Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t 2013 CJEB misfire 3 ja 4 pytyssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Chatgpt.tä jallittanut.

    Great question. On the Audi Gen 3 1.8 TFSI CJEB, the intake camshaft VVT (variable valve timing) values depend heavily on engine load, RPM, and ECU request. Here's a rough guideline for intake camshaft advance (in degrees of crankshaft) under normal operation:
    Normal VVT Intake Advance Values (Approximate)
    Engine Load RPM Range Intake VVT Advance (° Crank)
    Idle ~800 0° to 10°
    Light Load 1500–2500 10° to 20°
    Light Load 3000–3500 15° to 25°
    Medium Load 3000–4000 20° to 35°
    Heavy Load 4000–6000 40° to 60°
    WOT (High RPM) 5000–6500+ Up to 60°
    Notes:
    60° advance is typically only requested under high load / high RPM conditions for max performance.

    Light throttle at 3000 RPM should usually be around 15–25° advance, not 60°.

    If you're seeing 60° under light load at 3000 RPM, and it’s causing misfires, it’s likely a fault:

    ECU commanding wrong angle (mapping issue or sensor fault)

    Intake camshaft stuck advanced (mechanical or OCV issue)

    Oil control valve (N205) stuck open

    Timing issue or incorrect adaption


    Comment


    • #62
      Koitin ottaa MAP anturin irti niin silläkin tapaa vvt säätö lukittui nolla asteeseen molemmilla nokilla ja ei pätkimistä ilmennyt, kone toimi ok. Jos tuo chatgpt info pitää yhtään paikkaansa, että vvt ennakko pitäisi olla selvästi alle 60° reilu 3000rpm ja kevyellä kuormalla niin herää kysymys miksi ecu säätää liikaa ennakkoa?

      Comment


      • #63
        Kerkeäisikö joku logittamaan 1.8 moottorisesta autosta tuon Camshaft adjustment, intake actual / specified arvon, noin 3000rpm tai vähän yli tasakaasulla. Meneekö se vvt säätö tuohon maksimi 60asteeseen toimivassa systeemissä?

        Comment


        • #64
          Minä voin käydä CJSB koneisesta. Mulla on kyl kokoonpanoa muutettu autosta. Liekö vaikuttaa miten sitten, tutkimatta asiaa sen enempää. Asiantuntijat?
          Viimeksi muokannut Japa84; 26.5.2025, 17:56.

          Comment


          • #65
            En jaksanut tavata kaikkia aiempia viestejä läpitte, mutta oliko sulla käynyt irti/uusittu nuo itse säätöventtiilit mitä ne magneettiventtiilit ohjaa? Niistä on sihtejä mennyt mitä työmaalla tullut vastaan, ja sen verran heijailua näkyy sun logeissa että olis meikäläisen ensimmäinen tarkastuskohde.

            Oikeen jos lottotuuri vielä käy niin sehän on vetänyt koko säätömekanismin fyysisesti jumiin kun mennyt öljynkierrossa sopiva sihdin palanen sopivaan rakoon VVT-pyörän sisällä. Ai mistäkö tiedän? Ihan muutaman työtunnin joskus käyttänyt samankaltaisen vian etsintään..

            On myös nähty sisäisesti murtuneita VVT-pyöriä, mikä ei oikeastaan ilmennä itseään mitenkään selkeästi, falskaa vaan murtumakohdasta säädön öljynpaineita kanavasta -> säätö ei toimi täysin oikein. Senkin toteamiseen vaadittu koko härvelin purkaminen atomeiksi, eli käytännössä nokat pöydälle ja sitä rataa.

            Comment


            • #66
              Solenoidit imu ja pako nokalle vaihdettu, mutta itse venttiilejä ei vielä. Männän vaihto remontissa ne kai on ollut irti ja puhdistettu, mutta voihan se olla että roskaa irronnut kiertoon. Käytän ne irti nyt heti kun kerkeän töiden ohessa.

              Japa84 lähetti logituksen ja kyllä hänenkin intake vvt menee 60asteen säätöön 3000rpm jälkeen, eli ecu toiminee normaalisti siltä osin omassa pirssissä kun vertaa Japa84 logitukseen.

              Comment


              • #67
                Basic settingsin puolelta löytyy muistaakseni useampikin VVT:n testi, en tosin muista millä nimellä. Todennäköisesti "Camshaft adjustment test" tai jotain sinne päin :)

                Comment


                • #68
                  Kaikki testit menee läpi normaalisti noilla VCDS testeillä. Se onkin niin erikoista kun mitään herjaa ei generoidu noista vvt säätimistä tai nokkien asento antureista, jotka nekin koitettu vaihtaa ristiin. Mutta täytyy nuo VVT venttiilit käyttää irti.

                  Edit: 8.6.2025

                  Nyt vaihdettu imunokan VVT venttiili, ei vaikutusta misfire vikaan, samalla tapaa käyttäytyy. Ei noissa vanhoissa mitään mekaanista vikaa kyllä näkynyt aika yksinkertainen kapistushan tuo on. Pako nokalle mulla ei ollut uutta laittaa, mutta käytin senkin irti ja puhdistin, mutta ei siellä likaa ollut. Laitoin vähän kuvia jos jollekkin on apua jossain muussa projektissa.

                  Seuraavaksi vielä imusarja irti ja tiivisteen vaihto imusarjan tarkastus, että ole halkemaa jossakin 3-4 pytys puolella. Jos sieltäkään ei mitään löydy niin melkeen pitää sitten koittaa ECU uudelleen latausta tai kloonia.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Sompse; 9.6.2025, 17:55.

                  Comment

                  Working...
                  X