Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0 TFSI quattrosta veto hävisi kesken ajon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B7 2.0 TFSI quattrosta veto hävisi kesken ajon

    Auto on A4 B7 2.0TFSI quattro manuaalilaatikolla, mittarissa tällä hetkellä noin 320tkm. Ajelin moottoritiellä tasaista vauhtia vakkari päällä ja yhtäkkiä koneen kierrokset tippuivat tyhjäkäynnille ja auto alkoi rullaamaan. Ihmettelin sitten hetken ja vaihdoin kutosvaihteelta vitoselle ja painoin kaasua, mutta kierrokset vain nousivat eikä auton vauhti kasvanut yhtään. Rullailin sitten läheiselle bussipysäkille ja tutkin paikallaan tarkemmin, niin vaihdelaatikon rattaat selvästi pyörii mukana kun vaihteen laittaa päälle ja nostaa kytkimen ylös. Mitä isomman vaihteen laittaa päälle, niin sitä enemmän kuuluu ääntä laatikon sisältä, joten oletan että kytkin on kunnossa. Kytkin sekä vaihteet tuntuu myös normaalilta. Kytkin ja vauhtipyörä on myös uusittu muutama vuosi sitten, joten en sitä epäillyt muutenkaan. Kardaani tai vetari jos olisi irti, niin siitä varmaan olisi tullut jonkunlaista meteliä. Minkäänlaista ylimääräistä ääntä en kuitenkaan kuullut.

    Mikä tuossa olisi voinut hajota? Auto vietiin paikallisen korjaamon pihaan odottamaan tutkimista, mutta olisi kiva spekuloida etukäteen mikä tuosta olisi voinut hajota.

    #2
    Joku vetonivel on porsinut. Torsenihan halvaantuu jos yksi nurkka putoaa pelistä.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 13.5.2023, 23:06.

    Comment


      #3
      Voiko vetari hajota niin, ettei siitä kuulu mitään ääntä vaikka rengas pyörii vielä? Joteknkin kuvittelin, että jos vetari hajoaa niin se alkaa jotain meteliä pitämään. Takavetarit olivat ainakin paikallaan, edestä en tajunnut vetareita katsoa.

      Comment


        #4
        Voihan se hajota. Joko vetoakselista boorit sileenä tai sitten vetonivelestä "sisäkruunu" hajonnut.
        Eli vetoakseli sutii vaan tyhjää. Näkeehän sen missä nurkassa vetari pyörii kun laittaa vaihteen päälle ja kurkkaa auton alle.

        Comment


          #5
          Etuvetarin ulompi nivelhän sieltä oli mennyt. Oli vielä vaihdettu ennakoivasti 3 vuotta sitten oem kumi ja rasvat, mutta ei nuo näköjään ikuisia ole. Asentaja sanoi, että oli lähtenyt booreiltaan irti, eikä lukitussokka ollut paikoillaan tai se oli hajonnut samalla.

          Comment

          Working...
          X