Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4, B7 Etupäästä kuuluva "lonksuminen"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4, B7 Etupäästä kuuluva "lonksuminen"

    Kyseessä siis Audi A4 B7 avant, 1.9tdi jumalkoneella ja tietysti etuvedolla. Autolla ajoa on kertynyt hyvät 430 tkm. Aluksikin autossa ollut muitakin kummallisuuksia, eli ei ole ainut mysteeri tällä hetkellä.

    Auton etupäästä kuuluu ajaessa lonksuntaa, räpättää jopa. Kun ajaa suoraan, kuuluu, kun kääntää vasemmalle, lonksunta pahenee. Kun taas ottaa vetoja niin pauke katoaa. Hitaassa vauhdissa kuuluu todella selvästi pyörän nopeuden mukaan.

    Auton etuperä on kunnostettu vaihtamalla poskilaakerit, perän molemmille puolille, ja muuten oli kunnossa, mutta oli kartiolaakerit kyllä vähissä öljyissä pyöriny. Jarrupaloissa oli kyllä kokoa ainakin omaan silmään. Melko jytkyt oli. Myös renkaat ovat laittoman isot ja olivat ripustuksia kiillottaneet.

    Ideoita? Diagnooseja? Pahoja mielikuvia?

    UUSIA: nyt jarrut jurruttaa aivan huolella. Kun jarruttaa voimakkaasti niin alkaa taas kolina. Jarrulevy kiero??

    VIIMEINEN PÄIVITYS!! Jarrulevyt olivat kieroja ja palat myös, eli vika löytynyt, kiitos kaikille jotka auttoivat! :D
    Viimeksi muokannut toast; 17.10.2025, 19:03. Perustelu: Vika korjattu ja löytynyt!

  • #2
    Olisikohan vetonivelet kuluneet?

    Comment


    • #3
      Vetoniveliä kun tunnusteli niin ei välystä oikein ollut, toki toinen nivel oli vähän siinä ja siinä että onko väljä. Äänet toki kuulostavat tulevan sitten juuri vastakkaiselta puolelta ? Niin ottaako tuosta selvää. Pitää seuraavaksi ne rueta aukoon ja vaihtaan. Kun ei kerran ongelman juurta löydy. :D

      Comment


      • #4
        Pyöränlaakeri? Onko klappia kun rengasta heiluttaa?

        Comment


        • #5
          Pyöränlaakeri on vaihettu reilu 30tkm sitten, ihan pienesti on klappia, mutta en usko että ois se, mutta kaikki laakerit menee tarkistukseen seuraavaksi.

          Comment


          • #6
            Onko mahdollista, että kartiolaakerit ovat vain kulahtaneet? Ei varmaan tee mieli heti ensimmäiseksi etuperää avata kylläkään, mutta ehkä vetarit irroittamalla ja tumpeista käsin pyörittelemällä voisi tunnustella tarkemmin.

            Comment


            • #7
              Ääni vetonivelille. Maksaa parikymppiä ja nopeet vaihtaa niin niistä aloittaisin. Eipähän tarvii niitäkään vaihtaa sit hetkeen vaikka vika olis muualla.
              Edit. Jarrupalojen kunto ja niiden lukitus paikalleen kannattaa tarkistaa jos tuossa on se perinteinen jousilukitus. Paloista voi olla pinta irti tai sit se lukitus huonosti. Muutamasta Audista olen korjannut sen lukituksen ihan korjaamon jäljiltä..
              Viimeksi muokannut Coupevesqu; 6.10.2025, 22:38.

              Comment


              • #8
                Kuurakarahka, kartiolaakerit on vaihdettu, olivat kuluneet mutta etupää on käytetty auki :D oli muuten mukavaa hommaa
                Coupevesqu, tänään on etupään jarrut katottu ja vaihdettu, eli palat ja levyt, rohina jatkuu edelleen. Pakko kai ne on ne vetonivelet vaihtaa. Nyt toki ääni kuuluu enemmän "jarrujen rohinasta" tai ainakin muistuttaa semmoista ääntä. Enää takapää auottavana. Mutta hermot kyllä menee. ??
                Viimeksi muokannut Killeri; 11.10.2025, 22:37. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                Comment


                • #9
                  Pystyykö sen nostaan pukkien päälle ja ajaa etupyörät ilmassa ? Ei siellä pitäs montaa vaihtoehtoa olla jos ääni tulee vaan pyörien pyöriessä. Joku hankaa johonkin, vetari, pyöränlaakeri tai laatikko hajalla. Jos sinne on vaihdettu vääränlainen ulompi vetonivel niin sekin voi pitää ääntä.Itselle osui sellanen et se melkein kävi paikalleen, pystyi ajamaan muutaman tuhannen kunnes alkoi pitämään ääntä ja lopulta pyörähti siloiseksi.

                  Comment


                  • #10
                    On ajettu silleen renkaat ilmassa ja sillon ei ääntä kuulu niin seuraavaksi sitten taka-akselin pariin. Sinne uusia jarrut ja toivoa että kaikki tämä ois ollu vaan jotain jarruongelmaa. Kaikki on käyty edestä läpi ja samalla tarkistettu nivelet, vetarit ja laakerit. Jos laatikko on hajalla niin eiköhän sen pitäisin loppua sen äänen kun kytkimen iskee pohjaan? Mutta on ainakin viimesen päälle huollettu auto nyt. :D kerron miten käy kun jarrut on uusittu myös taakse.

                    Nyt on jarrut laitettu taakse ja sieltähän löytyi kierot levyt ja palat, edellisessä remontissa laitettu ilmeisesti S4 palat, kun olivat niin paksut. Eli lonksutus ja muutkin jäänet ovat kadonneet! Hyvä me, hyvä meidän joukkue tms.
                    Viimeksi muokannut toast; 17.10.2025, 19:01. Perustelu: KORJAUS ONNISTUI !!

                    Comment

                    Working...
                    X