Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä öljyn seassa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä öljyn seassa?

    Tämä on ainoa ketju missä valkometalli on mainittu, joten laitan tähän siihen liittyvän dilemman, joka ei liity tämän ketjun otsikkoon mitenkään.
    Joten jos niin halutaan niin siirrettäköön tämä viesti jonnekin muualle, mutta toivon mukaan tämä voi olla näkyvillä jonkinaikaa.

    Vaihdoin tässä vähän aikaa sitten moottoriöljyt ja suodattimen omaan -95 Jaguar Xj6:een. Olin lisännyt koneeseen uutta öljyä 3 litraa kun tein sellaisen huolimattomuusvirheen että päätin käyttää konetta paikallaan kolmisen minuuttia 1000-2000rpm. jotta öljy kiertäisi ja sitten lisätä loput. No kävi ilmi että öljytilavuus tässä on lähemmäs 8 litraa.
    Kone tuntui käyvän myös kahnaavasti, (sama tasainen ääni koko ajan) mutta olin vaihtamassa samalla myös ohjaustehostimen öljyä, niin ajattelin että ääni tulee varmaan tehostajan pumpusta. (saattoi mahdollisesti tullakin)
    Otin sitten autosta muutamaa päivää myöhemmin moottoriöljyt ulos, jonka välissä autoa oli vähän siirrelty pihassa, ja seurasin tarkasti että millaista tavaraa sieltä ulos tulee.
    Sieltä tuli ulos muuten täysin normaalin näköistä öljyä, paitsi aika tasaiseen tahtiin alusta loppuun valkoisia noin millistä muutamien millien halkaisijalta olevia epämääräisen muotoisia kappaleita, jotka muistuttivat ikäänkuin miniatyyri-peittoja. Eli ohuita vähän suorakaiteen muotoisia kappaleita.
    Öljynsuodattimesta ei taasen näyttänyt tulevan ulos mitään muuta kun aivan tasalaatuista öljyä.
    Keli oli aika nollan tuntumassa ja kone oli käynyt vähän aikaa ennen öljyjen valuttamista.
    Kun katsoin myöhemmin öljyastian pohjalle ei siellä näkynyt mitään valkoista, vaan aika paljon epämääräistä mönjää, mutta mönjää tuon astian pohjalla oli jo ennen tätä tapausta.
    Kysymys joka kuuluu lähinnä moottoriöljyjen/ moottorimetallien asiantuntijoille on, että oliko tuo ulos tuleva aines vettä vai valkometallia?
    Eli varmaankin lähinnä että jos moottoriöljyyn on joutunut laakereista reilusti lähinnä valkometallia ja keli on otollinen kondenssivedelle, niin miten tuo valkometalli moottoriöljyssä näkyy?
    Mutu/mielipide-vastauksia en oikein kaipaa. Niihin kykenen itsekin omien tuttujeni kanssa. Kiitos.

    E: Sellainen lisäys, että tuo valkoinen aines ei oikein näyttänyt tai tuntunut sen enempää vedeltä kuin valkometalliltakaan omaan silmään/sormeen. Hyvin herkästi hajoavaa ainesta.
    Viimeksi muokannut Audalfa; 4.12.2021, 16:42.

    #2
    Lohkaisin mielestäni kiinnostavan aiheen omaksi ketjukseen. Itse aiheeseen en valitettavasti paljon osaa sanoa. Varmuuden laakerien kuntoon saa vain avaamalla pukin/pukkeja. En tunne Jaguarin pannun rakennetta, mutta tapaamissani Audin koneissa homma on melko simppeli. Öljypohja pois ja pukit ovat jo käsillä.

    Sen mitä veivilaakereita olen käsissä pyöritellyt, yläpuolikkaiden vaalea kama näyttäisi olevan ikäänkuin pinnoite. Sikäli sopisi kuvaukseen.

    Comment


    • #3
      Jos sinulla on se pois otettu öljy vielä tallessa ja satuit sen puhtaaseen astiaan ottamaan talteen, niin vie/lähetä öljyanalyysiin, niin selviää tasan tarkkaan mitä siinä oli.

      ​​​​​Valkometallin sekoittumisesta öljyyn ei ole muuten kokemusta.

      Ilmeisesti öljynpainevalo ei kuitenkaan palanut silloin, kun käytit sen 3min?

      Comment


      • #4
        En ottanut tosiaan öljyjä puhtaaseen astiaan. Otin pienen osan öljyistä kahvisuodattimen läpi mutta tuo valkoinen aines oli niin heikkoa että se sekottui näkymättömäksi.
        Kysytään nyt yleisesti ottaen että mitähän tuollainen öljyn analyysi mahtaisi kustantaa? Muistelisin että ainakin Pohjois-Amerikassa ei ole mahdottoman kallista.
        Mitään varoitusmerkkiä en huomannut öljynpaineesta, joten toivon mukaan se oli ok.
        Nuo kampiakselin laakerit saattaa olla ainakin osittain roiskevoidellut, jolloin tässä tilanteessa saattoi käydä kuivana.
        Mutta hianoa tietysti ettei nyt varmaankaan mitään suurta tuhoa sentään. Himskatin ärsyttävää kylläkin.
        120tkm ajettu -95 auto, ja myyjä antoi kirjallisen 3kk/2000km takuun kun sen ostin muutama viikko sitten.
        Auton huolto on tosin ollut aika retuperällä. Mutten omaa mokaa kyllä varmaankaan lähtisi mihinkään takuuseen yrittämään/laittamaan.

        Comment


          #5
          Joskus teettänyt öljyanalyysejä teollisuusvaihteisiin ja muistelisin, että ne ovat olleet joitain kymppejä per näyte. Erät ovat toki olleet isoja, eli useita kappaleita kerrallaan ja yritysasiakkaalle, mutta kai siitä jonkun suunnan saa.

          Comment


            #6
            Ei tosiaan ihan mahdottoman hintaisia ole nuo analyysit:
            https://www.merina.fi/palvelut/oljyanalyysit/

            Muistaakseni tuon Merinan palveluita käytin itsekin aikanaan työn puolesta.

            Comment

            Working...
            X