Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

CVT:n TCM

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • CVT:n TCM

    Audin TCM alkoi pukkaamaan vikakoodia P0851. Kaikki laatikossa toimi normaalisti, poislukien ilmoitusta häiriöstä mittaristossa. Vein ohjainyksikön korjattavaksi ja sainkin sen takaisin parissa päivässä. Ohjeeksi sain ettei pitäisi laittaa ainakaan vuorokauteen paikoilleen. Annoin liimauksen kovettua rauhassa kolme vuorokautta ennen paikoilleen laittoa. Vajaan parin sadan kilometrin ajon jälkeen tuli jälleen vikakoodia. Nyt seassa oli jo muitakin koodeja. Autolla pystyi kyllä ajamaan, vaihteisto toimi muutoin ihan hyvin. Hyvin pian tämän jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin eikä VCDS:llä saanut yhteyttä ohjaimeen. Yritin etsiä uutta osaa, mutta niitä ei näköjään saa mistään ainakaan alle kuukauden tai parin toimitusaikaa. Päätin purkaa osan irti ja katsoa mitä sielä purkin sisässä on oikein tapahtunut. Huollossa ohjaimen kansi oli leikattu auki jollain pienellä laikalla ( Dremel ? ) ja ainakin vahvasti vaikutti siltä että kiinni liimaukseen oli käytetty uretaaniliimaa (sika) Liimaus ei ollut lähimainkaan tiivis. Oheisessa kuvassa näkyy vaihteistoöljyn pehmittämä suoja-aine piirilevyn päällä. Koko sisus oli aivan täynnä öljyä. Liittimistä lähtevät ohuet langat olivat neljästä kohdasta oikosulussa. Moninapaliittimen pinni 13 oli saanut vahvasti lämpöä. Kortti on siis lopullisesti entinen. Ei ollut tällä kertaa kaksinen suoritus huoltoliikkeeltä. Kortilla olevat alkuperäiset johtimet oli jostain syystä jätkettu ohuella kuparilangalla ja n. 8 mm pidemmiksi kuin olisi ollut tarve. Nämä olivat taipuneet kiinni toisiinsa kun sideainetta ei enää ollut. Oheisessa kuvassa yläreunassa olevat pinnit 12 ja 13 olivat kiinni toisissaan. Minulla ei ole kytkentääkaaviota käytettävissä, joten jää arvailun varaan mitä muuta noiden oikosulkujen takia on mahdollisesti korventunut.

    Click image for larger version

Name:	0AW 927 156-K.jpg
Views:	188
Size:	83,6 Kt
ID:	1986751

  • #2
    Mikäs firma korjauksen teki?

    Comment


    • #3
      Mikä auto ja vaihteiston tunnus ? Olis hyllyssä yksi ohjain, gen 2.
      Viimeksi muokannut evinrude; 4.7.2025, 19:25.

      Comment


      • #4
        No onpas pitkät jatkot tehty. Ei noissa tartte johtoja jatkaa. Pikkusenhan tuo on paskamainen korjata, niin jos haluaa korjausta helpottaa, niin joku 2mm ois riittänyt.

        Tuo öljy on enemmänkin normaalia tuolla. Metallin ja muovin rajapinta liittimissä yms ei ole täysin tiivis ja se tulee sitäkin kautta tuonne sisällä. Jokainen avaamatonkin ohjain, jonka olen avannut, on vähintäänkin hieman öjyssä. Monesta saa ihan kaatamalla valutella. Ei siis aiheuta varsinaista vikaa.

        Comment


        • #5
          Autossa olevaan vialliseen korttii ei saa yhteyttä ohjelmointilaitteella ja siihen löytyi lisää selvitystä. Prossulle tulevia pieniä lankoja näyttää olevan kaksi kipaletta irti. Ei vain oikein uskalla tuota päällä olevaa tahnaa liikutella, tiedä mitä sieltä irtoaa lisää. Tilanne on siis alkuperäisen kortin osalta "game over" Nyt olisi käsissä uusi osa ( 0AW 927 156-K ), mutta mitenkäs ihmeessä sen saa ohjelmoitua toimimaan TCU:n kanssa. Olisiko tietoa missä tuollaisen ohjelmoinnin voisi tehdä? Marmorilta lupasivat uuden kortin kuukaudessa ohjelmoituna VIN-numeron perusteella sikahalpaan hintaan. Tuon auton kohdalla ei vain enää tuollaisia summia viitsisi käyttää.

          Comment

          Working...
          X