Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lisäaineet yms litkut - hyötyä vai ei?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lisäaineet yms litkut - hyötyä vai ei?

    Aikasemmin on ollut juttua Fortésta, STP:stä sun muista.

    Onko niistä oikeasti hyötyä?
    Olen itse testannut nyt Sonax:in diesel system cleaneria, jota pidin aivan höpöhöpönä kun kerran marketeista saa ostaa.
    Passatissa on keskikulutus tippunut jo ensimmäisen tankin jälkeen?
    Ajelin eilen kotia töistä eli 100km matkan ja ajotietokone näytti 4.4l keskikulutusta 85km/h:n keskinopeudella. Tuo on vähintään 0.5l vähemmän kuin normaalisti. Samaten käynti tasottui kummasti.
    Tänään sama matka vastatuuleen ajettuna 4.7l/100km 84km/h keskinopeudella. Noihin voi lisätä +1l evryn ja tietsikan perusvalehtelun takia.
    Onko tuo sitten tuon litkun aikaan saamaa vai sattumaa, hetkellinen mielenhäiriö vai mutua vaan.

    Samaten laitoin RVS:t koneeseen noin 1.5v sitten. Aluksi tuntu, että siitä oli hyötyä. Tiedä sitten oikeasti.

  • #2
    Ostin silloin kans Passattiin Fortea, kahta eri lajia.
    Se moottoripesu ja sit oli joku suutinten puhdistuslitku.

    Se meni kyllä huonompaan suuntaan.
    Tiedä sitten kumpi noista aiheutti sen kulkupuolen pienen heikentymisen ja kulutuksen kasvun, veikkaan kyllä suuttimien puhdistuslitkua.
    Synteettistä öljyä autossa kuitenkin oli käytetty maailman sivu.

    Comment


      #3
      Omaan vanhukseen ostin Forten Gas-Treatmenttia ja kumosin sen varttitankkiin. Jokusen aikaa tuli muutakin kuin vettä putkesta. Käsittelyn jälkeen oli persusfiiliksellä mitattuna lisää alavääntöä - kaikki ei siis vain henkistä.

      Comment


        #4
        Jos jonkunnäköistä litkua on tullut koitettua, mutta usko kemialliseen autonkorjaamiseen on jo lopullisesti menetetty. En voi käsi sydämmellä väittää, että olisin jotain etua mistään litkusta oikeasti havainnut. Toimiva ja kunnossa oleva moottori ei litkuja tarvitse. Moottoriöljyä, polttoainetta ja kovaaa ajoa - se on siinä.

        Comment


          #5
          Teoriassa nuo puhdistavat aineet voisivat toimiakin; epäilen tosin, kuinka tehokkaita ne ylipäätään voivat olla. Ihan kauheita myrkkyjä tuskin noissa voi käyttää... Toki jos on kovasti pikeentyneet polttoainelinjat, niin voi olla havaitavaa apua. Ainakin useammalla käsittelyllä.

          Tuo Rantalan tapaus kyllä herättää uteliaisuuden: mitenkähän se on käytännössä tuon aiheuttanut? Jäikö ilmiö pysyväksi, vai palautuiko systeemi tuosta häiriöstä?

          Itsekin kyllä Leinosen linjoilla näissä. On kokeiltu motor flushia, gas treatmentia ja jotain muutakin, mutta ei käytännön havaintoja muuta kuin niiltä osin kukkaron keveneminen. No, eipä nuo kalliita kokeiluja olleet.

          Comment


          • #6
            Täytyypä piruttain kokeilla Sonaxin / STP:n diesel system cleanieria kun on juuri keskikulutus mitattu ja tiedossa ensi viikolla maantieajoa. Tankkaamalla kun mittaa niin ei jää arviointivaraa esim. ajotietokoneen heiton takia.

            Renaultiin heitin vähän aikaa sitten STP:n fuel system cleaneria, mutta siinä en kyllä huomannut mitään eroa. Ainakin tuo bensan sekaan laitettava haisi kerosiinille, joten taitaa olla vain hyvin korkeaoktaanista bensaa?

            Comment


            • #7
              Tuo Rantalan tapaus kyllä herättää uteliaisuuden: mitenkähän se on käytännössä tuon aiheuttanut? Jäikö ilmiö pysyväksi, vai palautuiko systeemi tuosta häiriöstä?
              Vaikea sanoo. Ero oli kuitenkin niin pieni.
              Jos tehot tuli takaisin, niin sitten pikku hiljaa.

              Aattelin itse mielessäin jos suuttimet alkoi olla finito, niin tuo aine teki niistä lopullisesti lopun. Vai tekikö pumpulle jotain.
              Tiedä sitten voiko olla mahdollista.
              Yli 300tkm ajettu diesel oli kuitenkin kyseessä.

              Edit: Niin joo, about puoli vuotta käsittelyn jälkeen myin auton ja sain viestiä uudelta omistajalta. Oli päässy 4,7l/100km kulutukseen, johon mä en päässy koskaan.
              Joten ei se nyt ihan romuksikaan voinu siinä mennä ;)
              Viimeksi muokannut A6tonen; 21.12.2007, 11:10.

              Comment


                #8
                Fortet aikoinaan laitettiin V8:iin, mutta siinä ei muuttunut kyllä mikään.
                Ei ilmeisesti ollut likanen sitten.

                Eihän noista voi olla apua, jollei koneessa ole törkyä.
                Katotaan nyt muuttaako tuo olemustaan. Ainakin se aavistuksen omainen ravistelu lämpösenä tuntuu olevan poistunu ja käynti ääni on muka hiljaisempi.

                STP ainakin kertoo, että nostaa setaanilukua. Mitäs se tarkoittaa oikeasti? Jotain kerosiiniä tms ko sinne lisätään. Samaten pitäs poistaa teflonia, mites semmosta kertyy koneeseen? En tunne noiden sielunelämää niin syvällisesti.

                Comment


                • #9
                  Setaaniluku kuvaa dieselin syttyvyyttä. Vähän samalla tavoin kuin oktaaniluku bensan puristuskestävyyttä. Korkea setaaniluku => parempi syttyvyys, bensalla korkea oktaaniluku => hyvä puristuskesto.

                  En kyllä tiedä miten teflonia koneeseen kertyisi ellei sitä sinne erikseen laiteta? Moottoriöljyt eivät kuitenkaan tietääkseni sisällä teflonia.

                  Petri, jos tuo aine tosiaan toimii niin voi hyvinkin hiljentää käyntiääntä. Diesel-moottorihan "nakuttaa" sitä kuuluvammin mitä myöhemmin polttoaine syttyy. Likaisissa suuttimissa polttoaine ei taas pisaroidu niin hyvin kuin puhtaissa ja suurempi pisarakoko huonontaa syttyvyyttä. Ihan looginen selitys siis tuollekin ja täysin mahdollinen.

                  EDIT: Tuossa Diesel system cleanerin tiedot. Kerosiiniahan tuo näköjään suurimmaksi osaksi on: http://www.sonax.com.au/images/DIESELSYSTEMCLEANER.pdf
                  Viimeksi muokannut turbokiisseli; 21.12.2007, 12:11.

                  Comment


                    #10
                    Veikkaanpa, että siinä vaiheessa kun polttoaineensyöttöjärjestelmä on huomattavissa määrin tukkeutunut, on periaatteessa myöhäistä laittaa tököttejä tankkiin. Ainoa mikä auttaa, on järjestelmän purku ja osien irrallaan pesu. Pitäisi käyttää ennakoivasti hoitavina tuotteina kerran vuodessa-parissa tms., jotta möhnää ei pääse sinne pinttymään.

                    Comment


                      #11
                      Siksi ne huolto-ohjelmiin kuuluvatkin nuo Fortissimot.
                      Itellä ja monella toimivat oikeasti, vaikka "kalliita"ovatkin.

                      Töikseni aikoinaan tein kymmeniä käsittelyjä ja tulokset 90 % hyviä.
                      En suosittele todella paskaseen pannuun. Voi tulla ongelmia.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja RS2 Näytä viesti
                        En suosittele todella paskaseen pannuun. Voi tulla ongelmia.
                        Olen ymmärtänyt, että todella paskaiseen koneeseen kannattaa laittaa täyssynteettistä. Se liottaa hitaammin sen paskan ja hienossa muodossa, ettei jää niin helposti mihinkään tukkeeksi.

                        Yhden tuonti-Volvon koneeseen ei uskaltanut Fortea kaataa, niin siellä on nyt pari vuotta vaihdeltu RF 1:stä normaalia tiheämpään ja viimeksi näytti kone jo paljon puhtaammalta.

                        Comment


                          #13
                          Kai tämänkin kuuluu aiheeseen; kannattaisiko RVS:ää käyttää aivan uudessa moottorissa?

                          Comment


                            #14
                            RISAn moottoriin laitettiin RVS:ät sisälle kun mittarissa oli alle 50tkm.

                            Ja kone vielä ehyt :) (koputaa puuta/päätä)

                            Comment


                            • #15
                              Kaadoin Forten Motor Flushia saksantuontibemariini aikoinaan ja annoin käydä 1500 1/min noin 30...40 minuuttia.

                              Ulospäästetty öljy oli uskomattoman näköistä mustaa velliä, joten kyllä aine paskaa ja pikeentymiä poistaa .
                              Tämän jälkeen laitoin koneeseen vielä halvat halpahalliöljyt joilla ajoin n. 300km ja vasta sitten laatuöljyt.
                              Nostimien lievä ääntely hävisi täysin.

                              Tällaistahan ei tarvitsisi tehdä, jos aikaisempi omistaja olisi huolehtinut öljylaaduista ja ajallaan vaihdoista. Runsas pätkäajo tuottaa myös öljyongelmia kondenssiveden muodossa tiivistäen vettä venttiilikoppaan ja öljykorkin alle (majoneesia). Siitä muodostuu pikkuhiljaa karstaa koko moottorin yläpuolisille rakenteille venttiilikoneistoon jne.

                              Nyt olen ajanut bemarilla n.25000km kerran vaihtaen öljyt. Öljyt tummuvat hitaasti eli puhdasta koneessa on.
                              Erikoisuutena voi mainita, ettei se moottori(M52b28) syö yhtään öljyä koko vaihtovälillä.
                              Ensimäinen auto joka näin toimii itsellä.
                              Audiin sentää "saa" joskus vaihtovälillä hiukan lisäilläkin...


                              En tiedä minkälaista vaikutusta on karstaisiin imuventteeleihin ja palotiloihin esim. Liqui Molyn tuotteilla. Poistavatko ne mahdollista karstaa ?

                              Comment


                              • #16
                                stp motor flushia kokeilin coupee ni loppu veenttilipainimien säksätys tyhjäkäynnillä ja oli muute tosi mustat öljyt mitä pesun jälkee laskin ulos. Nyt pesun jälkee ajettu castrol mangatecillä 11 000km ja öljyt viel aika kirkkaat ja säksätys ei oo palannu. Joskus tuli kokeiltua jotai ruisku järjestelmän putsaus ainetta siitäkii oli jopa hyötyä tyhjäkäynti tasottu ja hävinneet tehot tuli takasii. Varmaakii ollu suuttimissa jotai rojua ku kilometrejäkii melkei 400 000. Ainut mikä oli ni bensa pumppu hajos melkei samatien aineen kaatamisen jälkee et en tiedä oliks sillä sit siihe mitää vaikutusta, pumppu oli ainakii täynnä metalli hilettä.

                                Comment


                                • #17
                                  STP Diesel Additivea heitin tankkiin seuraavin tuloksin:
                                  - moottorin ääni parani huomattavasti. Dieselin naputusta kuuluu paljon vähemmän ja käynti on tasaisempaa
                                  - tehot palasi ainakin lähemmäs sitä mitä ovat joskus olleet. Tuntuvasti kuitenkin.
                                  - Kulutus ennen lisäystä 5,4l / 100km kuivalla tiellä, nyt sateessa sama 5,4l. Täysin vertailukelpoista lenkkiä en päässyt sateen takia ajamaan (Joensuu-Kotka-Helsinki), mutta yleensä kulutus on sateella korkeampi joten tuosta voinee vetää johtopäätöksen, että kuivalla kulutus olisi laskenut.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ite ajelen vasta ekaa tankkia tuon aineen jälkeen niin ei vielä tiedä mitä sanoa.

                                    Kyllä tuo jotenkin tuntuu saaneen ainakin mutu-voimaa takaisin.

                                    Johtuuko ns. koneen toiminnan parantuminen setaaniluvun noususta vai oikeasti jostain puhdistavasta ominaisuudesta?

                                    Paljos se kerosiini maksaa, jos sitä rupeis sekotteleen diisselin joukkoon ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pikkase ohi audin mut toinen kulkine on tämmönen vw taro...

                                      Onko kellään kokemusta laatikon ym öljyn joukkoon lisättävistä aineista? Kaveri väittii että sen mitsuun laitettiin merkkikorjaamolla joku lisäainen öljyn joukkoon uuden laatikon vaihdon yhteydessä. Estää kuulema ylimääräisien äänien syntymistä tyhjäkäynnilllä yms... Ajattelin että vois omaan taroon kokeilla Kolkattaa nimittäin tyhjäkäynnillä, aina kun öljy lämpiää. Näin pakkasilla kun öljy on jäykempää saa ajella aika kauan ennen ku ääni alkaa.

                                      Mistähän aineesta mahdollisesti olis kysymys ja mistä sitä vois tiedustella. Vai onko koko juttu täyttä soopaa. Fottella on ainakin jotain...

                                      Comment


                                      • #20
                                        X-1R :llä on lisäaineita oljyihin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuo X1R on kitkan vähentäjää. Sitä voi laittaa moottoriin , vaihdelaatikkoon ja perään jos ei ole lukkoa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Voi olla myös RVS:ää

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tärpätti injector cleaner?

                                              Useimmat Fuel Injector/system cleanerit ovat aika hajuttomia, mutta tarkistin eilen puoliksi tyhjää LiquiMoly Injector cleaneria. Mieto tärpätin haju. Lisäaineissa on usein olemassa Polyisobutylene/Polyether Amine/Polyisobutylene Amine nimisiä aineita sisällä joista jokainen on hyvä tietyssä tehtävässä esim venttiilin puhdistuksessa taikka kosteuden poistossa. Sitten tulee hirveä litania kaikista yhdisteistä mitä purkkiin on kaadettu. Useimmissa lisäaineissa käytetään kuulemma myös asetonia.

                                              Tässä mietin, että mitä mahtaa käydä jos tankkiin kaataa pullon asetonia taikka tärpättiä. Syökö kaikki polttoaine letkut vai puhdistaako koko järjestelmän. Vai säästääkö rahaa ja vaivaa että kaataa tankkiin E85 pari litraa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Monesti noissa on perusaineena joku kerosiini tms. ja vaikuttavina aineina esimerkiksi amiiniyhdisteitä ja ties mitä muita. Litku haisee yleensä siis sille perusaineelle, eikä sillä itsessään ole välttämättä bensaa parempia puhdistusominaisuuksia.

                                                Asetonia en tankkiin laittaisi, useimmat kumi- ja muoviosat sitä ei kestä. Suoraan imusarjaan ruiskutettavissa puhdistusaineissa on kyllä monesti asetonia.
                                                Viimeksi muokannut alpi; 22.12.2017, 10:03.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Petroolia ei ilmeisesti saa lisätä yli 10% seosta, koska Kerosiinin leimahduspiste on niin korkea bensaan verrattuna ettei "höyrysty" ruiskutettaessa ja siksi palaa huonosti + savuttaa. Mites nämä kaikki amiiniyhdisteet ynnä muut, myydäänkö niitä joissain maaliliikkeissä?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Lisäaineen käyttö polttoaineessa, onko suotavaa

                                                    Olen lähdössä noin 2500km 'ajelulle' ja kysyn, että kannattaisiko laittaa autooni (2013 A4 B8.5 1.8tfsi Q) jotain polttoaineen lisä-ainetta esim auttamaan imukanavien putsausta tai jotain muuta syytä varten?
                                                    Kiitos jo etukäteen :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      En laittaisi mitään.Ei taida mitään hyötyä olla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei turhaan kannata laittaa, TFSI koneessa ei muutenkaan ole hyötyä tästä koska suuttimet ruiskuttaa suoraan palotilaan eikä imusarjaan. Kenkää kannattaa antaa niin pääsee suuttimetkin välillä olemaan auki ja saa pakopuolelle lämpöä. Nykyset bensat ja polttoainesuodattimien vaihto pitää kyllä polttoainejärjestelmän puhtaana.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          3.0tdi, CDYA. Autolla ajettu 500tkm.

                                                          VCDS arvot suuttimista luettu pienen remontin jälkeen. Kautta linjan arvot pienentyneet = parantuneet, etten ainakaan ihan heti hylkää tätä ihmelitkua. Taidan vielä ajella toisenkin purkillisen.

                                                          Suuttimet 100km pohjatiivisteen vaihdon jälkeen (harmi ettei ole mittauksia ennen tätä remppaa):
                                                          072 22ms 6ms 11ms
                                                          073 27ms 16ms 20ms
                                                          074 21ms 15ms 14ms
                                                          075 19ms 17ms 11ms
                                                          076 10ms 6ms 0ms
                                                          077 12ms 5ms 6ms

                                                          Suuttimet tankillisen STP Injector Cleaner (vihreä purkki) ja 1000km ajon jälkeen:
                                                          072 23ms 7ms 11ms
                                                          073 17ms 16ms 18ms
                                                          074 24ms 13ms 14ms
                                                          075 14ms 15ms 10ms
                                                          076 9ms 5ms -1ms
                                                          077 9ms 6ms 6ms

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kun omassa 3.0tdi ASB koneessa alkoi suuttimet vuotaa heitin suuttimet perusarvoille eli isommille välyksille ja laitoin Red Line RL-2 suuttimien pesulitkut sisään.
                                                            Koneen kun heitti käyntiin ja polkaisi niin mäki oli mustana ja selkeästi heitti mustaa kömyä kun polki vaihdissakin. Otti varmaan about 30-50km kun kone haki säätöarvot takaisin ja ilmassa näkyvä musta diesel voima loppui.
                                                            Pesu auttoi niin paljon ettei suuttimet enää vuotaneet ainakaan niin paljoa että olisi aiheuttanut lämpinä käynnistysongelmia. Vaihdoin dieseliset voiteluöljyt uusiin ja ajoin ilman ongelmia muutaman viikon / x tkm kunnes sain tehdaskunnostetut suuttimet.
                                                            Suuttimet vaihdettiin heti kun ne saapui, koska mahdollinen suuttimien vuotamisesta aiheutuva diesel männän päällä aiheuttaa käynnistysongelmia ja öljyn mukana oleva diesel toimii ohentimena, en siis nähnyt aiheelliseksi kokeilla kauanko toimiii.
                                                            Paljon VAG autojen kanssa touhuava asentaja kuitenkin oli sitä mieltä että monelle olisi pesu riittänyt jos kerran suuttimet alkoivat toimia.

                                                            No anyways ainakin minun kokemuksen mukaan pesee ja toimii kuten on luvattu. Suutinten laittaminen perusarvioille lisäsi virtausta ja tehosti pesuefektiä. Tuossa RL-2 ja Fortessa on myös voitelee pumput ja suuttimet. Fortea käyttävät merkissäkin.
                                                            Silloin myös ihmettelin mitä aineitta tuonne kannataisi laittaa ja hyvät pisteet näytti saavan Forte ja myös tuo Red Line RL-2. Redlineä sai vain helpoiten ja se oli hinnaltaankin hyvin edullinen.
                                                            Kulutuksista ei tietoa, mutta varmaan nekin pieneni, koska kone kävi aiempaan nähden pehmeämmin ja vastasti kaasuun paljon tasaisemmin vaikka aiemmin en ollut osannut kulkua moittiakaan.
                                                            Tunne oli sellainen että auto olisi kiihtynyt huonommin, tämän kuitenkin aiheutti tasaisempi kyyhtyvyyden muutos ja varmasti jos olisi mitattu ennen jälkeen kiihtyvyyttä / tehoja olisi ne tuskin olisivat oleet huonompia.
                                                            Kuitenkaan pelkällä mutulla ei oikein noihin kiihtyvyyksiin, tehoihin ja kulutukseen pysty sanomaan mitään varmaa. Mitata täytyy jos haluaa luotettavaa tietoa.
                                                            Kuitenkin voisin uskoa että koneen tasaisempi toiminta aiheuttaa sen että tuntuu kuin kulkisi huonommin.

                                                            Myös RVS:ää on tullut kokeiltu onnistuneesti ohjausvaihteeseen. Ohjausvaihde kun alkoi huutaa paikoillaan käännettäessä.
                                                            RVS:n lisäyksen jälkeen täytyi ajella hiljakseen ja käännellä rattia laidasta laitaa urakalla. Vähän tuli aluksi sellainen ajatus ettei tästä mitään tule, mutta kyllä se ääni vain katosi luvatusti jonkun 500km ajon aikana.
                                                            Lupaavat aineelle vähintään 100tkm keston ja useampi 10tkm onkin jo ilman ongelmia ajeltu. RVS:llä on melko kovat referenssit autoista ja teollisuudesta.
                                                            Moottoriin, laatikkoon tai periin tätä ei ole tullut laitettua ainakaan vielä. Ei siitä syystä etten uskoisi sen toimivuuteen. Aineen korkean hinnan vuoksi sitä ei ole vain tullut laitettua täysin toimiviin kohteisiin.
                                                            Viimeksi muokannut riihimaa; 29.3.2020, 14:02.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X