Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vatkaus apurungon keskityksen jälkeen (Allroad C5)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vatkaus apurungon keskityksen jälkeen (Allroad C5)

    Auto kävi tunnetulla korjaamolla taka-apurungon keskityksessä ja kulmien säädössä. Auto alkoi heti sen jälkeen vatkaamaan ihan kunnolla tietyissä nopeuksissa, etenkin maantien kaarteissa vasemmalle. Se tuntuu eniten ratissa mutta myös persuuksissa, niin että tyhjä etupenkki alkaa hytkyä. Vatkaus tulee aaltoina.

    Renkaat ja vanteet on sen jälkeen tarkastettu ja tasapainossa olivat, vika ei ole niissä. Kysymyksiä jotka tulevat mieleen:

    - kardaanin tasapainotus muutui keskityksessä?
    - kardaanin tukilaakeri sökö? Tavallista C5-mallia vaikeampi homma Allroadissa korjata koska se on 2cm alempana. Hitsaushommia.
    - apurungon kumit revenneet keskityksessä?

    Taka-apurunkoa siirrettiin sellaiset 5-6 mm.

    Korjaamo ei ole halukas auttamaan tässä - ikävää sinänsä kun on osaamisestaan tunnettu. Löytyisikö täältä vinkkejä?

    #2
    Kardaanin tasapainoitus ei muutu, ellei kardaania ole katkaistu ja liitetty uudelleen yhteen siten, että puoliskot eivät enää olekaan samassa kohtaa toisiinsa nähden. Tukilaakeri jos on hajonnut, niin se aiheuttaa tärinää ja tuntuu persauksissa, mutta tuskin ohjauksessa. Epätasapainossa oleva rengas kyllä aiheuttaa juuri tuollaista vatkaamista joka tulee aaltoina ja tuntuu vain joissain nopeuksissa.

    Comment


      #3
      Eikös myös viallinen vetonivel voi aiheuttaa tutinoita.

      Comment


        #4
        Aivan, kyllähän sekin voi ravisuttaa. Kokemusta on sellaisestakin viasta.

        Comment


          #5
          Ymmärtääkseni reilusti väljä pusla ripustuksessa voi lähteä oskilloimaan sopivalla aurauksella.

          Comment


            #6
            Kiitos tähänastisista vastauksista. Kun renkaat on kunnossa, pitää jotenkin tutkia muut kohteet. Mulla on suurin osa puslista uretaania mutta olkavarren yläpäät kuitenkin (aika uudet) perinteiset.

            Ajossa tunne on kuin vanne olisi aivan kiero mutta koneessa ne olivat aivan suorat.

            Outoa että ilmiö alkoi just apurungon siirron jälkeen.

            Comment


            • #7
              Kirjoittelin samaa jo toiseen säikeeseen. Jos pyöränkulmat ovat toleransseissa eivät ne silti ole aina ok. Liian usein törmännyt seikkaan että toinen pyörä on toleranssin ylärajalla ja toinen alarajalla, ei tule miellyttävää ajokokemusta. Sama tilanne jos pyörän kallistus muuttuu, vanha rengas on kulunut edelliseen asentoon sopivaksi mutta täristää, vatkaa uudessa asennossa. Ja nämä kokemukset ihan ammattilaisten jäljiltä.

              Comment


                #8
                Kai se rengas voi jossain tapauksissa olla pinnaltaan epätasainen, joka tosiaan ei näy tasapainotuskoneessa. Vaihtaa edestä renkaat taakse, niin pitäisi ratissa tuntua eroa jos renkaista kyse.

                Comment


                • #9
                  Moro, sisävetareiden kosketuspinnat ovat hieman muuttuneet "kuluneesta" kohdasta. Voivat olla muutenkin kuivat, autossa lie kilsoja jo:-) Rasvaa kunnolla kaikki sisävetarit. Klemmari irti ja litteällä putkella painat puoli tuubia rasvaa joka niveleen. Jos kuukauden ajolla ei oikene niin vika muualla.

                  Comment


                    #10
                    Arska, tuo on varmasti hyvä tehdä joka tapauksessa. Autoon on varmasti vaihdettu vain vetareiden ulkoniveliä.

                    Täytyy teettää kulmat vielä kerran toisessa korjaamossa.

                    Viimeksi muokannut Killeri; 18.8.2020, 09:40. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                      #11
                      Jumissa oleva kardaanin ristinivel voi myös tehdä tärinöitä. Meinaan tällä sitä, että kun taka-apurunko on ollut alkuperäisessä asennossaan niin ristinivelen notkeus on vielä riittänyt häiriöttömään kulkuun, mutta siirron jälkeen ei.

                      sisävetareiden kosketuspinnat ovat hieman muuttuneet "kuluneesta" kohdasta. Voivat olla muutenkin kuivat, autossa lie kilsoja jo:-)
                      Ja tähän lisäheittona, että sama kuivuus voi vaivata kardaanin vakionopeusniveliä. Vuonna 2012 kun ostin 1999 valmistetun C5:n, oli etummainen vakionopeusnivel aivan kuiva.

                      Comment


                        #12
                        Peiponen, tuo voi olla yksi todennäköinen. Auto on alkanut hiukan liikkeellelähtiessä täristää, ehkä sekunnin verran. Se voi tosin olla myös vaihteisto-ongelma - se on väännön osalta ollut rajoilla nyt kolme vuotta.

                        Comment


                          #13
                          Tähän vielä lisäkysymys: voisiko vaihteisto alkaa antaa periksi? Kilometrejä on jo 265tkm ja koneessa ollut riuskasti voimaa etenkin viimeiset 70tkm.

                          Kuulin nimittäin että kun vaihteisto alkaa antamaan periksi, se tuntuu tärinöinä. Pahiten sen huomaa ylämäkeen lähtiessä - voimalinja tärisee nopeasti jonkin aikaa.

                          Jatkan tutkimuksia - otan illalla auton pukeille ja heiluttelen kaikki vetoakselien ja kardaanin nivelet - jos niitä nyt käsillä saa testattua...

                          Comment


                            #14
                            Onhan se kyllä mahdollista, mutta epätodennäköistä. Vaihteistossa vaihteiden kytkimet sekä turbiinin lukitseva kytkin on niitä jotka alkavat luistamaan, mutta se ei juuri tärinöitä aiheuta.

                            Comment


                              #15
                              Niin täristääkö se ylämäkeen vedättäessä ja loppuu jos vaihtaa pienempää vaihdetta?
                              Jos glykolia pääsee sekoittumaan vaihteistoöljyyn (koska Valeo-syyläri) niin se voi aiheuttaa laatikon ravistelua ja nypytystä. Luultavasti tämä ei voi olla tässä syynä kun kerta heti apurungon keskityksen jälkeen alkanut ravistus.

                              Comment


                                #16
                                vV8m5, mulla siis automaattiloota. Täristää liikkellelähtiessä, etenkin ylämäkeen. Ja joskus jatkuu vielä kun vaihtaa kakkoselle.

                                Nyt siis kyseessä yllättäen alkanut vatkaus maantievahdissa lievissä kaarteissa. Liikkeellelähtötärinä on vaivannut jo jonkin akaa ja on nyt pahempi.

                                Suurin epäilys on siis vetoakselien sisänivelet ja sitten kardaanin nivelet. Kolmantena vaihteisto joka on ollut kovilla viritysasteen vuoksi.

                                Comment


                                  #17
                                  Paljonko Torstilla on nyt tehoa ja vääntöä? Minulla ARE:ssa noin 330hp/500Nm ja se on paljon enemmän kuin mitä 5HP19-laatikolle luvataan, eikä minulla ole tuollaisia ongelmia ollut -vielä. Autolla ajettu piristyksen jälkeen noin 100tkm ja rääkätty radallakin, eikä ajotapa ole kovin luterilainen ollut muutenkaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    jannekk , kunhan vain arvailen. Vaihteisto on jo kerran aikaisemman omistajan toimesta vaihdettu kunnostettuun 120tkm kohdalla. Silloin siellä oli vakiokaluilla joku voimaa.com -softa. Nyt autossa on K04:t, isommat suuttimet, MAF ja ilmamassat olivat viimeksi testatessa yli 330 eli vähän päälle 400 taitaa olla.

                                    Tutkin nyt kuitenkin ensin ne nivelet. Tuo vaihteistoasia tuli vain mieleen kun tiukemmissa ylämäissä liikkeelle lähtiessä tärinään säestää samanrytminen vingahtelu. Mutta eipä vaihteisto varmaan maantievauhdissa alkaisi vatkata. Olen vain aika aloittelija noissa vaihteistoasioissa ja kestävyydestä on moni varoitellut.

                                    Comment


                                      #19
                                      Milloin laatikkoöljyt vaihdettu viimeksi? Vanhalle öljyllehän voisi sitten tehdä glykolitestin, jos haluaa poissulkea joitain vian aiheuttajia.

                                      Comment


                                        #20
                                        vV8m5, vaihteistoöljyt on vaihdettu 70tkm sitten. Vaihteistoöljyn jäähdytin on toisen välijäähyn takana ihan erillään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Laatikon kannalta jonkin verran on väliä millä kierrosluvuilla huipputeho ja -vääntö tulee. Omani alkaa kiskomaan vasta noin 3000rpm kohdalla ja siihen saakka meno on melkolailla rauhallista. Laatikkoon on vaihdettu vain öljyjä sekä solenoidisetti ja turbiini on myös vaihdettu. Pitää koputella puuta kun ei muita ongelmia ole vielä esiintynyt.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vaihteistoöljyn jäähdytin on toisen välijäähyn takana ihan erillään.
                                            Kyllä siellä on jäähdytin myös syylärin päädyssä. Siitä menee putket välijäähdyttimen taakse.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ok, tässä oppii. Hyvä tietää ja tutkia glykolit vaihteistossa jos muu ei auta.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 3.9.2020, 14:00. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vatkaako siis veto päällä (tai moottorijarrulla) vai aina? Laatikon ongelmathan ilmenevät vain vedon kanssa ja oireet vaihtelevat rasituksesta riippuen. Tuonhan ratkaisee laittamalla ajossa vaihteen vapaalle ja rullaamalla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tässä siis kaksi ongelmaa:
                                                  1. alkuperäinen kysymys vatkauksesta maantiellä kevyesti kaartaessa. Se tulee etenkin ajon alussa ajoittain eikä veto vaikuta. Se on aika voimakasta kun tulee. Tuntuu ratissa ja etupäässä.
                                                  2. sitten on se liikkeellelähdön nopea tärinä / brummi jossa on myös vieno vingahteluääni, noin sekunnin mittainen. Vähän samanlainen tunne kun torsenin puskutärinä parkkipaikkakääntelyssä mutta siis suoran lähtiessä. Etenkin ylämäkeen varsin voimakas.

                                                  Näillä voi olla ei tai sama syy. Nyt paras veikkaus on etupään vetoakselit.
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 4.9.2020, 11:11. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Päivitystä tähän: tilasin vetoakselit, kardaanin tukikumin (löytyi Allroadiin 034:sta) ja sen päätynivelet. Löysin paikan joka vaihtaa akselit ja vie kardaanin laakrin vaihdettavaksi Ko-Met Oy:ön joka tasapainottaa kardaanin samalla.

                                                    Mutta samalla törmäsin kardaanin korjaussarjoihin joita Touareg-alustaiset käyttävät. Vaihto onnistuu kardaani paikallaan. Onkohan kukaan modifioinut noita Audeihin?

                                                    Tässä pari erilaista:

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Uppista tähän.

                                                      Kardaanin laakeri ja etuvetoakselit vaihdettu. Kardaani myös tasapainotettu.

                                                      Kardaanin vatkaus loppui mutta autoon ilmestyi matala humina jonka korkeus nousee nopeuden mukaan. Ohjauksen vatkaus ei kadonnut.

                                                      Huminan syy voi olla kardaanin vakionopeusnivelten väärä asento, uusien etuvetoakselien viallisuus tai laakeri.

                                                      Etupään vatkauksen syy taas vetoakselien viallisuus tai ehkä laakeri.

                                                      Allroadi oli monta vuotta harmiton auto. Nyt alkaa hermo kiristyä.

                                                      Vieläkö jollekin tulisi jotain mieleen?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No pitäskö ne takapään kulmat kahtoa uudestaan ja kokeilla siirtää taka-apurunkoa takaisinpäin? Oliko ne kulmat alunperin paljon pielessä ja kuluiko renkaan epätasaisesri yms.?

                                                        Jos kaikki ongelmat alko siirrosta niin tuntus järkevältä tarkastee se vielä.
                                                        Viimeksi muokannut Sancho; 21.10.2020, 07:16.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuo on hyvä huomio - että olisiko kardaani liian ahtaasti tai löysästi vaihteiston ja perän välissä.

                                                          Taka-apurunko oli 5-6 mm vasemmalla ja näkyi selvästi. En haluaisi siirtää takaisin. Mutta puslathan on epäkeskoja eli runkoa voisi siirtää hiukan etu/takasuuntaan.

                                                          Kokelien jurinaa jousituksen eri korkeuksilla, silloinhan välimitta muuttuu.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Millä perusteella apurunkoa siirrettiin ja onko pyöränkulmista mittauspöytäkirjaa? Oliko ajokäytöksessä ongelmia ennen korjausta?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X