Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 8L 2001 ESP ja Haldex

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi S3 8L 2001 ESP ja Haldex

    Audi S3 8L 2001 ESP ja Haldex temppuilee. Onko kenelläkään kokemusta, mistä voisi johtua sellainen, että todella jyrkästi kääntäessä ESP menee päälle ja leikkaa tehoa, vaikka renkaat ei luisu mihinkään. Toisena ongelmana välillä esiintyy sitä, että kääntämällä kaikki saattaa haldex lukita renkaita siten, että jyrkkää ympyrää ajaessa perä on kuin lukossa.
    Jälkimmäinen ongelma esiintyy vain välillä. Yleensä kun lähtee kylmänä liikkeelle. Asian huomaa hyvin kun peruuttaa katoksesta pois ja kääntäessä on kuin jarrut päällä. Todellisuudessa se johtuu siitä että takarenkaat pyörii samaa nopeutta. Sitten Siitä eteenpäin lähtiessä sama asia. Joskus kuuluu jopa kolaus kun kääntää renkaat suoraksi ja auto on hetken liikkunut eteenpäin.
    Tarkemmin en ole vielä ongelmaan perehtynyt ja ajattelin kysellä olisiko jollakin antaa vinkkiä omakohtaisen kokemuksen pohjalta mistä vikaa voisi etsiä.

    kiitos



    #2
    Itse taistelin tuon Haldexin jatkuvan päällä olemisen kanssa melko hartaasti. Itsellä syy oli todennäköisesti liasta systeemissä tai jumivista venttiileistä. Olis ehkä saanut atomeiksi purkamisella ja putsaamisella toimimaan. Vaihdettiin kuitenkin koko perämötikkä ja sillä tuli sitten kuntoon. Muistelisin, että myös kytkinpakan jumimista on joskus esiintynyt. Itse diagnisoin ettei mulla ollut kyse tästä, kun sulakkeen irrottamalla toimi etuvetoisena. Ohjaimen viat lienevät myös mahdollisia. Vähimmällä pääsee, kun vaihtaa "uuden" tilalle. Kannattaa hankkia sellainen, jossa on tuo ohjain mukana, sillä niitä on kahta erilaista, eivätkä oikein ole vaihtokelpoisia. Toisessa mallissa on öljykanavat ohjaimessa ja toisessa Haldexin rungossa. Lisäksi tiivistys on erilainen. Uuden valitsemiseen vinkkiä täältä.

    Raato periä löytyy kaksi tai kolme Toijalasta, jos päätät ruveta purkamaan. Laita YV:tä jos kiinostaa.

    Comment


      #3
      Kiitos kattavasta vastauksesta. Jään lomille pian lomille ja sitten tarvii selvitellä asiaa tarkemmin, mutta tästä on hyvä aloittaa. Jos perän tarvii niin otan yhteyttä yveellä.

      Comment


        #4
        Tuohon esp vikaan liittyen. Tarkista testerilla mitä auton kiihtyvyys anturit näyttävät. Niiden pitäisi näyttää suunnilleen nollaa kun auto paikallaan.Vanhasta 8l s3 oli kuskin puolen kojelaudan sisällä olevan anturin kolvaukset hajonneet ja auto näytti testerillä putoavan 300m/s. Amalin kolvaili anturin itelleni silloin kuntoon jos en väärin muista, uusi anturi taisi olla 200e tietämillä marmorilla

        Comment


          #5
          En tiedä vaikuttavatko kiihtyvyys anturit Haldexin toimintaan. Jos vaikuttavat, niin mikäli niissä on vikaa, niin Haldex ohjain voi niistä varmaankin seota. Nyt kun asiaa muistelen, niin taisin törmätä myös tapauksiin, jossa pyörien pyörimisnopeus antureiden sekoilu voi myös aiheuttaa Haldexin jumimista. Eli varmaankin noiden toiminnan selvittämisestä aloittelisin.

          Yhtenä diagnosointi keinona on käsijarrun käyttö. Käsijarrua käytettäessä pitäisi Haldexin ymmärtääkseni vapautua. Jos näin ei käy lienee vika mekaaninen.

          Comment


            #6
            Jaahas jatketaan tämän päivittämistä. Vikaa en ole saanut selville, mutta hieman olen edennyt tämän selvittämisessä.
            Eli vika on sellainen, kun kylmänä/vähän ajettuna kääntää renkaat linkkuun, niin eturenkaat jarruttavat. Tulkitsin haldexin ääntä väärin. Sen vain natisee koska etupää jarruttaa ja auto yrittää edetä.
            Vikakoodeja tullut tänä aikana tasan yksi: - brake lights switch herjasi ja vaihdoin sen.
            -Ei auttanut.
            Kuskin puolelle vaihdoin pyörän laakerin kun kuulosti 50-60km/h ajaessa lievää jyristämistä. Ei auttanut ja sama ääni pysyi.
            Pyöränlaakerin vaihto vaikutti sen verran, että jyrkästi kääntäessä piti kokoajan jarruilta kirskuntaa.
            Nyt levyt ja palat on ilmeiseti sen verran asettunut, että vain liikkeelle lähdössä kirskuu reilusti käännettäessä. Mitä enemmän pyörät kääntyvät, sitä enemmän jarruteho edessä kasvaa.
            Jos joku on joskus tällaisen mysteerin ratkaissut, niin kaikki apu otetaan vastaan.
            Tällaviikolla täytyy perehtyä asiaan tarkemmin..

            Comment


              #7
              Onko niitä anturitietoja luettu? Kuten tuossa yläpuolella sanottiin, niin nuo kiihtyvyysanturit vaikuttaa ESPn ja sitä kautta myös haldexin toimintaan, allekirjoittaneella on molemmat anturit jo vaihdettu erinäköisten ESP-Haldex-vikojen takia, muuta vikaa tuossa muka-nelivedossa ei ole ollut, vaikka 230tkm "jo" ajettu, pumppu ja ohjainlaite ihan alkuperäisiä

              Comment


                #8
                Anturit on raja-arvoissa kun auto on paikallaan. Ratin asento on kalibroitu ohjauskulmien säädön jälkeen. Mistään ei löytynyt vcds poikkeavia arvoja. Tarvii vielä sunnuntaina koittaa kerätä dataa kun ajaa tolla ja katsoa miltä se näyttää.

                Comment


                  #9
                  Kuinka päädyit tulokseen, että etupyörät jarruttavat?

                  Jos todella jarruttavat, niin oma mielenkiinto suuntautuisi pyörimisnopeus antureihin.

                  Kannattaa varmaan vielä kokeilla ottaa haldexin sulake irti ja sitten kokeilla ilmeneekö ongelma vielä. Jos ilmenee, niin melkoisella varmuudella voi sulkea haldexin jumimisen pois. Mulla ongelmia ei ollut mikäli sulake oli irti. Sulake paikallaankin kaikki oli ok, kunnes Haldex ekan kerran kytkeytyi. Tämän jälkeen ei irrottanut muuta kuin auto sammuttamalla.

                  Comment


                    #10
                    Päädyin siihen lopputulokseen sen takia, koska ne nyt vain jarruttavat. Ja toi ei ole haldexista johtuva vika.
                    Eturenkaita kääntäessä kun mennään tietyn kulman yli eturenkaat alkavat jarruttamaan. Sen jälkeen kun rattia kääntää lisää renkaat jarruttavat enemmän.
                    Vika on varmaan mekaaninen, koska jarrutus voiman kasvu tuntuu menevän lineaarisesti. Kaikki päällepäin näyttää ehjältä.

                    Comment


                    • #11
                      Eli jos ajat rauhallisesti liukkaalla pinnalla ympyrää, niin se alkaa puskea merkittävästi, koska renkaat jarruttavat?
                      Tämä voi tapahtua vain, jos haldex lukkiutuu täysin, eli haldex toimii väärin, mutta pyörimisnopeuseroa luetaan väärin->jommankummanpään pyörimisnopeusanturit on ihan persiillään. Kannattaa lukea ne tiedot sieltä antureilta, jotta löytää sen viallalisen.

                      Comment


                        #12
                        Vian etsinnän suurin ongelma on siinä, että tekee sitä vain kylmänä ja kun on vain vähän ajettu, kuten kirjoitin aiemmin. Lisäksi renkaita pitää kääntää aika jyrkästi jotta pyörät alkavat jarruttaa.
                        Pyörintänopeuteen asia voi hyvinkin liittyä.
                        Ei vain ole ollut aikaa tohon asiaan perehtyä, kun ässä2 kesäkuntoon laitto vienyt kaiken ajan.

                        Comment


                        • #13
                          A3 8L Audin neliveto alkanut vaivaamaan. Oireena kääntyessä voimansiirrosta kuuluva jymähtely. Kuuluu kääntyessä molempiin suuntiin ajaessa. Lisäksi kun vierestä seuraa niin takapyörä sutaisee tyhjää samalla hetkellä kun ääni kuuluu. Kun haldexin sulakkeen ottaa irti, mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Lisäksi haldexin päällä ollessa käsijarrukäännös ei toimi vaan jarruttaa kaikilla pyörillä. Haldexin öljy ja suodatin vaihdettu siitä ei apua ollut. Muuten tuntuis toimivan hyvin. Mikä vois olla vikana Talvella tämä ei suuresti haitannut kun oli liukasta mutta nyt kelit on vähän karkeampia niin olis mukava saada asia kuntoon.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 15.5.2023, 14:56. Perustelu: Auton tiedot viestiin.

                          Comment


                            #14
                            Tekis mieli sanoa että haldeksin ohjainlaite.

                            Comment

                            Working...
                            X