Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 2.0TFSI CDNC sivuääni.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 2.0TFSI CDNC sivuääni.

    Terve

    Kuuluisa dl501 laatikon mekatroniikkavika tuli kuntoon mekatroniikan korjaussarjalla (0B5398048D). Tuosta voisi tarinoida enemmänkin, en ole törmännyt mekan korjauksiin tällä foorumilla?


    Päällimmäisenä vikana kuitenkin nyt toimivan laatikon jälkeen moottori ja sen sivuääni.

    Osaako raati sanoa video perusteella mihin kannattaisi vianhaku kohdistaa? Vinkuva korkea ääni joka seuraa koneen kierroksia, ääni voimakas päivän ensistartissa (parin sekunnin ajan).
    - Liittyy öljynpaineeseen?
    - Ei kuulosta ketjun ääneltä
    - vesipumpun laakeri, ei täsmää tuohon ensistartin ääneen?

    Kuvitelma on että
    Öljypumppu/tasapainoakseli on liukulaakeroitu, kuulostaako se vikaantuessa tuolta?

    Ääni kuulostaa vialliselta kuulalaakerilta, jossain päin konetta, ideoita?

    Tällä hetkellä tehtyä
    Apulaitehihna irti, ei vaikutusta
    Uudet öljyt+suodatin (ei metallia suodattimessa)
    Vaihdettu viallinen ylempi öljynpainekatkaisin, live datan mukaan ylempi anturi kytkeytyy n. 2500rpm. Öljynpaine solenoidi lie toimii? Ja painetta on tyhjäkäynnillä riittävästi kytkemään reduced pressure switch.


    https://drive.google.com/file/d/1fZKNybyK4vRPRPnb7eearvp3vvf9NuMQ/view?usp=drive_link
    Viimeksi muokannut Killeri; 14.5.2025, 15:36. Perustelu: Otsikko kuntoon.

  • #2
    Liittyisikö kuitenkin vaihteistoon.

    Comment


    • #3
      On toki mahdollista. Ääni kuuluu auto paikallaan, laatikko vapaalla. Laatikossa pyörii osa kytkimestä, öljypumppu, jotain muutakin?


      Olin juurikin tänään yhteydessä laatikkoja korjaavaan pajaan, ääninäytteet annettuani ei ole heille tuttu oire laatikkoviasta, toki kerta se on ensimmäinenkin.



      Löysin youtubesta vastaavan näytteen kylmäkäynnistyksestä

      https://youtube.com/shorts/-zXhuNZrA...DSjQbIkpaWYaUP



      Comment


      • #4
        Starttimoottori jää pyörimään hetkeksi kehälle?

        Comment


        • #5
          Tuo sopisi startti ääneen, ei kuitenkaan tuohon jatkuvaan ääneen.

          Tänään vähän lisää havaintoja.
          Logitin startti hetkeä. Tuo ääni loppuu samalla hetkellä kun öljynpaineventtiili kytkeytyy, eli startti tilanteessa on maksimipaineet. Kun alempi katkaisin saavuttaa rajapaineen, venttiili N428 kytkee paineet tyhjäkäynti tilaan jolloin paine laskee.

          Myös käyntinierroksilla ääni kuuluu voimakkaimmillaan aina kun venttiili kytkee pumpun korkeampaan paineeseen (+2000 rpm), tyhjäkäynnillä ääntä ei juuri kuulu.

          E: itse asiassa N428 kytkee paineet vasta korkeammalla (~3500rpm), mutta ylempi painekatkaisin saavuttaa paineen tuolla 2000+rpm, jolloin ääni voimakkaampaa.



          SSP 436 Sivu 24 eteenpäin

          https://www.vaglinks.com/docs/ssp/VW..._2.0L_TFSI.pdf

          Helppona ja halpana ratkaisuna tilasin gatesin N428 venttiilin, vaihdetaan se seuraavaksi









          Viimeksi muokannut Heromanni; 17.5.2025, 10:34.

          Comment


          • #6
            Ei tuo minusta startin ääneltä kuulosta, se huutaa paljon kovempaa jos se jää päälle.

            Comment


            • #7
              N428 vaihdettu, tilanne ei muuttunut.

              Seuraavaksi pitää pohtia öljynpaineita, mielestäni ylätaso kytkeytyy reilusti ennenkuin N428 venttiili vaihtaa tilaa.
              Ssp mukaan paine nousee kerrasta 3500rpm ylätasolle vasta N428 kytkeytyessä.

              Tuon pohjalta pohdin syyksi jumittavaa venttiiliä, äkkiä tuntuisi ettei öljypumppukaan tuota liikaa painetta vikaantuessa.

              E: kuva jäi pois, lisätty


              Attached Files
              Viimeksi muokannut Heromanni; 21.5.2025, 08:54.

              Comment


              • #8
                Kylähän se vähän laakeri- tai hammasratasääneltä kuulostaisi. Mainitsit äänen vaimenevan, kun öljyn paine kevenee. Tämä viittaisi minusta öljypumpun tai sen voimansiirron suuntaan.

                Comment


                • #9
                  Kyllä, seuravaksi huomio kiinnittyy öljypumppuun, äkkiseltään sen vaihtokaan ei kovin iso työ ole.

                  Tuo korkea öljynpaine 2000rpm voisi sopia myös aiheutuvan kylmästä koneesta, olettaen että SSP kuvaama tilanne on otettu lämpimästä koneesta. Konetta en anturien vaihdon jälkeen käytellyt lämpimäksi.

                  Mitä voisi vielä tehdä olisi kytkeä N428 irti ja kuunnella takremmin jos ääntä saa paikannettua, muuten tuota ääntä ei tosiaan tyhjäkäynnillä juuri kuule.

                  Seuraava osan vaihto on tuo öljypumppu (pierburg 165€), mitä voi odotellessa tehdä on varmistaa että vika tosiaan on siinä

                  Liitteenä öljypumppu kuva, senkin on insinööri saanut monipuoliseksi
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Tuli pumppu vaihdettua.

                    Kuntoonhan se tuli.

                    vanha pumppu piti ääntä vain maksimituoton alueella, suurimmalla tilavuudella (videon lopussa). Voisihan tuon avata ja tutkia tarkemmin miksi, mutta jo irrallaan pyörittämällä diagnosoin sen verran että uskalsi uuden pumpun lyödä kii ja todeta toimivaksi

                    https://youtu.be/eROOhfxlVTA?si=XSOazB9bI3UF-7P


                    Comment

                    Working...
                    X