Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 RS4/AZR öljynkäryistä pakokaasua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 RS4/AZR öljynkäryistä pakokaasua

    AZR moottori puskee käryä pakoputkesta, ja öljyltä se hajun ja hitaan haihtumisen puolesta vaikuttaa. Kylmällä koneella pakokaasu normaalia, mutta koneen lämmetessa kärytys pikkuhiljaa voimistuu ja on käyntilämpöisenä jo huomattavaa.

    Olisko vinkkkiä mitä testiä voisi tehdä ja mistä etsiä vikaa syyn selvittämiseksi ennen niin mukavaa koneen poisnostoa ja purkua?

    Koneen historia on seuraava;
    - jäähdytysveden kulumisesta ja sekoittumisesta pakokaasuun johtuen juuri tehty kansiremontti. Kansiremontissa vaihdettiin molemman kannet uusiin käytettyihin, jotka liikkessä käytiin läpi ja koeponnistettiin. Vanhoissa kansissa oli halkeamat kaikkien pakoventtiilien välissä, mutta niidenkään koeponnistuksissa ei havaittu vuotoja. Kansipahvista ei löytynyt selviä merkkejä vuotamisesta.
    - kaikki tiivisteet vaihdettu. Osina käytetty alkuperäisiä osia.
    - kaikki letkut on tarkastettu ja vähänkin kuluneet on vaihdettu.
    - Moottorille oli aikaisemmin n. 3000 km ennen kansiremonttia tehty puristuspainetesti, jossa ei havaittu merkittävää kulumista.
    - Alkuperäisiin turboihin vaihdettu keskiosat alan liikkeessä n. 10 000 km ennen kansiremonttia. Turbojen akseleiden välykset on normaalit ja pyörivät herkästi.

    #2
    Alkoiko tuo ongelma kansiremontin jälkeen vai oliko jo ennen sitä? Ja venttilinvarren kumit on myös vaihdettu?

    Comment


    • #3
      Ja venttiilikopan tiivisteet ja nokkien stefat varmasti niin että on tiiviit?

      Comment


      • #4
        Ongelma alkoi vasta kansiremontin jälkeen.

        Ennen kansiremonttia tuli ylimääräistä tavaraa myös pakoputkesta mutta se oli vesihöyryä joka tuoksui erilaiselta ja haihtui nopeasti. Jäähdytysveden katoaminen oli helppo todetä myös säiliöstä. Nyt pakokaasu jää leijailemaan ja hajusta päätellen siinä on palanutta öljyä joukossa.

        Kansien venttiiliohjureiden tiiveys on tarkastettu ja venttiilivarsien tiivisteet on vaihdettu, Myös kaikki kopan tiivisteet ja stefat on vaihdettu. Ulospäin öljyä ei vuoda.

        Ihmetyttää miksi kärytystä ei esiinny kylmänä, vaan vasta kun kone alkaa lämpiämään.

        Comment


        • #5
          Veikkaisin, että pakoputkistoon syystä tai toisesta joutunut öljymöhnä sielä nyt käryää. Itellä huohottimen jäätyminen sotki putkiston, välijäähyt öljyssä => edelleen turbojen läpi pakotilojen kautta putkistoon. Savutti öljypaskaa, mutta muutaman kiihdytys- moottorijarrusession jälkeen (~100 km hyvillä lämmöillä putki kuumaksi) kärytys hävisi. Kannattaa tietenkin kuunnella turbojen vinkumiset ym. epänormaalit äänet samalla kun antaa kenkää. Käytä ilman pakaria, jos ei halua tien päällä testata.

          Comment


            #6
            Onko remontin aikana voinut mennä huohottimista putkia ristiin tai takaiskuja väärinpäin/rikki?

            Voi myös viitata oire huonosti vetävään huohottimeen.

            Comment


            • #7
              Jos likainen pakoputki on ratkaisu tähän ongelmaan niin ilomielin sen kyllä ostan.

              Käryn lisääntyminen lämpeävän pakoputken vuoksi kuulostaa jopa loogiselta. Potentiaalisia rasvan lähteitä putkessa on kokoonpanossa käytetty vähäinen liukaste ja rasvaiset sormenjäljet. Noista ei kuitenkaan luulisi käryä riittävän määräänsä enempää. Öljyntäyttökorkin ohi ja pakosarjan päälle valunut öljykin on jo aikaa sitten palanut pois. Putken purkaminen täytyy kyllä tehdä, samalla saa yhden vikalähteen eliminoitua ja mikäli putki ei ole syynä niin selvinnee ainakin tuleeko käryä molemmilta puolilta vaiko vain toiselta puolelta.

              Välijäähyissä ja letkuissa ollut vanha öljy on putsattu pois remontin yhteydessä. Täytyy varmistaa onko sitä nyt kerääntynyt.

              Tulpat vaikuttaa aika tummilta mutta samanlaisilta kaikissa sylintereissä. Käytetty lähinnä tyhjäkäynnillä eikä ajettu koska leima on useamman vuoden vanha.

              Eri paineilmasysteemin venttiilejä on voinut varmasti mennä väärin vaikka tarkasti kaavion mukaan ja tarkistaen olin niitä laittavinani. Tällä kertaa kaikki letkut ja osat oli kuitenkin atomeina. Osat on putsattu ja letkut pääosin vaihdettu. Venttiilejä on voinut mennä rikki. Täytyy laittaa ainakin noi huohottimen venttiilit tilaukseen.

              Lisäilmapumpusta tuli vikailmoitus (17831/17819) vähäisestä virtauksesta, mutta se ei uusiutunut nollauksen jälkeen. Output testissä lisäilmapumppu pyörii ja kaikki sähköohjatut venttiilit tuntuvat naksuvan.



              Comment


                #8
                Jos öljy vähenee koneessa niin silloin se poltetaan pellolle jos ei kone muuten vuoda.
                Aja nyt vain menemään useita tuhansia kilometrejä ja katsele et onko öljy vähentynyt.

                Comment

                Working...
                X