtunut 1.12.1988 - 1.1.1992 välisenä aikana. Miten tämmöinen yksilö rekisteröiden Suomessa päästöjen suhteen? Onko tämmöisiä edes ollut Saksassa?

    Varmaa tietoa tarvitaan aiheesta jotta saadaan projektit oikealle polulle.

  • #2
    Mitäs autoa olet hakemassa? Noi hommat ei oo mitenkään kovin yksiselitteisiä, kannattanee pelata varman päälle.

    Comment


    • #3
      Audi Coupe 20V Quattro johon voisi asentaa turboahtimen ja hilut.

      Comment


      • #4
        Käsittääkseni esimerkkisi auto on aina saksassa vähäpäästöiseksi merkitty, jos on 2.3. 2.0:han ei ole koskaan vähäpäästöinen, joten se voisi olla ihan hyvä valinta? Saksassa harvinainen, koska on suunnattu alkujaan Italian ja Ranskan markkinoille ja noita tuotiin myös pohjolaan.
        Periaatetasolla taas käsittääkseni ennen x/88 rekisteröity menee puhumalla isopäästöiseksi ja automaattisesti mikä autosta on poistettu esim katti.

        Comment


        • #5
          On aika pitkälle tapauskohtaista kuinka tossa käy, mutta kaverini porsche vm8x oli juurikin kuvailemasi tapauksen kaltainen ja koittivat ihan väkisin siitä tehdä vähäpäästöistä, mutta tässä kohtaa kannattaa tosiaan olla tiukkana. Esim audilla nm kone on tyypitetty ja se ei ole vähäpäästöinen 7a kone taas aina on.

          /edit: ja ei tartte kertoo tarinoita kuina joskus 10v sitte tapahtui ja sai ei-vähäpäästöiseksi jonkin pelin, nyt on tilalle aivan eri.

          Comment


          • #6
            "Entä jos auto EI ole Saksassa merkitty vähäpäästöiksi mutta ensirekisteröinti on tapahtunut 1.12.1988 - 1.1.1992 välisenä aikana."

            Tässä tapauksessa se ei ole suomessakaan vähäpäästöinen. Ainaki nelikko cossuja on tämmöisiä.

            Comment


            • #7
              Kiitos neuvoista. Vielä tarkistaisin että minkälainen kone on Audin NM kone?

              Comment


              • #8
                NM kone on 7A koneen pikkuveli, eli 2 litrainen versio 20V vitoskoneesta.

                Comment


                • #9
                  Okei. Miten paljon hevosvoimia tässä koneessa pitäisi olla. Entäs sitten 10V 2.3 litrainen kone? Mitäköhän konetyyppiä semmoinen voisi olla ja onko se vähäpäästöinen vai ei?

                  Ainakin joissakin näkemissäni 100 kW moottoreissa (10V) näyttäisi olevan K-jetti ruiskuna ja se on tuskin vähäpäästöinen. Vai onko sittenkin?
                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 26.2.2008, 16:01. Perustelu: Yhdistetty

                  Comment


                  • #10
                    NG (10V 2,3) kone on ke-jetillä ja siinä on myös katti.

                    Comment


                    • #11
                      Eli, ymmärsinkö oikein että jos on katti => automaattisesti vähäpäästöinen.

                      Comment


                      • #12
                        Niin ei se automaattisesti ainakaan suomessa sitä tarkoita. Eli otteessa voi olla merkintä katista, mutta ei vähäpäästöisyydestä.
                        Saksan puolen hommasta en osaa sanoa.

                        Comment


                        • #13
                          Sakemannin rekisteriotteessani on yhdessä kohtaa = Otto/ G-kat, 51 ja lisäksi samalla rivillä Höchstgeschwin digkeit km/h 207 . Meni kotimaassa vähäpäästöiseksi?

                          Johtuiko kateista?

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                            Niin ei se automaattisesti ainakaan suomessa sitä tarkoita. Eli otteessa voi olla merkintä katista, mutta ei vähäpäästöisyydestä.
                            Saksan puolen hommasta en osaa sanoa.
                            Mutta jos katista on merkintä, on katsastuksessa täytettävä vähäpäästöisen päästöt.

                            Kysytty viime lokakuussa katsastuksessa katsastaessani profiilin audia, joka on tuotu parin vuoden ikäisenä ruotsista. Kuulemma tämmöinen ohjeistus on tullut parin viimeisen vuoden aikana.

                            Comment


                            • #15
                              Jorma Niemin tapauksessa voisin olettaa että vähäpäästöisyys johtuu siitä että ensirekisteröinti on tehty 1.1.1992 jälkeen jolloin on aina automaattisesti vähäpäästöinen yllä mainitun mukaisesti.

                              Onko muuten NM moottorissa kattia vai ei?
                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 26.2.2008, 21:01. Perustelu: Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut.

                              Comment


                              • #16
                                Mutta jos katista on merkintä, on katsastuksessa täytettävä vähäpäästöisen päästöt.
                                Reilu pari vuotta sitten tappelin tuon asian kanssa ja silloin ei tarvinnut mennä vähäpäästöisen auton arvoista läpi.

                                Comment


                                • #17
                                  Reilu pari vuotta sitten tappelin tuon asian kanssa ja silloin ei tarvinnut mennä vähäpäästöisen auton arvoista läpi.
                                  Samat kokemuset täälläkin. Pelkkä merkintä katalysaattorista ja vähäpäästöisyys on kaksi eri asiaa. Jos otteella on pelkästään maininta katista, niin se on eri päästöluokassakin yleensä ja menee läpi vaikka tyhjällä katilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu ei minullakaan ollut katista kuin kuoret.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Tureq Näytä viesti
                                      Mutta jos katista on merkintä, on katsastuksessa täytettävä vähäpäästöisen päästöt.
                                      Pelkkä katalysaattori ei kai vielä vähäpäästöiseksi autoa tee.
                                      Otteessa pitää olla ymmärtääkseni maininta kolmitoimi-katalysaattorista. Sitten ilmeisesti auto katsotaan vasta vähäpäästöiseksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No siis ake on muuttanut termin vähäpäästöinen termiksi "kolmitoimi-katalysaattori" sinänsä metka muutos kun laki ei tollasta tunne.

                                        Pari vuotta vanhat kokemukset ei välttämättä auta, viimevuoden puolella rajuja muutoksia näihin tulkintoihin, puitiin sitä täällä foorumillakin.

                                        periaatteessa jos katti ja lampada autosta löytyy siitä pitäisi nyky ohjeistuksella tehdä vähäpässinen, ja jos gkat teksti löytyy niin siitäkin pitäisi vähäpässinen tehdä, juuri näissä kohdissa se oma aktiivisuus vaikuttaa ja voi vedota että eihän ko. moottori ole vähäpässinen edes aken mukaan (esim tämä nm).

                                        Aika moni saksanmies on jälkeenpäin hakenut tämän gkat merkinnän kun sillä säästää kaiketi jotain, jos haluaa olla varma tuloksesta etukäteen, niin kannattaa tuoda vain sellainen peli jossa ei gkat lue tai ko. moottori on aken mielestä iso-päästöinen ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulla ei 7A-koneen kanssa ollut gkat-merkintää alkuperäisessä rekisteriotteessa. Nyt on katsastettu Suomessa kolme kertaa ilman kattia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko muuten NM moottorissa kattia vai ei?
                                            Ei ole ei eikä edes lambdaohjausta moottorinohjauksessa vaikka sähköruisku onkin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              tpl: nii-i 4v ainakin vanha juttu, ei välttämättä korreloi tulevaisuutta, kuten tuolla yläällä koitin mainita.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Homma rupee selkintyy. Tai oikeasti ei kuitenkaan kun tähän ei kai saadakaan täysin varmaa tietoa miten tulisi olla ja miten katsastajat tämän homman näkee. Tämä on minun mielestä aika heikkoa viranomaisten puolelta ja aika lailla sitä mitä minä olin ajatellutkin että tälle on monta eri totuutta ja maailma muuttuu kuten säännötkin ja niitten tulkinta.

                                                Aika varma tapa voisi kuitenkin olla että ostaa semmoisen auton jossa ei ole maininta katista rekisteriotteesta.

                                                Kiitoksia kaikille tiedosta ja vaivannäöstä.
                                                Viimeksi muokannut Sleepy2; 27.2.2008, 18:06.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X