Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tippiloota kuumenee?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tippiloota kuumenee?

    Nyt helteillä on alkanut Audi Q7 2011 4,2tdin 8-vaihteisesta Tiptronicista kuuluumaan vaimea surina/hurina momentinmuuntimen kierrosten mukaan, kun pidempään ajaa kaupungissa. Yhdistän ääneen kuumenemiseen, eli ei kuulu kylmänä. Samoin missään muussa toiminnassa ei huomaa eroa, eli laatikko vaihtaa ja toimii muutenkin normaalisti. Alkoi kuulumaan silloin tällöin kylmemmillä keleillä, mutta nyt helteillä riittää 5km <60km/h.

    Onko näissä joku oma vesipumppu vesiventtiili tms. laatikolle, joka voisi olla vikaantunut ja rajoittaa laatikon jäähdytystä?
    Itse auton vesipumppu on vaihdettu viime kesänä.
    Myös laatikon öljyt on huuhteluvaihdettu 2019 Febin öljyillä - n. 40tkm sitten.

    Onko siis syytä huoleen, uskaltaako ajaa ja mitä pitäisi tutkia?

    VCDS:llä ei vikakoodeja näkynyt ja korkein laatikon lämpötila oli tallettunut muistiin = 130astetta - kuulostaako normaalilta?
    Viimeksi muokannut Sepe; 24.6.2021, 08:33. Perustelu: lisätty lämpötila

    #2
    130 astetta kuulostaa kyllä melko korkealta jos ei ole kyse jostain erittäin poikkeuksellisesta hetkellisestä kuormituksesta tyyliin painavan trailerin veto pitkään jyrkkään ylämäkeen. Normaalit lämmöt kait jossain reilusti alle sadan asteen. Jos jotain pitäis pään päältä arvata niin sanoisin että 80 astetta on varmaan aika realistinen lämpö laatikkoöljylle normaalissa ajossa.

    Comment


      #3
      Joo, todennäköisesti on ainakin pari vuotta vanha nollaus tuolle arvolle. Seuraampa miten korkealle nousee nyt, kun nollasin tuon maksimin.

      Mitens näissä on jäähdytys hoidettu? Öljylle näkyy olevan jäähdytin keulilla, mutta mitä kautta vesi kiertää laatikossa - onko siinä välissä joku vesiventtiili?

      Comment


      • #4
        Eikös näissä yleensä kierrä moottorin jäähdytysvesi ja vaihdelaatikön öljyt samalla kennolla keulassa? Ei kai noissa lootissa mitään vesikiertoa ole uusissakaan. Tai emt mitä sellaisella siellä tekisi.

        Comment


          #5
          Jäähytinnesteletkuja menee laatikon päälle, mutta taitaakin olla laatikon öljyjen lämmitykseen(ATF-Preheater). Tutkin tuota, kun etsin TT-Thermolle paikkaa, jolle löysin paikan Webaston paluukierrosta, eli ei pitäisi ahdistaa kiertoa laatikolla..

          Keulan jäähdyttimessä kiertää öljyt.

          Comment


            #6
            Väljä mekatroniikka aiheuttaa kuumenemista, koska paineet ei pidä ja kytkimet luistaa,mutta kerran vaihtaa ihan ok ja toimii nätisti, niin ehkei sieltä kannat lähteä ensiksi vikaa etsimään. Muutenkin 130c tuntuu vähän korkealta siihen vikaan.

            Jäähdytys hoidetaan ymmärtääkseni veden kierron venttiilillä ja laatikossa ei itsessään ole sen enempää termaria öljylle. Sieltä suunnalta lähtisin hakemaan vikaa.
            Viimeksi muokannut jasso; 24.6.2021, 16:03.

            Comment


              #7
              Taisin päästä säikähdyksellä - nyt ei ole ääntä kuulunut, kun vaihdoin öljyt koneeseen, ohjaustehostimeen sekä huollatin ilmastoinnin. Laatikon lämpömaksimi on pysynyt nyt alle 95C:ssä.Edelleen vaihtaa OK, ja luistoa en ole huomannut.

              Olisiko sittenkin lämpölaajennut ja kuulunut moottorin puolelta... Ääni oli vastaava, kuin kavitoiva ohjaustehostimen pumppu - sillä päätin vaihtaa nekin öljyt.

              Comment

              Working...
              X