Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katalysaattorin vaihto? Tehot hukassa. A4 1.8T BEX 2004

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Katalysaattorin vaihto? Tehot hukassa. A4 1.8T BEX 2004

    Hei, oon autoa käyttänyt muutamassa huollossa ja jokainen puhuu vain lambdan ongelmista. Katsastuksesta auto meni läpi vaikka vikakoodia antoikin "seos liian laiha". Moottorin vikavalo on palanut jo vuoden verran katkeilevasti. Joskus palaa kuukauden ja sit saattaa muutaman viikon olla pimeänäkin, kunnes taas syttyy.
    Ongelma autossa on tehon puute. Sanoisin että auto vaikuttaa 130 heppaselta tällä hetkellä ja alavääntöä ei tunnu olevan. Moottorin vikavalo palaa satunnaisesti. Kulutus jatkuvasti 16-24 litraa. Ärsyttävä pieni kolina kuuluu, mutta katsastusmies ei löytänyt mitään vaikka asiasta mainitsin. Vein auton jo lentokentän AudiCentteriin ja sieltä sain vikalistan ja kehotettiin vaihtaa vaan lambda anturi.
    Lambda anturin vaihdoin ja kulutus muuttu normaaliksi ja vikavalo syttyi 3pv päästä vaihdon jälkeen. Auto ei nyi, töki, poksu tai mitään muutakaan, mutta tehot hukassa ja jonkun verran harmittaa kun eläkeläiset ajaa yariksella ohi.
    Voiko ärsyttävä kolina tulla katista? Kolina on tosi pieni ja tuntuu et olen ainut joka sen kuulee auton sisällä. Ääni tulee vielä apparin kohdilta missä katti sattuu sijaitsee. Ja voiko katti edes olla tän kaiken ongelma? Tehot katosi helmi-maaliskuussa ja ahtopaineet tarkastettu huhtikuussa.
    Oon itse todella käsi autojen kanssa, mutta perus huollot kyllä onnistuu. Jos ongelmana on nyt katalysaattori niin niitä löytyy miljoona erilaista ja hintaista. Mikä on hyvä merkki esimerkiksi? Tehoja ei ole ikinä tarpeeksi, mutta tässä tapauksessa mulle riittää ihan vakio katti, kunhan auto liikkuisi kuten kuuluisi.

    Käyn lukasee vikakoodit uudestaan ja kerron mitä tälläkertaa tulee ilmi...

    Tulipa sekava teksti, mut toivottavasti joku tajuu :D Thänks!

    #2
    Kurkkaappa ajon jälkeen konepellin alle ja katalysaattorin suuntaan. Jos putki ja ahdin punertaa kuumuuttaan, niin paljon mahdollista että katti tukossa. Toki tehottomuuteen voi olla lukuisia syitä.

    Comment


    • #3
      Tein 10min lenkin autolla ja tosta nuolen kohdasta punoitti vähän. En tiedä jos olis ajellut enemmän et olisko katti ruvennut myös punoittaa..

      Comment


        #4
        Kattia raottamaan ja toteamaan tilanne.

        Comment


        • #5
          Ettei vain MAF olisi elinkaaren päässä. Näyttää vääriä arvoja ja ecu korjaa laihalle. Selittää myös kuumana käyvän turbon jos seos on oikeasti laiha. Näissä toki ei tavatonta ole että ahtimen pakopesä on halki ja se pitää ääntä. Sekä voi myös vääristää lambdan lukemia ja silloin on mahdollista seoksen mennä laihalle.

          Comment


            #6
            Ei taida selittää korkeaa polttoaineen kulutusta.

            Comment


            • #7
              Mulla oli aikoinaan katti rikki b6 1.8t audista.
              Tehot oli vajaat ja kova napsutus aina ajon jälkeen katista ja pakoputkesta.

              Irrottelin sitten katalysaattorin ja huomasin että katalysaattorin sisällä etummainen kenno oli irti ja hionut taaemman kennon pillit tukkoon. Sain kaivettua etummaisen kennon jämät pois ja hiottua vingulla suurimman osan taaemman kennon pilleistä auki.

              Auto virkistyi huomattavasti mutta vikakoodia tuli katalysaattorin tehosta. Siitä pääsi eroon ohjelmoimalla ja katsastuksestakin meni läpi "puolikkaalla" katilla.

              Comment


              • #8
                Polttoaineen kulutus on nyt normaali kun lambdan vaihdoin.

                Unohdin aijemmin mainita että jos vikakoodit nollaan niin auto ei jaksa pysyy käynnissä. Tuntuu et auto olis "tukossa". Tällä selviin, kun starttaan auton ja lähen liikkeelle. "Huudatan" kaasua ja varovasti nostelen kytkintä. Kun auto on liikkunut 30-60 metriä eteen päin niin auto käyttäytyy taas kuin unelma, tehot tuntuu uupuvan kylläkin, mut tyhjäkäynti on esim täysin normaali. Tätä tukkoisuutta tapahtuu siis ainoastaan kun vikakoodit nollaan ja sen kaasuttelun jälkeen kaikki taas hyvin käynnin kannalta.

                Pitää katalysaattori irrottaa ja tutkii tarkemmin. Nyt kun lukenut foorumia enemmän alkaa MAF vaihto kuulostaa myös järkevältä.

                Katalysaattoreita on sata ja yksi mallia hinnasta 100-1000€. Onko niissä jotain mitä suositella??

                Comment

                Working...
                X