Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 1.8T quattro, moottori käy, voima ei välity.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B7 1.8T quattro, moottori käy, voima ei välity.

    Huomenta. Nyt olisi arvuuteltavaa. Useampi foorumi käyty läpi kytkinogelmista, kun ei irroita, mutta tämä case on päinvastainen.
    2006 A4 b7 1,8T quattro, 6v manuaali, 330tkm. Käsittääkseni moottorissa ohjelma, mutta muuten vakio, kytkin tietääkseni alkuperäinen.

    Moottori käy, kytkin tuntuu normaalilta, kaikki vaihteet menee pesään, mutta auto ei liiku kumpaankaan suuntaan.
    Voimanvälitys katkesi aivan yllättäen, ilman ennakkovaroitusta parkkipaikalle pihaan tullessa. Pienessä ylämäessä, pihaan johtavassa risteyksessä kakkovaihde silmään ja kytkintä ylös. Pienen rasauksen olin kuulevinani, (tai tuntevinani) kytkintä nostaessa, ja huomasin että moottori vastaa kaasuun, mutta vaihti hiljeni.
    Loppumatka työnnettiin auto parkkiruutuun. Maasta ei löytynyt kappaleita.

    Spekulaatioita olen pyörittänyt mielessä kaikenlaisia kytkimestä ja vaihdelaatikosta vetoakseliin.
    Kuulostaako kenellekään tutulta?

    Vetaria en pidä todennäköisenä sillä mikään rengas ei edes yritä pyöriä.
    Entä kytkin, voiko se särkyä niin että kytkin ei tarraa ollenkaan?
    Kenties laatikosta särkynyt hanmasratas tai akselista boorit?
    Viimeksi muokannut Killeri; 21.12.2023, 09:52. Perustelu: Auton tiedot otsikkoon.

    #2
    Todennäköinen tai ei niin ihan ekana kurkkaisin pyöriikö vetoakselit. Yksikin rikkinäinen vetonivel riittää pysäyttämään auton juuri kuten kuvailit.

    Comment


      #3
      Juuri noin. Sieltä on voinut mennä esim vetoakselin poorit sileäksi.

      Comment


        #4
        Okei, oletin että esp reagoisi edes.
        Nopeusanturi mitannee näissäkin vetonivelestä, mutta eihän se tosiaan pyöri jos akselista lyö tyhjää.
        Edit. Nyt kun mainitsit, niin muistin tapauksen jossa A6:sta oli veto hukassa samasta syystä, mutta luulin sen olevan tiptronicin kotkotuksia.

        Kiitos avusta. Niinhän siinä sitten kävi kuten arvelitte. Vetoakseli pyörii omiaan etunurkassa. Tuohan lienee nyt järkevintä hankkia kokonaan uusi vetoakseli kaikkine nivelineen? Boorit voi olla silppua netonivelen sisuksissa.
        Viimeksi muokannut Kone; 22.12.2023, 21:05.

        Comment


          #5
          Ei ne boorit yleensä kepistä hajoa. Ne kuulat vaan lähtee käveleen sieltä. Uus vetonivel vaan paikalle ja kovaa ajoa.

          Comment


            #6
            Ei yleensä, mutta on se mahdollista. Itse olen nähnyt kaksi vetaria missä poorit oli ruostuneet niin pahasti että se löi tyhjää.

            Comment


              #7
              Varmuuden vuoksi ja remontin helpottamiseksi tilasin koko akselin nivelineen. Raportoin jos jaksan tutkia. Oli muka vaihto-osa 20e pantilla, mutta jää nähtäväksi kannattaako edes lähettää takaisin. Osat tulee Virosta.

              Comment


                #8
                En halua maalata piruja seinälle mut noissa halvimmissa vetoakseleissa voi tulla vastaan se et siihen ei löydykään sit jatkossa uutta vetoniveltä auton mallin mukaan. Itsellä kävi just noin, ja suojakumi kesti 3kk. Sen jälkeen olen ostanu vain uusia niveliä alkuperäiseen keppiin.Elä siis heitä sitä orggiskeppiä menemään kuten itse tein ja jouduin hommaamaan käytetyn orggiskepin johon sit lopulta laitoin uudet nivelet.

                Comment


                  #9
                  Hyvä tietää. Kiitos neuvoista.

                  Edit:
                  Vetoakseli vaihdettu ja potilasta tutkittu. Kävikin niin että taidettiin erehtyä kaikki.
                  Kepin pää oli yksinkertaisesti muljahtanut pois vetonivelestä. Murroksen sisältä löytyi sokan rippeet.
                  Mitähän tuolla on tapahtunut. 1,5 vuotta sitten on vaihdettu sisempi suojakumi, joten onkohan osattu koota.
                  Pari valokuvaa liitteenä
                  Viimeksi muokannut Kone; 14.1.2024, 20:52.

                  Comment

                  Working...
                  X