Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A2 vaihdelaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A2 vaihdelaatikon öljynvaihto

    Hei,

    Rupesin kakkosesta rasvoja vaihtamaan, mutta en löytänyt laatikon täyttöproppua mistään. Onko kellään mitään kokemusta missä semmoinen voisi olla jos edes on. Vaihdelaatikon tyyppi on EYX ja audi a2 AUA moottorilla. Tyhjennyspropun löysin toivon mukaan ja laitan siitä viel kuvan liitteeksi. Netistä löytyy tietoa ilmeisesti diesel moottoreiden laatikoiden propuista mitkä ovat 17mm kuusikololla, tämä on tuolla ihme spessu kannalla.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut anselmi123; 24.4.2021, 19:57.

  • #2
    Vastatakseni itselleni niin tuo kuvassa näkyvä on tyhjennysproppu. Täyttöproppu on sitten 17mm kuusiokolo, näkyy kuvassa aika heikosti. Täytyy joku päivä koittamassa uudestaan pitääkö tämä tieto paikkansa. Täältä löysin jotain keskustelua aiheesta https://www.a2oc.net/community/index...er-plug.30086/

    Comment


    • #3
      12mm kuusikolo tuntuu liian pieneltä ja 14mm ei mene paikoillee. Voiko tuo liitteenä oleva kuva olla täyttöproppu? En jaksa uskoa että olisi 13mm kuusikololla.
      Attached Files

      Comment


        #4
        17mm kuusiokolo proput, tuon päätykannen pultit 13mm. Niitä ei tarvinne aukoa?

        Comment


          #5
          Täyttöroppu taitaa olla toisen vetarin puolella. Saman kokoinen proppu kuin tyhjennyskin. Älä noita normaaleja pultteja availe.

          Olisikohan tuossa kuvassa vasemmalla yläviistossa vetarin vieressä. Musta proppu. Aika syvällä siis vetarin laippaan nähden.
          Click image for larger version  Name:	2ihl1ehcqmmjvok0bm1g0eixawlf8t15.jpg Views:	0 Size:	41,0 Kt ID:	1916553

          Comment


            #6
            Ja tyhjennysproppu siis kuskinpuolella vetarin alapuolella.
            https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a2.../3/301-301033/
            Osat 4. tuossa räjäytyskuvassa.

            Comment


            • #7
              No nyt selvisi, kiitoksia teille. Eli tyhjennys on kuskinpuolella vetoakselin alla, täyttö taas laatikon toisella puolella niin kuin tuossa jasson kuvassa. Molemmat proput on tuommoisella https://m.motonet.fi/fi/tuote/776017...-Hylsy-12-kara hylsyllä avattava.

              Comment


                #8
                Autosi vuosimallia et mainitse missään. Muuttuikohan tuo nyt muistaakseni niin että -02 ja uudemmissa on normi 17mm kuusiokolokantainen proppu ja vanhemmissa se xzn-kantainen.

                Comment


                • #9
                  Nojuu, vuoden 2000 kyseessä. Eli alkupää kyseessä. Diesel malleissa ihan eri paikoissa proput myös.

                  Comment


                    #10
                    Vaihdelaatikko on kylmänä tosi jäykkä, en ole muissa audeissa vielä tuollaiseen törmännyt. Voi olla tietysti seisomisesta johtuvaa vai onko nää vaan jäykempiä käyttää? Kun lämpenee niin keventyy huomattavasti.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2022, 19:46. Perustelu: Viesti siirretty.

                    Comment


                      #11
                      Ei ole, onko laitettu Red line öljyt? Ne on sellaisia.

                      Comment


                        #12
                        Vaihdelaatikon öljynvaihdoista ei tietoa, tämä oli tuotu Saksasta keväällä. Ehkä sen kans pärjää ainakin toistaiseksi.
                        Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2022, 22:43.

                        Comment


                          #13
                          Click image for larger version  Name:	Screenshot_20211219_173628_com.android.gallery3d_edit_49737684574180.jpg Views:	0 Size:	548,8 Kt ID:	1932053
                          Tuossa on ihan hyvä setti laatikon hoitoon Motonetistä. Just lokakuussa laitoin omaan ja vaihdot ainakin muuttui jouheammiksi ja synkrot tuntuu pelaavan alaspäin vaihtaessa nopeammin.
                          Tietty myös se 7-8e halvempi Comma 75W 90 sopinee.

                          Onko siihen kytkintä uusittu? Ja kannattaa käsikopelolla kokeilla sitä laatikon päällä olevaa vaihdevivustoa, johon vaijerit tulee. Saattaa sekin kaivata rasvausta.

                          Comment


                            #14
                            En itse asiassa ole kuin vilkaissut huoltokirjaa. Ei mulla ole yhdessäkään autossa vielä ollut huoltokirjaa niin en niin kiinnittänyt siihen huomiota. Tää oli siis katsastettu Suomeen huhtikuussa ja rekisteröity vasta marraskuussa. Oliskohan ollu niin et huoltokirja loppui johonkin 140tkm/ 2017 kohdalla ja sen jälkeen ei mitään tietoja. Mittarissa nyt 213tkm. Kytkin tuntuu ihan kunnossa olevalta. Se kepin liike on vain tosi tahmea. Joo, rasvailin sitä laatikon päällä olevaa liukupintaa ja ehkä se vähän auttoi. Ei näissä varmaan laatikkovikoja ole ollut epidemiaksi asti ?Täytyy nyt ajella jonkun aikaa ja katsoa tuleeko tästä pitopeli. Laskin et jos 20tkm ja 2v ajaa tällä niin ostokulut on kuitattu polttoaineen ja vakuutus+käyttömaksun kulujen pienenemisen johdosta verrattuna tuohon V6 koneiseen A6 C5 Audiin.

                            Comment


                            • #15
                              Onko liike joka suuntaan jäykkä? Vai vaan esim eteen / taakse?

                              Comment


                                #16
                                Eteen-taakse suunnassa. Tuolta A2 foorumilta se syy tod.näk. selvisi.Konepellin alla on se pyöreä vedenkerääjäkuppi jota ihmettelinkin et mikä se on on koska ei ollut missään kiinni ja näytti kiinnike olevan rikki. Se jos ei ole paikoillaan niin tiputtaa vedet siihen vaihdelaatikon vivuston päälle ja edelleen laatikon sisälle sillä seurauksella et laatikko on täynnä öljyn ja veden sekoitusta. Nice. Seuraavaksi sit vaihdelaatikon öljyt vaihtoon jotta näkee mikä tilanne. Ja uusi kuppi hankittava.

                                Comment


                                  #17
                                  Purkaamolta löytyy ainakin 2 tällaista että sieltä kuppi edullisesti, ja mahd. laatikko jos huonosti on käynyt. Toivotaan ettei siellä ihan mahdottomasti vettä olisi öljyn seassa. Nyt ainakin kannattaa laittaa tuota RVSää.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuolta löytyi 13e + rahti 14,90e hintaan se kuppi, tilasin myös toiselle puolelle kun sekin näköjään puuttuu. Se toinen puoli ei taida kuitenkaan olla niin kriittinen :
                                    https://rrr.lt/fi/autojen-luettelo
                                    Nopea toimitus ollut mitä tuolta aikaisemmin olen tilannut. Oliko jollain tietyllä purkaamolla Suomessa näitä jos sattuu tarviimaan muutakin ?Onkohan näissä se laatikkoöljyjen määrän tarkistus ihan normaalisti eli siellä on joku reikä minkä alareunaan asti täyttö.1,9L vissiin se määrä ?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuossa yksi harmaa bensa, joka ollut jo ainakin pari vuotta purussa:
                                      https://www.autopurkaamot.com/purkuautot/?id=22870
                                      Ylivieskan autopurkaamolla on toinen sininen diesel, joka vielä sisustaa lukuunottamatta melko täydellinen, mut dieselin laatikko hivenen erilainen ja eri välityksillä.

                                      Joo 1.9litraa latasin ruutalla sisään, ei nuo pikkulaatikot ihan niin tarkkoja ole sen öljymäärän suhteen kuten pitkittäiskoneellisten laatikot.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tietty myös se 7-8e halvempi Comma 75W 90 sopinee.
                                        Mulla ollut monessa vehkeesä tuota täyssynteettistä commaa ja loodat ovat pelanneet kuin unelma sillä. Esimerkiksi porschen vag sukuinen loota tuli todella livakaksi sillä. Kylmänäkin loodat pelanneet tuolla hyvin. Sitä ennen kokeiltu mm. tuo castrol ja joku vastaava mobili.

                                        Comment


                                          #21
                                          Laitoin nuo 75w-90 Commat sisään laatikkoon ja jäykkyys hävisi. Ihan öljynväristä sieltä tuli pihalle ja oikea määrä eli ei ollut vettä joukossa. Mitä lie sit laitettu edellisten omistajien toimesta. Hyvä et oli kunnossa. Moottorin säteilylämmittimen asentamiseksi piti öljynsuodatin ottaa pois kun ei muuten mahtunut ujuttaa paikoilleen.Vaihtupa nyt samalla sit ne moottoriöljytkin.Joo, muutama osa puuttuu vielä sisustasta sekä termostaatin ja jakopään vaihto niin toihan alkaa olla soiva peli..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itsellä myös laatikko hiukan jäykkä, pitää öljynvaihdolla kokeilla. Vähän parani vivuston rasvailulla. Lisäksi taitaa olla vaijereissa kosteutta, kun kovemmalla pakkasella ei saa pakkia päälle, jos on esim. ykkösellä seissyt. Pakki päällä kun seisoo lähtee normaalisti toimimaan. Tai sitten on ne vedet siellä laatikossa!
                                            Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2022, 20:17.

                                            Comment


                                              #23
                                              Laatikon öljyjen vaihtoon tarvii hiukka erikoisen avaimen. Löytyy motonetista vitosella. Olisko ollut ulkopuolinen torx-hylsy jossa keskellä nasta tai reikä.Öljyjen täyttöön tarvii tratin ja siihen pitkä letku.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2022, 22:42.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                                                Laatikon öljyjen vaihtoon tarvii hiukka erikoisen avaimen.
                                                Tuo riippuu siitä minkä vuosimallin A2. Sulla Vesku lienee 2001 tai vanhempi kakkonen. Juurikin vuosimalliin -02 muuttui laatikko ja laatikon proput tamperproofista järkeviksi kuusikulmaisiksi. Motonetistä löytyy ihan päteviä ruuttia joilla saa painettua öljyt laatikkoon.

                                                ​​​​​​E.
                                                Esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/80319...pu-2-letkua-HD
                                                Tai se halvempi ilman imupuolta.
                                                Viimeksi muokannut vV8m5; 27.1.2022, 16:09.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuo öljyruutta, en olis raaskinu ostaa kuitenkaan. Oliskohan kolmas kerta 27v aikana kun vaihdan oman auton laatikkoon öljyt :-)
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2022, 19:54.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuo imupumppu ei ehkä ollut se parhain laadultaan kun itse ostin tuon.
                                                    Itsellä vm. 02/03 ja tässä 17mm kuusiokolokannalla ne proput.
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2022, 20:01.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X