Kyseessä AVP-moottori ja siihen tehty kaasu/bensa-konversio Landi Renzo -kaasulaitteilla.
Ensimmäinen ongelma ei liity kaasuun, vaan luultavasti vuotoon jossakin. Kyseessä liian iso O2-arvo, joka ei millään meinaa laskea sallitulle tasolle. Viimeksi arvo saatiin laskettua kaasun pumppaamisella, mutta nyt ei silläkään. Pakoputken keskivaiheilla on liitoskappale kahdella klemmarilla. Vanha oli ruostunut/löystynyt lähes irti ja aivan selkeä vuotopaikka. Sen korjaaminen ei auttanut.
- Mistä ylipäätään voi tulla korkea O2-arvo?
Toinen ongelma liittyy kaasulaitteiston säätöön. Homma toimii sinänsä oikein hyvin, mutta välillä järjestelmän vaihtaessa kaasulle (kun järjestelmä on riittävän lämmin), auto nytkähtää ja syttyy moottorin vikavalo. Vikakoodeja katsoessa kyseessä on liian rikas tai laiha seos. Pieni nytkähdys sinänsä kuuluu asiaan, mutta vaikuttaa siltä, että vaihtotapahtuma bensasta kaasulle ei tapahdu optimaalisesti.
- Onko tuota mahdollista säätää paremmaksi?
- Kuka tampereen seudulla tuntisi Landi Renzon ohjelmointia? Terragas näyttäisi lopettaneen ainakin tampereella.
Kaasukonversio sinällään on ollut aivan mainio sijoitus. Auton keskikulutus on laskenut 15l/100km arvoon 10l/100km ja moottori on kaasulla selvästi hiljaisempi kuin bensalla.
Ensimmäinen ongelma ei liity kaasuun, vaan luultavasti vuotoon jossakin. Kyseessä liian iso O2-arvo, joka ei millään meinaa laskea sallitulle tasolle. Viimeksi arvo saatiin laskettua kaasun pumppaamisella, mutta nyt ei silläkään. Pakoputken keskivaiheilla on liitoskappale kahdella klemmarilla. Vanha oli ruostunut/löystynyt lähes irti ja aivan selkeä vuotopaikka. Sen korjaaminen ei auttanut.
- Mistä ylipäätään voi tulla korkea O2-arvo?
Toinen ongelma liittyy kaasulaitteiston säätöön. Homma toimii sinänsä oikein hyvin, mutta välillä järjestelmän vaihtaessa kaasulle (kun järjestelmä on riittävän lämmin), auto nytkähtää ja syttyy moottorin vikavalo. Vikakoodeja katsoessa kyseessä on liian rikas tai laiha seos. Pieni nytkähdys sinänsä kuuluu asiaan, mutta vaikuttaa siltä, että vaihtotapahtuma bensasta kaasulle ei tapahdu optimaalisesti.
- Onko tuota mahdollista säätää paremmaksi?
- Kuka tampereen seudulla tuntisi Landi Renzon ohjelmointia? Terragas näyttäisi lopettaneen ainakin tampereella.
Kaasukonversio sinällään on ollut aivan mainio sijoitus. Auton keskikulutus on laskenut 15l/100km arvoon 10l/100km ja moottori on kaasulla selvästi hiljaisempi kuin bensalla.
Comment