Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Voimansiirron äänistä ja sammumisesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Voimansiirron äänistä ja sammumisesta

    Kummasteluja, joihon kommentteja kaipaisin. Auto 2018 A6 sedan 2.0TDI q

    1. Moottori/voimansiirto "rolisee" tai rallattaa jonkin verran silloin kun veto ei ole kokonaan päällä. Esim ns. rullaamalla kun menee hitaasti ja käyttää kevyesti kaasulla jalkaa (kytkin luistaa tarkoituksella?).

    2. Samanlainen kuin yllä: Esim motarinopeuksilla kun lähtee kiihdyttämään, kuuluu vedon "tarttuessa" selvä rallatusääni. Tämäkin voi olla ihan normaalia? Minusta vastaavaa oli vanhemmassa Audissani, jossa kyllä oli laatikko eläkkeen puolella.

    3- Joskus kun lähtee peruuttamaan, auto sammuu koska tässä tuntuu ettei vaihde "tartu". Saman tehnyt pari kertaa kun peruutuksen jälkeen vaihtaa D:lle ja lähtee yrittämään normaalisti liikkeelle --> ikään kuin yrittää mutta ei, ja sammuu.

    Tuntuu että nämä yllä olevat liittyvät samaan asiaan, tai sitten on vaan väärä tunne.


    4. Kiihdyttäessä vaikkapa motarin liittymällä kuuluu ihmeellinen naputusääni samalla kun on siis samalla hieman kääntymässä. Tätä ei kuulu kun kiihdyttää suoraan. Yhdessä korjaamossa olivat tämän huomanneet mutta eivät osanneet sanoa mitään syyksi (ko korjaamo tekee myös Audile huoltoja). Hitaassa nopeudessa vähän kiihdyttäessäkin en ole huomannut, eli voisiko olla jokin muu kuin esim vetonivel? Ei tunnu ratissa ollenkaan.
    Viimeksi muokannut woof; 3.7.2023, 10:54.

  • #2
    Kysyn helpomman:

    Onko näissä voimansiirroissa normaalia, että pakittaessa (varsinkin esim ylämäkeen, eli raskaammalla vedolla) veto ei aina ole tasaista, vaan ikään kuin luistaa?

    Ja kun edellisessä autossa, eli passatissa, ei ollut mitään ongelmaa vaikka aika nopeasti vaihtoi (ehkä hieman vielä rullatessakin) pakille, tässä se luistaa ja nykii ennen kuin tarttuu.

    Comment


      #3
      Mikä Passat ja vielä tarkemmin millä laatikolla?

      Comment


      • #4
        Moi,
        Samaa tekee meidänkin A6 2.0tdi q 2016.
        toisinaan sammuu kun startin jälkeen laittaa pakin päälle.
        Meillä meni vauhtipyörä vaihtoon vuosi sitten, kilometrejä oli tuolloin 190t.
        Oireina oli lopulta koliseva ääni, sitä ennen havaitsin dieselimäistä tärinää pienissä ylämäissä jossa ei vaihtanut pienempää vaihdetta, ei tuntunut premiumilta.
        Vauhtipyörän vaihdon jälkeen tärinät ovat poissa ja kulkee todella pehmeästi.
        Sammuilu pakilla väheni myös, asiaan voi voi vaikuttaa myös että annan auton käydä hetken ennenkuin laitan pakin päälle.
        Pitää muistaa että näissä dsg lastikoissa on sähköinen hydrauli pumppu ja pitemmän seisonnan jälkeen paineet ovat nollissa.

        Comment


        • #5
          Eihän se normaalia ole että automaattivaihteinen sammuilee tai kolisee tai raplattaa. Varmaan jo itsekin päättelit niin.

          Comment


          • #6
            Täällä myös vauhtipyörä vaihdettu ja nyt on taas kuin uus auto. Kumma, ettei yhdessä korjaamossa täällä Oulussa huomattu käytöksessä mitään kummallista. Takuuseen meni, tosin siihen "ostotakuuseen". Ei bilar99 mielestä ollut myyjän takuuta, vaikka ostosta muutama kuukausi ja oireista kerroin ihan alussa.

            Comment


            • #7
              Pitää muistaa että näissä dsg lastikoissa on sähköinen hydrauli pumppu ja pitemmän seisonnan jälkeen paineet ovat nollissa.
              Siellä on paineenvaraaja jonka avulla laatikko saadaan oikeaan moodiin nopeasti käynnistystä aloitettaessa, en tiedä kuinka pitkän käyttämättömyyden jälkeen tyhjenee mutta ei omissa ainakaan viikossa.
              Jossain on vuoto jos tyhjenee nopeasti.

              Comment

              Working...
              X