Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin vikavalo palaa, a camshaft position (bank1)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin vikavalo palaa, a camshaft position (bank1)

    Moi,

    Autoni tiedot:

    Mallikoodi: 8K503H
    Malli: A4 Avant Business 1,8 TFSI 125kW multitronic-autom. v.2014

    Autossani alkoi kesällä palamaan satunnaisesti moottorin vikavalo. Yleensä paloi kun oli kostea tai sateinen keli. Sitten kuivalla kelillä sammui jälleen. Nyt valo on alkanut palamaan yhä useammin.

    Alla ilmentyneet vikakoodit:

    A camshaft position (Bank1), timing over-advanced or system performance
    Fault code P001100
    Status Intermittent

    Position slow response (Bank1)
    Fault code P000A00
    Status Intermittent

    Autooni vaihdettii pari päivää sitten nokka-akselin asentotunnistin, mutta valo syttyi jälleen päivän päästä tunnistimen vaihdon jälkeen. Korjaamolla arveltiin, että kyse voisi olla jakoketjun venymisestä. Käsittääkseni näissä 1.8L-koneissa ei jakoketjun venymisiä pitäisi niin paljon olla kuin pienemmissä 1.2L- ja 1.4L-koneissa. Lisäksi ihmetyttää, että jos kyseessä on jakoketjun venyminen niin miksi vikavalo paloi aiemmin ainoastaan kosteilla keleillä, ei muuten.

    Voisiko kyse olla jonkun liittimen huonosta liitoksesta tai jonkun johtosarjan eristeen vauriosta?

    Ideoita, ajatuksia?

    #2
    Säätösolenoidi voisi olla syyllinen. Omassa 1.4TFSI:ssä korjaantui vastaava koodi sen vaihdolla.

    Comment


    • #3
      Osaatko avata hieman enemmän? Itse en juurikaan autojen tekniikasta ymmärrä. Eli mitä tuo säätösolenoidi tekee? Onko kallis osa ja onko sen vaihto iso homma? Oliko sinulla oireena myös hieman epätasainen tyhjäkäynti ennen tuota solenoidin vaihtoa? Minulla välillä tyhjäkäynti täristää hetkellisesti, mutta kun painaa kaasua niin sitten tasaantuu.
      Viimeksi muokannut Killeri; 17.12.2021, 11:58. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        #4
        Tomppa123 olet oikeassa, ei säädä imuventtiiliä tuo kuvassa oleva. On näköjään aivan erinlainen systeemi tässä moottorissa.
        Viimeksi muokannut KimmoL; 18.12.2021, 13:24.

        Comment


          #5
          Onkos tuo kuvan osa kuitenkin pakonokan profiilin muunto solenoidi?
          Ja imunokan säätö solenoidi tuo räjäytyskuvassa oleva osa 18.
          Joka taas säätää osaa 19. Näitäkin on menny hajalle.
          Kyllä se jakoketju on myös näissä malleissa venyvää sorttia.
          Kannattaa ottaa tuo ylempi muovinen ketjukoppa irti ja mitata se ketjun venymä.
          Siinä selviää myös noiden muiden osien kunto.
          Youtubessa varmaan satoja videoita aiheesta vaikka suurin osa 2.0tfsi videoita niin periaate kyllä selviää.

          Comment


          • #6
            Turun K-Autossa vika diagnosoitiin ja sen jälkeen vaihdettiin nokan ohjausventtiili ja magneetti. Kokonaishinnaksi tuli 520€.

            Comment

            Working...
            X