Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3.0 TFSI lämmöt nousee maantienopeuksissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3.0 TFSI lämmöt nousee maantienopeuksissa

    Remmiturbossa (3.0 tfsi, CGEA) alkoi lämmöt nousta maantienopeuksissa ja kiihdytyksissä. Alkoi yhtäkkiä moottoritiellä. Menikö vesipumppu vai termostaatti? Nestettä ei ole kadonnut ja on kirkasta.

    Kysyn siksi että aivan eri kokoiset remontit kyseessä. Termostatti on turbon alla ja on moninkertainen projekti vesipumppun vaihtoon verrattuna. Vesipumppu olisi looginen, varsinkin kun alkoi yhtäkkiä.

    #2
    Eiköhän se termostaatti vika ole. Niitä näissä on tietääkseni ollut. Omaan vaihdoin, kun vuosi termostaatin tiivisteestä. Jos paljon ajettu, niin vaihtaisin myös ahtimen alla kulkevan vesiputken. Ei se termostaatin vaihto niin paha ole, jos tietää mitä tekee. Vesipumppu pitäis omaan vaihtaa, kun tiputtaa nesteitä. Melkein isompi homma on laittaa keula huolto-asentoon , kun pumpun vaihtaa. Paljonko autossa kilometrejä?

    Comment


      #3
      KimmoL, hyvä. Eli termostaatti jumiutuu kiinni? Ihmettelen vain miksi se tapahtui yhtäkkiä kesken moottoritieajon. Sitten ajelin pajan pihaan 45km pikkuteitä pitkin ja lämmöt seilasi 90-110 välissä.

      Comment


        #4
        Korjaus edelliseen, tuossa moottorimallissa CGEA on "aktiivinen vesipumppu" jota ohjataan alipaineella magneettiventtiilillä. Pumpussa tai ohjausventtilissä voipi olla myös vikaa.
        Attached Files

        Comment


          #5
          KimmoL, nyt tuli hyvää tietoa. Täytyy tutkia missä se/ne sijaitsee ja ohjeistaa pajaa - etteivät auo turhaan paikkoja. Tuo remmiturbo - hybridi ei ole kovin tuttu millekään pajalle.

          Tässä vähän mietintää: koska lämmöt nousevat vain jos kone ottaa kierroksia, luulen että vikaa kannattaa alkaa tukia ensin peruskoneesta tässä järjestyksessä:
          1. Lämpötilasensori jäähdyttimen letkussa 06A 919 501 A
          2. Mekaaninen vesipumppu 06E 121 016 C(X)
          3. termostaatti 06E 121 111 E

          Jos vesipumppu vaihdetaan, kannattaa vaihtaa hihnakin.

          Vasta näiden jälkeen sitten
          4. Sähköinen lisäpumppu 7P0 965 567

          Ja lopuksi jos mikään ei auta:
          5. Sähkömoottorin jäähdytyksen lisäpumppu 7P0 065 567
          6. Sähkömoottorin alipaineventtiili 7D0 121 805

          Ekat 4 kohtaa pätee siis myös Audin 3.0 TFSI -koneisiin.
          Viimeksi muokannut Killeri; 23.4.2021, 13:37. Perustelu: Viestit yhdistetty.

          Comment


            #6
            Tähän päivitystä: paja kertoi että termostaatti ei aukea. Koska ahdin irroitetaan, vaihdetaan samalla muita letkuja sen alta jos näyttää haperolta. Myös vesipumppu kuulemma vuotaa - vaihdetaan samalla sekin. Ja hihnat tietysti myös. Puolitoista touhutonnia tuohon kuulemma menee. Alkuperäisosilla ja työlle takuu sentään.

            Täytyy ennen seuraavaa yllätystä etsiä joku edullisempi ja joustavampi paja jolla on osaamista korjata korkeajännitevehkeitä.

            Comment


              #7
              Kannattanee samalla tehdä ahtimen alta PCV jos ei ole vielä siihen koskettu sekä tarkastaa ahtimen jäähdyttimien kunto. Nekään ei ole enää iso homma, kun ahdin on pöydällä

              Comment


                #8
                Kuumenemisen syy oli termostatti - se oli kuulemma ihan mekaanisestikin hajonnut. Autoon vaihdettiin myös vesipumppu ja moniurahihnat. Ahtimen alla oli kaikki kunnossa. Touhutonni solahti siinä uudelle omistajalle.

                Comment

                Working...
                X