Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4 vm. 1995 2.8 AAH Quattro CRF-automaattivaihteiston tiivistäminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C4 vm. 1995 2.8 AAH Quattro CRF-automaattivaihteiston tiivistäminen

    Vähissä varmaan on tietopankin tarve C4-koppaisen automaattiaskin tiivistämisestä, mutta ehken monella on kokemusta jo siitä. Vinkit siis ovat tervetulleita. Automaattivaihteistosta pimeni ensin pakkivalojen katkaisin (monitoimikatkaisin, mutta muut toiminnot toimivat) ja sitten hovihuoltamo huomasi, että pitemmän aikaa tilkitty öljyvuoto onkin vaihdelaatikosta ja öljy ATF:ää. Positiivisena asiana voisi siis pitää sitä, että AAH V6 onkin ilmeisesti itse tiivis.

    Audin vaihdelaatikko on mallia CRF, kun tänään kävin K-Caaralta siihen stefoja tiedustelemassa. Ainoat tiivisteet mitä saa tilaamalla on kardaanin puolen stefa ja turbiiniakselin stefa. Ensimmäisenä nyt yritetään pestä laatikko, että näkisi tarkemmin mistä se vuotaa, mutta vinkkejä sen suhteen otetaan vastaan. Voi olla viksuinta, että vaihdelaatikko puotetaan alas. Huohotinta näissä ei taida olla vai onko?

    Katselin jo alkuperäisien osanumeroiden avulla tiivisteitä netistä. Aika monesta eri paikasta joutuu tilailemaan ja esimerkiksi vaihdelaatikon ja jakolaatikon (torsenin) välistä tasotiivistettä ei saa oikein mistään. Vaihdelaatikkohan on ZF:n valmistama niin olisiko järkevää nöyrästi kysellä ZF Centeriltä tarpeet tähän tiivistykseen?

  • #2
    On siellä useampikin huohotin. Linkin kuvassa näkyy keskellä liinan vieressä musta korkki. Siinä paikkeilla on omassani kaksi huohotinta. Ilmeisesti ATF:lle ja toinen torsenille. Oikean vetoakselin suunnalla näkyisi olevan kolmas, joka on luultavasti tasauspyörästön huohotin. Muistaakseni se ylempi on ATF-puolelle.
    https://static.baza.drom.ru/drom/1581565472558_default

    Omassani alkoi ATF-puolen huohotin vuotamaan tai öljy vaahtoamaan erityisesti öljynvaihdon jälkeen. Aiemminkin oli pisara öljyä laatikon pohjassa, mutta öljynvaihdon jälkeen katalysaattori kostui ATF:stä. Löin huohottimesta hatun irti ja jatkoin letkulla. Samalla jäi se huohotintappi käteen, niin liimasin sen kiinni. Tuon jälkeen öljyä ei ole enää tullut, mutta en tiedä korjasinko vian vai vain seuraukset. - Eli oliko se tappi jo valmiiksi irtonainen kolossaan, tai vaahtosiko uusi öljy vain sopimattomuuttaan. Öljyvuodon kuitenkin olin paikallistanut huohottimeen. Öljyt vaihdoin toistamiseen eri merkkisiin samalla, niin sekin saattoi auttaa, kun ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen oire paheni huomattavasti.

    Kukaan vaihteistokorjaaja ei oikein osannut kertoa mikä voisi aiheuttaa öljyn vaahtoamista. Laatikko itsessään toimii ihan nätisti.

    Suomen ZF:llä olivat avuliaita, kun kyselin öljysuosituksia ja kyselin vinkkejä tuohon oman laatikkoni vuotoon. En muista oliko se ZF Center se virallinen nimi.

    Comment


    • #3
      Kyseinen audo on seisonut pari vuotta ennen kuin viime syyskuussa ostimme ja otimme käyttöön. Voi hyvinkin olla, että vaihdelaatikkoon on kertynyt vettä seisonnan aikana. Ei olla vielä ehditty askiin juuri huoltoja tekemään, mutta se vaihtaa ja toimii mainiosti. Kondenssivesi ATF:n seassa voisi toki aiheuttaa vaikkajamitä kuten huohottimista öljyn purskeita?

      Joka tapauksessa tilasin Briteistä Ebayn kautta ilmeisesti laatikkoon sopivan tiivistesarjan, missä näyttää olevan ihan kaikki tarpeet. Oli viimeinen tuote myytävänä eikä kauhian kallis niin ajattelin varastoida vähintään itselle. Puhdistuksen jälkeen pitää tutkia vuotopisteitä tarkemmin niin näkee onko koko askin aukaisulle tarvetta. Jos on, niin sitten varmaan kitkalevyt hankittava samaan remppaan.

      Kattelin kyllä jo C4-koppaista AEL:llä jo naiselle ajoon, kun kilsoja kertyy ja pakunakin löytyisi valmis tapaus nettiaudosta, mutta nainen on itsepäinen ja ymmärränkin, että haluaa nykyisellä ajaa.

      Comment


      • #4
        En usko kondenssiveteen. Aloita puhdistuksella, niin kyllä se siitä rupee selviämään.
        2.8 ja automaatti on tekniikkana veren kaivamista nenästä. Melkoisen paljon puuhastelua vaativia, vaikka toki nykymittapuulla mitattuna vielä suht lujia.

        Omassa laatikossani kokeilin ensin Teboilin Fluid-S:ää ja sitten vaihdoin Comman öljyyn. http://www.motonet.fi/fi/tuote/59032...automaattioljy

        Comment


        • #5
          Juu. Etuvetareiden ja kardaanin lähdön stefat vuotavat. Vetareiden stefat löytyi yleismallia, mutta kardaanin stefa on vielä metsästettävä. Ja aski saatiin tilkittyä sekä suodatin ja öljyjäkin vaihtui. Matka jatkuu.
          Viimeksi muokannut hoffah; 27.7.2020, 17:01.

          Comment

          Working...
          X